HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Blindtest-nätkablar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:11:51  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"kanske finns fler sätt att göra det bättre på"

- Det gör det så vitt jag vet? KRELL har ju en egen lösning (som jag just nu inte kommer ihåg namnet på) som ska fungera riktigt bra om jag fattat rätt... Men det finns säkert fler som jobbat på det och försökt komma med mer eller mindre lyckade lösningar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/02/29 :  13:00:09  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"kanske finns fler sätt att göra det bättre på"

Vad är bättre?

Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2013/01/07 :  15:21:13  Show Profile Send zee a Private Message  Reply
Varför skulle det göra skillnad med finkabel den sista metern när det sitter hundratals fulkabel innanför väggen?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/01/07 :  16:12:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Eller 2 meter innan högtalarna?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2013/01/07 :  17:17:37  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Varför skulle det göra skillnad med finkabel den sista metern när det sitter hundratals fulkabel innanför väggen?

Inte en till.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2013/01/08 :  11:14:17  Show Profile Send zee a Private Message  Reply
Inte en till som vill ha svaret som aldrig kom? Varför inte möte frågor värdigt och besvara med elektriska och/eller fysiska aspekter?

Ett annat blindtest:
http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen

En tråd där självaste IÖ medverkar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=688&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=201d3f45960b356159c447d665ed2c65
Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2013/01/08 :  11:17:46  Show Profile Send zee a Private Message  Reply
BT nätkablar:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html

"The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences."
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/01/08 :  11:25:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Varför inte möte frågor värdigt och besvara med elektriska och/eller fysiska aspekter?

Vad MINA öron hör går inte att mäta och ingen annan än JAG vet vad JAG hör.

Om DU inte hör skillnad så är det bara att gratulera då du sparat en del pengar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2013/01/08 11:32:58
Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2013/01/08 :  12:36:24  Show Profile Send zee a Private Message  Reply
quote:
Vad MINA öron hör går inte att mäta och ingen annan än JAG vet vad JAG hör.

Om DU inte hör skillnad så är det bara att gratulera då du sparat en del pengar.

Ja det är helt ok, men är du inte intresserad av vad fenomenet beror på? VARFÖR det är så att (du tror) du hör skillnad?
Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2013/01/08 :  12:41:59  Show Profile Send zee a Private Message  Reply
quote:

Det allra viktigaste med kablar är att de inte är för korta. De måste nå fram nämligen.

Men när nu frågan är uppe:
Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.

Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga.

Sammanlagt max 1250:- alltså (4 promille av anläggningens totalpris betalar vi för extrembra kablar).

Låt säga att vi lägger till det dubbla på att få ultrasuper(duper?)egenskaper, och sen så dubblar vi priset igen(!) för att få mer kabel och kanske ännu glassigare kontakter. Eller bara för att demonstrera vårt dåliga omdöme?

Fortfarande stannar prislappen på 5000:-.

Vi har inte ännu passerat ormoljenivån, även om vi kanske inte shoppat precis skickligt. Man kan ju diskutera om inte 5000:- i kablar för en 300 000:-anläggning är i dyraste laget (det är 1,67%).

Låt oss dock inte hålla igen!!! Dubbelt upp för tredje gången alltså! Denna gång bara för skojs skull.

Det kan ju förstås vara en hemmabioanläggning också, som ju kanske drar extrema mängder kabel, med ultrasuperduper(mega)egenskaper hos kablarna, eller vi kanske bara vill köpa överprissatta kablar som egentligen borde ha sålts för halva priset?

Oavsett skäl blir det max 10 000:- för alla kablar (många kablar blir det...). Fortfarande är vi bara uppe i 3,33% av anläggningens totala pris.

Frågorna blir då:

1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.

2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar.

3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*

4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?

Vh, Ing. Öhman

*I alla blindtester jag gjort har kablar placerat sig i en ordning som helt tycks ignorera deras köpepris.

Byter man lite villkår, t ex en del i anläggningen, eller skivorna man använder i testen, byter kablarna ordning med varandra! Fortfarande placerar sig billiga kablar blandat med dyra.

Om det alls går att höra skillnad mellan dem vill säga. Det är oftast ganska svårt i en riktigt kvalificerad anläggning där kablarna drivs på ett bra sätt och apparaterna inte är drabbade av HF-instrålning.

Tar man bort "blindtestvillkåret" emellertid, händer alltid något intressant - plötsligt kan alla höra skillnad mellan alla kablar!

Och endast de extremt rutinerade, och lika prestigelösa, undgår att uppleva ljudkvaliteten proportionell mot prislappen...

Sociologi och psykologi blir intressanta ämnen när man applicerad dem på ljudåtergivning...

Källa:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=688&postdays=0&postorder=asc&start=60
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/01/08 :  13:17:56  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Jisses... Var inte denna gamla (kabel-)tråd begravd sedan länge..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/01/08 :  13:30:07  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag kan inte låta bli.
Hur är det med vattenförsörjningen? Det är ju också ett flöde.
Vem vill ha dricksvatten direkt från Gula Floden, Ganges, Mälaren eller vilken vattentäkt som helst. Kom också ihåg de förgiftningar som varit under de senaste åren i svenska dricksvatten.
Med det så menar jag att det kan kanske behövas ett sista filter som JAG råder över.
För övrigt vill jag bara tillägga att jag inte har investerat en enda krona i sofistikerade ledningar eller kablar, men ändå...

Ont ska med ont fördrivas.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/01/08 :  15:15:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Ja det är helt ok, men är du inte intresserad av vad fenomenet beror på? VARFÖR det är så att (du tror) du hör skillnad?

Svar: Nej!
Jag använder tiden till att lyssna på musik istället.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/01/08 :  15:27:44  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag använder tiden till att lyssna på musik istället.

Kan bara hålla med.
Men under tiden vill man ju inte bli lyssningstrött.
Det är mitt kvalitetsmått.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/01/11 :  13:23:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Med det så menar jag att det kan kanske behövas ett sista filter som JAG råder över.

Förstår din liknelse men tycker inte den är helt applicerbar för du har ju faktiskt en nätdel i dina apparater som omformar 230AC till nån form av DC, det är ju ett "filter" om något

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/01/12 :  19:16:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Bytte faktisk alla mina nätkablar idag, från de som medföljer till Jorma JPC 1,5. Kan inte säga att jag upplevde någon verifierbar skillnad dock.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000