Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 07:16:28
|
jeppe72: För trettio lakan har man ungefär en högtalare eller mindre...
Nja, det jag menade var att den uppskrivning av nätkabelns betydelse gör att folk med billiga SIBA-paket också köper dyrkablar. Det är en effekt av olika subjektiva testresultat som kan beskådas i tidningar och, i vissa fall, omdömen som kan läsas här på forumet. Alla skulle må bättre av omdömen som är lite mer modererade eller omdömen som är förankrade i verkligheten.
mayro: "För det är inte mycket du tror o tycker i övrigt man delar dina åsikter om" Jag hoppas innerligen att det bara är i kabelfrågan du menar med denna mening. Kablar är inte min specialité, där handlar det mer om att jag är översakad av den subkultur som växt upp runt kabelfrågan med ljudbeskrivningar som jag tror bara de som ingår i subbkulturen kan höra.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 08:30:50
|
quote: Men jag hör faktiskt inte den minsta skillnad (i detta fall var det en mycket dyr nätkabel som ersatte en helt vanlig nätkabel).
linnar> Jag hörde liksom du inga skillnader när jag bytte ut en "vanlig" nätkabel mot en mer påkostad sådan, oavsett om jag bytte den till cd-spelaren eller till förstärkaren. Men när jag bytte TVÅ samtidigt, dvs två "vanliga" mot två mer påkostade (Silver Resolution i samtliga fall) då framkom skillnaderna desto tydligare.
Efter att inte ha hört skillnader när endast en byttes förväntade jag mig inte att höra skillnader när två byttes heller, men jag blev förvånad, plötsligt var skillnaderna ganska tydliga. Röster var tidigare mer instängda och basen lite mer odefinierad med de "vanliga" nätkablarna. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 09:02:52
|
matte76:
Säger du det så är det väl så. Jag har numera den uppfattningen att om man verkligen hör någon skillnad kan det bero på att något inte står rätt till med nätaggregaten. Det kan också vara så att vissa störningar dämpas med två kablar medans en inte gör samma nytta i dessa dåliga nätaggregat. Jag läste för några dagar sedan en text som delvis behandlade nätaggregat. Där påstods det att även flera mycket dyra apparater har felkonstruerade nätaggregat och i sådana fall skulle en nätkabel med skärm och inbyggt filter kunna göra nytta. Dock skulle det vara billigare och bättre om man konstruerade nätaggregaten rätt från början.
I mitt förra inlägg nämner jag att ett paket från SIBA är för billigt för att köpa dyrkablar till. Men faktum är att det är just till dessa billiga grejer som dyrkablar skulle kunna göra mest nytta. Lite Moment 22 alltså.
Jag har sedan en tid ingen stereo längre så jag kan inte själv testa. Jag var i en hifi-butik och frågade om dom kunde byta mellan vanlig nätkabel och en dyrkabel. jag tror den kostade runt 1700kr. Snubben i butiken var inte road av att byta men han gjorde det ändå. Han kommenterade själv att kabeln är mest för utseendet. Det får jag hålla med om för den var jäkligt fräckt designad. Men någon skillnad hörde varken jag eller han.
|
Edited by - linnar on 2005/11/22 09:04:25 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 09:17:38
|
linnar> Mina upplevelser kanske beror på fel på nätaggregaten, vad vet jag? Eller beror dem på att skillnader mellan nätkablar faktiskt förekommer men med min utrustning var skillnaderna små eller obetydliga när en bytades men mer uppenbara när två bytades? Vem vet? Ska nog testa igen framöver, om jag i öppet test hör skillnad mellan när en eller två byts ut. Samt om det går fixa ett litet blindtest. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 09:38:18
|
Matte76 och linnar: Om man i olika steg byter olika delar (t ex nätkablarna) i en anläggning, så märker man ju att ljudet succesivt blir bättre och bättre (om man "byter rätt"). Det kan vara svårt att riktigt sätta fingret på vilken del som åstadkommer en specifik förändring, men tills slut blir man förhoppningsvis nöjd och kan lyssna på musik, utan fixering på vilka delar (bl a nätkablar) som spelar upp musiken....
...men om man vill "testa av" en nätkabel kom jag på en bra metod häromnatten när jag var sömnlös och inte kunde störa resten av familjen med att spela genom högtalarna. Jag kopplade Droplet-spelaren direkt till X-Can hörlursförstärkare och Sennheisser HD600-lurarna och skiftade mellan olika nätkablar (av god kvalitet) på CD-spelaren. Det var då väldigt lätt att höra skillnad även om bara en nätkabel byttes ut!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2005/11/22 09:40:46 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 09:49:27
|
Oxå den erfarenheten av lurstärkare. Tex när jag kört Black-Denvern rätt in i lurstärk, så har nätsladden kunnat plocka fram olika saker rätt tydligt. Mest på detaljnivå.
Uppgraderingen från lakrits-snöre har varit ganska tydlig.
Att säga att nätaggregaten är felkonstruerade är väl lite annorlunda )i brist på bättre ord, sorry)? Jag förstår vad du menar, linnar, men på vilket sätt är de felkonstruerade? Hur är ett agg. som är "rätt" konstruerat?
M
edit - kråka på stavning |
Edited by - rannagarden on 2005/11/22 09:50:14 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 10:21:32
|
ulfsan: En bit upp i tråden har jag faktiskt ett förslag där man skulle koppla två helt skilda men identiska hörlursförstärkare med en nätkabel av olika sort i varje lur. Sedan kan man växla mellan höger vänster osv. Man kan enlelt göra flera olika blindtester så här. Om det finns skillnad borde man höra det i hörlurar då inga andra rumsfenomen blandas till ljudet.
rannagarden: Jo, det var väl åxå brist på bättre ord för mig det där med "felkonstruerad". Jag har inte en susning om vad som är rätt eller fel konstruerat inom nätaggregat till olika komponenter. Det var en viss känd ingenjör som nämnde detta i något sammanhang, minns inte var men det går väl att leta upp antar jag.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 11:54:39
|
Hallå CC.. Du har ju fel här. Nad behöver ingen hjälp.. Alla andra "småskuttar" krell-accuphase-levinson.o annat patrask behöver det.. Men inte Nad.. Dom har ju sett ljuset
och sådant anser jag fullt rimligt.. Gör inte du det verkligen CC..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:11:37
|
För att klargöra detta med I Öhman's ord: han sade att "det finns, även bra, apparater som har dåligt nätaggregat ...osv" (skriver ur minnet).
Alltså han tycker att det mesta är bra, inte att det mesta är dåligt.
Rätt skall vara rätt!
Och, om man inte får medhåll av någon person gällande sin käraste åsikt betyder inte det att samma person är kass i allt. Det är en mycket primitiv och föga framgångsrik filosofi.
|
Edited by - linnar on 2005/11/22 12:15:20 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:14:15
|
quote: ...men om man vill "testa av" en nätkabel kom jag på en bra metod häromnatten när jag var sömnlös och inte kunde störa resten av familjen med att spela genom högtalarna. Jag kopplade Droplet-spelaren direkt till X-Can hörlursförstärkare och Sennheisser HD600-lurarna och skiftade mellan olika nätkablar (av god kvalitet) på CD-spelaren. Det var då väldigt lätt att höra skillnad även om bara en nätkabel byttes ut!
Va bra Ulfsan! Kan du inte be någon hjälpa dig med ett blindtest?
|
kabelskitsnackare
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 12:30:10
|
Jag skulle /igen) ju inte vara med mera.. Men kabelsnack är som en magnet ju...
Men lite måste erkännas att detta är en rätt skoj tråd hur man än ser på det.. Den innehåller sååå många olika sidor o tankesätt så man rent har skoj att följa bara..
samt ändå är den förutom en del dummheter rätt rolig o skämtsam till o från..
Men att se denne refererade person som en reference finner min logik som rent orimmlig. sedan är han väl inte nån ingenjör om jag förstått saken rätt? eller fattade jag det fel förut då det var bråk i nån tråd? (Där jag inte var med ens "tror jag". På faktiskt)
jaja.. skit samma.. Skoj tråd i alla fall...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 13:46:56
|
quote: Va bra Ulfsan! Kan du inte be någon hjälpa dig med ett blindtest?
sampix:
Skulle jag väcka någon mitt i natten .... ....för att be denna byta sladdar .... (...blind var jag ju redan i mörkret...) /Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 14:07:39
|
Perfekt sätt att genomföra "blindtester", man gör det mitt i natten utan att tända ljuset så ser man inte vilka kablar man kopplar in |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 14:37:12
|
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 14:51:50
|
Man skall inte förglömma en en hel del en del "lutar" sig mot är just en viss person eller personer som påstår. DVS att omvänd placebo är mycket mycket säkert en komponent i sitt eget upplevande att ingen eller försumbar liten skillnad finns..
För jag antar att placebo osv INTE enbart är "en del" som kan drabbas av.eller
även den omvända torde ju finnas antar jag... "Förnekelseplacebo" kan vi döpa fenomenet till..
som man sedan stödjer via "felaktiga sätt" att utprova. Vilket vi som får skillnader påstår rätt ofta. Men som aldrig tas fasta på iofs från er bt förespråkare..Då bevisar er bt er tidigare intalade "Förnekelseplacebo" åsikt från era "ledande figurer"..
detta påstående eller tankesätt är exakt lika korrekt som era tankesätt om oss... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 15:13:02
|
I kablarnas värld så anses ALLA, som inte tror/vet att de går höra skillnad, vara icke trovärdiga och lite annat skoj. Jag vill mena att det är fel sätt att angripa problemet på. Om man vänder på det så skulle alla som inte hör någon skillnad kalla de som säger sig höra skillnad för lurifaxar. Nu gör vi inte det utan använder deras åsikter/erfarenheter som vilken som helst.
På tal om roliga ord som "Förnekelseplacebo" och annat. Vad säger ni om "kabelibaner"? Jag traversterar då på "talibaner"... öhh, f'låt, taliban betyder ju "en lärd" och det vill jag inte beskylla någon kabelanhängare för.
|
Edited by - linnar on 2005/11/22 15:13:28 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 15:39:43
|
linnar.. Om du skulle seriöst läsa mina ord ÄVEN om jag "skämtar till dom" lite. Så finns där ändock en viss sanningshalt i dom..
desutom så påstår i alla fall INTE jag att ni är ej "trovärdiga". Men jag påstår ni har en metod samt ett testförfarande som innehåller en stor portion fel i själva förfarandet.. Men detta har jag redan skrivit om. Vilket inte du / Ni tar fasta på ens med ett ord. Utan enbart kör på i vanliga spår...
där däremot kan man nog påstå du / ni är ej "seriösa" att debatera med.. För i en debatt bör man ta o ge varandras tankar samt åsikter.. Och förfaringsättet som påtalats av flera är inget det ens brys sig om att notera.
minns att jag alltid säger era resultat skulle bli exakt domsamma om JAG själv gör som ni föreskriver.. Exakt.. Inte troligen utan exakt.. dvs jag skulle inte heller kunna utpeka via BT... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/22 15:49:25 |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 16:35:16
|
mayro: För att du skulle gå med på ett blindtest i denna fråga så hade det krävts ett antal parallella universum där det enda som skiljde i utrustningarna var kablarna. Inget illa menat. Jag förstår vad du säger i denna tråd. Men linnar & co vill ändå komma på ett sätt att köra blindtest och det tycker jag är hedersvärt.
Vi bytade ju lite nätkabel när jag hälsade på dig. Och du var allt lite stolt när man höll med dig om att rösterna fick mer kropp när du körde med den ena kabeln. Därmed inte sagt att det sa så mycket. Men skillnad kunde vi höra, och den skillnaden hade vi nog kunnat pricka in med blindtest oxå. Tror jag... |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 17:15:37
|
nja.. stolt vet jag inte.. Men glad att man kan ge mera info till vänner i alla fall.. Sedan gäller det att KUNNA använda nyanskilnaderna också.. Då är det inte bara att byta blint som gäller. Man bör veta en del om hur utrustningen reagerar för att bespara sig en massa onödiga inköp... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|