Author |
Topic |
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 20:55:27
|
Men jäklar! GRYMT bygge!
Mvh |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/07 : 07:47:14
|
Coooolt bygge
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/07 : 08:59:20
|
Så nice!!1 |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 20:35:05
|
Kul att ni gillar det
Idag har kopplingarna monterats på de mindre delarna, samt att två masoniteskivor limmats ihop och monterats på den stora delen av tratten. Därefter har 17 stag monterats på stora tratdelen.
Stagen förskruvade. Därefter limmades de och skruvades fast.
Liknar mer en hönstrappa än en högtalare...
Inte så mycket kvar nu...dock har jag råkat få kvartsböjarna skeva, så jag måste fixa lite med kopplingen till stora delen av tratten så att det blir rakt igen. Inte så lätt detta, men det blir nog bra tillslut... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 10:10:45
|
Dags att beskriva bakgrunden till detta bygge. Som de flesta sett har jag och Mårten (the_rose) byggt ett jättehorn denna sommar. Detta och att jag varit och hälsat på time ett antal gånger denna sommar har gjort mig fullkomligt hornfrälst.
Jag har dessutom inget eget att lyssna på hemma hos mina föräldrar där jag är på diverse lov och ibland på helgerna. Så först tänkte jag bygga med en tretummare i varje för att jag var nyfiken på hur mycket ljud man kunde få ut ur en sådan. Den skulle gå linjärt ner till 50 Hz med en tratt på 130 cm, slutarea på 3500 cm^2. Det är ju inte så stort, volymen skille bli ca 75 liter netto.
Men då smög sig horndjävulen upp på min axel och sa att "Det finns ju gott om utrymme uppåt väggarna...och ärligt talat...hur kul är det med tretummare egentligen? Kul att prova, men sen då? Näe, bygg något du blir nöjd med istället då du lägger ner så mycket tid" Så då började jag simulera om på nytt och kom fram till det tråden startar med.
De har även nyss flyttat till ett hus där det finns en riktigt ball vind i mitten av ovanvåningen med rum på varsin kortsida, 4,5 meter i nock och 50 kvadratmeter golvyta, snedtak, så det är ca 130-150 cm upp till taket vid sidväggarna. Rummet är helt fantastiskt att prata i och verkar har en grym akustik. Så, då jag aldrig skulle få ha sådana hära hemma i lägenheten, inte nödvändigtvis pga WAF, men de är ganska stora jfr vårat vardagsrum i Uppsala...tänkte jag att jag kunde bygga dem och ha i stora rummet hos pärena. Skulle den ena eller andra parten av dem skrika rakt ut får de plats i mitt rum på ca 15 kvadrat där hemma...Men förhoppningsvis kommer mamma och pappa sitta och poppa vinyler från 70-talet med tända ljus och glödande rör under vinterkvällarna och ha det jättemysigt då jag inte är där För spelglada kommer de bli! Dynamik måste finnas så det räcker och blir över...
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 17:41:33
|
Har byggt ännu en dag. Går rätt långsamt för det är så mycket småpill med allt vad passform heter och så...Kanske lika bra å lägga ner alltihopa och bygga ett par stativare istället
Skulle göra sig rätt bra iaf...
Vad har då hänt?
Jo, alla kopplingar utom en är klara, ytterlagret med dubbellimad masonite är också applicerad på stora delen av tratten samt att lådorna har limmats och skruvats på första sektionen tratt.
Uppallat ser det ut såhär, och så kommer det se ut sedan också, fast 50 cm från golvet. Göra en jättestor sluten pipa, inverterad nautilus skulle ju vara tämligen onödigt
Presentation av elementet för dröja ett par dagar, (är på ingång) men jag kan säga att det är det föregångaren till Fostex 206FE och väger ca 3,5 kg. Någon som har data på elementet får gärna hojta till! Jag har inte lyckats hitta något, men utseendemässigt ser de mycket lika ut. Fick bra pris på ett par beggade, så jag slog till. Blir det skit har jag iaf inte ens betalat 1/3 av nypriset...men så mycket kan det inte skilja. Hornet simulerar till och med bra med en SS 8545 kolfiber 7":are...
Hornet då...
Det är ett exponentialhorn med en halsarea på 100cm2 och munarea på 6000 cm2. Optimal placering är hörn, men de klarar sig även fullt godkännt mitt på golvet, 2pi. Ställs hornen nära varandra samverkar de även vid lägre frekvenser och f3 sjunker från ca 40 Hz till 37 har jag för mig. Dessutom förbättras fasgången och group delay minskar! Hornets längd är 350 cm.
Räknar man med sträckan från munnen snett ner mot baffelns plan ökar hornets längd till ca 380-390 cm och dess munarea blir då 11000 cm2, månste simulera med den extra omedräknade biten och kolla vad som händer sedan...
Output från hornet är linjärt till ca 100 Hz och har tappat ca 5 dB vid 200 Hz, alltså anpassat efter vad elementet tappar i verkningsgrad längre ner i frekvens ungefär...Den 5 liter stora kammaren bakom elementet ser till att hornet börjar tappa effektivitet över 100 Hz. Eftersom det fungerar somm ett akustiskt lågpassfilter dämpas även den förmodade 340 Hz-resonansen (50 cm mellan parallella väggar) ut effektivt.
Jag ville inte ha några hörn i hornet samt att det skulle vara transportabelt. Dels för att få hem men även ner på DIY-mässan i vår. Jag hade även mycket plats längs väggarna, därav kom designen.
Så här i efterhand kan jag svära på att nästa grej jag gör ska byggas i ett stycke! Det är ett h-te att få allt att passa om man ett skevt garagegolv inte har tillgång till industriverktyg hela tiden. Dessutom blir det inte lika snyggt...åtminståne inte lika snyggt med samma antal arbetstimmar...vågar inte räkna hur många jag lagt ner. Tungt som attan är det också. Jag kommer lätt platsa i 100-klubben efter detta bygge Borde finnas en 1/2 m3-klubb också men det har jag inte hört ryktas om än..
Hornresp har kommit ut i ny version och det verkar som output ökat 2 dB jfr förra programmet samt att verkningsgraden i basen ökat något...mumma
Nåt mer ni vill veta är det bara å ösa på med frågor. Jag jobbar natt inatt men måste bara jobba ca 30 minuter i taget. Därefter är jag ledig 1,5 h för att börja jobba igen...så håll mig vaken |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 17:43:01
|
Erling, vart tog ditt inlägg vägen? |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 21:45:12
|
Jag läste lite noggrannare och såg att du faktiskt hade gett ganska ingående beskrivning tidigare både av hornet och att det var designat för Fostex 206 FE, men nu är beskrivningen ännu bättre ! Fortfarande mycket imponerande.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 22:10:09
|
Om det är FE204 du menar så finns en del data här: http://www.spectrumaudio.de/breit/fostex/fostexFE204.html . Av vikten att döma så kanske du menar FE206ES-R. Dess data finns också på Spektrum Audio.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/09/11 22:34:27 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 23:38:09
|
Tack sådant värmer då det går tungt emellanåt! Jag är oerhört spänd på hur det kommer låta! Elementen kommer imorgon, och då borde lådorna också vara klara. Så har jag tur med allt sitter hakan separerad från huvudet imorgonkväll...
Jo, det är troligtvis FE204. Typ samma parametrar som Fe206FE, lite lägre fs bara. Han jag köpte dem av visste bara att det var modellen innan, inte modellnummer. Att det var föregångaren syntes på bilderna, de var lika som bär... |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 00:15:55
|
Det finns en del data hos Fostex också: http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/disc_mods_1.shtml
FE204 väger 2.4 Kg nästan 1 kilo mindre än FE206 men är lik utseendemässigt. FE206ES-R borde väga lite mer än 3.5 kg men är å andra sidan 'bättre' än Fe206, fast det gäller diskanten !
Kunde just kolla upp FE206ES-R hos Madisound i USA den väger 6.4 Kg ! En special edition.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/09/12 00:27:19 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 02:07:12
|
Oj, den var tung som attan! Dessutom är den rund, de jag såg var fyrkantiga...vi får helt enkelt se imorgon vad som dyker upp..
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 12:25:39
|
En sådan R-version av 206:an sulle jag vilja ha!!!! Var köpa enklast? Pris? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 15:41:36
|
Ojoj fina jättetrattmonster det där fast jämfört med Beatrice så ser de ju rätt beskedliga ut
quote: Hornresp har kommit ut i ny version och det verkar som output ökat 2 dB jfr förra programmet samt att verkningsgraden i basen ökat något...mumma
Hmm ok |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 15:46:54
|
R-versionen av 206:an var dyr och inte samma korg som standardversionen. Så den kommer inte passa i mina högtalare. Lite tråkigt. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 17:41:23
|
Tack Beatrice är anpassad efter att hänga i taket, dessa ska stå i hörn/väg, så iochmed placeringen kan munarean delas med 4. Dessutom spelar Beatrice 10 Hz djupare och använder 1660 cm membranarea mot fostexs 203 m2...så det är inte så konstigt...men Beatrice har vissa problem att ta sig in i rum...dessa blir mer möbleringsvänliga
Fick elementen idag. två st Fostex FP203 var det.
Jo, de har fått ett arbetsnamn, "Luvan" Far min tyckte de såg ut som en sådan...Vitt element också gör susen, bara å låla tratten röd... |
Edited by - PetterPersson on 2007/09/12 17:54:41 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 20:41:25
|
I Tyskland har man nu hyggliga priser på Fostex. Bäst brukar dessa vara: http://www.musicians-gear.com/ . Gå till pricelist/Shop
/Erling |
OB ... cd |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 14:45:47
|
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 15:21:26
|
Ojojoj ! Fantastiskt fint. Fast med lite trixande skulle du väl kunnat få nytta av Fostexframsidorna också !
/Erling |
OB ... cd |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 16:24:15
|
Ja men ser man på...kan man få se en "helhetsbild" eller så? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 16:51:44
|
D*mn, jag trodde det skulle dit nåt STORT element,,, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 18:35:07
|
Jag säger bara
Du har sannerligen blivit tagen av horndjävulen ... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 20:44:24
|
Jo, visst har han mig i ett järngrepp, fast å andra sidan har jag hittat hem i mitt hifiande, så man slipper flaxa runt och bygga en massa onödigt...
Transport från garaget in i flickvännens familjs hus gjordes vid lunhtid idag.
De är tunga som satan! Jag hade lite problem att ta en på pirra tillochmed...men jag fick hjälp in med dem i huset av grannen (uppefamiljen) och vi körde hornen på en rullbräda som bilmekaniker åker på.
Elementent kom ju igår också
Båda elementen, riktigt stoora magneter för en 8:a...de väger 3,8 kg styck!
Löda måste man också...
Och slutresultatet, från sweetspot
Nu hade jag bara tillgång till en Panasonic cd-radio-kasett-spelare från 80-talet på ca 30 watt, men karaktären från en högtalare brukar gå att höra ändå. På grund av den stora magneten, större än FE206E, och den lättare konen än Fe206E, som jag spanade in från början, så är inte responsen jämnare uppåt i frekvens. Syns på databladet på FE206E (http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe206erev.pdf)
höjningen över 2000 Hz hörs, som tur var fanns det en 5-bands eq (100, 500, 1000, 3300, 10000) så med lite justeringar lät det mycket snällare för öronen, måste fixa någon LCR-länk senare.
Rekomenders det att sätta den parallelt (seriekopplade komponenter) eller seriellt (parallellkopplade komponenter) med elementet?
Rummet är stort, typ 80 m2, men väldigt kalt, det låter tillchmed rätt illa att prata i det.
Hornen ställdes upp så att det blev ett fönster att kika ut igenom då man lyssnar och lätt inriktade mot lyssningsposition.
Hur låter det då kanske någon där ute vill veta...?
Skapade mina förväntningar efter att ha hört Beatrice men dock aldrig ett stort bredbandselement tidigare. Men av andras lyssningsintryck ska de spela väldigt öppet och rent och mycket 3d-känsla.
3d-känslan var väl sådär, likaså stereoperspektivet. Men det är jag rätt säker på att jag kan förklara bort på elektronik, rum och att jag "bara ställde upp" högtalarna sär de fick plats, inte där det lät bäst.
Det som överaskade var den otroliga detaljrikedomen i bredbandarna! Ljudet är dessutom väldigt fint och rent. Kunde anan redan tidigare att det skulle gå att spela rätt högt och jovars, det går att poppa på rätt bra golv och väggar skakar med två 8", det tycker jag är ballt! Kul att "trolla med ljud".
Som förväntat bygger man en sådan hära konstruktion för basen och den är inte bara bra, utan rktigt bra! Jag lyckades nästan fullt ut med stagningen. Trodde jag skulle klara mig utan stagning i den rundade delen, men den delen och insidan, där stagen bara är 2 cm höga vibrear väldigt lite, men pågrund av den stora sammanlagda arean blir det rätt mycket luft som flyttas ändå. Det hörs om man lyssnar kritiskt till musik med hög basgång, men hörs inte till Lisa Miskowski eller Norah Jones, vars basgång inte är lika intensiv.
Djupet kan man inte klaga på! 40 Hz, kanske någon basreflexdiggare fnyser åt...men jag kan säga att 40 Hz med horn och 40 Hz med basreflex inte är samma sak...välkomna att lyssna på DIY-mässan. I framtiden kanske det blir någon pipa eller tappat horn för 20-40 Hz, men känner inte att det behövs nu.
Basen slår riktigt hårt! Jag hoppade till flera gånger i fåtöljen av förvåning och tänkte "oj...så här har det inte låtit på andra ställen" (förutom hos time..)
Det som förvånade mig mest av allt var att det lät riktigt bra även på mycket låg volym. Basen kom fram tydligt ocjh dynamiskt hur lågt jag än spalade! Andra lådkonstruktioner tycker jag ofta kräver att man spelar på normal eller lite högre volym för att släppa loss riktigt. Inte här inte...låg på madrass och slumrade till Lisa eftersom jag ska jobba natt inatt gick på 18:30 och slutar 07:30 ungefär...
Vill någon bygga något liknande skulle jag göra lite annorlunda och enklare, så är någon intresserad kan jag förklara. Lätt å vara efterklok, men nu har jag gjort på detta sätt och dessutom lärt mig massor på kuppen
MVH / En mycket nöjd Petter |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 20:48:14
|
bra jobbat grabben. |
18 ska de va.
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 20:51:32
|
Tackar! Känns väldigt skönt att få sådana kommentarer nu efter flera veckors slit, speciellt från en fackman |
|
|
Topic |
|