HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pass Zen Version 9
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/17 :  17:00:13  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Idag har det hänt något stort!

Båda kanalerna är testade och det har inte rökt någonstans - inte ens lite!

Trafon ger 55 volt ut obelastat och 50.7 volt belastat - helt perfekt.

Intrimmningen av Zen9 är väldigt enkel. Man behöver bara låta steget stå en timme för att nå rätt temperatur. Mäter spänningen över Q3 drain till 46V. Sen justerar man spänningen över Q2 drain mha en vridresistor till 23 volt. Klockrent!

Kylflänsarna verkar dessutom kyla tillräckligt!

Vilken kick det här har varit, ohyggligt mycket roligare än att bygga alla hypex steg som jag använder för tillfället.

Har inte lyssnat än - slutmontering återstår. Nu gäller det bara att skruva ihop allting och jorda utan att få brum å elende någonstans.

Det här är kul - riktigt kul!

Bygg Klass A!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/17 :  19:02:37  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Will do
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/19 :  12:54:54  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Stort GRATTIS!

Jag ser fram emot provlyssningen! Här åker man bort en helg och blir sittande med lite smittfebran' också går du o kopplar ihop den. Och utan rökpelare också! Fasen vad kul!!! Fast nu får du ju inte heta rökfredde längre i indiannamn

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/03/19 :  14:23:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Bygg Klass A!


Finns inget annat som är värt besväret att bygga!

Har också Zen 9 i tankarna, men mina Jfetar verkar ha gått förlorade någonstans mellan England och Sverige. Enligt säljaren lades de på lådan den andra februari...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/21 :  19:08:34  Show Profile Send trango a Private Message  Reply


quote:
Har också Zen 9 i tankarna, men mina Jfetar verkar ha gått förlorade någonstans mellan England och Sverige. Enligt säljaren lades de på lådan den andra februari...


Fasiken vad tråkigt att höra. Tyvärr har jag inte så många kvar - vet inte om jag vågar skicka några innan jag har byggt alla kanaler färdiga. Vi kanske skulle dra ihop ett svenskt gruppköp?

Går långsamt med slutmonteringen, såhär ser det ut ikväll



Kanske klar framåt helgen


Nästa projekt, PASS F4

Edited by - trango on 2007/03/21 19:09:38
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/03/21 :  23:06:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det verkar ha löst sig med mina Jfetar, jag mailade killen och han skulle skicka nya utan krångel.
Ett svenskt gruppköp vore nog en trevlig idé, det verkar vara många som vill bygga men inte kan pga dessa svåråtkomliga Jfetar och dessutom finns det mer roligt än bara ZV9 att göra med dem.

Nästa steg för mig blir att försöka få tag på ett par kretskort, förhoppningsvis kommer det att tillverkas en serie till snart och då tänker jag haka på.

Snyggt bygge!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/03/21 :  23:36:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
och dessutom finns det mer roligt än bara ZV9 att göra med dem.

Har man sagt A så får man...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:41:18  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

quote:
Har man sagt A så får man...


Inte B väl?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/03/22 :  16:09:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag säger "tomat"


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/03/22 :  17:51:21  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Om det blir ett gruppköp vill nog många vara med, synnerligen trevligt projekt. Jag är defenitivt på

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/03/22 :  19:54:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Rätt svar B!
Problemet är att om jag skulle experimentera med dessa i konstruktioner utan schema skulle de nog gå upp i rök inann jag slagit på strömmen..
Skulle ju vara interssant att veta hur myckt man skulle få ut med dessa som sluttrissor i ett minislutsteg.eller preamp t.e.x

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:27:52  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
quote:
Skulle ju vara interssant att veta hur myckt man skulle få ut med dessa som sluttrissor i ett minislutsteg.eller preamp t.e.x


En modifierad version av Zen9 har diskuterats som försteg på diyaudio forumet... Vore väldigt intressant.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:56:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lovoltech-fetarna klarar inte särskilt mycket effekt så i slutstegssammanhang måste de kaskodkopplas med en Mosfet.
Gör man det så finns det nog mycket kul att göra med dem, sålänge man kommer ihåg att de ska ha helt andra biasförhållanden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/03/22 :  21:23:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Lovoltech-fetarna klarar inte särskilt mycket effekt så i slutstegssammanhang måste de kaskodkopplas med en Mosfet.

Ett liiitet steg måste gå.Kaske paralellkoppla några stycken.
Bias ja..DIY harry vet nog.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:45:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, om man verkligen menar "litet" så ska det väl gå.
I ZV9 avger de runt 6W värme (om jag minns rätt) och kan man hålla sig inom det så ska det väl gå. Att det sen finns fler fördelar med kaskodkoppling hör inte till saken.
Fixar man nån riktigt extravagant kylning med riktigt bra värmeöverföring mellan trissan och kylaren så kan man nog köra dem på lite högre effekt också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:19:27  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
Den funkar! Den funkar! Den funkar! Den funkar! Den funkar! Den funkar!






Varmt blir det, snacka om direktverkande el!

I min provosorisiska upppställning upplever jag att slutsteget spelar förvånadsvärt högt för sina 15-17 watt. Min testhögtalare är kaputt och distar en hel del oavsett vilket slutsteg jag kör med så jag ser fram emot att testa med riktiga högtalare.

Mer bilder i morrn!

Nästa projekt, PASS F4

Edited by - trango on 2007/03/26 21:30:34
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:55:21  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
COOOLT!
Stort GRATTIS Fredde!!!!

Hoppas bara att du nu får ordning på dina Orion också!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/27 :  06:33:21  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Hmm, bättre att vänta med grattulationerna. Är lite oroligt över distortionen. Är inte längre säker på att den verkligen kommer från högtalaren. Å andra sidan är högtalaren inte speciellt känslig så det kanske är möjligt att jag belastar stärkaren för hårt?

Vad tror ni? Måste testa mer när jag kommer hem!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/27 :  06:38:53  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
trago: Ser rejält ut det där....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/27 :  07:32:51  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Jassååå???
Testat från din bärbara CD ser jag. Jag har ju haft en del trassel när jag använt min iPod "bara för att se om den låter"

Lycka till!!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:56:49  Show Profile Send kyan a Private Message  Reply
Huga snyggt bygge!

Hoppas du får ordnigen på disten., vad den nu kommer ifrån.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/27 :  14:45:08  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle nog testa med en annan signalkälla först som icewall föreslår.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/27 :  17:20:20  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Det var nog högtalaren trots allt. Spelar nu på Opera Reference 2.2, NP Balanced line stage, Zv9, Tangband W371 och det låter löjligt bra från de små lådorna.

Egentligen borde jag kanske inte uttala mig innan jag riggat de "riktiga" högtalarna, men jag har en känsla att Zv9 spelar skjortan av allt annat jag provat.

Jag hör ett svagt brum från trafon, det fortplantas dock inte till högtalaren. När bara en kanal var kopplat till PSUn var det knäpptyst. Vad tror ni, är 500 VA för lite?

Nu är planen att jag ska spela några timmar på Tangband lådorna för att kolla tillförlitligheten innan jag kopplar in till Excel mellanregisten...


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/27 :  18:13:50  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hmm Jag funderar lite kring trafos....alltså 500VA "borde" ju räcka...men jag tror problemet är att kondesatorerna laddas upp under väldigt kort tid under varje cykel...jag funderar på om ett "L-CLC"-filter* inte skulle kunna göra underverk...problemet är väl bara att man tappar lite spänning då....Jag har simulerat en hel del i multisim med denna koppling ...och lyckades då få ner toppströmmen till lite mer än hälften - då kondensatorerna får längre tid på sig att laddas upp

*(alltså en spole inkopplad mellan likriktarbrygga och CLC-filtret)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/27 :  18:24:26  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Tjena ohmega,

Jag har sett att L-CLC-filter anses vara mycket bra, om inte bäst, men har också för mig att CRC filter som jag använder nästan är i samma klass? Har ett svagt minne av någon tråd på diyaudio där de testade båda varianterna.

Hmm... Trafaon som jag kör på är lånad av Icewall och han misstänker att den kan ha fått sig någon törn under en "eldsvåda" för några månader sedan. Funderar på att byta ut den mot en 800 VA.

Har några Toroid trafos i mina hypex steg och där är de ganska tysta, å andra sidan är nog belastningen betydligt lägre där.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000