Author |
Topic |
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 11:45:29
|
Hej Stefan,
Va kul! Hoppas att bergvärmen kommer in illa kvickt så du kan fortsätta!
Mitt tips är att redan nu tänka på några detaljer: * ström (Jorma borde kunna bistå med hjälp) * belysning (väldigt viktigt för stämningen och en dimmer är ett måste och se till att den ligger på separat lina) * grönsaker (växter är verkligt trevligt i musikrummen)
Det vad Fab 1's tips för dagen!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 12:09:23
|
12 meter JPC 2.5 är redan inhandlat Kommer att ligga på en separat hifi säkring. Belysning skall funderas på, gillade CH:s variant med fjärrkontroll på belysningen Växter skall givetvis finnas, troligen dock konstgjorda. I alla fall om de skall vara stora och golvstående. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 12:19:35
|
Ser mkt bra ut, imponerande. Finns det inte risk för att överdämpa? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 13:32:37
|
NN: Jag tror nog att golvet kommer att vibrera för lite för att funka som membranabsorbent. Tänk på att det ska vara soffor och hifi på det med. Så mycket tror jag inte att det kommer att vibrera. Membranabsorbenter brukar man ju använda ca 2-3mm masonit till membranet ifall det är väldigt stort.
MVH Samuel Rönnqwist |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 15:01:18
|
StefanB: Vad gör du? Säljer du dina fina hembyggen Galtis?
Vad har du nu på gång eller passar de ej in i ditt nya rum? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 19:06:51
|
Jo visst finns "skräcken" att överdämpa Går runt och klappar och tjoar i rummet och ännu är det dock inte fara. Om det skulle bli överdämpat är brädfodringen skruvad, inte spikad. Det innebär att jag rätt enkellt kan lossa den och ta bort isolering, dvs fintrimma väggarna
Säljer och säljer, allt är väl till salu, om pengarna är de rätta För det mesta brukar odck inte betalningen för DIY högtalare vara något vidare. Hade tur med AKKELIS som såldes till byggkostnaden (utan tiden). Om någon nu skulle tycka att GALTIS vore värda så mycket att jag säljer, så finns det nya byggidéer. |
|
|
dajz
Member
325 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 20:03:41
|
StefanB finns det något syfte med att du fäst vinkeljärn i väggen och satt reglarna på? Det blir ju en köldbrygga där då. Väldigt liten men ändå. Man brukar inte göra så, säger inte att det du har gjort är fel det funkar säkert lika bra, men man brukar regla från golv till tak. DVS att man får väggarna "halvflytande" genom att man bygger en ram som man lägger på platonmattan, som man sedan fäster väggreglarna i. Reglarna är då bara fästa i taket och har inte kontakt med varken betonggolv eller väggar. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 22:02:43
|
Ja det kan säkert stämma som du säger "dajz". "tänkte inte på det" Min tanke var att inte reglarna skall ha kontakt med varken golv eller väggar för att eventuell fukt (som jag inte tror skall finnas) skall kunna fortplanta sig. Sedan var det enklast att bygga på detta viset eftersom jag behöver liggande reglar för att kunna skruva mina brädväggar.
Hursomhelst så är gjort redan gjort. Såhär får det bli och jag hoppas det blir bra. |
|
|
dajz
Member
325 Posts |
Posted - 2004/04/14 : 22:31:03
|
Det blir säkert kanon det där. Bara tänkte om du hade läst nåt superhemlig knep för att få bättre ljud Följer bygget med stort intresse genom att ett liknande bygge är planerat i min källare. |
|
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 15:37:18
|
Blev det någon armering till golvgjutningen ? |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 01:13:13
|
Några nämner överdämpning titt som tätt.. Har någon varit med om "överdämning"? Vilken efterklanstid pratar ni om då?
Så länge man har balans mellan höga och låga frekvenser är 0.2-0.3 sekunders efterklangstid positivt och realiserbart. Nu har du ju chansen Stefan!!
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 02:12:24
|
Japp! Det finns faktiskt inget värre, särskilt när det bara är dämpat över 200Hz så basen rumlar runt |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 21:39:04
|
Visst Hjort, men då är det inte balans, som jag skrev!! Nu har ju StefanB chans att bygga in bredbands absorbenter i väggen. Det var min poäng.
Hjort, jag vill inte kalla ditt exempel för överdämpat, utan Feldämpat. Jag tror nämligen inte att man kan "överdämpa" om vi nu håller oss till normala rum och inte ekofria vill säga. Man kan ha MYCKET dämpning, mycket mer än man kanske tror, men precis som du säger Hjort, om man inte får balans i frekvensgången då låter det illa.
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/04/18 : 15:03:40
|
ESL: Förstår vad du menar! I det här fallet skulle det varit olidligt även om basen hade varit dämpad. Med absorberande innertak, heltäckande matta, tjocka draperier på alla betongväggar gick det knappt att höra vad nån sade om inte den personen var vänd mot dig. Tro mig det var överdämpat och feldämpat!
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 10:52:27
|
Vad jobbigt det är att vänta Innan vvs killen varit här och gjort den sista rördragningen kan jag inte bygga klart den sista väggen. Annars är taket målat, fönstren "inklädda" eller hur man säger, golvet lagt så långt det går, taklister målade och spikade, golvlister målade, osv, osv. Igårkväll kunde jag inte hålla mig längre, jag vara tvungen att höra hur rummet låter nu. Sist jag lyssnade på det lät det riktigt, riktigt illa. Fram med "reservstereon" ur sina kartonger och koppla upp denna. Koplla ihop och sätt på strömmen, nu skall sanningens ögonblick kanske komma Har jag överdämpat eller har inte mina dämpväggar gjort någon skillnad alls
Jo nu spelar det faktistk väldigt trevligt må jag säga. Det kalla ekande ljudet är ett minne blott men det låter absolut inte överdämpat ännu. Lite ekokänsla finns kvar så jag tror att den sista väggen kommer att göra en positiv inverkan. EBLAs bas får i rummet en trevlig förstärkning, där EMBLA börjar rulla av nedåt förstärker rummet så de spelar som ett par riktigt stora högtalare nu Detta kommer dock att bli ett problem då GALTIS flyttar ner i rummet, då kommer det att bli MYCKET bas. Nåväl, den dgen den sorgen. Tanken ändå från början har ju varit TQ45:or fast nu har jag blivit nyfiken på en annan idé. I senaste numret av Bild & Ljud tidningen testar de en Behringer EQ med rumskorrigering och tillköpt mätmick. Det låter väldigt spännande tycker jag.
Sähär är läget i musikrummet just nu. Skivan som går är Diana Kralls senaste. Håller på att lyssna in mig på den.
|
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 11:32:47
|
Hej Stefan!
Kul och följa ditt musikrumsbygge hoppas du får ditt önskade resultat när det är helt klart så lycka till. |
|
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2004/04/26 : 09:29:27
|
Ett mycket trevligt och intressant repotage.
Skall bli kul o se hur slut-resultatet blir. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/04/27 : 09:44:15
|
Ser tjusigt ut Stefan!
Skulle du kunna vara vänlig och ta en närbild på väggsponten? Är lite intresserad utav att se "glip förhållandet". Är detta något du räknat på för att få en optimal diffusion?
|
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2004/04/27 : 19:07:27
|
Kul att följa tråden, hoppas du får mycket tid nere i underjorden. visst känns det väl skönt att plocka fram sin gamla reserv-copland?! |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/04/27 : 20:04:16
|
Skön strömfördelare! |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 13:49:10
|
Stefan... nu får du snart ta den där rörkrökarn i örat, så vi får se en fortsättning på ditt bygge |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 14:50:37
|
Tror att min frustration vida överstiger er Men imorgon 07.30 kommer VVS killen, ÄNTLIGEN!!!!!! DEt tråkiga är kråksången är att till helgen kommer svärföräldrarna och vi skall arbeta i trädgården hela helgen Hinner nog inte bygga musikrum förrän nästa vecka.
Men då jag väl kommer igång igen kommer det att gå undan. Sista väggen är helt uppreglad. Alla bräder är kantmålade och uppkapade i rätt längder. Idag har jag köpt tjockare isolering. Tänker lägga riktigt tjockt och kompakt i sista väggen eftersom jag med min lilla provanläggning märkt att jag kan behöva komma ner i dämpfrekvenserna. Jag kommer med största sannolikhet också att bli tvungen att köpa TQ45:or men vi får väl höra vad som sker då soffan kommer ner i rummet.
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 14:58:51
|
quote: DEt tråkiga är kråksången är att till helgen kommer svärföräldrarna och vi skall arbeta i trädgården hela helgen
Hehe..ha så kul i helgen Stefan.. |
|
|
dajz
Member
325 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 15:20:50
|
Trädgårdtjänst är inte så kul det finns roligare grejer att pyssla med. |
|
|
esl