Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 21:48:25
|
Micke Y: Jag har läst MASSOR av blindtestreferat. En del är inte trovärdiga medan andra är mycket trovärdiga. Jag brukar filtrera bort tester som görs mellan olika medlemmar på olika forum. Även denna tråds hekt utmärkta blindtest räknar jag således bort. Av de som är kvar är resultatet solklart. Men det finns de som verkligen hört skillnad mellan olika kablar då man särskilt preparerat en kabel för att man skall kunna höra att den är sämre. Detta som någon slags referens. Den som inte kan särskilja denna bevisligen dåliga kabel kommer inte att räknas med i sammanräkningen. Kom ihåg att mina slutsattser igalunda är veteskapliga. Jag är naturligtvis också färgad av mina grundläggande åsikter. Därför vill jag inte själv göra eller medverka i sådana tester. Det tycker jag skall göras av personer som inte vet ett skvatt om kablar eller annat än just hur musik skall låta.
"Min subjektiva åsikt är att man lätt kan skilja en väl skärmad ifrån oskärmad i många system." Jo, det står utom all rimlig tvivel att en skärmad kabel låter utrustningen arbeta mer störningsfritt vilket renderar ett störningsfriare ljud. Oftast knappt hörbart medan det ibland kan höras en tydlig skillnad. Detta gäller också kablar med inbyggt filter. Men det är inte samma sak som att göra ljudet bättre.
Calle G: Huvudet på spiken! Jag är inne på ungefär samma tankegångar. De mycket omsorgsfullt byggda nätkablarna fungerar som en kvalitetshöjande komponent för sämre näraggregat. Naturligtvis är grejerna felkunstruerade om dom inte på egen hand kan åstadkomma samma sak, och mycket billigare dessutom. Den där medicinmojen har maed all sannolikhet ett mycket välkonstruerat nätaggregat så någon tokdyr kabel behövs inte.
Det finns dock en ofta förbisedd parameter som talar för dessa specialkablar: De här ju så himla snygga! Det kan vara värt några hundringar det med.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 22:09:04
|
Nu talar jag iofs för egen person, men jag vill nog tycka att har "apparaten" en väl konstruerad nätdel, så märks byte av nätkabel än tydligare. Men det är bara så som jag upplevt det vid olika byten av strömkablage på hifi-prylar. Skumt..
quote: De här ju så himla snygga! Det kan vara värt några hundringar det med.
Doh...
M |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 23:21:01
|
quote: Vill bara påpeka att det finns trådar här på forumet där nivåmatchade blindtester av kablar och CD spelare hittats där skillnader KAN redovisas i en sådan. Jag kommer ihåg två säkert och dom båda är publicerade.
Helt riktigt. Det är väl ingen/ytterst få som har påstått att det inte skulle kunna gå att detektera sådana skillnader mellan t ex; signalkablar? Möjligen förutsätter ett eventuellt positivt utslag att det ena testobjektet är av mindre god kvalité
|
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 07:41:23
|
quote: Möjligen förutsätter ett eventuellt positivt utslag att det ena testobjektet är av mindre god kvalité
Nja detta är nog inte en förutsättning, olika signalkablar har ju olika ljudkaraktärer. Den ene behöver inte låta "bättre" än en annan, men kanske olika. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 09:01:23
|
"Den ene behöver inte låta "bättre" än en annan, men kanske olika." Bra iaktagelse. Det är en vanlig missuppfatting att det bara finns skalan "bra-dålig" eller "svart eller vitt". Skalan består av ett helt spektrum av olika riktningar. Gäller allt inom ljud.
|
Edited by - linnar on 2005/11/10 09:02:27 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 12:05:28
|
quote: Nja detta är nog inte en förutsättning, olika signalkablar har ju olika ljudkaraktärer. Den ene behöver inte låta "bättre" än en annan, men kanske olika.
Och det gäller att hitta sitt alldeles egna sound eller hur? |
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 12:29:22
|
sampix: Ja precis, man får ju anpassa signalkabeln efter hur den övriga anläggningen låter, den är ju en viktig komponent den också. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 15:14:46
|
quote: Calle G: Huvudet på spiken! Jag är inne på ungefär samma tankegångar. De mycket omsorgsfullt byggda nätkablarna fungerar som en kvalitetshöjande komponent för sämre näraggregat.Naturligtvis är grejerna felkunstruerade om dom inte på egen hand kan åstadkomma samma sak
Jo just så är det nog... Självklart så är alla dom "supertunga" märken gjorda med "skitnätdelar"....Självklart...
Tror du nu är ute o vinglar rätt rejält här min gode vän eller mina goda vänner blir mer rätt...
Hoppas ni ser min skämtsamma ironi här.. Menar absolut INTE elakt. Men tror ni nu är som sagt ute på en stor enhjuling o vinglar med rena dumheter.. Tro gärna det kan vara så.. Men att säga följande är nog att gå en bra bir för långt..
"Naturligtvis är grejerna felkunstruerade om dom inte på egen hand kan åstadkomma samma sak"
Här säger man ju inte "tror" direkt..utan påstår saker föreligger på visst sätt..Naturligtvis... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 16:22:45
|
mayro: Jo, jag provade faktiskt att cykla på en enhjuling en gång, gissa om det vinglade! Jag ser att du skojar en del i din text men den viktiga undertonen som jag får fram ur din text är att: "Billiga grejer har dåliga nätaggregat så där kan specialkablar inte göra nytta medan bra utrustning har så förfinat nätagregat att minsta lilla förbättring märks direkt"
Kan var ett argument av alla andra. Jag tror att flera som jobbar med känsliga elektriska instrument har erfarenheten att specialkablar inte gör någon nytta eller rättare sagt man märker ingen skillnad just för att nätaggregaten mm är så förfinade för att just klara detta. Om då de finaste ljudutrustningen också har förfinade nätaggregat då borde rimligtvis inte dessa nätkablar märkas där heller.
Jag tror att fina nätkablar gör mer nytta i enkla konstruktioner men inte så mycket att man märker det ljudmässigt. Möjligtvis då att störningar minskar pga kablarnas skärm.
Observera att jag gissar mig fram och att jag använder resultaten från blindtester som grund.
Fortsätt "braistorma" vi är ju på "G" nu!
|
Edited by - linnar on 2005/11/10 16:27:13 |
|
|
Calle H
Member
147 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 17:41:17
|
Jaha! Här är man borta några dagar och tråden drar iväg 3 sidor, utan att jag får reda....
Ok, jag köper detta med svagaste länken. Men frågan är om den svagaste länken någonsin är nätkabeln. Hifi-industrin är enormt fokuserad på att se bra ut, och att folk vill ha snygga och bra grejor är inget konstigt. Jag är ju en av dem. Men det verkar finnas mycket placebo-grejor, som målas upp som massa överdimensioner, fina metaller och förpackningar, som INGEN vet hur det egentligen är. Folk tycker saker låter bättre, men kan också vara så att man VILL att det skall låta bättre, nu är man lagt ut hutlösa ockersummor på en snygg nätkabel, eller vad det nu kan vara. Mode är också en icke hörbar ljudförändring. |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 18:13:34
|
quote: sampix: Ja precis, man får ju anpassa signalkabeln efter hur den övriga anläggningen låter, den är ju en viktig komponent den också.
Matte76> Den där teorin har jag aldrig köpt och kommer aldrig att göra heller. Varför inte köpa bra grejer direkt till anläggningen, istället för att t ex försöka få ner den hissade diskanten med en dåligt konstruerad kabel? |
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 18:32:50
|
sampix> Men köper du tex enbart Nordost-kablar till en anläggning med förstärkare, cd-spelare och högtalare som låter ljust tex så kan det ju bli för mycket? Många blir lyssningströtta av en sådan anläggning.
Menar INTE att man ska använda kablar som tonkontroller, men att man bör anpassa valet av dem till hur den övriga anläggningen låter. Man kan ju köpa jättebra grejor rakt igenom men ändå bli missnöjd eftersom dem inte matchar varandra ljudmässigt. Detta gäller även kablar. |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/10 18:34:07 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 20:53:09
|
Matte76>
Jag skrev; quote: Varför inte köpa bra grejer direkt till anläggningen, istället för att t ex försöka få ner den hissade diskanten med en dåligt konstruerad kabel?
Och ditt exempel blir följande; quote: en anläggning med förstärkare, cd-spelare och högtalare som låter ljust
Anser du att ovanstående är en bra anläggning?
|
kabelskitsnackare
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 08:22:36
|
CC: "Att det naturligtvis är utav värde att investera i så god (dyr?) hifi man kan, och anser sig ha råd med, är nog det som de flesta på detta forum gör. Att sedan se till att man ger sin anläggning så goda förutsättningar som möjligt i form utav god akustik och i möjligaste mån en störningsfri ström är väl bara ett försök till att pressa det goda ur kakan?"
Jag tror de flesta skriver under på detta!
Men det är himelsvidd skillnad på att ge sin anläggning bra ström och talet om att "ljudet blev så bra att det var som om jag köppt de där svindyra högtalarna" när man bytte den halvdyra nätkabeln till en svindyr.
Nog tjötat om det! För att veta hur stor skillnad det är mellan olika dyr-nätkablar i gämförelse med mä-skeck-kablar måste man kanske konstruera ett speciellt betygsspråk så att alla förstår hur stor skillnaden egentligen är (för dom som hör skillnad).
Jag köper inte vissa hifitidningars ren löjliga ljudbeskrivningar vare sig det är nätkablar eller andra kablar. Dessa tidningar är helt enkelt inte seriösa. Om en privatperson påstår att hans mediokra anläggning låter som den värsta highend-stereon man kan skaffa efter att bytt ut strömtåten till en annan strömtåt, låt vara lite tjockare, så är det en sak. Men när dessa tidningar säger samma sak då slutar man tro på något som står i desssa tidningar.
Därför skulle det vara bra om man hade ett språk med en referens i grunden så att man kan undvika dessa överord när kablarna ljudande kvalité beskrivs.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 08:35:21
|
quote: Anser du att ovanstående är en bra anläggning?
sampix> Ja, det kan det mycket väl vara, vissa gillar ju ljust och detaljerat ljud (för dem är det en bra anläggning) medan andra blir lyssningströtta av det. Jag personligen anser kanske inte en sådan anläggning vara "bra" för min del, men smaken är ju som bekant som baken... |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/11 08:36:57 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 10:23:58
|
en sak jag funderar lite över är de mätmässiga skillnader som några här publicerade i DIY http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42888&SearchTerms=mät kring att vända kablarna rätt.
Jag tycker det hörs tydligt och enkelt. Var det en del av den här testen??
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 11:59:35
|
Vända kabel rätt i vägguttaget är en vetenskapligt verifierad åtgärd som fungerar. Kan vara så att det är bättre än att byta till dyrkabel.
När man testar kabel är det viktigt att alla kablar sätts i exakt på samma sätt i förhållande till vägguttag och elektrisk utrustning. Annars kan man höra skillnader som inte har med kabeln att göra.
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 12:07:40
|
quote: Men köper du tex enbart Nordost-kablar till en anläggning med förstärkare, cd-spelare och högtalare som låter ljust tex så kan det ju bli för mycket?
quote: ... vissa gillar ju ljust och detaljerat ljud (för dem är det en bra anläggning) medan andra blir lyssningströtta av det.
quote: Menar INTE att man ska använda kablar som tonkontroller, men att man bör anpassa valet av dem till hur den övriga anläggningen låter.
Men då handlar det ändå om att denne som har en för "ljus" anläggning för sin smak försöker rätta till ett tidigare begått misstag. Resonemanget haltar...För man köper väl inte en kabel med dåliga egenskaper i de högre registren till sin anläggning för att ens vänner inte tycker om påträngande diskant? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 12:16:26
|
MickeY> Den där tråden fick ju en intresant vändning halvvägs ner på sista sidan. Vad säger mätningen igentligen? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 12:31:31
|
quote: Men då handlar det ändå om att denne som har en för "ljus" anläggning för sin smak försöker rätta till ett tidigare begått misstag. Resonemanget haltar...För man köper väl inte en kabel med dåliga egenskaper i de högre registren till sin anläggning för att ens vänner inte tycker om påträngande diskant?
Bubben> Tycker man att ljudet blir för ljust kan man först försöka rätta till det genom att se över akustiken, vilken givetvis är viktigare än kablarna.
Annars får man byta ut den del som bidrar mest till det för ljusa ljudet, tex högtalarna, cd-spelaren eller förstärkaren. Handlar det om små nyanser kan man visst prova att byta kablar till sådana som inte har en ljus grundkaraktär i ljudet utan snarare då neutral eller lite mörkare. Är däremot ljudet väldigt ljust är det bättre att se över matchningen cd-spelare-förstärkare-högtalare-rum. Man får prova sig fram huruvida det räcker med kabelbyte eller om det krävs andra ("större") åtgärder.
En mörkare kabel behöver inte ha "dåliga" egenskaper i högre register men kan betona dessa lite mindre, ha en mer tillbakalutat karaktär som passar vissa system bra, andra mindre bra. Det handlar om matchning. Jag ser inte var resonemanget haltar? Har inte nämnt något om vad ens vänner tycker, det enda väsentliga är givetvis vad man själv tycker är bra ljud. |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/11 12:34:44 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 14:04:51
|
quote: En mörkare kabel behöver inte ha "dåliga" egenskaper i högre register men kan betona dessa lite mindre, ha en mer tillbakalutat karaktär som passar vissa system bra, andra mindre bra.
Men om kabeln betonar vissa delar av signalen lite mindre, och är införskaffad av den anledningen, är inte kabeln längre bara en signalförmedlare, utan just en tonkontroll.
En kabel ska inte betona någgot, och inte ta bort något. (Igentligen kan inte kabeln betona något speciellt utan bara undvika att begränsa de delarna lika mycket som de den begränsar.) Om den "betonar" eller döljer någonting har den just dåliga egenskaper som en signalförmedlare. |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 14:59:14
|
Bubben: Hur vet du om en kabel betonar eller döljer någonting? Man måste ju hela tiden jämföra med olika kablar och hur vet man vad referensen är? |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:00:44
|
quote: Hur vet du om en kabel betonar eller döljer någonting? Man måste ju hela tiden jämföra med olika kablar och hur vet man vad referensen är?
Bra poäng! Men en kabel som är medvetet mörk i karaktären kan väl de flesta urskilja att den inte är neutral. Knåpa ihop 5 olika DIY-kablar av Cat5, lampsladd, RG-coaxial och ett par till och lyssna på. Du kommer märka att de låter väldigt lika, och där har du referensen. Så när en kabel ger intrycket av att den är direkt mörk eller ljus, då är den inte särskilt bra som referens. Och att använda en sådan kabel för att finjustera en anläggning som låter för mycket av något...ja, två fel gör inte ett rätt helt enkelt. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:30:23
|
Bubben> Har förstått att du ser kablar likadant som LTS ser dem...jag tycker också att en kabel endast ska förmedla signalen, men ALLA kablar jag hittills stött på har haft någon karaktär mer eller mindre...har iofs inte hört EKK
quote: Knåpa ihop 5 olika DIY-kablar av Cat5, lampsladd, RG-coaxial och ett par till och lyssna på. Du kommer märka att de låter väldigt lika, och där har du referensen
Hur vet du att dessa är referensen? Har du F/E-testat dem eller? Finns det en "absolut sanning" vad gäller kablar?
Ett ex: Vissa hifi-tidningar från USA/England skriver ibland om kablar att de är "neutrala" i karaktären. Kan det vara så att tex EKK också är "neutral" men förmedlar ändå mindre detaljer, mindre luft mellan instrument eller en mindre rapp bas tex än andra, dyrare kablar? Eller EKK är bättre även än dessa mycket dyrare, "neutrala" kablarna som förmedlar massor av detaljer, luft i toppen, rapp djup bas osv? |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/11 16:36:49 |
|
|
Topic |
|