Author |
Topic |
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 19:20:45
|
quote: Ta reda på mer INNAN ni fortsätter diskutera ett ämne ni uppenbarligen inte har en susning om HUR man bör göra med..
Och efter att läst din rövarhistoria så ber jag dig göra detsamma |
kabelskitsnackare
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 19:28:25
|
Jisses, vilken diss.
quote: Det är helt fel utgångsläge ni har för "vårt" sätt att göra.. I alla fall MITT sätt..
Omskrivning: "Mitt sätt gäller, alltså har ni fel." Vad hände med att ha ett öppet sinne och att vara medveten om att folk har olika erfarenheter och synsätt?
Jag skriver under helt och hållet på trangos inlägg, lysande. Får man en förhöjd upplevelse av en komponent i systemet finns det ingen orsak (annat än ekonomisk kanske då ) till att man skulle låta bli att ha den.
Men om man nu absolut SKA diskutera eventuella skillnader och deras orsaker, då kommer man uppenbarligen inte långt. Vi diskuterade det här ämnet för tre år sen, vi diskuterade det för ett år sen och vi diskuterar det idag. Och vi kommer troligen diskutera det om ett år också, men förhoppningsvis har några av oss blivit kloka nog att lämna ämnet därhän. Jag tror inte på nätkablars inverkan på ljudet, och har inte heller någon orsak att tro det grundat på mina erfarenheter (däremot tycker jag mina "semi-dyrkablar" ser tuffa ut ). Ni som tror på nätkablars inverkan på ljudet har alldeles säkert egna erfarenheter och orsaker till det. Längre kommer vi inte, kan vi inte nöja oss med det? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
Edited by - Ayn on 2005/11/15 19:29:40 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 20:29:11
|
Köper man en eftermarknadskabel pga att den är "snygg", så tror jag man är inne på ett litet fel spår?
Köper man en kabel för att den får en att "känna" sig bra, så tror jag att man har andra problem än hifi-mässiga?
Det var inte särskillt längesen vi hade en liten tråd nånstans om att det var nån som ansåg att det inte "kunde" finnas några skillnader på cd-spelare. De var byggda för en sak, och kunde man nu "mot förmodan" höra skillnad på dem, var de avvikande helt enkelt "defekta" eller dåligt gjorda. Felkonstruerade helt enkelt.
Tror det kom upp lite "jag är minsann ingenjör" och "jag har pratat med en material-fysiker" osv i den tråden. "De sa" osv...
JAG tror man tar en liten för enkel väg om man resonerar så. Man gör det lätt för sig med att gå på en svart eller vitt-linje.
Nu är jag ju medveten om att vi pratar "n-ä-t-k-a..." men tankevägen känns bekant.
För min del känns det rätt befängt att cd-spelare inte skulle vara skillnad på osv. Men för tjugo-tjugofem år sen visste man heller inte vad "jitter" var tex. Hur det uppstod. Komponenters inverkan osv. Det perfekta ljudet osv.
Är ni med på metaforen? Eller det jag försöker säga?
M |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 20:38:29
|
quote: det går inte att göra seriös bt på kablar då det tar tid samt behövs nogranna lyssningar över längre tid för att ens trimma in kablar i en anläggning..
Så man hinner glömma hur det låter imellan? Som du beskriver går det inte ens att jämför kablar, och då kan vi ju ha vilka snören som helst... quote: desutom behövs en stort antal OLIKA kabeltyper för en intrimmning..
En massa kabel för EN intrimning...låter onödigt. quote: Man håller INTE på med kablar för att få enbart skillnader som ni vill via BT.. Man söker exakt rätt utblommning.. Nyans.. Samt homogenitet. Vilket kräver en rasande massa kunskap.. tid.. och att man exakt vet hur olika intrument låter.. Och en rasande massa OLIKA skivor med intrument så OLIKA skivors inspelningar INTE är avgörande utan alla samanlagda.. Samt sedan OLIKA musik osv...
Men huvudfrågan är fortfarande om det är skilnad över huvud taget på nätkablar. quote: Därför är hela diskutionen helt onödig..
Och ändå bidrar du till den..generöst måste jag säga. quote: Att arbeta sig fram med kablar är vad jag anser det svåraste i en anläggning. För er är detta enbart att koppla ihop..
Två hål i väggen, hur svårt kan det va´? quote: Men ni vill absolut INTE förstå hur jag samt andra gör.. Och därvid så kan denna debatt fortgå i evigheter utan man kommer någon vart någonsin..
Och du envisas fortfarande med att tacka för dig och pysa ut ur diskusionen lite då och då istället för att beskriva hur det går till. quote: Så vakna till här.. Det är inte så enkelt som ni tror. Det är helt fel utgångsläge ni har för "vårt" sätt att göra.. I alla fall MITT sätt.. Dom flesta håller ju bara på med en kabel åt gången osv.. Så gör aldrig jag i alla fall vid seriös test..
Det tar veckor-månader att testa en kabel..
Ditt sätt är rätt sätt...okej, jag fattar piken. Överseénde så det förslår. När du nu har testat din kabel i 6 veckor så kan det ju inte vara så att du har blivit hemmablind...eller? quote: tar du då en helt kedja så inser du nog det inte går att BT testa .. Hoppas jag i alla fall.. Det ÄR som en hel vetenskap att utvärdera.. Troligen skulle en vetenskapsman rent kunna anse arbetsättet såsom lite vetenskapligt med många punkter för uteslutande av ev felkällor eller placebo..
Vad är det för kedja du pratar om...Nätkablar är första länken, och allt som diskuteras. För att göra det enkelt för dig: Alla apparater anslutna med någon häftig dyr-snok till nätkabel, eller alla apparater anslutna med vanlig medskickad kabel. Hör du någon skillnad? Självklart gör du det, det gör jag också. Men gör man det när man inte vet om att det är något annat än standardkabel ansluten? quote: Ta reda på mer INNAN ni fortsätter diskutera ett ämne ni uppenbarligen inte har en susning om HUR man bör göra med..
Igen, upplys oss förtappade själar, befria oss från ovisshetens bojor. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 20:55:06
|
Rannagarden: Jag köper metaforen och håller helt med dig. Folk får köpa/höra som dem vill. Jag såg just framför mig hur vi alla med full atp fortfarande kommer att älta detta spörsmål i olika former.
Jag önskar faktiskt att jag själv inte upplevde skillnad (ur ett ekonomiskt perspektiv) men samtidigt också tråkigare. En del av glädjen för mig ligger i att testa mig fram, experimentera, göra fel och ibland komma fram till en kombination som gör så att helheten blir större än delarna. När musiken väller emot mig och det inte går att veja.
Ursäkta mitt ot.
Var och en får väl bli full på sitt eget vin |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 21:13:58
|
bubben.
fattar du inte vad o hur jag skriver så skit i mina inlägg helt.. bara bortse från dom.. Gäller alla..
Jag försökte igen beskriva. Vilket inte uppfattas eller accepteras... men ärligt talat så kvittar det helt o hållet för min del.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 21:57:55
|
Mayro, jag hänger inte upp mig på hur du skriver, utan att du INTE skriver. Jag ser ingen beskrivning av hur du går till väga när du testar ut en kabel, tillsammans med en hel hög ytterligare. Och eftersom du förkastar alla andra metoder förutom din egen så blir ju det sättet ganska centralt avgörande. Vem vet, det kanske är ett sådant sätt vi alla borde testa kabel på...Men för att utröna det måste man ju veta vad det rör sig om. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 22:07:04
|
quote: Köper man en kabel för att den får en att "känna" sig bra, så tror jag att man har andra problem än hifi-mässiga?
Jaså...fin känga. Vilka problem? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 22:14:31
|
jag förkastar endast dom som utprovats genom åratal testade.. inget annat.. Sedan finns det en stor bunt som har mina erfarenheter här också.. wolfgang.. CC och troligen rannagarden o en massa till.. Så just "min" patenterade metod är det nog inte tal om alls.. Däremot era tillkortakommanden i era metod är påtagligt stora....
Och problemet i komunikationen är att man försöker berätta varför det skiljer men ni vägrar att öppna ögonen o läsa det som står.. Utan återkommer med exakt samma larv om o om igen..
Vi delar ju era saker ni säger till fullo med det sätt ni testar.. Då skulle jag o vi få exakt samma resultat..
Vad mer att säga.. man kan ju bara hålla med till fullo. Eller finns det en "överfullo" också.. Då håller jag med även dit..
Men gå vidare.. DÅ börjar du o ni delta i att tala om hur osv..
Men detta går INTE att övertala er om att fatta.. Ni måste ha två saker i funktion samtidigt..
Båda viktiga..
Nyfikehet samt öppet sinne för att exprimentera...
Då kan ni utreda vad som är vad.. Samt med kabelfolk få tillgång till grejor att prova osv vid trevliga träffar nåra goa gubbar osv..
men via att sitta o dumförklara oss för nåt unikum till professor lägger på luren i örat på dig eller andra är inte en väg att söka vad som är vad..
Ni varkar ju tro vi som pysslar med kablar sitter som rent sjukligt förhäxade med en prislapp.. o tjocklek på kabeln som mått för hur bra den är OAVSETT vad man säher.. Rätt trist debatt då kanske man kan inse väl..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 22:41:57
|
När CC och JD var hos mig tog det ett par minuter innan vi hade konstaterat vilken nätkabel som lät bäst till respektive produkt. Så jag antar att meoden vi använder oss av är ganska lik med andra ord. Men frågan är om vi lika tydligt hade hört skilnader om vi inte visste vad som kopplades in. Det är det som är det intresanta, hur stora hjärnspöken vi igentligen har.
Om du läser några tidigare inlägg här på forumet så ser du att jag med flera tidigare har varit inne på linjen att nätkablar gör en gigantisk skilnad. Men när man inte längre kan SE skillnaden utan blir tvungen att lite helt på öronen (som man alltid har trott att man gjorde), så blir inte sklllnaderna så uppenbara. Då kommer ju alla tidigare uttalanden på skam...och en hel drös nya frågeställningar dyker upp. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 22:49:38
|
Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt.Jag har rätt, du har fel. Nej! jag har rätt, du har fel. Nej och åter nej, jag har rätt och du har fel. Nej, du kommer aldrig att ha rätt, för jag har rätt och du har bara en massa fel. Jag har rätt, punkt slut. Neeeeej!! jag har rätt och du kommer alltid att ha fel. Fattar du inte!! Du har fel och jag har rätt
Förstår ni poängenIngen sida kommer att vika sig i det heliga kabelkriget, men vill ni fortsätta att munhuggas så varsågod Ursäkta mitt lååånga inlägg Sampix, men jag klarade inte av att låta bli |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 23:17:53
|
Mayro> Tror nog att det skulle uppskattas om du drog dina personliga vendettor någon annanstans. Vi hade faktiskt en trevlig och saklig diskussion tidigare..och åtminstone jag är intresserad att se vart det leder. Ta detta per PM istället, och undvik dina lågvattenmärken som du sprutar ur dig ett efter ett. |
kabelskitsnackare
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 23:59:35
|
sampix. Vilka "personliga vendettor" Du måste då mena att jag utrycker MIN åsikt om er testmetod? Vilket det ju var debatt om.. Samt som jag ombads skrive ner.. DVS mina tankar..
Men ok.. Då man visar VAD som skiljer så tar argument slut som tydligt är.. DVS du samt andras tankebanor blir rubbade då man inte bara kan slå bort det med att man inte förstår osv.. Nu förstår jag hur NI menar.. och påvisar att inte ni vill se o förstå hur VI menar.. Då ombeds man lämna ..
Ja sampix... Då lovar jag bestämmt att nu göra exakt detta omgående då tråden är din.och denna gång även INTE komma tillbaks..
Ber om ursäkt för jag gav min åsikt här.. Sorry..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 01:14:16
|
tråden är intressant inte bara för det som sakligt diskuteras om uta också för att man får uppleva kabelfenomenet på nära håll. Det står, för mig, helt utom all rimligt tvivel att det faktiskt är de extrema kabelfolket som förstör trådarna gällande kabeldiskusioner. Det är alltså INTE de som frågasätter om det går att höra någon skillnade eller så stor skillnad som det ofta sägs som förstör diskusionen.
Jag och flera andra säger ju gång på gång att det kanske går att höra skillnader. Ingen säger emot det. Det man vill försöka få fram är hur stor skillnad det är. Går det med våra mänskliga öron att höra detta? Hur mäter man en kabel osv.
Men det hjälper inte, kabelanhängarna ger sig inte och läser inte. De bara skriver en massa intetsägande text som skall ha syftet att "göra ner" tråden.
Jag har noterat att det finns kabelanhängare som deltar på ett sakligt sätt i denna tråd, heder åt dom.
"Bubben", din verbala förmåga är på topp!
Tillbaka till ämnet:
Har någon någonsin öppnat en specialnätkabel? Skulle vara kul att se hur den är uppbyggd. Jag tycker det är för dyrt att köpa en ny för flera hundringar och sedan skala ner den. Men jag vet en som har lassvis med dom.
"mayro" (jag vet att du tjuvläser här) kan inte du avvara en kabel för obduktion?
Creative Audio: Du säljer ju kablar. Vad kostar en nätkabel? Har du någon som är fel på som vi kan få öppna eller du kan göra det själv och dokumetera med bilder. har varitblite tunt en tid nu med bilder så det skulle vara kul. Då får du ju också lite gratisreklam. Tänk att i skrivande stund är det nära 10 000 gånger det promenerats in här för läsning.
|
Edited by - linnar on 2005/11/16 01:19:19 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 04:47:00
|
Ayn - quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Köper man en kabel för att den får en att "känna" sig bra, så tror jag att man har andra problem än hifi-mässiga? --------------------------------------------------------------------------------
Jaså...fin känga. Vilka problem?
Oj, då. Nja, den blev visst lite snyggare än tänkt... Jag menade att om man köper en massa fina saker för att må bra i själen (utan at veta varför man köper) så är det en klassisk "självförtroende-grej". Jag tycker att skall man investera pengen i HIFI-svängen så är det väl ljudet man är efter? Bra bör man må ändå.
M |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 06:03:44
|
Jag har ett förslag till ett väldigt enkelt test som i stort sett alla kan göra på sin stereo. Jag misstänker att "mätinstrumentet" vi använder är ganska okänsligt för den analys vi försöker göra. Det kan bero på nervositet/trötthet/öronvax hos lyssnaren eller att stereon inte förmår att återge de skillnader som vi försöker "mäta". Jag tar risken att få pälsen nu eftersom testet i sig inte innefattar kablar...
Försöksuppställning! Ta test CDn bränn en kopia. Bränn en kopia av kopian, osv tills du har fyra kopior med succesivt sämre kvalitet (kan vi förresten enas om att en bränd kopia låter sämre än orginalet?). Försök skilja mellan kopia 3 och kopia 4 medan du använder kopia 1 som en positiv kontroll. Måste förresten fråga om någon vet om nivåerna ändras när man lyssnar på en kopia. Är det så går inte det här försöket att genomföra på ett enkelt sätt.
Varför göra ett sånt test?
För att ta reda på om mätmetoden har potential. Det är dock inget bevis för att metoden går att överföra på kablar...
Plockas kopia 1 (positiv kontroll) ut i en väldigt hög grad finns det potential (men bara potential) för testförfarandet. Ett sådan resultat skulle styrkas om även skiva 3 och 4 rangordnades på ett snyggt sätt.
Var det enkelt? Använd kopia ett som positiv kontroll och försök skillja mellan kopia två och tre. Lyckas du har du i princip nått en högre känslighet än i det föregående försöket.
Lyckas du inte plocka ut den positiva kontrollen är metoden för okänslig för att "mäta" dessa skillnader!
Jag är ABSOLUT inte ute efter att kasta någon skugga på sampix försök eller kritisera någon annans sätt att "mäta" utan jag vill bara ge ett konkret exempel på hur metoden som sådan skulle kunna testas. Återigen,det finns andra försöksuppställningar, det här är bara ett exempel från biokemins komplicerade värld.
|
Nästa projekt, PASS F4 |
Edited by - trango on 2005/11/16 06:46:44 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 07:55:24
|
Tyvärr fungerar inte CD-varianten som trango föreslår eftersom CD-kopior blir lite annorlunda och t.o.m kan bli bättre än originalet! Detta beror på felkorrigeringen.
På sidan 4 i den här tråden var jag inne på annan testmetodik och det kan vara kul att höra trangos åsikt om denna som jag kopierar in igen här: quote: Det kanske är läge att fundera lite på vad som krävs för att pricka rätt i ett blindtest som det här beskrivna?!
Alla som lyssnat på HiFi under längre tid vet att samma anläggning låter subjektivt olika vid olika tillfällen. Vi vet också att om vi spelar samma låt två gånger via samma system så låter det annorlunda andra gången!!
Blindtestet som det gjordes saknar referens och kräver av lyssnaren inte bara att uppge om skillnad föreligger jämfört med föregående lyssning utan dessutom tala om vilken av de två tänkbara som just då avlyssnas. Givet det som nämnts tidigare är det inte så lätt som det i förstone kan verka...
Ett betydligt enklare blindtest med större möjlighet att lyckas vore en 3-läges omkopplare med en referens och två andra testobjekt, om man kan avgöra vilket av testobjekten som är vilket har man lyckats med en omgång. Detta upprepas ett antal gånger med slumpvis placering av de två testobjekten men samma läge för referensen. Nivåmatchning måste givetvis göras! Fördelen med ett sådant test är att man via enkel switchning kan höra skillnader mot referens (A/B-test) och att man då lättare kan avgöra skillnaderna mellan objekten eftersom de ger olika ändring av ljudet vid switchning (om skillnad föreliggger). Öppet test föregår detta för att ge en uppfattning om vilka skillnader man skall lyssna efter. Testet är svårt att genomföra med nätkablar kanske men för den intresserade och ambitiösa personen kan det användas i andra sammanhang.
Det som jag vill få med i blindtest för att anse att det är en bra metod är en känd referens men det används inte så ofta tror jag. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 08:29:18
|
MatsT: jag har varit inne på samma tankegångar. Det viktiga i dessa tester är just att ha en referens och att snabbt kunna koppla mellan objekten. Svårt att göra med nätkablar kanske. Man får väl ha tre exakt lika stärkare och koppla mellan dom. Som referens kan man koppla en stärkare direkt till eluttaget utan kontakter och mot förstärkaren löder man kablarna innanför kontakten. Jag vet att det är samma sak som att koppla en vanlig kabel men vi vet ju att vetskap och vad vi ser betyder mycket för hur det låter.
Jag har en annan fundering. man använder två kalibrerade hörlursförstärkare som var och en kopplas till var sin sida av ett par hörlurar av kvalité. Till hörlursförstärkarna kopplar man var sin nätkabel. Hörlurarna skall vara försedd med en omkopplare som växlar signalen mellan vänster/höger. En grupp testpersoner skall på ett papper ange i vilket öra specialkabeln spelar i. Sedan är det bara vanlig statistisk räkning som återstår.
Vad tycks?
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 08:55:45
|
Som sagt, det finns många olika sätt att göra tester, alla har sina svagheter. Det är just dessa svagheter som man bör vara medveten om innan man sätter sig ner och testar. Testa först testmetodens svagheter, kolla framför allt om den är tillräcklig känslig för de skillnader du vill mäta. Sen kan du testa proverna tillsammans med positiva och negativa kontroller.
Och något som jag tror ställer till det när det gäller HiFi tester, var villig att ändra uppfattning! Om du inte är villig att ändra uppfattning är det ingen ide att göra testerna!
|
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 09:11:19
|
quote: Nu förstår jag hur NI menar.. och påvisar att inte ni vill se o förstå hur VI menar.. Då ombeds man lämna ..
Ja sampix... Då lovar jag bestämmt att nu göra exakt detta omgående då tråden är din.och denna gång även INTE komma tillbaks..
Det handlar inte om att du inte får ge din åsikt i ämnet. Utan på vilket sätt man gör det Det var flera som reagerade på din mindre goda förmåga när det gäller ödmjukhet..
quote: Ber om ursäkt för jag gav min åsikt här.. Sorry..
Ja Mayro, du får väl vara dagens martyr-figur, den bjuder jag på. |
kabelskitsnackare
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 09:24:30
|
linnar> Personligen tror jag att hörlurar skulle vara en bra, och framförallt lättarbetad blindtest-metod. Däremot tror jag mig vara allt för oerfaren inom den "personliga hifin", för att detta skulle vara någon mening för mig. Och hörlurslyssning skiljer sig åtskilligt ifrån vanliga högtalare, när det gäller ljudbild etc. Eller brist på ljudbild kanske är ett bättre uttryck
Men jag ser ingen anledning till varför inte ett par hörlurar skulle kunna få fram liknande skillnader som en person upplever med högtalare |
kabelskitsnackare
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 09:29:28
|
"Och något som jag tror ställer till det när det gäller HiFi tester, var villig att ändra uppfattning! Om du inte är villig att ändra uppfattning är det ingen ide att göra testerna!"
Fullträff! Jag skulle vilja sträcka ut meningen med påståendet att det med största sannolikhet är det egna jaget's inställning som är den största felkällan i alla sorters tester där omdömet avgör resultatet.
|
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2005/11/16 : 20:04:02
|
Att ni bara orkar!
Köp en "bra" kabel, den behöver inte vara dyr eller ens sexig, och lägg resten av pengarna ni lägger på kablar på bättre elektronik och högtalare så ska ni få se på skillnader som uppenbarar sig i vilken blindtest som helst!
Med tanke på vad folk lägger på sina kablar borde samma summa på ovan generera en minst sagt markant skillnad i ljud till skillnad från den minst sagt försumbara skillnad som "kanske" kan hittas i en kabel för tusentals kronor.
Eller kanske det vore dags att kolla rummet där grejjorna står eller kan man må hända flytta högtalarna till ett bättre ställe? Skulle tro att kabelhysterin hamnade minst sagt i skymundan efter en så enkel manöver.
Skärpning grabbar, för jag förmodar att det inte finns så många tjejjer här som frivilligt lägger flera tusen på EN kabel för att upptäcka att man "kanske" borde ha en till varje enhet... |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
Topic |
|
|
|