Author |
Topic |
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:41:08
|
Jag förstår precis hur du menar och jag håller med dig i det du skriver... :-) Det känns som om Matte76 och du inte är så långt från varandra igentligen.
Det finns ju dock fall där en person har en stereo som drar åt ett färgat håll och som omedvetet väljer kablar som färgar ljudet åt motsatt håll för att det skall låta bra. I detta, kanske extremfall?, så blir ju två felaktigheter kanske mer rätt än tidigare? Misstänker att detta kan vara fallet ibland när det föreligger extrema åsiktsskillnader mellan samma kablar...
Detta visar ju att det är bra att besöka varandra och lyssna på olika anläggningar. Träning ger erfarenhet. Oj vad fint det sista lät.. nästan lite käckt va :-)
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:47:09
|
Bra skrivet Emil! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 18:21:37
|
Det finns nog bara en referens värt namnet:
När det gäller nätkablar kopplar man slusteget, eller vad det nu är, direkt till kontakten i väggen utan nätkabel.
När det gäller högtalarkablar kopplar man slusteget direkt till elementet.
Vad kan vara mer referens?
Det är väl så att man ser nätkabeln som en bromskloss mellan vägguttaget och nätaggregatet. För att förminska denna "bromsande" förmåga bygger man kablar på speciella sätt. Det som står minst i vägen för strömmen borde då vara en "icke"-kabel dvs ingen kabel alls där nätaggregatet kopplas direkt till väggkontakten. Bingo! Visserligen är kablarna före vägguttaget inte ditsatta med tanke på att de skall "låta" på det ena eller andra sättet.
|
Edited by - linnar on 2005/11/11 18:24:24 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 18:27:52
|
quote: Ett ex: Vissa hifi-tidningar från USA/England skriver ibland om kablar att de är "neutrala" i karaktären. Kan det vara så att tex EKK också är "neutral" men förmedlar ändå mindre detaljer, mindre luft mellan instrument eller en mindre rapp bas tex än andra, dyrare kablar? Eller EKK är bättre även än dessa mycket dyrare, "neutrala" kablarna som förmedlar massor av detaljer, luft i toppen, rapp djup bas osv?
Eller kan det vara så att en pressman som sitter med SET-förstärkare, högtalare som har en frekvensgång som en puckelpist i Chamonix och dylika ting inte borde uttala sig om vad han anser är neutralt? |
kabelskitsnackare
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 18:35:10
|
quote: Menar INTE att man ska använda kablar som tonkontroller, men att man bör anpassa valet av dem till hur den övriga anläggningen låter.
Matte76> Du skriver gång på gång att man ska "matcha", "anpassa" kablarna med anläggningen.. på vilket sätt skulle detta inte vara detsamma som som just tonkontroller För du talar inte om estiken med färger nu va. Bara så jag vet |
kabelskitsnackare
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 18:39:32
|
quote: När det gäller nätkablar kopplar man slusteget, eller vad det nu är, direkt till kontakten i väggen utan nätkabel.
När det gäller högtalarkablar kopplar man slusteget direkt till elementet.
Vad kan vara mer referens?
Här har vi någonting! koppla först som beskrivet. Koppla sedan in din högtalakabel. Låter det likadant, är kabeln neutral eftersom den inte tillför någonting. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 19:20:20
|
Heja Bubben!!! |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 22:13:21
|
Just så "Bubben"!
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 02:20:51
|
Att ni bara orkar ! ! !
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 06:14:11
|
Thougt about the same. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 11:18:36
|
quote: Eller kan det vara så att en pressman som sitter med SET-förstärkare, högtalare som har en frekvensgång som en puckelpist i Chamonix och dylika ting inte borde uttala sig om vad han anser är neutralt
sampix> Ehh... Specificera gärna hur du menar, och även hur du menar att man ska få fram vad som är "neutralt"?
quote: Du skriver gång på gång att man ska "matcha", "anpassa" kablarna med anläggningen.. på vilket sätt skulle detta inte vara detsamma som som just tonkontroller
Klart man måste matcha sakerna efter varandra! Hur tycker du annars man ska göra? Ska man inte anpassa val av tex förstärkare (bortsett från effekt) och signalkälla efter högtalarnas ljudkaraktär? Menar som sagt INTE att kablar ska användas som tonkontroller som du tycks tro, utan som delar i anläggningen som de övriga. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/11/12 12:29:22 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 12:47:34
|
Jag förstår inte hur du resonerar, matte. Ett "ljust" system som man ska ha en "mörk" kabel till för att det ska bli mindre ljust, hur kan du få det till att kabeln INTE agerar tonkontroll då? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 12:54:40
|
Ayn> Eftersom man måste använda kablar måste man ju även anpassa dem till hur det övriga systemet låter, då jag menar att de flesta kablar har en egen ljudkaraktär. Det bästa är så klart att kablarna är neutrala, hur man nu får fram att de är det. Jag tycker också att kabeln inte ska sätta sin prägel alls på ljudet om det går. Har man ett ljust system ska man inte i första hand balansera det "felet", om man nu tycker det är fel, med mörka kablar. Felet ligger ju någon annanstans i systemet, eller i akustiken. |
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 13:03:17
|
quote: Eftersom man måste använda kablar måste man ju även anpassa dem till hur det övriga systemet låter ... Har man ett ljust system ska man inte i första hand balansera det "felet", om man nu tycker det är fel, med mörka kablar. Felet ligger ju någon annanstans i systemet, eller i akustiken.
Jag tycker du säger emot dig själv lite. Jag började skriva ett inlägg om hur vi verkade vara överens efter att ha läst slutklämmen på ditt inlägg, men du skriver motsatsen i början av det... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 13:11:10
|
Men om man har ett system som låter ljust i ens öron kanske det ändå är "neutralt" och "rätt" egentligen? Man kanske vill ha ett varmt, lite färgat ljud? Då kan man ju välja mörka kablar i detta syftet. Eller?
Iofs förstår jag också om ni menar att det kan ses som tonkontroller, dock vet jag inte om man med tonkontroller kan göra ett ljud "mörkare" eller "varmare" genom att sänka diskanten eller höja basen. Har aldrig använt tonkontroller. |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/12 13:11:49 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 14:29:10
|
CC> Bra poäng! Denna diskussionen tycker jag är intressant, oavsett vem som har "rätt" eller "fel". |
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 14:32:17
|
Gällande nätkbalar så är det ju ganska intressant att även en internationellt respekterad tidning som Hifi Choice ställer sig skeptisk till deras påverkan på ljudet, trots att det rent kommersiellt borde ligga i deras intresse att lyfta upp även dessa produkter.
Som jag har förstått det, så finns det dessutom fortfarande ingen allmänt accepterad teknisk förklaring till varför olika (fungerande) nätkablar skulle kunna påverka ljudet på olika sätt. Det finns heller, så vitt jag vet, inga studier (blindtester eller liknande) som statistiskt kan påvisa att skillnader föreligger.
Ni som menar att nätkablarnas roll i systemet är så viktig, hur förklarar ni allt detta? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 14:41:17
|
quote: Ni som menar att nätkablarnas roll i systemet är så viktig, hur förklarar ni allt detta?
Genom att ha lyssnat och jämfört så klart... Såå stor betydelse har det inte, allt är ju relativt. Men fråga CC om skillnaderna i ljudet när han bytte mellan Fadel Arts olika nätkablar och gratiskablarna. Dock tycker jag att högtalarkablarna och signalkabeln har lite större inverkan på ljudet än nätkablarna. Hifi Choice utser väl trots detta priser för nätkablar? De flesta andra engelska hifi-tidningarna gör det i alla fall.
Sen tror jag det är ganska beroende av vilken anläggning man testar i, det ska nog vara en mycket högupplöst och välbalanserad anläggning för att de tydliga skillnaderna ska framgå. Men det sista var bara en gissning från min sida. CC tex har ju mycket fina grejor i sitt system.
quote: Som jag har förstått det, så finns det dessutom fortfarande ingen allmänt accepterad teknisk förklaring till varför olika (fungerande) nätkablar skulle kunna påverka ljudet på olika sätt. Det finns heller, så vitt jag vet, inga studier (blindtester eller liknande) som statistiskt kan påvisa att skillnader föreligger.
Finns detta gällande en anläggnings övriga kablar? Ingen aning faktiskt. Men troligen? |
|
Edited by - matte76 on 2005/11/12 14:43:08 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 14:54:20
|
matte76: "Genom att ha lyssnat och jämfört så klart..."
Nja... att ni upplever att ni hör en skillnad är ju en sak. Men det kan ju i sig inte förklara frånvaron av teknisk bevisning, eller hur? Det intressanta är ju att man med alla andra komponenter i ett system, till och med signal- och högtalarkablar och "hifimöbler", kan visa att tekniska och/eller på andra sätt mätbara parametrar kan påverka återgivningen, men det kan man alltså inte i fallet nätkablar...
I princip kan man väl då dra någon av dessa två slutsatser: 1) Det handlar om "placebo", lyssnaren tror att det blir bättre när han vet att det är en "finare" nätkabel inkopplad. Därför märks inte skillnaderna i blindtester. 2) Det finns verkliga skillnader, det är bara det att ingen hittills har lyckats förklara varför dom uppkommer. Anledningarna att dessa skillnader inte lyckats påvisas i blindtest kan man i såfall bara spekulera om. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 15:00:14
|
PS. Den enda nätkabeln som fick en utmärkelse i årets "awards" i Hifi Choice var Supra Lorad, en av de billigaste nätkablarna som finns inom hifivärlden. Det kanske säger en del om hur man resonerar kring detta ämne på tidningen... |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 15:08:26
|
Hmmm.. ytterligare en svår fråga att få ett vettigt svar på...
Vem bestämmer om en strömsnok ger hörbara förändringar eller inte? Är det verkligen någon som kan svara på den frågan?
En tidning som Hifi Choice ställer sig tveksam till detta, andra tidningar är lyriska emellanåt... tillverkare som hävdar att det är groteska skillnader mellan olika snokar, användare som dels säger ingen skillnad överhuvudtaget andra som hävdar att sitt ljudsystem tas till nya höjder... ??
Själv kör jag med lakritskablarna som jag fick med apparaterna men är självklart nyfiken på att testa andra för att se om det är någon skillnad... men det kanske inte är någon idé att lägga pengar på detta? Vem har rätt? Kan någon eller alla ha rätt samtidigt?
Någonstans så känns det som om det endast är jag själv som kan svara på den frågan... hur påverkas ljudet i min anläggning hemma hos mig? Blir det skillnad överhuvudtaget, bättre eller sämre... tja, kanske annorlunda... ??
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 15:22:02
|
quote: Nja... att ni upplever att ni hör en skillnad är ju en sak. Men det kan ju i sig inte förklara frånvaron av teknisk bevisning, eller hur? Det intressanta är ju att man med alla andra komponenter i ett system, till och med signal- och högtalarkablar och "hifimöbler", kan visa att tekniska och/eller på andra sätt mätbara parametrar kan påverka återgivningen, men det kan man alltså inte i fallet nätkablar...
Blue> I blindtester är det väl ofta som man inte lyckats höra skillnader mellan olika signal- och högtalarkablar heller. Eller har jag fel?
"Upplever att ni hör skillnad" - I mitt fall, när vi bytte två gratiskablar mot två Silver Resolution nätkablar samtidigt, blev skillnaden så stor att vi hörde, inte upplevde, stora skillnader; röster var mycket mer instängda i jämförelse med gratiskablarna samtidigt som basen var mer luddig och inte lika fast. Förutom jag var det tre andra vana hifilyssnare som hörde, inte upplevde, detta.
Andra skillnader fanns kanske (troligen) också men det hörde vi inte vid denna jämförelse. Byter man bara en kabel åt gången istället för två som vi gjorde är säkert skillnaden mycket mindre påtaglig. Dessutom gjordes detta i ett högupplöst system. Tror du fyra personer bara inbillade sig dessa tydliga skillnader? Synd du inte var med...
Ganska lustigt om det finns många tillverkare som säljer svindyra nätkablar om ljudet ändå inte blir bättre än med den medföljande gratiskabeln...och väldigt många av de stora hifitidningarna skriver ju om skillnader mellan olika nätkablar, och det är ju mycket vana och erfarna lyssnare. Om de blindtestar vet jag dock inte. |
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 15:59:02
|
Matte76> Om du inte förstår vad jag menade med tidigare inlägg så ber att jag få beklaga. Jag orkar inte upprepa samma frågeställning gång på gång.
quote: "Upplever att ni hör skillnad" - I mitt fall, när vi bytte två gratiskablar mot två Silver Resolution nätkablar samtidigt, blev skillnaden så stor att vi hörde, inte upplevde, stora skillnader; röster var mycket mer instängda i jämförelse med gratiskablarna samtidigt som basen var mer luddig och inte lika fast. Förutom jag var det tre andra vana hifilyssnare som hörde, inte upplevde, detta.
Och vad är det som får dig att tro att du/ni skulle kunna särskilja "uppleva" jämtemot "höra"?
quote: Andra skillnader fanns kanske (troligen) också men det hörde vi inte vid denna jämförelse. Byter man bara en kabel åt gången istället för två som vi gjorde är säkert skillnaden mycket mindre påtaglig. Dessutom gjordes detta i ett högupplöst system. Tror du fyra personer bara inbillade sig dessa tydliga skillnader? Synd du inte var med...
Jag upplevde också dag/natt-skillnader mellan mina nätkablar vid öppen lyssning. Basen blev mycket fastare m.m. Tyvärr så försvinner dessa skillnader förbluffande lätt när man inte längre med synens hjälp kan urskilja vilken kabel som användes. Och ja, jag anser att mitt system som det spelades på är ett "högupplöst" system. Vad det nu innebära egentligen.
quote: Ganska lustigt om det finns många tillverkare som säljer svindyra nätkablar om ljudet ändå inte blir bättre än med den medföljande gratiskabeln...och väldigt många av de stora hifitidningarna skriver ju om skillnader mellan olika nätkablar, och det är ju mycket vana och erfarna lyssnare. Om de blindtestar vet jag dock inte.
Men matte76, bara för att kabelkategorin finns, så talar väl detta inte sitt klarspråk om att skillnaderna faktiskt existerar? Vet inte vart du har fått för dig att hifitidningar sitter inne på hela sanningen. Vänd på det istället, vilkas annonsintäkter ökar/minst beroendes på hur lyssningsintrycken av xxx-kabeln utfaller? |
kabelskitsnackare
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/12 : 16:02:29
|
Matte76: "I blindtester är det väl ofta som man inte lyckats höra skillnader mellan olika signal- och högtalarkablar heller. Eller har jag fel? "
Där har du alldeles rätt, och det säger kanske en del om hur små skillnaderna vanligtvis är, trots allt snack om "ljusa" och "mörka" kablar. I övrigt tycker jag att du missar min poäng en smula.
Jag VET att det finns en massa människor som säger att dom hör skillnader mellan olika nätkablar, det är inget konstigt med det. Kanske har ni rätt, kanske har ni fel, det kan vi ju låta vara osagt. ("Inbillning" är däremot inte ett bra ord, vi påverkas alla att uppleva saker som kanske inte finns i verkligheten, i olika sammanhang, och av olika anledningar).
Det jag ville lyfta fram är att det just när det gäller nätkablar inte existerar någon hållbar förklaring till att dom skulle kunna påverka ljudet på olika sätt. Det gör det däremot med i princip alla andra hifipryttlar, även signal- och högtalarkablar. DET tycker jag är intressant. Betydligt intressantare än att en säger "jag hör skillnad", medan en annan säger "jag hör ingen skillnad".
Fast det kanske bara är jag som tycker så...
: ) |
|
|
Topic |
|