Author |
Topic |
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:16:47
|
Linnar: Högtalrarkablar med tillräckligt avvikande(från varandra) elektriska egenskaper torde väl rimligtvis kunna påverka signalen hörbart? Tror du inte?
|
|
Edited by - Baltazar on 2005/11/08 21:22:09 |
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:22:47
|
Har blivit utsatt för diverse blindtester var av en test gällande 3st nätkablar....Hadde inga problem att plocka samma favorit i de 5 omkopplingarna som gjordes.......Men för mig personligen är ett långtidstest mer avgörande om en kabel skall få stanna i anläggningen eller ej....... |
Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:32:09
|
Lovar också att ha lite olika eletronik här samtidigt och påvisa att SAMMA nätisar INTE ger samma resultat på olika saker..
Kan nog svära o lova INGEN lämnar utan en rätt vidare syn på kablar och vad dom kan göra..
JD.. Du förstog nog jag inte menade att söka välljud utan mer att det är markanta skillnader...
Roligaste blir då man får visa hur skillnaden är EFTER man kört testen o sätter tillbaks orginalen som satt från start... Som då lät ok vid urkopplingen.. Ska bli skoj att se minen då man inser hur illa det låter mot då man kom..
fast allt är exakt lika inkopplat.. på samma plats.. samt exakt samma fas osv... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:34:58
|
Får du dit dom så kommer jag till din av-vaxning..... |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:40:21
|
Jag har sagt detta såååå många ggr JD.. Men detta erbjudande om en helg med kompisar o hifi o skoj har ingen tagit ännu...
Jag tror ärligt man inte vågar.. Då skulle man ju få drömmarna om sakernas enkla förklaringar ifrågasatta i sig själv..
Det är ju enklare att bara ifrågasätta saker o ting...
JD.. Du är självklart välkommen.. Du skulle behövas för att ge ett handtag också.. Så showen blir kanonsnabb o smidig... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:46:13
|
Skulle gladeligen bistå att plocka upp hakor ifrån din matta Mayro... |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:49:55
|
Ja du vet ju vad som väntar den "skeptiske" |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:54:44
|
Vi vänder på frågan Mayro; Skulle du kunna tänka dig att deltaga i ett blindtest? |
kabelskitsnackare
|
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:58:58
|
Här skall det vändas fram o tillbaka och vi står på samma plats framför ett rödljus..... |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:19:21
|
sampix..
OM du läser så skriver jag tydligt o klart att på det sätt man gör BT skulle jag falla igeom exakt som dom flesta.. Detta bevisar INTE att Bt är bra.. Det bevisar endast att testförfarandet är felaktigt utfört...och ej säger vad som är vad..
Man kan inte testa kablar på så sätt helt enkelt...
Man kan TRO man utför en test.. Men resultaten blir som alltid förutsägbara.. Detta visar resultaten klart.. samt även mitt eget testande..samt min egen kunskap att inte jag heller skulle klara av en längd.. i en okänd anläggning osv...
Men anta min inbjudan så ska vi snabbt o enkelt se vad ni säger sedan om saken...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:33:37
|
Precis som JD skriver i sitt upplysande inlägg ovan, som kan det vändas åt andra håll.
quote: OM du läser så skriver jag tydligt o klart att på det sätt man gör BT skulle jag falla igeom exakt som dom flesta.. Detta bevisar INTE att Bt är bra.. Det bevisar endast att testförfarandet är felaktigt utfört...och ej säger vad som är vad..
Mayro> Men då bör du också ha förståelse för att "BT-folket" inte heller vill besöka dig och delta i ditt alternativa test som enligt dem själva också är ett felaktigt testförfarande.
edit; stavfel |
kabelskitsnackare
|
Edited by - sampix on 2005/11/08 22:36:06 |
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:37:43
|
Sampix och likasinnade......Varför inte ta en trevig liten tripp till Mayro och anta utmaningen......Samt njuta av Jämshögs alla sevärdheter för att inte tala om Pizzerian dom har... Mumma |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:40:41
|
sampix Bättre kan du nog.. Säg som det är i stället.. Du samt andra vill inte få mera inputt helt enkelt...
Därmed lämnar jag tråden.. debatt ej intresant mera för mig anser jag.. rundgången är igång igen .. och som jag sa från start.. dessa debatter leder ingen stans alls..
Att visa en som inte VILL få visat är meningslöst...
hej o tack för mig... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:46:12
|
Mayro har haft en inbjudan ute under lång tid men...... |
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:59:42
|
Ok, jag tar det en gång till;
Vad är det som får er att tro att ni kan övertyga/omvandla en BT-förespråkare genom att få denna att delta i ett öppet test?
Ett blindtest är till för att ta bort alla intryck som inte hör till kabelbytet. Och detta ska ni motbevisa genom ett öppet test?
Grabbar.. |
kabelskitsnackare
|
Edited by - sampix on 2005/11/08 23:08:06 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 23:11:43
|
quote: Bättre kan du nog.. Säg som det är i stället.. Du samt andra vill inte få mera inputt helt enkelt...
...
Att visa en som inte VILL få visat är meningslöst...
Mayro> Har du sett vem som startade den här tråden över huvudtaget, och vad syftet var? Lite dumt (eller igentligen riktigt korkat) att påstå att Sampix inte vill få något bevisat när Sampix just har genomfört detsamma själv. Du har ju haft ett antal människor hemma hos dig de senaste månaderna, varför har ni inte tagit slag i saken och lekt lite själva med ett skynke och ett par sladdar? Ett öppet test har inte med saken att göra...då hör inte diskusionen hemma under blindtest. Anledningen till att man gör ett blindtest är att koppla bort alla psykologiska fenomen. Det kan du inte göra i ett öppet test. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
Edited by - Bubben on 2005/11/08 23:31:44 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 07:18:41
|
Är det fler än jag som tycker det börjar bli intressant?
mayro: Jag tackar för din generösa inställning och bjuder hem okända människor. Tyvärr kan jag inte komma. Det finns flera orsaker till det. Den viktigaste är nog tidsaspekten. Sedan tror jag att du och några till misuppfattar det hela en aning. Jag har aldrig menat att man inte kan höra någon skillnad mellan olika kablar. ------------------------------------------------------------------------ Det jag säger är att jag vill ha utrett varför man hör skillnad när man vet vad som stoppats i burken medan man inte kan höra denna skillnad när man inte vet vad som sitter i samma burk. ------------------------------------------------------------------------
Jag tror vi på mycket goda grunder kan säga att BT runt om i Världen klart visat att man INTE kan peka ut olika kablar. Jag har tagit del av mängder av sådana BT. Inte en enda har gjorts på samma sätt dvs man har angripit problemet från olika håll med samma resultat. Det har tom ställts ut en utmaning till alla som säger sig kunna höra skillnad att ställa upp och bevisa detta i en blindtest där man själv får välja metod och kabel. Denna utmaning ställdes (1988 tror jag det var) efter en mycket vetenskaplig och omfattande test där några av de mest, på den tiden, kända guldöron var med. Statistiken visade, efter testet, att det inte går att plocka ut en särskild kabel genom att lyssna sig fram. Testet visade mer än så. Man kom nämligen fram till att man inte kunde höra någon som helst skillnad på högtalarkablarna. Man kunde notera en anings liten nivåsänkning för en av kablarna. Jag mins inte om den var med i testet men det var en 100 meter lång lampsladd. Efter detta test gjordes uppropet om en utmaning till alla att bevisa motsattsen. Jag har hela testet hemma (är inte hemma i skrivande stund) och kan lägga ut det till beskådning när jag har tid.
Detta gällde högtalarkabel. Denna tråd gäller nätkabel. Det måste nog sägas att vara ännu svårare att höra några skillnader. Jag måste poängtera att kablar med skärm kan låta bättre då skärmen plockar bort en del störningar. Det finns också kablar som är uppbyggda så att dom fungerar som nätfilter. Möjligt att själva filterverkan kan göra att bruset minskar men blir ljudkvalitén bättre?
Sen till en annan sak, om man tycker det låter olika med olika kablar vilken kabel låter rätt? Vemvet det är kanske den enklaste som är bäst ur hifi synpunkt. Hifi betyder ju ljud som är en så nära kopia av orginalet som möjligt. Bara för att man tycker det låter bra är det alltså inte säkert det är bättre, om man nu kan höra någon skillnad alls.
Baltazar: "Högtalrarkablar med tillräckligt avvikande(från varandra) elektriska egenskaper torde väl rimligtvis kunna påverka signalen hörbart? Tror du inte?" Absolut! Du svarar delvis på frågan själv när du skriver "tillräckligt avvikande". Tillräkligt avvikande måste det vara när den avviker så mycket att man börjar höra en skillnad. Men det handlar egentligen inte om det. Det handlar om ett knippe mycket duktiga hantverkare som gör allt för att det skall låta bra. Dvs man bygger inte in "tillräckligt avvikande" i sin kablar. Jag vill nog säga att dom gör raka motsattsen med hjälp av mycket forskning och praktiska hörseltester. Det är kanske därför man egentligen har svårt för att höra skillnader då man fulländat en redan bra standardkabel. Dvs skillnaden mellan en medskickad nätkabel och en mångfalt dyrare är endast akademisk eftersom de elektriska egenskaperna på den vanliga elkabeln redan från början håller en mycket hög kvalité.
|
Edited by - linnar on 2005/11/09 07:22:04 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 10:54:05
|
Tack för klargörandet linnar. Fick uppfattningen att du tyckte att det inte kunde vara hörbara skillnader mellan några kablar alls.
Ja, jag uttryckte mig lite dumt, tillräckligt avvikande är ju just tillräckligt avvikande
Jag har ju turen att veta vilken högtalarkabel(rent elektrsikt) som lämpar sig bäst för mina högtalare då tillverkaren av högtalarna anger detta.
Mvh |
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 12:12:01
|
Baltazar: Det finns en beskrivning på högtalarkabel där man använt sig av strikt vetenskapliga metoder när den utvecklades. Upphovsmannen säger att om det är någon skillnad mellan hans konstruktion och andra kan det knappt vara hörbart men hans kabel ger rent teoretiskt det bästa för både öron och förstärkare. Här är länken som tyvärr bara kan läsas med nyare webbläsare: http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html
Ber om ursäkt om detta är OT eftersom tråden handlar om nätkablar.
|
Edited by - linnar on 2005/11/09 12:12:51 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 12:36:14
|
Upphovsmannen i artikeln = konstruktör av mina högtalare. Använder mig av EKK som rekomenderat.
Mvh |
|
|
|
DAVE_HB
Member
180 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 13:14:27
|
quote: Upphovsmannen i artikeln = konstruktör av mina högtalare.
Inte riktigt så tyvärr. IÖ har skrivit artikeln men det är undertecknad kabelnasare som har konstruerat den kabeln. Och skrivit texten som finns på hemsidan.
Ville bara korrigera detta. Ber om ursäkt för OT. |
- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen - Admin på Faktiskt.se
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 13:39:22
|
Storfrämmat, häftigt!
Jag kände till att det inte var IÖ som var konstruktören. Kul att veta vem det verkligen är.
|
Edited by - linnar on 2005/11/09 13:40:02 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 14:40:37
|
Linnar
Vill bara påpeka att det finns trådar här på forumet där nivåmatchade blindtester av kablar och CD spelare hittats där skillnader KAN redovisas i en sådan. Jag kommer ihåg två säkert och dom båda är publicerade.
Min subjektiva åsikt är att man lätt kan skilja en väl skärmad ifrån oskärmad i många system.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 15:14:48
|
Ok, missuppfattning från min sida. Trodde I.Ö var upphovsmannen men nu vet jag bättre |
|
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2005/11/09 : 16:29:11
|
Kan inte skillnader i nätkablars påverkan helt enkelt bero på hur väl nätaggregatet i apparaten ifråga hanterar störningar? En apparat med ett rejält tilltaget nätaggregat där man dessutom lagt ner viss möda på att isolera sig från ojämnheter i strömförsörjning påverkas inte lika mycket av vilken strömkabel man använder? Vilket väl iofs skulle innebära att man teoretiskt skulle höra större skillnad med 3000kr-kabeln i en billig onoff-stereo än i sampix något dyrare utrustning - å andra sidan drunknar väl dom skillnaderna i en del andra konstruktionstillkortakommanden i onoffapparaten. Det skulle i så fall förklara varför den medicinska utrustningen inte behöver nån tokdyr kabel - det tokdyra sitter inuti istället. Som vanligt är det väl frågan om ett enda stort samspel mellan de olika komponenterna i ens system... |
|
|
Topic |
|