HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Musikrumsbygge - Pågår
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:52:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ah för skråen StefanB - du har ju ett musikrum på gång! Ett dedicerat rum som redan idag ser mycket trevligt ut och som enligt dig själv låter helt OK!

Jag glöds med dig - gläds du med dig själv?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/06 :  09:31:07  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Hantverkare kan man inte lita på, det är något jag lärt mig sedan jag blev husägare. Efter veckor av väntan skulle VVS killen komma och göra klart jobbet idag och visst, han kom, tittade på jobbet och sade att han inte kunde göra det idag eftersom han måste ägna dagen åt en vattenläcka. Imorgon skall han komma men det är inte säkert att han hinner klart då. Fan trot.........

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/05/06 :  09:52:01  Show Profile Send dajz a Private Message  Reply
Bara att ringa nån annan som kan fixa det... eller det kanske är så dumt att det är samma kille som installerat resten, då kan det vara bra om han får slutföra projektet.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/07 :  22:23:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tror ni VVS killen kom idag??? Nä, naturligtvis inte, och denna gången avbokade han inte heller. Hantverkare i Göteborg kanske inte behöver göra så på fredagar, fredagar kanske är helgdagar här Jag vill inte klanka ner på yrkeskåren, är själv murare ursprungligen, men som husägare vet jag inte hur många hantverkare jag bokat in på jobb eller för att se på jobb och så varken kommer de eller ringer återbud. Fruktansvärt dålig stil

Denna aktuella killen är det inte jag som skall hyra in utan de gör de som vi har tvåfamiljhuset med. Tyvärr måste han dock in i "mitt" musikrum eftersom vi drar slangar i rörgången till kyla för övervåningen. Denna killen har gjort installationen av bergvärmepumpen och skall avsluta jobbet med att koppla in kyaggrgaten. Mitt musikrumsbygge har nu ståt stilla i 3 veckor pga han ovilighet att göra jobbet. Man känner sig rätt maktlös

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/07 :  22:29:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
StefanB: Hade vart en roligare helg att bygga musikrummet klart än pysel ute...Så det stod klart till nästa vecka då ditt paket borde anlända

Hantverkare: Jo, de kan fan göra som de vill. Har två skräckexempel, ena har installerat ny panna, beräknade ett pris och kom med en faktura som var mer än dubbelt vad som avtalats...Den andre, farsan la golvvärmeslingor under det nya golvet, elektrikern som ska koppla i det väntar de fortfarande på 1år senare.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  01:00:40  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hej Stefan !
Roligt att följa ditt projekt. Du löser alla problem gallant.
Det kommer bli snyggt med lite dämpad belysning till det där när höstmörkret nalkas.

Tråkigt att den där VVS-killen inte kan snabba på lite så vi får se fortsättningen. Vi får väl ha lite tålamod trots att han inte verkar vara alltför angelägen att få det gjort.

Simuleringsprogramet var väldigt roligt att testa. Suttit här någon timme och provat lite olika uppställningar och högtalare. Intressant hur olika saker förändrar kurvan. Man får en bild av hur stora högtalare man behöver för att inte få för mycket bas. Tydligen mindre än man själv trodde.
Jag spelar på tvären (som du hade tänkt dig göra) i mitt rum och jag trivs bättre med det än på längden. Tror inte du kommer bli besviken.
Verkar inte som det är någon nackdel med tanke på kurvan iallafall, nästan tvärtom.

Får önska dig lycka till med ditt fortsatta arbete och kommer att läsa vidare med stort intresse.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:12:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Rörkillen är ännu inte klar men jag kunde bygga allt utom sista metern på sista väggen och det fick räcka för mig. Nu får rörkillen jobba försiktigt med täckpappunder sig eftersom jag båfde byggt klart nästan allt, lagt golv och sist men inte minst burit in möbler och hifianläggningen Plind från forumet har varit medhjälpare och mina farhågor om ett överdämpad rum var helt i onödan. Det är väl dämpat men kan fortfarande behöva lite dämpning i tak och mögjligtvis första sidoreflexen på väggen. Kanske också något bakom där man sitter. Alternativen i alla dessa fall är diffusering.

Basen orsakade inte heller de problem jag var rädd för och den förstärkning som fanns låg strax under 45 Hz för att sedan återkomma vid 85-90 Hz.

Ännu är inte strömmen dragen utan det går en lååååång skarvsladd från tvättstugan. Det viktigaste är dock att grejerna är på plats och att jag börjat spela in mina nya XINDAK FS-2 kablar.
På tal om kablar så fick jag bekymmer eftersom mina kablar inte räckte då jag ställe apparaterna brevid varandra. Där får det nog bli nyinvesteringar och tills dess får jag köra med mindre bra signalkablar.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:45:01  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Härligt, nu har nästan allt kommit på plats.
Tar väl ett tag innan kablarna är inspelade, men undrar ändå lite vad du tycker om ljudbilden?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/15 :  22:10:06  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Va kul ser riktigt trevligt ut... väntar ivrigt på fler bilder...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:13:41  Show Profile Send Mathias_J a Private Message  Reply
Kan bara instämma med föregående talare, ser otroligt bra ut. Diggar soffan
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/16 :  10:06:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Blev ju väldigt inspirerad av besöket på Mårten Design besökscenter men känner att jag inte riktigt har råd med de högtalarna. Fick därför nöja mig med en likadan soffa

Tycker personligen att rummet blev väldigt lyckat rent estetiskt. Apparaterna skall stå lite längre ifrån varandra då jag köpt nya signalkablar och så skall en skivspelarhylla skruvas upp på väggen. Troligen kommer även någon sorts cd förvaring att skruvas upp på väggen.

Ljudmässigt är det något konstigt med rummet. (Om Plind läser detta får du gärna kommentera) Dels så har jag "förlorat" 5 Hz i basen men det går väl att leva med. Det märkliga är att det saknas harmoni i ljudet på något obeskrivligt vis. Om man lyssnar på varje del för sig så är det inget som saknas och inget som sticker ut. Kör man testtoner så är rummet helt ok och en klar förbättring mot alla rum jag haft tidigare. Men då man spelar musik å är det något som jag på ett odefierbart plan inte tycker stämmer

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/05/16 :  10:14:57  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Det går framåt Stefan! Kul att se! Är övertygad om att du får till den sista knorren i "ljudet" med tiden oxå!

Det blev riktigt snyggt!

\\K-man
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/16 :  10:17:57  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Vad händer om du spelar på andra hållet istället
Alltså högtalarna längs kortväggen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:34:55  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Trevilgt rum StefanB, man blir suggen på att skafa sig huss när man ser ditt lysnings rum

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:40:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Vad är en "vettig" efterklangstid i ett lyssningsrum? Det kan ju vara så att jag har för kort efterklangstid i rummet och att det är därför det inte riktigt "stämmer" ljudmässigt? Vad säger ni?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:55:08  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Kan du beskriva vad det är som inte stämmer?
Känns ljudet lite för homogent eller allmänt lite tråkigt?
Kan det som inte stämmer härleda till de nya kablarna?

mvh

Edited by - Leif B on 2004/05/16 17:00:40
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:10:29  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Problemet är att jag inte riktigt kan sätta "fingret på" vad som inte stämmer. Jag får bara en oharmonisk känsla då jag spelar musik.

Har nu ordnat så att stereon sitter på en egen säkring och så har jag mätt upp fasen i uttagen för att matcha apparaterna. Däremot så kan givetvis högtalar och signalkablarna somäär ändrade ha betydelse. Tycker dock inte att det känns som om det skulle vara fallet, detta är "större" än så. Har spelad Densens DeMagic i anläggnignen i 6-7 timmar och utöver detta musik på låg volym hela natten. Detta inebär naturligtvis inte att den nya högtalakabeln är helt inspelad, men den är inte heller helt rå längre.

Jag funderar om jag har överdämpat över lag eller någon särskilld frekvens, eller om det behöver dämpas/diffuseras mer.

Om nu överdämpning skulle vara problemet, tror ni då att det skulle funka att klä en av väggarna med 6mm renoveringsgips utanpå brädväggen?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:19:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Tror du jag är avundsjuk på ditt rum...nä då!...

Har du någon uppfattning om Xindak FS-2 högtalarkablarna ännu? Själv måste jag göra ytterliggare en kompletterande kabelbeställning.

ps. vilken snygg och framför allt bra CD du har ds.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:21:25  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Spelar det någon roll om du flyttar dig lite framåt när du lyssnar i soffan? Provat och flytta högtalarna?
Blir säkert en hel del skillnad med dämpat rum än odämpat.
Testa och häng upp en matta eller filt på väggen för att se om det blir bättre eller sämre.

mvh

Edited by - Leif B on 2004/05/16 17:22:01
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:28:16  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Borde väl bli rätt stor karaktärs skillnad nu mot förut... du hade väl ett i princip odämpat rum förut... filter kanske?

Renoveringsgips? då är det väl bättre att sätta läkt över skarvarna så får du diffusering på köpet

Hoppas du hittar lösningen...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/16 :  18:37:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Stefan,

Mitt tips är att testa runt lite! Dina högtalare är rätt stora och är dessutom ganska komplexa i sin konstruktion. Jag skulle rekommendera ett test med nån annan högtalare, ex HFLS-1 eller KlonAc, för att undersöka lite vad olika frekvenssvar, omfång och karaktäristik gör åt ditt problem.
Om du inte kan mäta är detta ett bra sätt, menar jag, för dig att komma underfull med rummets karakteristik. Du har ju lyssningskompisar i din närhet - bjud in och "kräv" att högtalarna tas med!

Estetiskt är det kalas! Jag hade själv valt ett mindre bord som kunde stå lite vid sidan (om mina ben som jag gärna sträcker fram). Ett litet bord stort nog för en kopp kaffe och ett par skivor...



vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:40:54  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Ja du Stefan det här ska nog bli bra till slut Jag tycker det låter riktigt bra redan nu trots att rummet inte är färdigt vad gäller absorbtion och diffusion. Dessutom är ju högtalarkablarna helt nya. Jag tycker det låter mer neutralt här än de föregående rummen du haft där det har varit en höjning av basnivån och lite för lång efterklangstid. Det tar nog helt enkelt lite tid att vänja sig vid ett lite "torrare", mer neutralt ljud.Men som sagt efter inspelning, lite diffusorer på väggarna och dämpning av första takreflexen så kommer det att bli görbra. Enligt Hunecke så borde det funka bra med 70cm till bakvägg och 90 till sidovägg.
Simma lugnt
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:48:08  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Man borde väl uppleva rätt stora skilnader på att lyssna på högtalarna istället för en massa reflexer... tror också att det hänger mycket på att vänja sig vid det "nya" ljudet.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:32:28  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Hur mycket fick du ge totalt för XINDAK FS-2 kablarna?
och framförallt, hur låter de? och vad jämför du med?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/05/17 :  18:05:36  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Då rummet är så litet kanske det är så att det blir många förstareflexer som är så nära direktljudet att det inte märks när du spelar en testton men som stör musiken. Det låter nästan så när du poängterar oharmonin.

Kanske kan det vara värt att prova att dämpa våldsamt bak- och sidovägg närmast högtalarna för att på så sätt "förstora" rummet?

Att överdämpa ett vanligt rum (= ser fortfarande vanligt ut) tror jag är mycket svårt att göra...

Hoppas du får till det, det är i alla fall roligt för oss andra att följa ditt bygge!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000