HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Blindtest-nätkablar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:48:31  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
rannagarden:

Blindtesta bilar, varför inte!?
Omdömet hade kanske blivit annorlunda när dom
inte får se vad dom testar. Kan dock bli lite
överaskande när dom skall köra....

Jo, jag gillar också "fräckt"/"coolt" utseende.
Det underlättar om bra grejer också ser bra ut.
Jag tror att de flesta inte låter sig luras av
utseendet. Men det finns undantag.
Men det viktigaste är när tidningar resenserar
eller testar kablar och använder subjektiv på ett nästan
brottsligt sätt.
Jag har mailat dom några ggr för något år sedan men fick
aldrig något svar. Dom är väl ljusskygga.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/23 :  12:00:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Det du skriver sa jag inte.. Du borde ju själv förstå att mitt inlägg endast var rent hypotetiskt.. Jag har fortfarande inte en susning om VAD eller HUR fadellerna skulle reagera eller låta. Därför kan jag endast hypotetiskt utala mig rätt självklart..

sedan det du skriver ser rätt larvigt ut linnar.. För som alltid finns både stora o små samt även obefintlige skilnader.. Om du inte förstår det ..även i vår värld finns dom skillnaderna.. Även om din syn tydligt är svartvit helt o fullt.. Du kan ju inte ens via textad info få in att det föreligger olika resultat hur mycket man än beskriver det för dig..

Du tycks ha en tro att man endast alltid har stora skillnader.. som svart o vitt.. Ditt inlägg säger ju exakt så igen här..

Ta dig en stund med att förstå VAD som står och var snäll att sluta omtolka eller förvanska andras inlägg..

Sedan din "personsyn" linnar..

Du tycks hela tiden ha ett skynke för ögonen som säger.
kabeltroende har enbart stora skillnader..
kabeltroende har enbart priset som utgångsläge
kabeltroende går enbart på tidningars tex osv osv..

Om du inte kan utläsa mina inlägg som snudd genomgående mycket ifrågasättande inför varje utprovad produkt o kombo så är du helt förblindad av din mission mot allt som folk säger som inte är detsamma som du säger..

Du vet.. Jag och många med mig är inte fån som sitter på muggen o oxxxxxxr framför en bild av en kabel även om du tror det..

Utan vi är ofta klart mer kritiska i våra bedömmningar än en rätt felaktig testmetod är.

Och DEN potatisen är ännu lämnad helt utan att du / Ni tar upp..

Kan ju inte längre vara en slump att den saken bara passerar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/23 :  12:52:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
förstår inte hur fadel hamnat här !!??

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:27:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

dom dök ju upp här för dom är så bra ju wolfgang.. Ska man slåss mot något inom stärkarvärlden.. Då kommer "krell" upp som "avstampexempel" direkt.. eftersom dom ju är kanonbra..

Så se det som så att numera är fadell art det som ligger högst upp på skalan av bra kablar..

Ska bli rasande roligt att få framöver prova dom ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:46:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Eftersom det inte är någon skillnad mellan olika välkonstruerade kablar (eller?) måste ju utseendet vara det som avgör om man tycker om kabeln eller inte?

Kanske är det så? Eller inte. Jag tycker nog att jag hör skillnad på olika kablar, även sk nätkablar men skilnaden varierar från dag till dag, så även det totala väljudet i min anlägning. Kanske pga sinnesstämning, vad vet jag?

Utseendet och den mekaniska kvaliteten är viktig för mig, det inger förtroende för en produkt, likaså "inhouse"producring, bästa tänkbara matrial, rent vetenskapligt, borgar för att de inte är dåliga i alla fall. Om jag sedan tycker de låter bra, är det ju en ytterligare bonus. Kablars skillnad är liten, i jämförelse med andra faktorer men betänk följande tanke:
-Jag gillar soundet från min rigg, men vill finjustera ljudet, inte köper jag nya högtalare även om det ger störst förändring eller börjar mixtra med akustik, dessa åtgärder är ju det första man ska göra det är själva grovkalibreringen, ju.
Börjar man inte rätta till de stora variablarna så blir de små finjusteringarna förvisso förändringar men det bidrar inte mycket till en bättre helhet.

Alltså olika kablar ger olika resultat, ibland mätbara ibland inte, skulle de ge mätbara skilnader färgar de på tok för mycket, det verkar som det är fler variabler än kapacistans, induktans och resistans som spelar in, kanske ger olika matrial en "färg" åt signalen innom parametrar som vi inte riktigt börjat forska kring. Utan att dra för höga växlar på detta så betänk att allt (unirversum) består av atomer, neutroner, nukleoider, elektroner, kvarkar, mm (nu blir det djupt) alla dessa består förmodligen av sk strängar (den yttterst angenäma strängteorin) dessa strängar vibrerar som luften i en bastuba, man kan anta att strängarna ligger veckade i kraftfält och dimensioner som bestämmer hur de ska vibrera, alltså skapas en slags ton, precis som i tuban dess klang bestäms av dess form och matrial olika toner kan fås genom att ändra luftströmmarna via klaffar och ventiler. "tuban" i strängarnas värld utgörs av dimensioner, för att få ekvationerna att stämma har det kräfts att forkarna har varit tvugna att räkna med ytterligare dimensioner, vi lever ju i en tredimensionell värld plus ytterligare en dimension som faktisk varierar nämligen tid, alltså fyra som vi kan fatta, strängteoretikerna räknar med (om jag minns rätt) elva st dimensiner.
Vad har detta med kablar att göra? Ja vi kan ju anta att alla matrial har sin egen "sång", sin vibration eftersom det är stängarna som förser alla betåndsdelar till grundämnena med sina "egenskaper". Kanske sätts ett "fingeravtryck" i en signal som går genom ett ämne på signalen som ofta bara mäts i en dimension + tid, fingeravtrycket kan bara mätas om vi vrider runt modellen i flera dimensioner, börja med en tredimensionell mätning, så tror jag att vi kommer närmre sanningen, men... jag tror att det finns ytterligare mätbara egnskaper hos olika matrial innom flera dimensioner. Vi ser bara dessa fyra dimensioner men det är nog så att fler dimensioner interagerar med varandra och ger oss förutsättningar som vi inte känner till här och nu.
Hela kända universum är som ett stort membran med en fantastisk styvhet, en biljard ggr styvare än stål, likväl håller forskarna på med att försöka mäta dess "krusningar", gravitationsvågor, som passerar genom oss hela tiden. Så forskarna kan väldigt mycket om de vill, kanske inte mäta kablar på dyra avancerade och nytänkande sätt.
Kablar och dess inverkan på ljud är lite som alkemi, ingen vill erkänna det som en vetenskap, visst det är möjligt men samtidigt praktiskt/vetenskapligt omöjligt.

Jag tror inte att det läggs några stora summor på kabelforkning för att tillämpningen är inte särskilt lönsam, vi går ju mot trådlös komunikation, däremot supraledare, strömkablar utan förluster är hett forskningsstuff.

Så den visulla skillnaden är kanske både viktigare och/eller störe än den hörbara, när det gäller kablar. En del gillar svarta nätstrumpor en del gillar genomskiliga matrial, en del gillar smala en del gillar tjocka, en del fördrar flera och igen andra ensamma (enkardeliga). Som så mycket annat en smaksak, en del nöjer sig med billigast billigt, medans andra vill ha exklusivt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/11/23 13:50:10
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2005/11/23 :  14:44:11  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Det är ju det där med värdet... Skulle jag kunna få ut mer välljud genom att lägga pengarna för min Valhalla elsladd på komponenter istället? Den frågan går inte att ställa, tycker jag, så länge man inte ska handla alla apparater och sladdar på en gång. Bara värdeminskningen på min Wadia täcker in ett antal elsladdar. Att jag då skulle sälja för att uppgradera gör det bara ännu dyrare. Kablar blir då ett ganska vettigt och priseffektivt sätt att få ut mer välljud ur sin anläggning.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/23 :  15:40:46  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Adagio:
Du har rätt, det var djupt!

mayro:
Läs igenom tråden en gång till, speciellt början.
Risken är att vi blir allt för OT annars.

På tal om OT:
I din uppräkning av min "personsyn" glömde du:
Bogserar bilar med Vahall

bfjohansson:
jag gissar att du har en väldigt dyr anläggning.

Edited by - linnar on 2005/11/23 18:09:15
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:30:17  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
matte76: "Ta tex Nordosts Valhalla och jämför med lakritssnören öppet sedan blint. Nu är iofs Valhalla en av världens dyraste högtalarkablar men ändå..."

Som vanligt tror jag att du fokuserar för mycket på pris Matte. Om du tror att en kabel för säg 100.000 vansinniga kronor skulle låta "100 gånger bättre" än en för 1000 spänn, så tror du helt enkelt fel. Det är inte ens säkert att den låter "dubbelt så bra", hur välvilligt subjektiv lyssnaren än må vara. Förmodligen gör den det inte. De ljudmässiga skillnaderna mellan (de allra flesta) kablar är mycket små, oavsett vad man betalar. Och när det gäller nätkablar är det, vilket har framgått av den här tråden, oklart om det överhuvutaget existerar några hörbara skillnader alls.

Hifiprodukters pris är inte en funktion av hur dom låter. Priset är satt för att möta en efterfrågan, och den efterfrågan bestäms i sin tur av en mängd saker som inte alls behöver ha att göra med hur produkterna "låter". Detta gäller för alla hifiprodukter, men nog som allra mest för kablar.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:34:15  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Bra inlägg Blue

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:48:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
tyvärr har blue rätt enligt mig också.. För dom sista % man får kostar ofantliga summor.. Därför är det tur att en del har råd med dom så vi andra kan få köpa dom sedan beg billigare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:07:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Mitt tidigare inlägg spårade ur eller ner, beroende på hur man ser det. Men vad jag tänkte skriva var: Om man har ett fungerande system där man valt efter personlig smak och plånbok, så har man förhopningsvis ett sound man gillar. Om man nu vill förändra lite grand eller helt enkelt bejaka sin hifinojja så kan man ju alltid prova ett par andra kablar, de förändrar precis lagom mycket för att det kanske ska bli roligt att gå igenom alla de där gamla skivorna man nästan aldrig spelar. Eller så konstaterar man att de gamla kablarna är bättre.
Ett par kablar blir ingen jättedyr affär, medans ett högtalarskifte blir både kostsamt och en radikal förändring i sound. Att bara byta burkar brukar generera en total makeover av sitt system, kostsamt, när man planar ut några år senare 50 000-100 000 kr fattigare, efter att ha bytt alla delar i kedjan.

Edited by - Adagio on 2005/11/23 19:08:30
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:16:50  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Som vanligt tror jag att du fokuserar för mycket på pris Matte. Om du tror att en kabel för säg 100.000 vansinniga kronor skulle låta "100 gånger bättre" än en för 1000 spänn, så tror du helt enkelt fel. Det är inte ens säkert att den låter "dubbelt så bra", hur välvilligt subjektiv lyssnaren än må vara. Förmodligen gör den det inte. De ljudmässiga skillnaderna mellan (de allra flesta) kablar är mycket små, oavsett vad man betalar. Och när det gäller nätkablar är det, vilket har framgått av den här tråden, oklart om det överhuvutaget existerar några hörbara skillnader alls.

Blue: Jag tog Nordost Valhalla enbart som ett exempel, och ser därmed inte varför jag fokuserar på priset? Den kostar en hel del ja, vilket jag skrev, men jag tog den som exempel främst då den av recensenter även anses vara en av världens bästa kablar. Jag skulle lika gärna kunnat skriva Nordost Red Dawn eller kanske Silver Resolution (bra kablar i sina prisklasser enligt mig). Du har uppenbarligen fått för dig att jag tror att priset betyder allt, men det stämmer absolut inte. Framförallt inte gällande kablar.

Gällande nätkablar går ju åsikterna isär, vissa hör inga skillnader alls som du, medan andra som tex CC hör mycket stora och viktiga skillnader i ljudet. Testa att byta 2 eller 3 nätkablar åt gången istället för endast 1 och du kommer kanske att ändra åsikt?

quote:
Hifiprodukters pris är inte en funktion av hur dom låter. Priset är satt för att möta en efterfrågan, och den efterfrågan bestäms i sin tur av en mängd saker som inte alls behöver ha att göra med hur produkterna "låter". Detta gäller för alla hifiprodukter, men nog som allra mest för kablar.

Detta vet jag mycket väl, och håller med om.

sampix: Bra inlägg av dig!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/23 19:23:13
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:14:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:

Oj, hjälp! Nu blev det genast så komplicerat att jag inte ens vet var jag ska börja. Jag kan bara påpeka en sak. En producents kostnader påverkar priset. Efterfrågan påverkar producentens vilja att producera till en given kostnad. Producenten lär ställa sig en mängd frågor innan han börjar producera. Till exempel: Vilken målgrupp vill jag ha? Hur mycket är de villiga att betala för vara x? Hur mycket av vara x måste jag producera för att mina kostnader ska bli så låga att jag kan sälja x till så många som möjligt inom min eller mina målgrupper med den kostnaden och de vinstkrav som ställs upp? Hur gör jag för att hålla mina kostnader så låga? och så vidare.

Producenten vill maximera sin vinst men det innebär också att han vill hålla den så låg att det inte blir alltför attraktivt att gå in och konkurrera på hans marknad. Det är självklart för mig att man, i denna globala tid, kan öka förutsättningar för sitt företag att konkurrera med låga kostnader. Inget konstigt med det, men ett följdproblem verkar vara att vissa anser att några produkter är överprissatta. Det kan säkert vara så i något eller några fall, men hur kan dessa företag överleva i längden? Det står andra producenter fritt att konkurrera på den marknaden och det gör de. Visst skulle man kunna hävda att vissa företag varit så snabba och effektiva att skaffa sig ett namn med kred och att det namnet håller dem flytande ett tag, men hur länge?

Dessutom har nu konkurrensen stärkts av Kinas snabba tillväxt, som för övrigt sker på bekostnad av folkets totala välfärd (i Kina). Nej, det finns så otroligt många parametrar att ta med i beräkningen här att det nästan blir meningslöst att diskutera värde/krona. Ska vi som konsumenter ta ansvar för att inte bidra till Kinas ökande sociala segregering och den enorma fattigdom som sprider sig i tillväxtens kölvatten? Hur värderar man detta problem i hifiprodukters prisvärdhet?

Förresten har jag ingen aning om hur kabeltillverkare sätter sina priser men det skulle förvåna mig mycket om de bara drog till med ett pris som de känner verkar lagom på grundval av någon tänkt eller enkätundersökt efterfrågan. Om jag förstått saken rätt sätts priset av marknadens vinst som i sin tur indikerar efterfrågan. Denna kommer av olika anledningar variera över tid. Detta förutsatt att man inte är den första tillverkaren någonsin på den givna marknaden.

Fast jag vet inte

OBS! Nu pratar vi om producenter ingenting annat

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/11/23 21:23:54
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:42:16  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jeppe72>
Din teori är inte helt missvisande Men samtidigt så får man ha i åtanke att just ett högt pris inom, t ex hifi-världen, i sig är ett mycket kraftfullt vapen. Och speciellt i kategorin audiokablar
Jag tror iofs inte många tycker att det är rimligt att betala 30000-40000:- för en nätkabel och ett än mindre antal personer som tror sig att kostnaden rättfärdigar produktions-kostnaden (det finns en hög rörliga kostnader som vi lämnar åt sidan). Men pris/prestanda sitter nog fortfarande i bakhuvudet på många.

Jag läste en gång en artikel om kabeltillverkning. Minns tyvärr inte varifrån..
Om jag inte minns fel så var det just företaget Audioquest som en gång i tiden gjorde ett mindre geni-drag. Detta var på den tiden då alla övriga kablar kostade i stil med vad man förvänta sig hitta på Elgiganten. Iaf, de chockhöjde sina priser radikalt och inte dåligt heller.
Tiden gick.. och vad hände? Jo, antalet sålda produkter ur deras sortiment hade markant ökat pågrund av deras prishöjning. Det var ju fortfarande samma kablar som innan. Men nu ville allt mer människor ha dem i sin anläggning.. Märkligt att folk helt plötsligt började tycka att de lät bättre, inte sant?
Övriga företag var självklart inte sena med att följa efter, då de inte ville att audiofiler världen över skulle se ner på deras "billiga" audiokablar.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:54:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ska du med på demo på Lefflers Norrk i morgon kväll Sampix?
Då blir det ju lite kabelorgier nya NORSE från Nordost!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:59:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Naturligtvis så ligger det fabrikanten för, att ta ut ett pris så tillåtande lämpligt denna kan för sin vara. Men pris/prestanda har inte en gällande parallell kurva. I början, ja, men snart skenar kurvan för pris av medans prestanda närmar sig en utplaning.

Sagt det förut men det tål att upprepas: Man får betala vad en annan får ge för en hel anläggning för att få de sista promillena av välljud. Nu är det så att vissa tycker det är fullt värt de pengarna. Andra inte. Att rättfärdiga är upp till envar.

Nu är ju inte våra breddgrader alltför bortskämda med Über-Audiofila produkter (då vi inte räknas som en köpstark marknad), men att skrika "kejsarens nya kläder" är inte lika med "sanning".

M
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:59:14  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vi kan höras i morgon, god natt samtliga.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:02:43  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Ska du med på demo på Lefflers Norrk i morgon kväll Sampix?
Då blir det ju lite kabelorgier nya NORSE från Nordost!

Givet att jag hänger på
Ringer dig imorgon

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:59:31  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Förr i tiden (inte såå länge sedan) sattes priset på
varan efter produktionskostnad, transporter och lagerkostnad mm.
Affärerna lade på sin, på förhand bestämda, tillägg osv.
Det är nu historia.

Nu för tiden sätts de flesta ppriserna efter marknadens
köpkraft. Kallas för "marknadsanpassade" priser. Man bryr sig
överhuvud taget inte om vad det kostar att producera.
Vissa marknader säljer man under tillverkningskostnaden som
bilar i Danmark ex.vis.
Konkurensen har spelat ut sin roll, man sneglar på barandra för
att se vad dom kan med att ta ut för pris.

När det gäller kablar så är det otvetydligt på det viset att
man tar ut en mycket hög marknadsanpassat pris. En kabel kanske
kostar max ett par hundringar att tillverka oavsett märke och typ.
Möjligtvis med tillägg för ädelmetallkostnaden om den innehåller
sådant. Alltså är det så att en nätkabel för 30 000 (?!) ger en'
så där 100ggr tillverkningskostnaden i tillvernings och försäljarledet.
Skulle inte förvåna mig om en 30 000 kr's kabel kostar runt 15 laxar i
inköp netto.

mayro:
"Därför är det tur att en del har råd med dom så vi andra kan få köpa dom sedan beg billigare.."
Se på tusan, där tog du en poäng! Jag köper nästan uteslutande hifi begagnat.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:13:30  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
linnar min vän.. det är synd du inte tar in info du från start inte delar åsikt om och betänker en del. För hade detta skett hade du insett att det finns en stor stor mängd just "poäng" i inlägg jag och andra sänt in här..

Med vilka du skulle lätt kunna inse man KAN aggera anorlunda ät BT test metoden. och få mer riktiga resultat.. Och vi oftast redan varit där du och ni är idag för länge sedan.. Och gått vidare.. Vi gillar nämligen fler poäng än ett i våra "betyg" då vi sedan praktiserar kunskapspoängen..

Nä.- nu har tråden blitt trist... Inget nytt alls under himelen. Mer än att den är rätt trevligt ironisk i stort...

Linnar ta dig fler "poäng" så får du bättre kunskap.. samt betyg

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/24 :  03:01:47  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Nog har jag hört skillnad på kablar allt, mer eller mindre, Vad som är bättre kan ju oftast diskuteras.
Jag håller med Adagio ovan i att vi nog långt ifrån känner till allt, vi möts ständigt av nya överraskningar.

Tyvärr är det så att priset sätts efter den tilltänkta marknaden oftast, så det gäller att jämföra. Skillnaden mellan bra kablar i olika prissegment borde inte vara så stora även om materialval mm. sätter sin signatur.
Är skillnaden väldigt stor borde det vara något fel.

Bravo
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/24 :  07:47:39  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
mayro:

Det är helt enkelt så att du inte tror att blindtest är en bra metod.
Det har både jag och fler insett att du inte tycker. Men frågan handlar
inte om vad du tycker, den handlar om hur man blindtestar oavsett om du
tycker det är bra eller inte. Sen kan det vara trevligt att man hamnar
aningens OT ibland och att man skojar ibland. Tråden bör dock till sin
huvudsak cirkla kring ämnet.

Tillbaka till blindtest,
hur tycker du mayro att en blindtest skall gå till?

Tänk till och kom med förslag. Det finns flera andra
förslag som man kan snappa upp lite från här i tråden.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:09:55  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag skulle nog vilja testa två st så olika uppbygnadsmässigt och matrialmässigt som möjligt + en referens som ska vara känd.
Man ska närsomhelst kunna byta till den kända referensen. Varje byte noteras av både testare och testledare. Istället för att försöka gissa vilken kabel som spelar (typA eller B) bör man skriva ned sina intryck, innan ska man enas om vilka parametrar och termer som ska användas.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/24 :  11:16:11  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Trevligt att se att dom flesta ändå verkar inse att förhållandet pris - välljud är extremt luddigt, särskilt när det gäller en sådan sak som kablar. Som Linnar säger, själva produktionskostanden när det gäller kablar, är nog av mycket ringa betydelse vid prissättningen. Ett högt pris är i sig en marknadsföringsfaktor eftersom det fortfarande finns så många konsumenter som är av övertygelsen "är det dyrt så måste det vara bra", och dessutom "är det dyrt så är det något jag sätter en stolthet i att äga".

Även när man går vidare till andra delar i hifikedjan, så är jag övertygad om att faktorer gällande efterfrågan är betydligt viktigare än produktionskostander vid prissättningen. Ta t.ex cd-spelare och förstärkare. Nästan varenda "midfi"-märke har i sitt sortiment en modell i vardera kategorin som ligger i prisklassen mellan 8-11.000, och nästan alltid kostar cd-spelaren och förstärkaren exakt lika mycket.

Vad beror detta på? Att alla dessa produkter kostar exakt lika mycket att tillverka? Knappast va. Snarare är det så att tillverkarna vet att detta är ett lönsamt "segment" att ge sig in i och att dom därför hittar lösningar som dom kan sälja för dessa priser. Detta stöttas dessutom av hifipressen som poängterar vikten av att delarna i ett system ska kosta lika mycket, och att man skapar synergieffekter genom att använda sig av cd-spelare och försärkare av samma märke.

Slutsatsen är, producenterna bestämmer ett ungefärligt slutpris först, därefter bestämmer man vad det är för produkt man ska leverera till detta pris.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/24 :  11:36:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Självklart... Dra rubbet över en kam.

Pris och prestanda har dock ett visst förhållade förhållande till varandra. På gott och ont.

quote:
Ett högt pris är i sig en marknadsföringsfaktor eftersom det fortfarande finns så många konsumenter som är av övertygelsen "är det dyrt så måste det vara bra", och dessutom "är det dyrt så är det något jag sätter en stolthet i att äga".

Nu var vi framme med "fördummnings påståenden igen... (= Är du så korkad att du köper en sån produkt så dyrt kan det bara var fejk!)

Tror teorin faller. Eller misstolkar jag nåt?

M

Edited by - rannagarden on 2005/11/24 11:37:56
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000