HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Blindtest-nätkablar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:35:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
linnar.
det är inga påhopp. det är endast verkliga noteringar man inte kan missa om man läser DITT utgångsläge i dina inlägg..

sedan för att vara ödmjukt men ändock ärlig så tror jag inte tyvärr du har så mycket jag behöver lära mig något av. tyvärr..

Önskar det verkligen fanns det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:55:47  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Növändigt OT.
Detta inlägg lägger jag för att freda
mig mot olämpliga påhopp på min person.

mayro:

Jag tappar snart tålamodet.
Tråden handlar inte om mig, var vänlig och inse det.

Jag har läst flera kabeltrådar. Det sägs att dom förstörs
av käbbel. Jag har sett att det ofta faktiskt är på det
viset, jag har också sett att det nästan så gott som alltid är
någon kabelförespråkare som är den som förstör och då inte
bara förstör för "kabelmotståndarna" utan skapa ett oförtjänt löjes
skimmer över "kabelförespråkarna".

I detta fall är det annorlunda, nu är det en person som agerar
ryggsäck. Med ständig påhopp och förvrängningar av det jag skriver.
Mina uttalanden plockas isär och sätts ihop på ett sätt som skall
leda till misskreditering.
Jag säger det en gång till:

LÄGG AV MAYRO!

Du förlorar bara på det själv.
Slut OT.

Kan vi fortsätta tråden, som pågott i 20 sidor på ett konstruktivt
och kamratligt sätt, nu?

Edited by - linnar on 2005/11/25 19:58:05
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/25 :  20:10:47  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Ok.. tidigare snackade du om sibakunder i samband med dyra nätkablar.. Här talar du igen om dessa sibahandlande förmodar jag..

quote:
Jo, kan gälla för de flesta på forumet eftersom de som väjer
att delta här är aningen mer kunniga får man förmoda.
Men medlemarna på forumet är mindre än en tusendels procent
av de som handlar liknande saker ute i avlånga Svedala.

Och vad dom har med nätkabeldebatten att göra kan du kanske förklara då för mig. Jag fattar absolut inte det helt ärligt..

Sedan skriver du jag ska kunna lära mig osv.. Där måste jag få säga exakt som jag tror och tycker mig se. DVS att du tyvärr ej har något att lära mig. Och ännu mindre med dom utgångslägen du VERKAR ha.. det är ju långt ifrån påhopp.

Men linnar.. I stället för att sitta o tjura så kan du kanske berätta "vilka" du talar "för" eller "om" här så man i alla fall kan få en bild av VILKET utgångsläge du diskuterar..

För tills nu har du talat om "folk" som knappast ens ÄR nätkabelköpare som JAG utläser saken..Och dom vet knappast ens att man ska stoppa in strömmen ens.. Utan köper ofta inklusive montering många av dom i ett bioset eller liknande..

DVS inte nätkabelspekulanter direkt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/25 :  23:48:55  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Snälla mayro,
jag tror du inte läser allt i en text.
Här ovan bad jag dig att sluta men du fortsätter som om inget hänt.

Det där med Siba-kunder var en beskrivning av vad som kan hända om
man skriver upp en kabels betydelse allt för mycket. Då är risken
att folk med enkla anläggningar köper kablar i stället för bättre
utrustning. Därmed var det stopp på Siba-grejen från min sida.
All fortsat diskusion från mig handlar om annat.

När jag skriver detta:
quote:
"Jo, kan gälla för de flesta på forumet eftersom de som väjer
att delta här är aningen mer kunniga får man förmoda.
Men medlemarna på forumet är mindre än en tusendels procent
av de som handlar liknande saker ute i avlånga Svedala."

Så handlar det om att de som är medlemar på forumet kan
mer om hifi än de flesta andra. Så dess medlemar gör INTE
PÅ SAMMA sätt som den vanlige hifikonsumenten.
Du säger att jag fortfarande pratar om Sibakunder här. Hur
kan du få det till det?

Du skriver:
quote:
"Sedan skriver du jag ska kunna lära mig osv Där måste jag få säga
exakt som jag tror och tycker mig se. DVS att du tyvärr ej
har något att lära mig."

Visa mig var det står att du skall lära av mig någonstans?

Vad jag säger är att du (och alla andra inkl. jag själv)
kan läsa och lära av debatten i denna tråd.
Jag har INTE sagt att DU skall lära av mig. Jag vill absolut
inte att någon skall lära av mig. Det jag vill är att det
jag framför skall vara en del av debatten.

quote:
"Och vad dom har med nätkabeldebatten att göra kan du kanske förklara då för mig."

Jo, jag kan förklara, frågan är om du förstår.
Om vi inte kan göra riktiga tester på kablar kommer vanligt folk
att bli vilseledda. Det är vad det handlar om.

Jag måste då ställa en motfråga:
Vad har ditt inlägg med det vi diskuterar i tråden att göra?

Du säger:
quote:
"För tills nu har du talat om "folk" som knappast ens ÄR nätkabelköpare som JAG utläser saken..Och dom vet knappast ens att man ska stoppa in strömmen ens.. Utan köper ofta inklusive montering många av dom i ett bioset eller liknande"

Jag nämnde det jag kallar vanligt folk ett par gånger.
Du säger att jag "tills nu har du talat om "folk" som knappast ens ÄR nätkabelköpare"
Det visar att du antingen inte läser det man skriver eller
att du har livlig fantasi.

quote:
"Men linnar.. I stället för att sitta o tjura så kan du kanske berätta "vilka" du talar "för" eller "om" här så man i alla fall kan få en bild av VILKET utgångsläge du diskuterar.."

Denna mening får du tolka åt mig.
Du skriver "vi diskuterar". Du diskuterar kanppast, jag kallar det
för olämpligt uppträdande. Jag menar då dina sista inlägg.

Det jag vill nu är att fortsätta diskutera det tråden handlar
om med vidhängande små svängar runtomkring.

Edited by - linnar on 2005/11/25 23:56:30
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/25 :  23:55:38  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Mayro! Skärp dig!

Du missförstår ju allt.

Du har verkligen en otrevlig attityd när du berättar för Linnar att han är ute och cyklar, inte kan lära dig något, och i största allmänhet får veta av dig att han inte vet vad han talar om.

Min uppfattning är det är DU som ska "komma in i matchen". Håll dig till ämnet, försök förstå vad som skrivs eller fråga om det är nåt du undrar över istället för att komma och vara spydig med dina inlägg som för det mesta är helt obegripliga.

Edited by - Baltazar on 2005/11/25 23:56:28
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/26 :  00:35:51  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Amen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/26 :  00:40:05  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Jag läste på internet om en del blindtester med nätkablar
för någon månad sedan. Jag sparade aldrig länkaran.
Är det någon som har länkar till sådana blindtester eller
andra tester av nätkablar?

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/26 :  00:50:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag tänkte bara sammanfatta mina obetydliga menanden;

1. Jag talar och utgår från vi här på forumet i första hand. Tror heller inte gemene "köksradio"-köpare/SIBA-kund/Boom-blaster-snubbe har intressen i att byta nätkablage.

2. Jag tror att majoriteten köper en produkt för att de uppskattar ljudet (eller prestanda) av produkten. Inte för att den är snygg eller "häftig" eller för att impa på polarna... (misstänker att är man med i denna diskussionen har man passerat det stadiet). Tror heller inte att majoriteten köper varor för att "må" bättre.

3. Pris/prestanda har icke-parallella utvecklingskurvor. I början (lakrits-snöre?) är det otroligt mycket ljud för pengen (närpå gratis?). Detta kanske 50% av välljudet. Nästa 10% utveckling kostar lika mycket som de första 50. Nästa 7% kostar lika mycket som de förra 60. Nästa 5% kostar lika mycket som de första 67. Varpå pris/prestanda-kurvan korsar varandra. Och den sista % välljud kostar lika mycket som hela ljudkedjan innan. Pris skenar - prestanda planar ut. Nu finner ju vissa detta otroligt viktigt och högst hörbart - andra anser inte det mödan/besväret/priset värt procenten och har lagt sig på en (för personen) acceptabel nivå någonstans tidigare på pris/prestanda-stegen.

4. Dyrare är inte alltid bättre. Med betoning på inte alltid - men ofta, eller iaf majoriteten av fallen. Vilket inte per automatik innebär att dyrt är eg. billigt, bara dyrt prissatt för att lura oss korkade konsumenter(även om exempel finnes, ja). Jag skulle nog hellre påstå att:

Lite dyrare är bättre än billigast möjliga.

"Lite dyrare" och "billigast möjliga" är upp till person att bedöma gräns.

Jeppe72 - Ja, det vore kanske en idé med nån ram på´t? Jag tror att det kan kanske komma iaf något konstruktivt ur detta nån gång? Tycker diskussionen är tänkvärd på många sätt.

M
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/26 :  01:08:46  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Jag ställer mig i huvudsak bakom ovanstående med lite kommenterer.

1= Jag tror uppriktigt sagt också att Siba-kunden vanligtvis inte köper
dyrkabel. Min frågeställning kring Sibakunden var mer målande och hypotetisk.

2= Jo, majoriteten av de som kan en del. Men många går bara och köper det som
säljaren påstår är bäst för pengarna som skall användas. Val av vad som är bästa
ljud kommer senare då lyssnadet blir mer avancerat. Avancerade lyssnare som
går och köper ljudprylar genom nogrant val tror jag är i minioritet.

3= Så tycker jag med.

4= Tycker så åxå.

Deviset: "Man får vad man betalar för" stämmer troligtvis till största delen
även med marknadsanpassade priser. Det finns dock undantag och det är
ofta dessa man pratar om.

Jag tror att om man får ett accepterat sätt att testa kablar kommer
"Man får vad man betalar för" att bättre stämma på sikt.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/26 :  04:14:29  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Givetvis följs inte pris och förbättring åt.
Marginalnyttan är starkt avtagande i höga prislägen, och givetvis måste detta vara det sista man pysslar med i en anläggning.
Motsatsen gäller iofs också, att så gott som alla kablar, inklusive de billigaste, är bättre än medföljande lakritssnören.
De först investerande kronorna ger substansiella förbättringar, jagar man däremot vidare stegras kostnaden dramatiskt samtidigt som förbättringarna är tämligen ringa. Jag säger nu inte meningslösa eller så utan endast i investering kontra ljudförbättring.
Samma gäller ju apparaterna i kedjan, man kan få ett anständigt ljud för tämligen vettig summa, det är när man vill komma vidare som varje förbättring kostar multum, och här är det ju intresset som avgör om man tycker detta är menigsfullt att lägga pengar på. Dock kan, när det gäller apparater, tämligen måttliga satsningar ge ett betydligt bättre resultat. Skillnaden mellan pris och nytta är inte lika starkt divergerande i början av prisstegen i alla fall som för kablarna.

Därför är det rimligaste att först satsa på hårdvaran, dvs. apparaterna, om man inte sitter nöjd, sedan följer rummet, akustiken, och sist kablarna. Akustiken glöms ofta bort i sammanhanget.

Dock är jag helt övertygad om att de som satsar på bättre kablar i grunden har ett stort hifiintresse och en hygglig anläggning, och tillhör inte stormarknadskonsumenterna.
(Jsg kan se bilden framför mig: in på SIBA och köpa en bergdprängare _ hem och montera enriktig nätbrunn - går till specialbutiken och köper en saftig nätkabel för tolv ggr vad sprängaren kostar. )

Bravo
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/26 :  13:22:10  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Bravo:
jag tror din samanfattning knyter ihop säcken
i prisfrågan. Pedagogiskt och bra formulerat
dessutom.

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/28 :  18:49:57  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
USCH VAD LÄSKIGT--att lägga sig i nu...

Men jag måste, tror jag...

1) ´placebo´ och ´nocebo´ används genomgående felaktigt i denna diskussion; förslag: i de flesta fall ovan skulle dessa ord hellre ersättas med ´posiva förväntningar´ och ´negativa förväntningar´

färre missförstånd skulle då uppkomma!

om begreppen alls är relevanta i en hifi-diskussion--vilket jag starkt betvivlar, så gäller följande:

bägge begreppen betecknar verifierade fenomen--alltså själva motsatsen till något ´blott inbillat´

att ett fenomen verifieras betyder inte att det ´har verkliga orsaker´

att ett fenomen falsifieras betyder däremot att det är uteslutet--under förutsättning att undersökningen möjligtvis kan verifiera sådana fenomen (jfr Linnar på flera st ovan)

det värsta med diskussionen är den felaktiga föreställningen att undersökningen sådan den refereras i trådens början skulle vara ett ´blindtest´

så e det inte alls

inte heller talar referatet för, att man skulle ha lyckats eliminera sådana störande inslag i prövningen som kunde betecknas som ´psykologiskt färgade´ intryck

hur det verkligen skulle låta sig göras e jag inte man att säga, men det följer av referatet att man i vart fall inte gjort det här

det värsta med blindtest är, enligt mitt synsätt, den kontraproduktiva illusionen att man lyckats eliminera sådana faktorer

av principiella skäl är det snart sagt omöjligt att åstadkomma ens beträffande de mest elementära sinnesintryck: att skilja låt oss säga konträrt motsatta egenskaper från varandra som ´svart´ och ´vitt´

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/01/28 18:53:38
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:00:31  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
To_Aperion!

När det gäller att begreppen placebo och 'nocebo' ofta används felaktigt håller jag nog med dig.

När det gäller det övriga i ditt inlägg vet jag inte riktigt om jag förstår vad du menar, kan du exemplifiera?

Alltså exemplifiera med vad du menar med citat: "det värsta med blindtest är, enligt mitt synsätt, den kontraproduktiva illusionen att man lyckats eliminera sådana faktorer"

//markih

markih

Edited by - markih on 2006/02/02 20:03:05
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:34:53  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
"det värsta med blindtest är, enligt mitt synsätt, den kontraproduktiva illusionen att man lyckats eliminera sådana faktorer"

Detta är ungefär vad jag brukar skriva också men lite mer tillspetsat.

Vad jag menar när jag skriver är att det inte är helt enkelt att göra ett vettigt blindtest och att många går i en fallgrop då de tror att ett genomfört test är helt relevant när det inte är det. Förväntningar inverkar både vid öppna och blinda test och det är förväntningarna som påverkar, inte om man tittar eller ej.

Därmed inte sagt att blindtest är fel, bara att det är ett kraftigt missbrukat koncept. Det används alltför ofta som bevis för att någon skillnad inte finns när det i själva verket bara visar att ingen kunde höras under de givna förutsättningarna.

Det finns en hel del "knäppgökar" ute i HiFi-världen och inte alltför sällan visar det sig efter ett tag att det de hört faktiskt är relevant. Det finns förstås också en massa "knäppgökar" ute i HiFi-världen som hör sådant som inte är relevant. Man kan inte lita på någon...
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/02/03 :  02:17:47  Show Profile Send Dan.P a Private Message  Reply
Nätkablar är som säkringar typ humbug.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/03 :  02:53:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:

Du är ute på farliga farvatten,Dan.P!
Akta dig för sådana uttalanden...dem kan komma tillbaka til dig mer än du tror!

Just my tip of advice,to you,walking down the endless highway of HiFi!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/02/03 :  07:51:30  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Hej Mats!

Du skrev "Förväntningar inverkar både vid öppna och blinda test och det är förväntningarna som påverkar, inte om man tittar eller ej.".

Jag tycker att det är väsentligt att då särskilja olika typer av förväntningar, eftersom det annars blir en massa missförstånd över vad man vill uppnå med BT. BT eliminerar utslag av att man vet vilken produkt man lyssnar på och det är detta som är syftet. Man vill alltså eliminera förutfattade meningar om olika produkters egenskaper.

Den förväntan som varken BT eller något annat inte kan eliminera, är förväntan om huruvida det är möjligt att höra skillnad eller ej.

EDIT: Man kan enligt min mening dock dra en slutsats kring diskussionen om BT kontra öppen lyssning: När åsiktsskillnader om huruvida det faktiskt är hörbar skillnade eller inte inträffar så är det jämförelsevis små skillnader man pratar om. Risken från inbillningspåverkan är större när skillnaderna är små.

markih

Edited by - markih on 2006/02/03 07:59:39
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/02/03 :  08:44:15  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:

Dan P: Vilka har du provat?

Jag tyckte själv att det gjorde en stor skillnad på min anläggning. Jag bytade till Supra LoRad på samtliga apparater. Jag har dock ett fågelbo av rang bakom stereon så det kan vara så att andra kablar blev mindre störda och det är det resultatet jag hör. Oavsett vad det är som gör skillnaden så kan jag inte tänka mig att byta tillbaka.

/J
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/02/03 :  16:41:58  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
I princip håller jag med markih, blindtester har sin funktion men tyvärr finns en utbredd övertro på att det generellt blir mycket mer tillförlitliga resultat vid blindtest.

När det gäller kablar är det som regel mycket små skillnader men samtidigt är de nog så pass stora att de går detektera i lämpliga tester och det är inte säkert att t.ex dubbelblindtest är en lämplig metod. När det gäller små skillnader kommer det nog alltid att finnas en viss tveksamhet om det är en verklig skillnad eller ej och i slutänden är det nog upp till individen att avgöra om så är fallet, det är svårt att bevisa både förekomst och frånvaro i många fall.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2006/02/07 :  02:32:17  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Problemet med många tester inklusive s.k. blindtester är att förväntningarnas makt är större än testpotentialen. Vill man intensivt höra skillnad till en viss produkts förmån gör man nog det oftast, men lika lätt är det att bestämma sig för att ingen skillnad finnes. I så motto är tester där subjektiva erfarenheter är ett måste alltid personligt färgade och resultatet individuellt och icke allmängiltigt.

Bravo
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/07 :  09:48:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Håller med Bravo till 150%, mkt väl formulerat.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/02/17 :  03:23:34  Show Profile Send Dan.P a Private Message  Reply
quote:
Dan P: Vilka har du provat?

Jag tyckte själv att det gjorde en stor skillnad på min anläggning. Jag bytade till Supra LoRad på samtliga apparater. Jag har dock ett fågelbo av rang bakom stereon så det kan vara så att andra kablar blev mindre störda och det är det resultatet jag hör. Oavsett vad det är som gör skillnaden så kan jag inte tänka mig att byta tillbaka.

/J

Som Bravo skrev "Problemet med många tester inklusive s.k. blindtester är att förväntningarnas makt är större än testpotentialen. Vill man intensivt höra skillnad till en viss produkts förmån gör man nog det oftast, men lika lätt är det att bestämma sig för att ingen skillnad finnes. I så motto är tester där subjektiva erfarenheter är ett måste alltid personligt färgade och resultatet individuellt och icke allmängiltigt."

Jag provade med olika ström och signalkablar i sluet av 90talet, och den signalkabeln jag fastnade mest för(illusion eller inte) var vanlig RG62coax som signalkabel. Mest för att den spelade lite högre än dem andra.

Har även provat olika nätkablar, mest beroende på min bil-ljuds hysteri. Grövre kabel till huvudenheteten och till slutsteg gav bättre ljud. Och därigenom tänkte jag att det borde väl även vara så hemma, men ack så fel jag hade.

Har provat allt från HiFi-gudars kabelfrälsning, SKX 3x0,75, 3x EK/FK/MK/RK 1,5, otaliga varianter på isolerade apparats och installationskabel till EKKJ 4x16+16, både från vägguttag och direkt från central.
Allt kopplat till oscilloscop, spänningsskrivare och mina o många andras öron.

Ingen av dessa har gett ett resultat bättre än en vanlig nätkabel, twistad eller ej.
Det som jag skulle kunna tänka mig är FKKJ 4x16+16 för den gav mig den absolut minsta förlusten fram till apparaten. Typ 0,7V från centralen kontra FKK 3x1,5.
Inga störningar uppmätta trots HiFi-Guds Spänningskablar(som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på).

Dessa tester är på skoj gjorda för jag hade tillgång till dessa apparater.

Även vad det gäller högtalarkabel så var den största skillnaden mellan kablarna mättnaden vid hög volym i kablar typ "telefontråd" EKKX(enkel ledare) 2x0,5mm2 och typ FK 2x1,5mm2(fåtrådig ledare) över den arean ingen "större" skillnad.
Dessa tester utförda med en HAMEG spänningskrivare och ett HAMEG oscilloscop med frysbart värde på prob 1 o 2.

Edited by - Dan.P on 2006/02/17 03:26:09
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/02/17 :  03:37:19  Show Profile Send Dan.P a Private Message  Reply
Sen som någon tyckte att jag var på djupt vatten angående säkringar vs kablar.....

Om en säkring skulle förändra alternativt förbättra min anläggning ljudmässigt, så skulla jag vara tvungen ringa Vattenfall och be dem byta knivsäkringarna ända från Porjus till min Servicestation och då ringa Luleå Enenrgi och be dem byta fram till mina service-säkringar i gatan.
OCH sen skulle jag gråta när jag fick fakturan för en enda enskild säkring gör inte jobbet.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/17 :  08:22:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Om en säkring skulle förändra alternativt förbättra min anläggning ljudmässigt, så skulla jag vara tvungen ringa Vattenfall och be dem byta knivsäkringarna ända från Porjus till min Servicestation och då ringa Luleå Enenrgi och be dem byta fram till mina service-säkringar i gatan.
Då hade inte heller jag velat höra någon skillnad! (skojade bara)

Tycker vi har en knepig situation framför oss här;

Om du upplever att du hör en skillnad, så behöver det inte betyda att du egentligen gör det - men och andra sidan så är det potentiellt möjligt att det du hör stämmer. Men det är det ingen som kan bekräfta, då påståendet innan kan göra sig gällande även för denne.

Blindtester i sammanhanget verkar inte heller vara en komplett lösning... SÅ vilket är eg. rådet man skall ge?

1. Testa inte för du kommer inte höra någon skillnad då det är rent fysikalist omöjligt och du lurar bara dig själv. (fast o andra sidan vet man ju inte det och förlora ev. välljud)
2. Testa och avgör själv. Upplever du skillnad så var glad och prova dig fram till något bra. (fast o andra sidan så kan du höra fel och kasta massor av pengar i sjön)

Eller skall frågeställningen vara annorlunda?

M
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/02/17 :  10:36:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag tycker det är svårt och t.o.m olustigt att bilda sig en uppfattning om kablar av lite sämre eller halvbra kvalitet. Är det däremot kablar av god kvalitet så ger det uppenbart ett ljudmässigt lyft åt anläggningen, där upplösning, registerspann, lugn och instrumentplacering är de tydligaste parametrarna.

Det avgörande är vad man har för referens. Har man en gång hört sitt eget system med en top-of-the-line-kabel på någon plats så vill man tillbaka dit ända tills man hittar något ännu bättre

Blindtest förstår jag inte riktigt, man måste ju lita på sitt omdöme - det blir lite väl filosofiskt annars. Dessutom tycker jag att byggvalitet i ledare och kontakter också är viktiga parametrar som bör vägas in i en utvärdering.

edit: förtydligande

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/02/17 10:37:42
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000