Author |
Topic |
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/10/27 : 21:57:22
|
Classe jobbar.
Classe jobbar lite till.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/10/27 : 22:09:28
|
Det spelades bla på dessa, rör från 20-talet!
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/10/27 : 22:18:45
|
ja ja det är som vanligt men det var värt allt jobb |
18 ska de va.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 09:02:42
|
En vis man sade:
Jag älskar arbete! Jag kan titta på det hur länge som helst
20-talsrören spelade riktigt fint. 0,7W. Inga monster men det går att spela tillräckligt högt iallafall. Känsligheten ligger ju på runt 105-106 dB/W på toppsystemet...Sättet musiken presenteras på är ju viktigast. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 18:28:52
|
Jag tror ändå att masonite o underredsmassa är den rätta vägen |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 18:48:34
|
Vilka "20-talsrör" är det? Kan det vara 71A ST? De är troligtvis tillverkade efter 1934, eftersom de är av ST-typ eller "bottleneck". 20-talsrör brukar vara av "globe" -typ. |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/10/31 : 07:55:07
|
Provlyssnade ni högtalarna som ska ersätta hornen ?? (bild 2 uppifrån bakom Petter) |
Edited by - Guru on 2008/10/31 09:41:43 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/10/31 : 12:53:16
|
MatsB, nja, 20-tal kan vara osäkert, det är en 10Y, nästan som VT-25, klart är att min kära Morfar som är död sedan länge gick i kortbyxor.
Det är verkligen kul med dessa rör, rätt byggda med rätt komponenter låter det ganska bra, en annan klang och känsla än de mer moderna grejorna. De riktiga fräsarna på forumet känner säkert igen lådan från IKEAS kökssortiment, resten loppis/marknadsfynd förutom Hammondtrafon
Guru, tja, vad är det för fel på ett par Genexa superXL hifi ? digitalklara ! jag kan bara säga att det går åt ett halvt systembolag innan de börjar låta bra... |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/10/31 : 12:59:17
|
Multicell ja, hela huset är nu fullt av horn,drivers mm mm nu senast GURU:s diffraktionshorn som också låter bra men med mindre dynamik och öppenhet. Diffraktionshornet gör dock en del saker rätt så man kan inte avfärda det helt, spridningen är fantastisk, faktiskt mer eller lika bra som multicellerna !
Precis som Petter säger är det hela en smaksak och det går att leva med hela gänget, mina Altec låter mycket likt Hoktunas bygge. CLasses horn har inte samma fundament som resten men det går kanske att fixa med en annan delning, många felkällor blev det... |
Lämnat forumet |
|
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 14:22:03
|
har ni fått till plastlukten annars så kan i värmehärda dom över en natt i en bastu så försvinner den direkt. |
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 14:51:13
|
Den är nästan borta, men det har ju tagit flera veckor.
Jättebra tips! Tack så mycket. Mitt vardagsrum är ju mindre än times, så vi får se hur mycket det luktar här hemma. |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 18:21:48
|
Petters nya hörlurar
Dagens citat:
"Oj, vad stora dom är!"
-Petters kommentar om sina "hörlurar" |
Akustikchef på Sounds of Science
|
Edited by - Andrén on 2008/11/20 18:24:40 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 18:58:45
|
Jo, och tunga som as är de! Många trappor och hemma halv två igår natt efter KTH-besöket.
Efter kvällens labb hann jag med ett par snabba mätningar på multicellerna. Desvärre har inte jag filerna, men de är på ingång. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 18:17:35
|
Jag har fått hem mätutrustning och satte igång. Det första som märktes var två tydliga spikar i midbashornets frekvensgång vid ca 120 och 200 Hz. Dessa två har XTZ Room analyser också hittat utan problem. Därför mätte jag även impedansen.
SPL
Ripplet i mätningen beror på rumsbidrag.
Hornresps simulering är väldigt lik bortsett resonansrna vid 120 och 200 Hz och att mätningen visar att hornet har output upp mot 3 kHz vilket beror på att elementet inte rör sig kolvformt utan en mindre del av membranet är aktiverat vilket ökar "mass roll off".
Notera speciellt SPLmax vid 600 Hz.
Hornresps predikterade impedans stämmer väldigt bra om man bortser från att Rmax är lägre i verkligheten då systemet inte är förlustfritt. Däremot, Impedansmax har sitt maximum ett par Hz under det simulerade, samt att platån mellan 100 och 170 Hz syns tydligt. Dippen vid 120 Hz tyder på att "väggarna äter ljudet" så elementet lastas inte lika hårt och impedansen går ner. Det intressant är när det kommer till delningsfiltersimulering. När den aktuella impedanskurvan matas in och jag försöker få rill ett andra ordningens lågpass med brytfrekvens vid 350-400 Hz påverkar spolen och kondensatorn tonkurvan på sådant vis att resonanerna ökar i amplitud Jag är dubbelrökt Väggvibrationerna låter illa, ska jag dela midbasen blir det värre
För att stabilisera upp midbasarna har jag fått förslag på Hönsnät/flytspackel, kakelfix och betong. Kan någon svara på hur tjock dessa kan läggas utan att det spricker och vilken typ jag bör införskaffa. Flytspackel blir väl rinnande, så det kan vara svårt att få att hållas kvar.
Detta problem kan förklara allt oljud dessa midbasar har spritt på diverse mässor. Har aldrig varit riktigt nöjd med dem. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 21:53:20
|
Vad händer om du spänner ett spännband tvärs över mynningen? Annars vira en madrass runt och spänn fast den hårt med spännband.
Bara för att se hur resonanserna beter sej. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 00:57:06
|
Jag som både simulerat och mätt en del kan säga att det är en imponerande likhet mellan simulerade och uppmätta kurvor. Om man skulle "smotha" de uppmätta kurvorna lite hårdare och sedan ritatihop simuleringen med mätningen så skulle vi få se hur lika de egentligen är. Det som jag kan se är att fallet nedanför 100hz är brantare i verkligheten än i simuleringen.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 18:14:13
|
Tjenare PP!
Gör en låda utan på så du får dubbelvägg åsså fyller du med sand |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 18:26:11
|
Jo, det hade jag gjort om hornet från början varit fyrkantigt. Midbashornen ligger redan pyrt till här hemma, så jag tror inte min bättre hälft skulle tillåta något sådant som skulle få dem att se ännu större ut...De får förbli runda |
|
|
Lassel
Member
90 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 20:24:34
|
Hallo! Har du resonansproblem så finns det en fuling som heter bituminmatta eller något liknande. En svart tung matta som används i bilsammanhang, värmer du upp dem framför en byggfläkt eller liknande blir de mjuka, dra av skyddsplasten och använd värmepistol för att värma ytterligare när du fäster dem mot hornen. Självklart så rent och slätt som möjligt ska de vara under.
Gör en mätning efter det och se om de har hjälpt något. De blir inte snyggaste baksidorna på hornen men borde gå att klä in med något, hmm kommer inte på något sätt nu men de finns säkert!
Annars har du ju redan plastat, på med 6lager till så blir det nog stummare, dock gäller de att du får hyfsat slät först och sen använder roller och lägger lager för lager max 3 i varje härdning.
Eller skaffa ribbad MDF och och dämplim och dra fast på sidorna, sen kan de faneras så blir de t.o.m snyggt!
Hönsnät och något utfyllnads material så fungerar väl oxå men skulle vara mitt sista alternativ jag vet inte hur bra de fäster mot spacklet du har där, går ju att fästa nätet men nja.
Försöker hjälpa dig på traven så mycket som möjligt, har hållt till i det tysta bara och läst tråden annars men nu kändes det som jag behövde bidra med något. Fortsätt den härliga tråden!
Lasse
|
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 13:27:16
|
Kul! Du fick till impedansmätningen till slut =). Tris det där med midbashornen, vore ju kul att komma på någon fungerande lösning. Jag tycker att iden med bitumen mattorna kan vara bra.
Tror att man skulle ha gjort hela hornet i betong om det ska fungera bra. har svårt att se hur det ska kunna bli någon stadga mellan betong och horn.
Hälsningar Prius |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:09:00
|
Har du tänkt på golvresonanserna? Tänk om det är sådana vibrationer som stör midbashornet?
Men du har ju varit i olika rum med olika golv...fast om det är själva hornet som ringer (som en kyrkklocka som ju är styv) så kanske det bara blir mer eller mindre amplitud vid 120 hz beroende på golv?
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:54:47
|
Tack för alla tips och påhejjningar
Det är yttersta 20-30 cm på midbashoenen som vibrerar. Då vi delade aktivt i göteborg inverkade inte passiva komponenter på impedansförloppet och därmed vibrerade inte hornet lika mycket. I Uppsala blev det platt fall, passiva komponenter och inget väggstöd gjorde att hornet saknade punch och det kom mest skrammel ut. Här hemma fyller de ut bättre i midbasen, men resonanserna finns kvar. Dock något maskerade, men de ligger fortfara de 5-10 dB över grundljudet
Väggarna är 5 cm tjocka, men vibrerar ändå, så en halv cm bitumen kommer ha föga inverkan. Vibrationerna måste stoppas, inte dämpas. Funderar på kakel som man köper som matta med rutor som är 2-3 cm i fyrkant. Då kommer den hårda kaklet att förhindra utböjning och spånet kommer fungera som "energiätare".
Här finns en bra sida för den som förstår tyska http://www.hsi-luidsprekers.nl/kastmaterialenonderzoek.htm
|
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 15:49:08
|
Ja, det är en bra sida Petter, fast språket är holländska. |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 15:55:45
|
Där ser ni hur lite tyska jag kan |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 21:27:08
|
Jag tror inte att klockresonanser dämpas så effektivt av styvare väggar. Utan snarare skjuter resonansen högre upp i frekvens. Testa som jag sa att spänna en enda rem rakt över mynningen. Det borde dämpa resonanserna en del. Alltså trycka ihop två sidor mot varandra så att det bildas en oval. Om än en ganska cirkulär sådan.
Vad händer om du ställer hornet rakt upp och mäter? Alltså du låter bli att lasta ena sidan av mynningen mot golvet. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Topic |
|