HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Blindtest-nätkablar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:05:22  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
mayro:

Tjena mayro, kul att du är tillbaka.

Undrade just hur man skall göra för att testa 100% objektivt.
Jag tror att om fler, kanske ett hundratal, testar som sampix och
hans vänner gjort och en övertygande majoritet kommer fram till
att det inte går höra någon skillnad då är saken avgjord.
Kommer en övertygande majoritet fram till att det går höra skillnad
då är saken avgjord åxå.
Om det nätkabeln gör skillnad på ljudet kommer nästa steg, hur stor
skillnad gör det. Motiverar skillnaden köp av nätkablar för över
tusen kronor eller kanske 30 000 kronor. Skulle köp av nya högtalare
ge en större skillnad till det bättre.
Till detta kommer frågan, om det hörs skillnad är skillnaden något
som skall vara där eller är det en förvrängning av orginalsignalen.
Bara för att det låter bra är det inte säkert det låter rätt.

EDIT:
"Man bör veta en del om hur utrustningen reagerar för att bespara sig en massa onödiga inköp..."

Kloka ord mayro!
Det är därför frågan om olika nätkablar och högtalarkablar's
påverkan på ljudet bör utredas ordentligt så att man "bespara sig
en massa onödiga inköp..."

Edited by - linnar on 2005/11/22 18:09:16
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:38:07  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
linnar,
Skulle köp av nya högtalare
ge en större skillnad till det bättre.

Det är la alltid en balansgång på VAR man ska sätta in stöten för nästa uppgradering?

Jag hade själv dessa funderingar innan jag bestämnde mig för det senaste inköpet utav nytt kablage (ioförsig signal & högtalarekablage, men ändå..), antingen ny transport eller uppgradering utav mina Respons. Det var faktiskt ett svårt val! Men en viktig faktor var att jag fick testa kablaget under en långre tid innan köp! En ytterligare aspekt var att skillnaden var såpass övertygande stor med det nya kablaget, att jag kände att jag inte skulle nyttja uppgraderingen på mina högtalare till fullo utan detta kablage... Så min prio föll för tanken att skit in, skit ut! Inget blir bättre än det man stoppar in... Alltså blev det nya kablar! Längre fram i tiden kanske en uppgrade utav mina Respons är aktuell(som ja trots frånvaron utav uppgradering är mycket nöjd med!).

Ny transport då? Föll bort pga att skillnaden helt enkelt var SÅ mycket större (till det bättre!) med mina nya kablar från FadelArt!

Men detta om signal & högtalarekablage! Men visst håller jag med linner om att spörsmålet om dyrkablar kontra uppgradering utav ny elektronik/högtalare är en bra fråga!
Den får jag ställa mig VARJE gång det är dags att förbättra ljudet! Ska jag sätta in nya resurser på signalkälla? Eller förstärkeri? Högtalare? Akustik? Eller kanske kablar?
Hm?
För min del är nu allt kablaget föutom nätkablage klart!
Förstärkeri? Tja... Det blir MYCKET dyrt att hitta något bättre, så...
Högtalare? Samma där... En uppgradering förstås... Men behövs det egentligen?
Signalkälla? Jo, min gamla Teac lever på hoppet mestadels nu... Så där kommer nog det torraste krutet placeras!

MEN! Bra nätkablage o strömrening SAMT akustik är en fortlöpande preocess ett tag framöver!
Många bäckar små!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:46:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
linnar. Problemet kvarstår.. även om så tusen st gör bt som här gjorts så kommer det visa exakt samma sak som sampix osv kommer fram till. Dvs stor stor tveksamhet runt nätkablarnas förmåga att tonalt intweeka ett ljud..vilket även som sagt jag skulle anse som resultat också..

För debatten handlar alltid om "fel sak" den handlar om värdet i förhållande till förbättring.

Mer rätt ord vore nog att använda tonala skilnader. DVS grejorna MÅSTE spela rätt från start för att uppnå rena förbättringar i utklingandet..

En kabel varken skall eller bör sätta dit eller dra ifrån. Den skall endast "anpassas" så den tonala utklingningen blir rätt..

DVS så man direkt kan "känna igen" ett naturligt utklingande. attack.anslag eller what ever..

röster skall ha både djup och tydlighet. Men inte det "falska krispet" tex.. såvida man just via inspelandet eftersökt det iofs..

Och även kvnnliga sångerskor låter ju även basiga fast dom sjunger ljust.. om ni förstår...

Sådant är det JAG kräver av en anläggning.. Då måste man viga tid åt varje nyans. Det går inte att negligera något.
Så för mig är allt spelande ok UTAN något tweek alls före man börjar.

sedan intweekar man tills man hittar alla parametrar.. Det påminner om att ställa in fokus på en kamera så man kan ÄVEN förstora bilden mycket UTAN att den blir full med "prickar"..dvs att kameran.. filmen samt fotografen bör veta vad han gör. Inte bara chansa..

Jag själv kan enbart chansa tyvärr. Jag kan för lite foto...

Men att "rätta fel" med kablar är helt uteslutet. Då skulle man aldrig ens komma i närheten av det jag talar om här i återgivning heller..långt långt ifrån faktiskt..

Därför är jag även emot all acustikreglering INNAN man finner ut så paramerarna finns där.. För ofta så finns det stora stora brister i ens anläggning då en del saker "drar iväg" så man upplever det som problem... detta kan man läsa i rader här på forumet..

Sedan man gått igenom allt detta vilket tar tid o nogrant lyssnande med oerhört kritiska öron över längre tid. Då kan man ge sig in i acustikens värld..

Jag vet att större delen av hifivärlden säger jag har fel här i detta med akustiken. Men jag kan ju bara hänvisa till det som ändå jag uppnått med detta arbetsätt med hifi. Det brukar nog anses som rätt ok mitt ljud .. och detta utan massa reglering av ditt o datt..

lite får man göra självklart.. men men.. Hmm så gör jag i alla fall..

Så nätkablarna är ett slags "tonal utklingnings instrument enbart. Den tonala balansen MÅSTE finnas som grund redan. Annars byts elektronik eller vad det nu är som felar ut omgående..

detta innebär att skygglappar eller hemmablindhet får ej heller finnas. Utan sågen ska arbeta hela tiden beredd på ingripa med sågande direkt o brutalt om nåt INTE är i nivå.

Så därvid förstår man lätt att just kablar INTE är att anse som enbart kablar. Utan dom är en komponent i ett större samanhang..

Och att sätta ihop dyligt via BT är totalt uteslutet.. Men ni är välkommna då jag är klar att bedömma helheten. Så kan vi tala om vad som är vad då.. samt som bossebula säger så kan man påvisa skillnader med en nätis av "fel" spelsätt på en plats vad o hur den uppför sig i SAMANHANGET systemet totalt..

phuu.. långt detta tyvärr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:37:59  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
linnar. Problemet kvarstår.. även om så tusen st gör bt som här gjorts så kommer det visa exakt samma sak som sampix osv kommer fram till. Dvs stor stor tveksamhet runt nätkablarnas förmåga att tonalt intweeka ett ljud..vilket även som sagt jag skulle anse som resultat också..

För debatten handlar alltid om "fel sak" den handlar om värdet i förhållande till förbättring.

Mer rätt ord vore nog att använda tonala skilnader. DVS grejorna MÅSTE spela rätt från start för att uppnå rena förbättringar i utklingandet..

En kabel varken skall eller bör sätta dit eller dra ifrån. Den skall endast "anpassas" så den tonala utklingningen blir rätt..

DVS så man direkt kan "känna igen" ett naturligt utklingande. attack.anslag eller what ever..

röster skall ha både djup och tydlighet. Men inte det "falska krispet" tex.. såvida man just via inspelandet eftersökt det iofs..

Och även kvnnliga sångerskor låter ju även basiga fast dom sjunger ljust.. om ni förstår...

Sådant är det JAG kräver av en anläggning.. Då måste man viga tid åt varje nyans. Det går inte att negligera något.
Så för mig är allt spelande ok UTAN något tweek alls före man börjar.

sedan intweekar man tills man hittar alla parametrar.. Det påminner om att ställa in fokus på en kamera så man kan ÄVEN förstora bilden mycket UTAN att den blir full med "prickar"..dvs att kameran.. filmen samt fotografen bör veta vad han gör. Inte bara chansa..

Mayro>

Vi utgår från ditt system. Du försöker tweaka in varje kabel så att helheten sitter som ett skott i krysset i slutändan. Nätkabel-, signal-, högtalarkabel..rubbet. Allt är helt matchat efter hela ditt system. (Ett rätt krävande arbete som säkert tar sin tid kan jag tänka mig)
Jag har förstått detta korrekt eller hur?

Och att du är minst sagt motståndare till BT har vi nog alla förstått vid detta laget. För att testmetoden är fel..

Hela ditt system spelar med rätt kablar och minsta lilla intweaking är både kritisk och perfekt. Vilket säkert är riktigt trevligt efter all möda och tid man lagt ner. Då är saken, du har flertalet gånger skrivit att fel kabel i kedjan ger fatala konsekvenser för helheten av ljudbilden.. Dvs du skulle med lätthet kunna pricka ut det skillnaderna hemma i ditt system om någon fuling byter en kabel.
Detta är enligt min mening ett utmärkt tillfälle att göra en blindtest, då du med stor sannorlikhet skulle kunna identifera den raserande ljudbilden. Du behöver ju inte ens säga vad som är bytt,..bara skillnaderna.

Att ett blindtest inte ger dig en indikator om hur du slutligen vill forma ditt system förstår jag mycket väl. Bara det att du bör kunna pricka de skillnaderna i ditt intweakade system vare sig du ser objektet eller inte

(alla är för att visa att jag är go´ och glad. dvs inte ute efter mucka med dig)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:39:42  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
sampix:

Skulle jag väcka någon mitt i natten ....
....för att be denna byta sladdar ....
(...blind var jag ju redan i mörkret...) /Ulf

Förlåt Ulf, jag överskattade din förmåga. Kommer inte ske igen. Ber om ursäkt för detta

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:16:49  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:21:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Klart man i mitt system direkt kan utpeka skillnad mellan kablarna om du tar två OLIKA konstruerade.. Det är så tydligt så det är inga problem alls..

Värre är om det är två väldigt lika konstruerade... Då är det som utvisar vilket jag gillar bäst kanske så små så det krävs veckor innan jag bestämt mig ens... I dom lägena så kan jag inte via a/b jämförelser utpeka den ena eller den andra. För enbart att slå av slutstegen eller slutsteget osv gör att det dröjer 24 till 48 timmar innan jag ens kan bedömma.. Och minns då. jag sitter INTE o söker saker. utan jag enbart lyssnar på musik.. Och letar inget speciellt.. Utan det är en "känsla" enbart som då avgör.. ofta minns jag inte ens VILKEN av två eller flera olika kablar som sitter i ens.. Utan får gå o kolla.. det händer ofta faktiskt...

Fast just nu är jag själv under "utbildning" på mitt "nya system". Så nu kan jag inte systemet så bra som krävs ens. Allt är ju nytt.. Och mer är på ingång.. Så jag kan på en stund ens veta hur det nya kommer låta...och vad som gör vad..Så framöver våren är jag väl klar någosånär ...

just nu är det tyst här en stund igen..knäpptyst..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:42:35  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Håller helt och hållet med dig här på slutet, Mayro!

Det är väl knappast så att någon rusar iväg och köper dyra kablar av olika slag och därmed tror att en billig, enkel, "lågpresterande" anläggning skall förvandlas till något helt annat. I stället är det väl så att man trivs så väldigt bra med de grejer man kombinerat ihop att man vill förbättra (trimma in dem) hur de "samarbetar". Man har kanske redan lagt ner avsevärt mkt pengar eller jobb på att hitta vad man gillar och egentligen "sitter nöjd". Men så kommer man på att det går att få klara förbättringar i totalljudet genom att t ex byta ut en eller två nätkablar. Eller högtalarkablarna... , eller..

I mitt fall kan jag knappast bli mer nöjd (inbillar jag mig) än med de högtalare jag till slut hamnat med (JMLab MiniUtopia, efter 3 uppgraderingar) och den förstärkare jag har (Lavardin IT, efter 4 uppgraderingar) samt CD-spelaren (Opera Consonance Droplet, efter enbart 1 uppgradering ). Nu finns bara kablarna kvar att ge sig på! Och eftersom detta ger märkbar förbättring för hur mina grejer spelar ihop känner jag mig motiverad att lägga ner "viss icke obetydlig summa pengar" på bra kablar; nätkablar, signalkablar och kanske framför allt högtalarkablar. Jag ska testa ett par Nordost Heimdall när de finns ute i handeln och om de låter så bra som jag faktiskt tror de kan göra (efter att jag tidigare testat Nordost Red Dawn) blir det nog köp av. Förmodligen går den summa pengar jag då lägger ut inte att använda på bättre sätt för att få ett bättre ljud hemma hos mig (utifrån de förutsättningar som finns med rummet osv) ...

Detta är ju en hobby som handlar om att uppnå hifi-nirvana, eller hur??

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:42:04  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Klart man i mitt system direkt kan utpeka skillnad mellan kablarna om du tar två OLIKA konstruerade.. Det är så tydligt så det är inga problem alls..

Mayro>
Trevligt att höra! Så om vi säger att din cdspelare kommer att fungerar allra bäst med t ex en silver-nätkabel, så skulle låt oss säga; den billigaste och allra skruttigasta koppar-Fadelartkabeln, förmodligen vara en riktigt katastrof i din anläggning?

Trixa ihop hela ditt system till max och hör av dig till mig sedan

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:54:51  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Detta är ju en hobby som handlar om att uppnå hifi-nirvana, eller hur??

Ulfsan>
Ja, och då vore det väl också lämpligt att applicera utrustning som verkligen gör en skillnad också. Därav diskussionen.
Jag kan lika gärna som du skriva "-Detta är ju en hobby som handlar om att uppnå hifi-nirvana, eller hur?? Och därför lägger jag alla mina pengar för att nå dit på akustiken och bra förstärkare/högtalare."
Vi skriver egentligen samma sak, men menar olika. Så jag förstår inte din eventuella frågeställning ovan.

Som CC skrev, Hifi är i mycket en prioritetsfråga.
En uppgradering är sällan gratis, och då vore det också trevligt om man väljer rätt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  23:05:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

just fadel art har jag endast hört väldigt kort då träffen var här. Så just dom kan jag absolut inget alls säga om tyvärr. Men dom skall jag få låna hem då jag är klar här.

sedan är det inte ord som katastrof direkt ljudmässigt som behöver skilja bi från bu. Utan det kan vara små tonala skilnader också.. Saker som styrs av känslorna musiken kan förmedla..

DVS att fadells billigaste mycket väl skulle kunna ersätta världens dyraste.. Det finns ingen koppling i pris prestanda som är garanterad..inte enligt mig i alla fall.

Däremot konstruktion o insatt på olika ställen kan avgöra..

Som min tidigare uppsättning då jag tog en gamal nätkabel från en dator o satte in på elektroniska delningsfiltret.och det lät så in i helvete bra.. MOT silver res just där.även wasaflex fick gå åt sidan.. bara ett exempel.. Där rök en kabel för 3000 kr.. Med nätpluggar som bara dom kostar 1000 lappen .. den rök direkt mot en 5 kr kabelsnutt från fyndlådan varsomhelst..

så.. priserna är långt ifrån mätaren för vad som går bra.. Konstruktionen avgör..i alla fall enligt mig..

sedan är ju oftast alla kablar framprovade med sina egna motsvarigheter. Så symetrin brukar ju infinna sig självklart därvid.. Även då dyraste testas.. Med rätt ofta ruskit bra resultat om det är vettiga kablar vill säga..

Som ni ser så är jag för luttrad för att falla för en kass test av en kabelsnutt i en tidning.. sånt impar noll.. Och ju mer dom skriver om den skira diskanten. JU mer skeptisk blir jag..

Men skriver dom att det fylliga utklingandet från eva cassidys härliga soulröst.. Då jäklar.. För jag vet hon har en härligt djup varm bas i sin ljusa vackra stämma..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/22 :  23:49:43  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Så jag förstår inte din eventuella frågeställning ovan.
med anledn av denna fråga samt kommentarerna efter berättelsen om den sömnlösa natten ovan undrar jag -

Sampix: Har du överhuvudtaget ingen humor och överhuvudtaget ingen distans till din "hobby"? ...eller det kanske är "blodigt allvar" för dig?

Over and out... / Ulf

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:02:40  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
mayro, jag tror sampix la vikten på "skruttigaste" i sitt inlägg - jag tar mig friheten att skriva om frågan för att förtydliga frågeställningen lite.

Så om vi säger att din cdspelare kommer att fungera allra bäst med t ex en silver-nätkabel, så skulle låt oss säga; den allra skruttigaste tänkbara kabeln av annat material, förmodligen vara en riktigt katastrof i din anläggning?

(sampix, säg till om jag tolkat dig fel)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:13:21  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Precis, jag syftade till skruttig (bra ord va?).
Fadel art var bara ett exempel då dessa kablar namnges i tid och otid här

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:22:18  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
quote:
Trevligt att höra! Så om vi säger att din cdspelare kommer att fungerar allra bäst med t ex en silver-nätkabel, så skulle låt oss säga; den billigaste och allra skruttigasta koppar-Fadelartkabeln, förmodligen vara en riktigt katastrof i din anläggning?

Så Sampix för att vara lite petig här då den billigaste och allra skruttigasta koppar-Fadelartkabeln , vilken är det Och har du lyssnat på den så att du kan utala dig negativt om den

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:24:22  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
sampix,
dessa kablar namnges i tid och otid

Oj! Sorry.. Det var nog mig du syftade på, sampix?
Men skulle du vilja förtydliga NÄR det har varit i "otid" som jag nämnt ett visst kabelmärke? Bara så att jag eventuellt kanske kan lära mig...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/11/23 00:25:17
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:47:45  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Så Sampix för att vara lite petig här då den billigaste och allra skruttigasta koppar-Fadelartkabeln , vilken är det

Jo, lite petigt blev det nu..

Jag gissar på att det är den som kostar minst pengar?

quote:
Och har du lyssnat på den så att du kan utala dig negativt om den

Jag har inte uttalat mig negativt om den kabeln (vilken det nu må vara). Det var bara ett exempel.
Har inte heller lyssnat på den och kan då heller inte skriva ner hur jag upplever den

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:50:15  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Oj! Sorry.. Det var nog mig du syftade på, sampix?

CC>
Du behöver inte känna dig utpekad, då jag själv frågat Wolfgang i denna tråd om Fadel art.
Det var den kabeln som var på tapeten nu.. värre än så var det inte.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/23 :  08:05:07  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Det är intressant att läsa mayro's inlägg om hur stor skillnad det är
mellan olika nätkablar.
Först var skillnaden påtaglig, sedan var skillnaden hörbar och nu senast
är den så liten att man bara kan ana den, "fadells billigaste mycket väl skulle
kunna ersätta världens dyraste.. Det finns ingen koppling i pris prestanda som
är garanterad".

Bra mayro, nu närmar vi oss verkligheten!
Fortsätter vi på denna väg tror jag tom vi kommer att gå så
långt som att du inte skulle hör någon skillnad om dina kablar
byttes ut när du ligger och sover. Skillnaden i ljud skulle
uppenbara sig när du ser högen av dina fina kablar ligga i ett
hörn. När du ändå ser dom ligga där i hörnet kan du samtidigt ta dig
tid att sätta upp en lista på vad dessa kostat dig genom åren.

Jag som saknar anläggning just nu skulle nog få ihop en riktig
välklingande anläggning för de pengarna... med vanliga lakrissnören.

Dvs blindtester kan spara mycket pengar.

Skall kanske börja tillverka lakritsnören med hejdundrade utseenden
och sälja dyrt. En lönsam historia kanske... ok, någon liten silvertråd
och kanske en skärm kan man väl åstadkomma för trollformelns skull.

PS
Jag har en trollformel som fungerar.
Man använder en stark magnet, alufolie, en spole och lite annat.
Måste säga att ljudet blev otroligt mycket bättre med detta.
Återkommer när jag testat klart.
DS

Edited by - linnar on 2005/11/23 09:25:10
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/23 :  08:38:38  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
linnar: Du förenklar situationen något oerhört genom att antyda att alla upplevda skillnader mellan kablar kan sägas vara placebo, tycker du inte det själv?

Jag vet att du är en påtaglig kabelskeptiker men att påstå att laktritssnören låter lika bra som vilka kablar i världen som helst bara man ändrar deras utseende så de ser "dyrare" ut, är inte det lite väl magstarkt?

Jag respekterar dina åsikter men har du verkligen lyssnat på så många olika kablar? Ta tex Nordosts Valhalla och jämför med lakritssnören öppet sedan blint. Nu är iofs Valhalla en av världens dyraste högtalarkablar men ändå...vad gäller nätkablar, ta en gratiskabel eller hellre två och byt ut mot en resp. två mer påkostade kablar. Eller varför inte tre (cd,försteg,slutsteg) på en och samma gång?

Blindtester har jag dock ingenting emot personligen, bara de kan genomföras på ett korrekt sätt. Ska försöka få till ett själv vad det lider...till våren kanske.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/23 08:47:08
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/23 :  09:17:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Skall kanske börja tillverka lakritsnören med hejdundrade utseenden
och sälja dyrt. En lönsam historia kanske... ok, någon liten silvertråd
och kanske en skärm kan man väl åstadkomma för trollformelns skull
Inte så lätt som det låter... Somliga hör ju skillnader. Kan ärligt erkänna att ibland mer och bland mindre. Men att hugga av som lurendrejerier låter hårt för en snubbe utan anläggning?

Jag anser du misstolkar Mayros inlägg lite - men det kommer vi nog få höra av honom själv...

M
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/23 :  09:29:01  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
matte76 o rannagarden:

Det där med egenbyggda kablar var på skoj.
Jag glömde skrattgubbarna. Åtgärdat!

Fast lite sant är det kanske. Utseendet på
grejerna kan göra underverk.

Jag säger inte att det inte är skillnad på olika nätkablar.
Det jag säger är att man kan inte höra så stora skillnader
som emellanåt kommer fram. Det är just det som mayro nu
också säger. Starkt av honom.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/23 :  09:48:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ok. Medhåll.

Vi förhåller oss lite olika här... Sätter inte så stor tilltro till just utseendet. Tycker det är lite att fördumma en hel del seriöst hififolk. Been there - done that, liksom?

Liknelsen med den finnige 14åringen på El-Genanten som står vid de största memdranen han hittar och tycket det är bara så bäst.

M
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:54:34  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
rannagarden:

"El-Genanten"

Beträffande utseenden.
Är medveten om att jag trampar på andras tår ibland.
Men jag kan själv bli lurad av fenomentet.
Jag tror också att det vi ser sätter djupare spår än
vi alltid vill/kan erkänna.

Ett exempel:
När bilen är genomskiten.
Tvätta den utan och innan. Tvätta motorn åxå.
Jag lovar att bilen går bättre, tystare och mjukare
efteråt. Det gör den ju inte egentligen men det känns
så.

Edited by - linnar on 2005/11/23 10:55:44
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:16:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ja - och en ögonbindel på chauffören skulle ju direkt avslöja att så inte var fallet! (Eller bt-testas inte bilar?)

Visst kan man bli impad av ytsmyckningen på vissa kablar, men det är ju lite "branding" också på den punkten. Man vill ju som tillverkare inte att ens egen kabel skall misstas för, eller likna, nån annan?

Hoppas erfarenheten går före "snygget" på en kabel.

M
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000