Till att börja med så skulle jag vilja förklara bakgrunden till detta projekt. Under hösten 08 så läste jag kurs i elektroakustik och högtalarkonstruktion och ambitionen var att under våren skapa något.
Nu har då tiden blivit god för att sätta igång något. Anledningen till att jag ger mig in i tävlingen också är en morot för mig själv att bli klar i någorlunda tid och att åka på DIY träffen som kommer.
Ni kommer nog också snart upptäcka vad den har influerats av och vilka konstruktionslösningar som valts.
Målsättning med bygget är att göra en dynamisk högtalare som spelar med god musikalitet och mycket stampa takten känsla. Hög upplösning uppåt i registren och "Schwung" som heter duga =)
Så där är ribban lagd.
Så till konstruktionen. B&C entums driver kommer att spela i ett Kugelwellen horn med delning kring 1,5kHz mer exakt anges efter mätningar.
Neråt i frekvens kommer B&C 8tum 8NDL51 att spela i en Transmissionline lösning. Enligt laborerad dimensionering så kommer det att finns gott om output ner till ca 30Hz.
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Dags för lite uppdateringar från gårdagens byggande:
Så här lycklig kan man vara med en borrmaskin =)
Överföring av ritning till spånskivan
Efter lite sågande och pusslande så ser det ut som följer
Här har vi hemligheten i bygget. Skall det vara stumt så ska det. Vi kör det säkra före det osäkra och använder livrem och hängslen. På 22mm spånskiva så lägger vi kakel =)
Så stadigt (läs tungt) är bara förnamnet, och som tur är så har vi hiss i huset så sparas en och annan rygg, då lägenheten är ca 9våningar över byggplatsen =)
För att kaklet ska bli "rakt" och fint samt i rätt storlek så gör vi på följande sätt.
Vi ritsar.
och sedan så
Blir det rakt och fint =) Har man ingen kakelskärare så använder man sig av det som finns tillgängligt.