Author |
Topic |
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 14:20:31
|
rannagarden: Självklart är inte allt svart och vitt, och undantag finnes. Men som en grundregel tror jag att man bör inse att det är efterfrågan som styr priserna, och inte till tillverkningskostnaderna.
Sedan menade jag inte att "fördumma" någon med mina antaganden om hur många konsumenter tänker, men jag tror ändå att det finns många som medvetet eller omedvetet tänker på det sättet. Att dyrare saker är bättre har man vi ju alla fått höra i alla möjliga former av marknadsföring (även utanför hifins värld) sedan barnsben, och visst är det så att det för många innebär en viss prestige- och statuskänsla att köpa exklusiva prylar till dyra priser. Tror du verkligen att jag har fel där?
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 15:06:04
|
quote: Sedan menade jag inte att "fördumma" någon med mina antaganden om hur många konsumenter tänker, men jag tror ändå att det finns många som medvetet eller omedvetet tänker på det sättet. Att dyrare saker är bättre har man vi ju alla fått höra i alla möjliga former av marknadsföring (även utanför hifins värld) sedan barnsben, och visst är det så att det för många innebär en viss prestige- och statuskänsla att köpa exklusiva prylar till dyra priser. Tror du verkligen att jag har fel där?
Precis. Man kan ställa sig frågan om reklam skulle ha så stor genomslagskraft annars. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 15:11:56
|
Väldigt vad de finns många produktionsekonomer och marknadsförare här....
Pelle |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 15:29:35
|
Rob: Japp, här är en i alla fall, marknadsförare.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 15:42:34
|
Nog så rätt ang. prod.kostnader och prestige...
Men att påstå att: Bara man tar ordentligt betalt för skiten, köper alla det.
Jag vill nog säga: Kan inte skiten få växterna att växa bättre slutar folk köpa skiten. Företaget dör... Så dum får man ju inte vara. Och jag tror att tillverkare av både det ena och det andra är räddare än så om sitt rykte/varumärke?
Tror vi pinkar på fel träd om vi dömer ut "prestigemärken" som har en gedigen bakgrund av "performence" och har funnits många år i branschen.
Men och andra sidan vet jag inte om vi pratar konsumenter i allmänhet, eller oss? Konsumenter i allmänhet kanske inte har testat olika strömkablar till ljudkällor?
Tror nog att man hellre kan säga att man som regel får vad man betalar för - som undantag blir man snuvad.
Men nu är vi ju inte så lite udda här och pratar "strömkablage".
M |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 15:52:09
|
Visst håller jag med om att tillverkarens prestige har betydelse, oavsett hur den höga prestigen givits. Men min uppfattning är ändå att vi konsumenter är mycket prismedvetna. En väldigt viktig faktor är alltså priset. Håller ni inte med? Hur kan en producent få reda på efterfrågan på en given produkt vid ett givet pris?
quote: Väldigt vad de finns många produktionsekonomer och marknadsförare här....
Vad är en produktionsekonom? |
Retro låter fint. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 21:01:04
|
Det finns alltid undantag. En del hifibyggare bygger för att dom känner att det är ett kall. Dom struntar blankt i kostnaderna dom bara bygger och säljer. Ofta allt för billigt i gämförelse till motsvarande andra tillverkare.
Sedan finns det de som tillverkar billigt och säljer snuskigt dyrt, kallas ofta för lycksökare.
Däremellan finns de som vi pratar om, kan röra sig om ca 95% av marknaden, som föjer "modet" när det gäller prissättning. Gämför gärna olika marknader. Kostar ex.vis Wallhala lika mycket i alla länder? Knappast! Det kan skilja så mycket som mer än halva priset mellan olika marknader beroende på marknadens traditioner, känsla för kvalité, köpkraft och mycket mer.
|
Edited by - linnar on 2005/11/24 21:04:39 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 23:51:01
|
Linnar;
quote: En del hifibyggare bygger för att dom känner att det är ett kall.
Tror du på tomten oxå
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 00:51:38
|
en bra fråga wolfgang.. tomten menar jag..
Linnar min vän.. Liiiiite bör du ta bort frikyrkligheten i ilutionerna du brinner för i alla fall.. DIY killarna brinner ofta för det dom bygget till sig själva.. Men annars hittar du inte en snubbe som sitter o bygger pryttlar gratis inte till almänheten...haleluja...
Du har fasiken go humor linnar.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 01:10:53
|
Men killar, det är ju en hel månad kvar till jul! Lugna ner er lite va |
kabelskitsnackare
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 01:15:13
|
Sampix; Ibland kommer tomten tidigt
Sen finns det dom som har tomtar året om
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 10:08:10
|
Att man gärna sätter priset först och sedan bygger produkten är ett sätt som man sedan länge gjort i exempelvis bilbranschen. Det är därför som en Volvo XC 90 kan vara dubbelt så dyr i Sverige som i USA. Marknaden sätter helt enkelt priset. Hur det ligger till med hifi-branschen vet jag inte men man kan ju i alla fall gissa att det inte skiljer sig allt för mycket. Det är ju knappast 1000 gånger dyrare att producera Valhalla än lampsladd (nu har jag Valhalla så detta är ingen kritik mot Nordost, jag gillar mina kablar ofantligt mycket). |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 10:16:00
|
Creative Audio: När man gör något för att man känner sitt "kall" betyder inte att det är gratis. Det betyder att man brinner för sitt intresse på så sätt att det är byggandet som är det viktiga inte pengarna. Dessutom vill man ge andra möjligheten att få lyssna på riktgt bra grejer.
Det finns fler som tillverkar till andra för att dom tycker det är skoj än det finns andra tillverkare. Inom programmering som är min huvudsyssla hemma är det än fler som gör saker gratis. På min hemsida har jag ett antal datorprogram som är helt gratis. Ute på nätet finns det miljontals gratisprogram osv.
IÖ tillverkar sina högtalare som hobby. Visserligen är dom dyra men det är inte hans huvudsakliga syssla osv.
Tomten delar ut Julklappar helt gratis, jag vet för jag har sett det.
Så vist finns det folk som gör saker för att dom känner sitt "kall", dvs dom gör det för det är kul och för att dom vill förse andra med sådant som anses bra.
Creative Audio, jag tror inte du säljer lakrits för att du är tvungen, jag tror nog att det är ett lite "kall" trots allt.
|
Edited by - linnar on 2005/11/25 10:23:32 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 10:19:37
|
mayro:
Jag är en ateist med gott humör.
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 11:06:29
|
Linnar; ligger väl "lite" i det .... kolla bara vad jag moddar !! Å jag brukar i stort sett bara ta materialkostnader !! Men det är ju för det är skoj
Kom över på en kopp java nån dag !!
W |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 12:00:24
|
Creative Audio: Java'rs om det inte var för tidsbrist och långa avstånd, men tack för erbjudandet, du verkar vara en vänlig snubbe. |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 12:15:51
|
quote: Tror nog att man hellre kan säga att man som regel får vad man betalar för - som undantag blir man snuvad.
Du har nog både rätt och fel när du skriver detta tror. Man får nog vad man betalar för i den mening att det inte är ocker i förhållande till majoritet av alla andra som sätter priser. Men samtidigt så följer ju inte pris och prestanda varandra hand i hand och tittar man till det absoluta värdet(återgivingskvalitet) så kan nog mycket betraktas som att man blir snuvad. Bara en sån klyscha som att en produkt spelar i en helt annan priskategori ger ju sken av att så är fallet(och det uppträder i var och varannan test).
Det är som med supersportbilar. Dom är häftiga och "allt det där" men sällan är deras prestande i paritet med priset. Dom är designade så att man ska få intrycket av det är fallet, samtidigt faller dom på eget grepp eftersom den suboptimering det innebär reducerar alla chanser att faktiskt uppnå målet.
OT Se bara den nya Radical SR8 som faktiskt går att få gatlegal. Den kördes med gatlegala däck runt ringen på 6.55. Denna bil kostar förvisso över halvmiljonen men fortfarande än den ca 1 minut för alla supersportbilar(med slicks hade det tydligen gott ytterligare 30sek snabbare). Så varför betala miljoner mer för en överviktig italienska eller en tysk herre med ölmage? Jo, kanske därför att då förstår alla andra att du är häftig.
|
Edited by - olof on 2005/11/25 12:28:21 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 13:04:16
|
Nu kanske vi är en gnutta OT?
Mmm...
Jo, för all del. Jag inser oxå att det är både rätt och fel. Jag vill nog hävda att det är mer rätt än fel bara.
För egen del så tror jag att de flesta köper hifi komponenter (vilket jag räknar kablar till) INTE köper nåt för att det är snyggt i första hand och kan prestera i andra hand. Utan att det i första hand skall låta bra och så är det trevligt om komponenten har en för köparen angenäm design i andra hand. Och står valet mellan de två, väljer nog de flesta väl-ljudet först?
Är det endast snyggt till det yttre kan det förvisso vara gott att förlusta sig på till en början, men strax inser man tomheten och börjar leta efter annat - med innehåll.
M |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 13:53:19
|
"Och står valet mellan de två, väljer nog de flesta väl-ljudet först?"
Jo, kan gälla för de flesta på forumet eftersom de som väjer att delta här är aningen mer kunniga får man förmoda. Men medlemarna på forumet är mindre än en tusendels procent av de som handlar liknande saker ute i avlånga Svedala.
Dessutom tror jag, trots medvetenheten kring problemet, att även kunniga människor väljer med ögat någon gång. Vi får inte heller glömma att det finns ett "experttryck" som kan vara inblandat i valet man gör.
|
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 15:16:10
|
Wilson (han med högtalarna) berättade i en intervju(HF) att hans X1 hade sålt dåligt i Hongkong (tror jag det var) till en början så man testade att höja priset ett par hundratusen(!!!) och då hade plötsligt högtalaren blivit en riktigt storsäljare.
Jag menar inte att detta tvungetvis behöver gälla oss vanliga dödliga men att det finns en gräns där man inte får bättre ljud för att man betalar mer, utan en bättre "penisförlängare". Dock kan det vara så att priset gör att man tycker det låter bättre(välbehaget att kunna köpa något dyrt och uppskatta det) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 17:09:47
|
linnar.. nu måste du komma in i matchen här.. Först talar du om sibakunder i samma tråd som specialkablar för hifi som dom inte ens KAN använda.. Sedan säger du följande
quote: Men medlemarna på forumet är mindre än en tusendels procent av de som handlar liknande saker ute i avlånga Svedala
Herregudars.. vad tror du egentligen här.. Antingen att vi är sibakunder. Eller att sibakundera köper nätkablar..vilket inte ens stämmer något av dom påståendena..(förutom min moddade denver då.MEN nätkabel)
ojoj linnar.. Du bör verkligen komma in i matchen via att "vakna till lite".. Jag har en bestämd känsla vi helt o hållet talar helt olika "språk" här..
Dina inlägg som jag hänvisar till att du absolut inte vet riktigt ens VAD riktig hifi är. Ännu mindre vad tex highend är sedan i denna riktiga hifivärld...och minst av allt VILKA som gör vad i denna värld....
Det är totalt omöjligt att ens kunna finna andra skäl till sådana inläggs texter ju..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 17:18:31
|
Jösses, det läggs ner mycket energi på att missförstå inlägg här ser jag. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 17:52:40
|
skulle inte tro det tyvärr.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 18:42:56
|
Jag tycker faktiskt att diskussionen är ganska intressant på sina håll här, även om den kommit långt ifrån blindtestet. Min uppfattning är att det i vissa fall kan vara klart intressant för en producent att sätta ett högt pris relativt konkurrenterna men det är under förutsättning att man säljer livsstilsprodukter och där finns det nya konkurrenter. I den kategorin finner vi lyxiga bilar, modekläder och även mytomspunna hifiprodukter, typ Wilson. Bara namnen inger respekt och gör att producenten kan sätt mycket höga priser relativt kostnaderna denne bär. Men om vi håller oss i midfisektionen tror jag inte att man kan applicera den teorin. Problemet som nu uppstår är att man måste avgränsa det man diskuterar på något sätt. Kanske att den tyngsta och dyraste hihgenden inte ska få vara med i diskussionen eftersom det verkar vara andra lagar som gäller i den världen (livsstil). Har man några hundra tusen att "russla" med, bara till högtalare, blir det säkert intressantare att hosta upp ännu mer tusenlappar för att höja prestigen i anläggningen om det är möjligt. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna leda till en ljudförbättring, bara ett den ljudförbättringen, precis som Mayro påpekar, är minimal relativt kostnadsökningen. |
Retro låter fint. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 19:27:44
|
mayro: Tagga ner lite. Försök att inte blanda ihop saker och ting. Tråden är intressant läs och lär i stället. Jag förlåter dig för alla påhopp, inte för att jag är snäll utan mer för att du är som du är.
Skall vi försöka hålla oss till ämnet nu.
|
|
|
Topic |
|