Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 13:14:55
|
CC:
Nej det har inte med kabeldiskusionen att gör. Men liknelsen som startade det hela har faktiskt en del med diskusionen att göra även om det var lite drastiskt. Tanken var att kablar säljs därför att någon tjänar på det. Samma "någon" har alltså allt att vinna på att andra hör skillnader. Så tolkade jag inlägget.
Att sedan inlägget snabbt användes som verktyg mot medlemen kan vi tacka några de kabeltroende för som har en ful vana att alltid göra på detta vis.
Nu tycker jag vi lägger ner diskusionen om USA's världsherravälde för idag.
|
Edited by - linnar on 2005/11/14 13:19:59 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 13:24:54
|
Det var någon som ville att jag skulle bifoga länkar till kabeltester. Så här långt har jag bara läst dom och lämnat siten. kan bli ett drygt jobb att surfa runt igen.
Jag skall dock se om jag inte kan lägga upp lite länkar, både tester och annat inom kort. Tyvärr är den intressantaste test med en utmaning inte på internet. Jag har en tidningsartikel om det. Skall se om jag inte kan scanna in den och bifoga länken. Kan ta lite tid.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 13:37:21
|
Tillverkare av högtalare, förstärkare och cd-spelare har också något att vinna på att folk hör skillnader, precis som tillverkare av kablar. Så länge det finns folk som hör eller tror sig höra skillnader fortsätter tillverkningen oavsett om vetenskapliga förklaringar finns eller inte. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 16:24:50
|
matte76: Så sant! Skillnaden mellan kablar och förstärkare mm är att de senare förstärker på olika sätt signalen. Så fort en aktiv komponent läggs in i kedjan mångfaldigas möjligheten att ljudet förändrats från orginal. men även här finns det de som försöker sälja på mer eller mindre mörktskyggt sätt.
CC: Du har bestämt dig och det respekterar jag och de flesta andra som vill se en förklaring. Tråkigt bara att "andra" sidan inte vill att vi skall hitta en förklaring för det skulle göra hifi-livet bättre för alla.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 16:29:53
|
Jag vill mer än gärna ha en vetenskaplig förklaring till att jag och tre personer till hörde en tydlig skillnad när två gratiskablar (nätkablar) byttes mot två Silver Resolution-kablar men tvivlar på att jag någonsin kommer att få det. Men vem vet, en vacker dag kanske? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 16:50:25
|
quote: Jag vill mer än gärna ha en vetenskaplig förklaring till att jag och tre personer till hörde en tydlig skillnad när två gratiskablar (nätkablar) byttes mot två Silver Resolution-kablar men tvivlar på att jag någonsin kommer att få det. Men vem vet, en vacker dag kanske?
Det finns en fullt vetenskaplig förklaring till det. Om man a) godtar blindtest som en korrekt testform, och b) godtar de resultat som otaliga blindtest av kablar gett så är slutsatsen att det inte går att höra skillnad. Det står var och en fritt att förkasta a) och/eller b) av vilka personliga orsaker man nu må ha.
MEN om man godtar både a) och b) så finns då kvar att man kan höra tydliga skillnader i öppet test, men inte blindtest (som sampix erfor). Vad skiljer mellan öppet test och blindtest? Jo, att man vet vilka prylar det spelas på, och den vetskapen inverkar på vad man upplever. Det är inget konstigt eller ovetenskapligt alls i att ens upplevelser influeras på det viset. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 16:57:47
|
Ayn> Jag tycker inte att blindtester är vetenskapliga bevis. Jag menar fysikaliska förklaringar till att mer påkostade kablar (som tex i mitt fall med SR) kan eller inte kan låta bättre än gratiskablar/lakritssnören. Tex att de leder strömmen bättre och/eller påverkas mindre av störningar etc etc. Jag tror säkert man kan hitta exempel på blindtester där skillnader mellan kablar faktiskt "bevisats" om man bara vill hitta dem. Och vice versa.
För övrigt läser jag gärna om blindtester och hur de gått till och vilka som deltagit (proffs eller "lekmän" tex) om jag får länkar, men leta efter dem själv orkar jag inte. När ni skriver att "otaliga" blindtester visar att skillnader inte finns mellan olika kablar får ni gärna skriva länkar om ni vet bra sådana. |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/14 17:03:14 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 17:16:04
|
quote: Jag tycker inte att blindtester är vetenskapliga bevis.
Det är helt okej, som sagt, det står var och en fritt att förkasta testformen. Men märk väl att vi ju (väl?) diskuterar det vi upplever som skillnader. Det intressanta i sammanhanget är väl vilka skillnader vi kan uppfatta? Om jag skulle konstruera en kabel som introducerar, säg, lite brus som är mycket svagare än det termiska bruset - då är det visserligen en skillnad mellan min kabel och en kabel utan bruset, men det är en skillnad som det inte finns möjlighet att höra ändå.
Angående blindtester som ger exempel på fenomenet jag pratade om hänvisar jag först och främst till den här tråden. Tycker testet sampix gjort genomförts och redogjorts för på ett föredömligt sätt. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 17:23:17
|
quote: Angående blindtester som ger exempel på fenomenet jag pratade om hänvisar jag först och främst till den här tråden. Tycker testet sampix gjort genomförts och redogjorts för på ett föredömligt sätt.
Jag tycker också sampix test var bra gjort. Men inte är det bevis inte. Finns ju som sagt säkert blindtester som visar motsatt resultat. Och jag förkastar inte blindtester, tvärtom tycker jag det är en intressant metod. Men bevis är det inte, finns ju säkert faktorer som kan påverka ens omdömen även om man inte ser vad som spelas på för tillfället. Tex är ju ljudminnet mycket kort, vilket kan påverka om det går för lång tid mellan lyssningarna pga omkopplingar etc.
Bevis för mig är fysikaliska eller kemiska tex (kan verifieras med mätningar eller teorier som kan bevisas), inte vad personer hör/upplever i tester. Mycket spelar in här, tex lyssnarens erfarenheter, humör, hur pigg han är etc etc etc. |
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 17:35:27
|
quote: Bevis för mig är fysikaliska eller kemiska tex (kan verifieras med mätningar eller teorier som kan bevisas), inte vad personer hör/upplever i tester. Mycket spelar in här, tex lyssnarens erfarenheter, humör, hur pigg han är etc etc etc.
Jag håller med om att det blir luddigt när vi försöker 'mäta' upplevelser. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med fysikaliska eller kemiska. Som sagt - det är väl upplevelser vi pratar om här? Hur kan du bevisa medelst fysik att du upplever si eller så? Du kan få INDIKATIONER från fysiken om vad som borde ge hörbara skillnader, men man lyssnar inte på pappret, man lyssnar med sina öron. Därför är ett test där man isolerar så många inverkande faktorer som möjligt det närmaste ett bevis man kan komma. Kan vi vara överens om det?
Om du på en och samma dag, direkt efter varandra, gör först ett öppet test och sedan ett blint test, och de stora skillnader du upplevde i det öppna testet plötsligt försvann helt i det blinda testet, tycker inte du att det är rimligt att anta att pigghet/humör är hyfsat konstant mellan de två testen? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:02:12
|
quote: Vad skiljer mellan öppet test och blindtest? Jo, att man vet vilka prylar det spelas på, och den vetskapen inverkar på vad man upplever. Det är inget konstigt eller ovetenskapligt alls i att ens upplevelser influeras på det viset
Jag och en kompis jämförde två signal-kablar en gång förut som ingen av oss hade lyssnat på förut, och det var mycket stora skillnader mellan dessa. Att dessa stora skillnadet bara skulle försvinna helt plötsligt om man lyssnade blint på dem, tvivlar jag starkt på....... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:18:08
|
quote: Jag håller med om att det blir luddigt när vi försöker 'mäta' upplevelser. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med fysikaliska eller kemiska. Som sagt - det är väl upplevelser vi pratar om här? Hur kan du bevisa medelst fysik att du upplever si eller så? Du kan få INDIKATIONER från fysiken om vad som borde ge hörbara skillnader, men man lyssnar inte på pappret, man lyssnar med sina öron. Därför är ett test där man isolerar så många inverkande faktorer som möjligt det närmaste ett bevis man kan komma. Kan vi vara överens om det?
Jo, det kan vi nog. Men för mig är bevis som sagt något som har sin grund i vedertagna vetenskaplig fakta. Och detta har inte blindtest. Det man hör med sina öron borde ju kunna förklaras utifrån korrekta vetenskapliga förklaringar.
quote: Om du på en och samma dag, direkt efter varandra, gör först ett öppet test och sedan ett blint test, och de stora skillnader du upplevde i det öppna testet plötsligt försvann helt i det blinda testet, tycker inte du att det är rimligt att anta att pigghet/humör är hyfsat konstant mellan de två testen?
Jo, på denna parameter håller jag med dig men det finns som sagt fler parametrat som inverkar, som tex lyssnarens tidigare erfarenheter, hur bra anläggningen passar ihop ljudmässigt, rummets akustik osv. |
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:21:49
|
Likheten mellan homopatisk medicins verkan och nätkablars inverkan på ljudet ur högtalarna liknar varandra väldigt mycket. Jag hade en gång en kompis vars hustru var extremt intresserad av homopati. Jag viste inte vad det gick ut på då men efter lite läsning fick jag reda på att hompatisk medicin är så utspätt att det inte ens finns en molykyl kvar av det verkningsfulla preparatet. Ändå går det omkring folk och säger att dom blivit botade av både det ena och det andra. Det enda dom satt i sig som medicin är helt vanligt vatten.
Jag började att diskutera emot min kompis fru som inte gjorde annat än prata om detta. Hon blev minst sagt arg. Vi slutade att umgås efter ett tag.
Slutsatsen av detta är att vatten faktisk kan bota sjukdomar. Detta vill jag ha en vetenskaplig förklarin till och det har vi sedan några år tillbaka fått och det kallas placeboeffekten.
De som utsatts för denna effekt är villiga att ge sitt liv på att det var verkningsfull medicin dom fått att vattnets "minne" kommer ihåg hur det verkningsfulla medlet skall vara. Dom vill under inga som helst omständigheter medge att dom utsatts för placebo.
Känns det igen?
Därmed har jag inte sagt att en strömtåt inte kan förändra ljudet i en stereo. Jag menar bara att de skillnader som kanske finns knappast kan beskrivas så som det gör på olika ställen. Ibland får man känslan av att det räcker med en strömkabel för att få ut ljuvliga toner i rummet.
|
Edited by - linnar on 2005/11/14 18:24:15 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:29:20
|
linnar.
Det är snart svårt att inte ilskna till över hur du svänger dig med raljerande som snuddar till att kalla oss som använder bättre kablar för imbicilla o självhypnotiserande..
du beter dig just inte som en kunnig person som ens försöker "se varandras" erfarenheter.. Du fördummar oss ju enbart... Väldigt tråkigt gjort anser jag.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:37:11
|
quote: Jag och en kompis jämförde två signal-kablar en gång förut som ingen av oss hade lyssnat på förut, och det var mycket stora skillnader mellan dessa. Att dessa stora skillnadet bara skulle försvinna helt plötsligt om man lyssnade blint på dem, tvivlar jag starkt på.......
FBK> Jag håller med dig om att man kan uppleva stora skillnader mellan signalkablar (Vilket iofs är illavarslande till någon av testobjektens nackdel). Hur det sedan förhåller sig vid ett blindtest vet jag inte. Men jag tror bestämt att det blir klart mycket svårare att höra skillnaderna |
kabelskitsnackare
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:42:18
|
quote: Det finns en fullt vetenskaplig förklaring till det. Om man a) godtar blindtest som en korrekt testform, och b) godtar de resultat som otaliga blindtest av kablar gett så är slutsatsen att det inte går att höra skillnad. Det står var och en fritt att förkasta a) och/eller b) av vilka personliga orsaker man nu må ha.
MEN om man godtar både a) och b) så finns då kvar att man kan höra tydliga skillnader i öppet test, men inte blindtest (som sampix erfor). Vad skiljer mellan öppet test och blindtest? Jo, att man vet vilka prylar det spelas på, och den vetskapen inverkar på vad man upplever. Det är inget konstigt eller ovetenskapligt alls i att ens upplevelser influeras på det viset.
Mycket bra skrivet Ayn! |
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 20:21:59
|
Jag tror att andra lyssnare än sampix kanske hade hört skillnader i blindtestet, hur man lyssnar och vad man hör etc är ju högst individuellt. Men det får vi aldrig reda på.
quote: Att dessa stora skillnadet bara skulle försvinna helt plötsligt om man lyssnade blint på dem, tvivlar jag starkt på.......
FBK: Det gör jag med...
quote: Ibland får man känslan av att det räcker med en strömkabel för att få ut ljuvliga toner i rummet.
linnar: Nja, det krävs lite mer...tex högtalare, förstärkare och signalkälla, samt skivor... Nej, seriöst så är de saker jag räknat upp här viktigare för välljudet än kablar, liksom akustiken. |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/14 20:31:28 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 20:35:04
|
mayro:
Jag dristade mig till att leta efter liknande fenomen där en del inte påverkas alls medan andra har "hittat hem". Homopati kommer väldigt nära. En del hör ingen skillnad mellan olika kablar medan andra hör avsevärda skilnader.
Homopatisk medicin har testats vetenskapligt där man tom gjort en film om det. Forskarna och inbjudna lekmän kunde inte konstatera några statistiska skillnader på hompatmedicin och vatten.
Blindtester har gjorts med alla sorters kablar ingen har någonsin lyckats med statistisk säkerhet höra skillnad mellan dyrkablar och vanliga enkla kablar av olika sorter.
Det var denna gämförelse jag ville peka på. Det gjorde jag som ett led i sökandet efter orsaken till att en del hör medan andra inte och ingen av dem hör skillnad i ett blindtest.
"Det är snart svårt att inte ilskna till.." Det är återigen så att man skall ilskna till i stället för att diskutera fakta.
"..över hur du svänger dig med raljerande.." När jag börjar raljera då kommer du att märka det, tydligt!
"..som snuddar till att kalla oss som använder bättre kablar för imbicilla o självhypnotiserande.." Har jag använt sådana ord? Det var du som använde dessa ord, om jag inte mins fel.
"..du beter dig just inte som en kunnig person som ens försöker "se varandras" erfarenheter.." Det är just det jag försöker göra. Vad försöker du se? Eller är det så att du blir lite ilsken när någon ifrågasätter?
"..Du fördummar oss ju enbart... Väldigt tråkigt gjort anser jag." Jag har aldrig försökt fördumma någon, har aldrig ens nämnt ordet. Men jag vet en som nämnt både detta ord och flera andra.
Tråkigt tycker jag, för jag vill enbart diskutera fenomentet. Nu spelar det inte så stor roll eftersom trådens inlägg till sin huvudsak diskuterar just det som är intressant. Häng kvar och var med och dela dina rika kabelerfarenheter med andra, det behövs, tro mig.
|
Edited by - linnar on 2005/11/14 20:37:20 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 20:53:58
|
quote: Blindtester har gjorts med alla sorters kablar ingen har någonsin lyckats med statistisk säkerhet höra skillnad mellan dyrkablar och vanliga enkla kablar av olika sorter.
Nu är du där igen Linnar.
Det har man visst och de finns några exempel publicerade här på forumet.
Det finns blindtester som visar på skillnader och det finns sådana som visar på motsatsen.
Sedan är det en helt annan sak om kostnader står i förhållande till prestanda
Jag ser ingen här kommenterande de teoretiska modellerna för möjlig påverkan. Det tycker jag är synd för då blir det bara stångande mellan två ståndpunkter.
Även om man inte har djupa kunskaper kan man man ju tillåta sig att spekulera lite. Lek med tanken att en CD´s nätdel har varit utsatt för lite kostnadsbegränsningar och därmed inte är 100% perfekt. Bredvid står slusteget Hubert som är starkt men tyvärr sprider en massa störningar tillbaka på nätet (dom gör sånt). CD har en gratiskabel och fångar tyvärr upp dessa störningar (dom gör det)som går igenom nätdelen och därmed blandar sig med musiksignalen (det är oerhört svaga signaler i en CD). Finns det en möjlighet att det hörs?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:23:01
|
Nu kan det hända att jag dragit denna "historia" en gång innan på tråden - men jag orkat inte gräva mig tillbaka o kolla - så here goes:
Tänkte: Klart man kan göra finfin strömkabel själv.
Ut på nätet - Hitta "Svalander-receptet". WOW! Fina resensioner. Enkel att göra! Perfekt!
Ut i garaget - hitta 1.5qmm vanlig strömkabel som blev över efter vi dragit ny el i vårat utbygge på huset. Brun, fin kabel. Märka upp, och börja fläta (tar hårt på händerna faktiskt). Blev 1,5m kabel ung. Lätt match!
Upp till byn - Köpte rejäla kontakter av lokale elektrikern.
Hem till anläggningen - Konstaterade att kablen var riktigt snygg t.o.m. Krypslanga vackert och terminerade. Ärligt nu; Jag var riktigt skitstolt över min bedrift. Rejäl kabel och allt var bara såå bra.
Koppla in i anläggningen - Och ALLT dog musikmässigt. Bara tvärdog. Det var som att lyssna till en "platt" betongvägg. GRÅTT. TRIST. PLATT. UTAN djupledsperspektiv. UTAN rytm. Var som att se på SVARTVIT tv = INGA färger, nyanser, dynamik i ljudbilden?
VA F..? Koppla in den gamla trotjänar-strömkabeln (ja, en eftermarknadskabel) PANG! RYTM. FÄRG. DYNAMIK. Det blev roligt att lyssna.
Slog mig själv för pannan... VA F..?
Gjorde försök på försök. Fasvände osv. Kanske kopplat nåt fel? Gick över allt. T.o.m testade att spela "in" kabeln, men gav upp efter en vecka. TOTALT UR-Tråkig? Inte roligt att lyssna på nått...
Det var detta test som gjorde mig lite tveksam till att bara köra/köpa/svälja placebo-snacket hela tiden. Jag tyckte att jag hade gjort ett jätte-bra jobb. Tyckte kabeln var snygg, billig, hade höga förväntningar då den hade provats av flera (i många olika konstillationer alltså inte bara svalander-receptet med teflonkablage osv) + att jag hade gjort den själv! Jag VILLE ju att den skulle låta bra.
Varför den inte gjorde det vet jag ärligt inte... Ligger i en byrålåda o dammar. O-terminerad...(gav annat liv åt kontakterna än "den där" skitkablen).
Provade både i slusteg och cd. Lika hemsk överallt...
M
Inget ont Svalander eller hans kablar. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:32:20
|
Rannargarden; jag har gjort samma erfarenheter som du! För övrigt tycker jag denna tråden börjar likna "homeopatisk-förtunning" urlakad samma skitsnack utan bakgrund ...... Blindtest ----> vetenskapligt, var finns den vetenskapen??
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 21:50:36
|
quote: Blindtester har gjorts med alla sorters kablar ingen har någonsin lyckats med statistisk säkerhet höra skillnad mellan dyrkablar och vanliga enkla kablar av olika sorter
Herre gud...... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:08:14
|
quote: Rannargarden; jag har gjort samma erfarenheter som du! För övrigt tycker jag denna tråden börjar likna "homeopatisk-förtunning" urlakad samma skitsnack utan bakgrund ...... Blindtest ----> vetenskapligt, var finns den vetenskapen??
//W
Exakt wolfgang! Var finns vetenskapen?
Jag tror ingen här på forumet har missat att du saluför Fadel art-kablar. Det skulle vara väldigt intressant om du kunde bertätta lite om forskningen/framställandet av dessa nätkablar. De har ju fått ett gott mottagande på detta forum så det finns nog fler som är intresserade av detta |
kabelskitsnackare
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:18:51
|
quote: Jag och en kompis jämförde två signal-kablar en gång förut som ingen av oss hade lyssnat på förut, och det var mycket stora skillnader mellan dessa. Att dessa stora skillnadet bara skulle försvinna helt plötsligt om man lyssnade blint på dem, tvivlar jag starkt på.......
Jag hänvisar till det tråden faktiskt handlar om, nämligen hur upplevt stora skillnader blev till inga skillnader alls när det testades blint.
quote: Blindtest ----> vetenskapligt, var finns den vetenskapen??
Va? Det lät ju som en fin slogan, men vad menar du? Vad vill du veta?
Alltså, har man erfarenheter att det var feta milsvida skillnader är det ju helt okej! Man FÅR tvivla på att det skulle bli annorlunda i ett blindtest. Det är ingen som har krävt att det ska blindtestas eller verifieras på något annat vis. Det är inte VM i bevisa-vilken-skillnad-som-faktiskt-existerar, utan vi håller ju på med vad vi gör för att få ut en så bra upplevelse som möjligt framför anläggningen.
Jag har själv kablar för några tusen i anläggningen, är högst tveksam till att jag skulle höra någon skillnad mellan dem om det drogs till sin spets i exempelvis ett blindtest. Jag gillar dock hur de ser ut och känslan de ger, så det var lätt värt det att lägga lite pengar på dem! Estetiken har en självklar del i upplevelsen för mig. Jag har svårt att tro att jag är ensam om det. Jag förstår inte varför det ska vara sån prestige i det här? |
|
|
Topic |
|