Author |
Topic |
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/02/17 : 10:46:54
|
Jamen nu fattar jag liksom inget va !!!?
Vilken nätkabel är bäst nurå ??
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/02/17 : 12:40:55
|
Den som passar bäst in som länk i kedjan! =) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/02/17 : 18:36:02
|
quote: Jag tycker det är svårt och t.o.m olustigt att bilda sig en uppfattning om kablar av lite sämre eller halvbra kvalitet. Är det däremot kablar av god kvalitet så ger det uppenbart ett ljudmässigt lyft åt anläggningen, där upplösning, registerspann, lugn och instrumentplacering är de tydligaste parametrarna.
Calle_jr> Kan du ge exempel på vad du menar med sämre/halvbra kablar? |
kabelskitsnackare
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/02/17 : 18:44:25
|
quote: Blindtest förstår jag inte riktigt, man måste ju lita på sitt omdöme
Det där med omdöme är värt en tanke. Med viss vånda är jag benägen att hålla med.
M |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/02/19 : 08:42:05
|
Med tanke på hur den mänskliga hjärnan fungerar hos de flesta av oss, har jag mkt svårt att förstå hur man kan undvika att se blindtestets inneboende fördelar visavi subjektivt tyckande. Det subjektiva tyckandet kan väl också ha sin plats, men för mig kommer det alltid att ha en underordnad roll, just för att det är subjektivt och inte har något oberoende element. |
J. Ullberg |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 19:22:53
|
Vill borja med att ursakta min slapphet att inte leta upp de tre sista bokstaverna pa detta tangentbord.
quote: Calle_jr>Kan du ge exempel på vad du menar med sämre/halvbra kablar?
Jag tror det ar individuellt det med, och det ar definitivt beroende av matchning. En mycket fin kabel kan lata daligt i mitt system men bra i ditt.
Buggsson:> Jag tycker det ar kul med blindtest, men rent generellt tycker jag inte de ar allena vagledande. Jag tror inte objektivitet gar att uppna nar det galler kablar. Utfallet for mig betyder lika lite som om nagon skulle gora ett blindtest over vara politiska partier. Det skulle vara jattekul att lasa, men inte avgora mitt val.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 21:14:51
|
Callejr> Läs dessa citat från dig själv;
quote: Jag tycker det är svårt och t.o.m olustigt att bilda sig en uppfattning om kablar av lite sämre eller halvbra kvalitet. Är det däremot kablar av god kvalitet så ger det uppenbart ett ljudmässigt lyft åt anläggningen, där upplösning, registerspann, lugn och instrumentplacering är de tydligaste parametrarna.
quote: Jag tror det ar individuellt det med, och det ar definitivt beroende av matchning. En mycket fin kabel kan lata daligt i mitt system men bra i ditt.
Finns det några dåliga kablar eller inte? Och isf, kan du ge några exempel?
(Det sistnämnda citatet håller jag absolut inte med dig om, men det hör kanske inte hit) |
kabelskitsnackare
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 18:25:30
|
Nu har jag inte ens naagon muspekare, saa ursaekta ett naagot slarvigt inlaegg.
Min uppfattning aer att det finns bra och daaliga kablar liksom bra och daalig elektronik och hogtalare. Jag vill inte skriva exempel haer med haensyn till personer som tycker de laater bra ift sitt system. Men att ha fin elektronik och hogtalare men koppla ihop dessa med skosnoren anser jag haaller tillbaka systemets potential.
Matchning aer svaart och tidsodande, men betalar sig definitivt. Jag tror jag forstaar din synpunkt Sampix, men ta som exempel att saetta [b]genomgaaende[\b] silverkablar i ett ljust system. Detta aer ingen bra rekommendation oavsett kabelkvalitet.
Hursomhelst ett mycket trevligt test! :-)
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 15:54:25
|
quote: Jag tror jag forstaar din synpunkt Sampix, men ta som exempel att saetta [b]genomgaaende[\b] silverkablar i ett ljust system. Detta aer ingen bra rekommendation oavsett kabelkvalitet.
Nope, min rekommendation skulle va att göra sig av med det kassa systemet redan från början
quote: Hursomhelst ett mycket trevligt test! :-)
Tackar |
kabelskitsnackare
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 17:18:33
|
Njaee, jag kanske tog i lite men om man foer oevrigt faar ett vaeldigt hoegupploest och stort ljud kan kablar matchas saa att aeven dynamiken och punchen finns kvar. Med fel kablar laater det vackert men man blir troett .
Obs, jag saeger inte att du har fel Sampix! det kan haenda att det gaar att hitta elektronik och hoegtalare som presterar super oavsett kablage. Men jag har aldrig gjort det
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 19:39:30
|
Kanon, huvudet på spiken. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:00:30
|
Bravo skrev: "Problemet med många tester inklusive s.k. blindtester är att förväntningarnas makt är större än testpotentialen. Vill man intensivt höra skillnad till en viss produkts förmån gör man nog det oftast, men lika lätt är det att bestämma sig för att ingen skillnad finnes. I så motto är tester där subjektiva erfarenheter är ett måste alltid personligt färgade och resultatet individuellt och icke allmängiltigt.
Jag vet inte vad du menar med att 'förväntningarnas makt är större än testpotentialen'? Det måste väl ändå röra sig från fall till fall... Angående din sista mening finns det en enkel väg ur de subjektiva avvägingarna och det är att välja apparater vilka inga till dags dato har rapporterat att de kunnat beslå med hörbara färgningar under blinda tester. Att testa och finna sådana apparater är dock en annan femma... Man kan också diskutera hur sådana test bäst bör utföras och vilken noggrannhet de ger.
Rannagarden!
Du skrev: Blindtester i sammanhanget verkar inte heller vara en komplett lösning... SÅ vilket är eg. rådet man skall ge?
1. Testa inte för du kommer inte höra någon skillnad då det är rent fysikalist omöjligt och du lurar bara dig själv. (fast o andra sidan vet man ju inte det och förlora ev. välljud) 2. Testa och avgör själv. Upplever du skillnad så var glad och prova dig fram till något bra. (fast o andra sidan så kan du höra fel och kasta massor av pengar i sjön)
Man kanske kunde lägga till en punkt 3: Alla testar så mycket de vill och orkar och kanske fins det folk som lyckas höra skillnader där de flesta andra inte lyckas? Då har man troligen lyckats bevisa något, förutsatt att det inte var någon miss som skapade skillnad och helst bör testet kunna upprepas vid ett annat tillfälle. Nåt sånt... |
markih |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 21:10:23
|
Såg tråden först nu. Läste sida 1-7 hoppa sedan till 20-21. Respekt Sampix! Min slutsats: Jag skulle "blint" kunna säga vem av tråddeltagarna har en dyr- respektive en billig nätkabel.
En ordningsfråga: detta är fel avd för en sådan tråd! Borde ha flyttats till "hifi" avd för länge sedan. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 22:47:06
|
quote: Rannagarden!
Du skrev: Blindtester i sammanhanget verkar inte heller vara en komplett lösning... SÅ vilket är eg. rådet man skall ge?
1. Testa inte för du kommer inte höra någon skillnad då det är rent fysikalist omöjligt och du lurar bara dig själv. (fast o andra sidan vet man ju inte det och förlora ev. välljud) 2. Testa och avgör själv. Upplever du skillnad så var glad och prova dig fram till något bra. (fast o andra sidan så kan du höra fel och kasta massor av pengar i sjön)
Man kanske kunde lägga till en punkt 3: Alla testar så mycket de vill och orkar och kanske fins det folk som lyckas höra skillnader där de flesta andra inte lyckas? Då har man troligen lyckats bevisa något, förutsatt att det inte var någon miss som skapade skillnad och helst bör testet kunna upprepas vid ett annat tillfälle. Nåt sånt...
Jo. Men om vi ser det så här:
Att det kommer alltid komma till nya, trevliga hifi-intresserade till HF-gänget. Det kommer alltid vara någon som knäcker frågan om nätkablar osv. Varpå det blir en liknande som denna trådens åsiktsvädring.
Min fråga var mer tänkt övergripande? Jag vet inte, *axelknyck* men hur kan man förhålla sig ur rådgivande synpunkt till folk som frågar? Varav jag angav, kanske lite tillyxat, punkt 1 och punkt 2 som, om man benar sig genom denna tråden, man kan dra slutsatsen till(?). Och det gör ju ingen klokare...
- Jag anser mig kunna höra skillnad när jag byter mellan 3 st strömsnablar till min hörlursförstärkare. Inbördes rangordning "bäst" till "sämst" är inte samma som "dyrast" till "billigast". En skärmad. En oskärmad. Och en lakrits. Inget blindtest gjort, så ni får helt enkelt lita på att jag inte ljuger.
Jag anser mig kunna höra skillnad på att koppla anläggningen på "separat" lina direkt från proppskåpet och att ha anläggningen inkopplad på samma lina som halva nedervåningen och köket. Inget blindtest gjort, så ni får helt enkelt lita på att jag inte ljuger.
Jag anser att "rätt fas" gör skillnad. Inget blindtest gjort, så ni får helt enkelt lita på att jag inte ljuger. -
Är Blindtest det ultimata "beviset" eg? Låt oss ponera nu att vi har ett blindtest där flera proklamenter(?) är inbjudna till. Vi får ett avgörande som säger att det var skillnad!? Kommer debatten att stanna där? Vi hade rätt - ni hade fel? Troligtvis inte. Varför inte?
För att: det går ju inte att höra skillnad på strömkablar. kablarna ligger ju inte i signalväg. det är säkert emot ett flertal logiska och kända fysikaliska principer. blindtestet var "fel" utfört. utav blindtestet drogs "fel" slutsatser. deltagarna ljuger eller blev inbillska osv. placebo....
Och ponerar vi att resultatet av "blindtestet" blir det annorlunda kommer det antagligen sägas ungefär liknande saker fast tvärtom...
För att: just DEN kabeln var inte "rätt" där och då. de var ur fas? BT inför ett "stress-moment" på deltagarna som känner att MÅSTE höra skillnad. blindtestet var "fel" utfört. utav blindtestet drogs "fel" slutsatser. deltagarna ljuger eller blev inbillska osv. nocebo.
Jag personligen kan tycka att BT inte är den ensamstående segararen och sanningsägaren i denna frågan. Ställer mig inte emot - bara tveksam om det är den enda, sanna vägen? Så som att alla som inte gjort rigorösa BT är fulla av skit, vet inte vad de lyssnar på, köper kablar för utseendets skull, och har svalt kabel-krängar snacket med hull och hår? Petar vi lite mellan trådsvaren, så kan det faktiskt ligga något i det som de som uttalar sig utan att ha gjort BT innan också.
Eller är det SÅ skrämmande, främmande och märkligt?
hu... M
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 22:50:41
|
Håller helt med Rannagardens resonemang. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 12:32:59
|
Jag förstår din poäng Rannagarden och jag säger inte emot den! Det är bara bra så länge dessa olika vinklingar finns att tillgå och att folk är lite medvetna om olika skillnader i tester och uttalanden. Det är svårt att verkligen komma till ett slutgiltigt resultat. |
markih |
|
|
mikemusic
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 00:58:27
|
Herrejisses... 21 sidor kabelblindtest. Vilken tur att jag efter femta inlägget direkt hoppade hit...
Felet med blindtester är att de äter upp en massa tid som annars kan användas till att njuta av musik!
Så nu fick jag ju tid över till musiknjutning |
Musik ska vara kul! Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 19:26:16
|
Lyckad sammanfattning Rannagarden! Kommer ihåg hur det blev i han med svensexantråden som "blindtestade" "fel" Sen kan det vara svårt att höra tydliga skillnader på allt möjligt i ett sytem man inte känner till. |
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 00:46:21
|
För mycket längesen testade jag och tre andra Hifirävar några nätkablar. Min DIY och en vällkänd dyrkabel för 7-8000kr. Inget pris nämdes på DIY kabeln. Ingen BT dock för vi visste vilken kabeln som satt i. Vi lyssnade fram och tillbaka tills alla hade bildad sina uppfattningar vilken kabel som lät bäst.
3 personer röstade på DIY ink. mig 1 på dyrkabel
Läste nånstans att priset kan ge placeboeffekt. Inte i den här testen iaf.
Min kabel är hemligt stämplad |
Edited by - Goffe on 2006/07/15 10:33:29 |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/07/20 : 09:20:43
|
Jag har bytt ut alla nätkablar mot Supras dito och även köpt en Supra grendosa (MD06-EU MKII) !!
Jag måste erkänna att jag inte hör någon skillnad i min anläggning och i mitt rum alls mot vanliga nätkablar/grendosor men det ser bättre ut
Det skulle vara mycket intressant att jämföra i en toppanläggning och i ett rum där ljudet har fått företräde mot allt annat |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2006/07/20 15:14:04 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 08:39:33
|
En dyrare kabel är guldpläterad det gör att den inte oxiderar. Men dess syfte är ju bara att mata ström till anläggningen. Jag har själv supra men tror inte att jag fick bättre ljud för det. - jag blev nog lurad. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 09:53:31
|
quote: Jag har själv supra... ...jag blev nog lurad
Du blev nog LoRad, menar du. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 12:58:58
|
när det gäller lorad så gjorde den underverk i en gammal arcamförstärkare jag hade en gång,men totalförstörde ljudet ur en sony cdspelare jag också hade en gång-där lät den fasta lakriskabeln faktiskt MYCKE bättre.-fast det va i mina öron.inte säkert att andra hade tyckt samma angående vad som va bäst,men det va ganska markant skillnad i ljudet i alla fall. så nån sanning är det nog ingen ide att fastställa när det gäller sånt. Matchning och Smak & Behag-är nog den enda sanningen för var och en. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 14:46:42
|
Var mkt skeptisk till köpe-nätkablar. Provade Supra - och visst hörde jag skillnad. Men det passade inte min smak. Provade sen en begagnad Harmonic Technology - blev till det bättre i mina öron.
Så jag håller med dig Pak: matchning/smak&behag.
Där kablen gjorde positiv skillnad var dock på Riaa-steget och DACén. På förstärkaren var det försumbart. Så jag köpte kabeln för ca 1/4 av nypris och flyttar den mellan DAc och Riaa. Behöver inte bli så dyrt bara för att man köper nätkabel |
|
|
Topic |
|