HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gongken byggerESP P88 försteg m Burr-Brown OPA2134
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/12 :  22:01:14  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har snott ihop ett försteg designat av Rod Elliot. Det såg ut såhär...


Själva försteget etsat, snyggt va

En riktig ormgrop



Jag råkade beställa fel kapsel på OPamparna, de var stora som en ärta... Jag lyckades löda dem med min vanliga lödkolv... Otroligt...

Låter otroligt bra!!! Lite smolk dock... Pottarna glappar lite, vanliga linjära från ELFA, bör jag kosta på mig nåt bättre? Nåt glapp på kortet osså, det sprakar till om man knackar på det, får väl gå över lödningarna senare...

Gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/13 :  00:45:20  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag gillar sättet du byggde lådan på. Verkar enkelt att konstruera, bra ställen att fästa prylar på insidan och med ett snyggt resultat.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:23:58  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack Rosbacke! Jag och en kompis satte oss ner och brainstormade på en så enkel lådkonstruktion som möjligt... Detta är resultatet!

Jag är lite besviken på pottarna dock. Kan någon tipsa om nåt driftsäkert, inte för dyrt? Rod Elliots ritning föreskriver en linjärpot... Kan man i alla fall erstätta en linjär med en logaritmisk? Vad hade ni gjort kära forummedlemmar?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/09/13 :  13:04:43  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
-gongken:
Står det linjär ska du rimligtvis ha en linjär, annars blir det pilligt att ställa volymen =) Köp nya, bättre potar. Ett bra riktmärke är tyvärr priset, ju dyrare desto bättre. Givetvis finns det undantag, men du får nog räkna med att pynta över hundralappen för att få något bra. Elfa har några som de benämner som "audiopotentiometrar" som verkar trevliga.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/13 :  13:32:03  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag skulle rekommendera ELFA:s 'ALPS' RK18, den låter helt ok för dt priset, jag har den själv i väldigt många byggen 8-) art. nr. 64-145-28 exempelvis.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/13 :  14:13:20  Show Profile Send luften a Private Message
Även jag har använt RK18 (med motor) i mitt rotelförsteg, i ett ½ år nu. Det har funkat helt prima, så den kan rekommenderas. Till mitt nya försteg kommer jag däremot att använda mej av RK27 (med motor)

//air
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:36:18  Show Profile Send gongken a Private Message
Tackr för tipsen!

Luften: Vart hittar man RK27, kan inte hitta den på ELFA....

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:43:34  Show Profile Send luften a Private Message
gongken: Dom finns på http://www.rs-components.se/ sök på "alps 27".

//air
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:01:22  Show Profile Send gongken a Private Message
OK pottar bestälda... Problemet med sprak kvarstår dock, vad tror ni det beror på?

Jag har gått över alla lödningar och det verkar inta vara fel eller kortis nånstans...
Försteget låter sagolikt bra i mitt tycke men om jag knackar till på koortet när jag spelar eller till och med med volymen ställd på noll så blir det en rejäl smäll. Ibland kvarstår brus och sprak tills man knackar igen på kortet....
Vad kan det vara?

Hjälp...
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:36:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag har gått över alla lödningar och det verkar inta vara fel eller kortis nånstans...
Försteget låter sagolikt bra i mitt tycke men om jag knackar till på koortet när jag spelar eller till och med med volymen ställd på noll så blir det en rejäl smäll. Ibland kvarstår brus och sprak tills man knackar igen på kortet....
Vad kan det vara?



Gå över lödningarna igen och igen och igen.......
Förr eller senare försvinner problemet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:38:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
PS. Väldigt snyggt bygge!!! Hur gjorde du lådan? Den såg snygg och smart ut, enkel att tillverka.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  20:43:52  Show Profile Send gongken a Private Message
Lådan består av två bockade plåtar, bockade av en plåtslagare:). Sedan skruvas två MDFbitar i bottenstycket, dessa tjänar sedan som upphängning till korten och locket och fronten skruvas i denna oxå!

Hoppas du hajjar! Annars får du hojta igen...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:44:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Hoppas du hajjar! Annars får du hojta igen...


Jag hajar men jag hojter ändå igen. En liten fråga. Pris för lådan???
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:08:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag fick betala 150spänn... Går säkert & pressa om man får tag i en mindre rufflig plåtslagare...:)

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:28:22  Show Profile Send ILLY a Private Message
Inte direkt nån mening med att pruta på en hundrafemtilapp va? Tror nog min låda av stavlimmat "barrträd" kom upp i mer pengar. Och jobb, för den delen.

Snyggt!

Finns det nån svensk firma som säljer motordrivna potar? Börjar bli trött på att lyfta arslet ur soffan så fort jag vill höja eller sänka...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:47:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående skrapet, kan det kanske vara något som kommer i kontakt med lådan?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/15 :  03:23:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
En gång hade jag problem med brott på en av ledningsbanorna på ett nyetsat kort. Det syntes nästan ingenting men på ett ställe var en ledning bruten av en jättesmal spricka. Det kanske är det som har hänt? Det borde ju kunna förklara skrapandet. Titta över alla banorna med din bästa lupp. Ser det skumt ut nånstans är det bara att lägga på lite lödtenn över det stället.

Edited by - Uniper on 2004/09/15 03:26:39
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:45:46  Show Profile Send luften a Private Message
ILLY: På länken i mitt förra inlägg finns alps RK27 som motordriven.

//air
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:49:10  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag misstänker att det var nåt ledningsbrott eller liknande. Har skrotat kortet, gör ett nytt och byter ut SO8:orna till DIL-kapsel, lättare att löda samt mindre risk för fel, återmommer...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:51:18  Show Profile Send gongken a Private Message
Bernt: Lådan har stått på ett träbord under samtliga tester, en bra bit från andra apparater och objekt... Jag tror det rör sig om nåt glapp... Nytt kort, nytt hopp!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:22:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag menade iofs om kortet kom i kontakt med lådan eller så.
Men nytt kort löser säkert det hela.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:01:35  Show Profile Send gongken a Private Message
OK Bernt!

Kortet sitter på 1,5cm distanser skruvat i MDF:en, jag har kollat noga och alla ledningsbanor och liknande är på betryggande avstånd...

Jag lödde på 100nF kramiska mellan + och - matningen så nära amparna som möjligt för att undvika ocillering, hur låter detta fenomen? Om det kanske är nåt sånt..?

gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/15 :  23:12:10  Show Profile Send gongken a Private Message
Nu har jag tagit mig i kragen och tillverkat en front... Av 5mm järnplåt



Sedan vart dt bara o borra o montera...Skruven skall bytas mor snyggare, nån som kan tipsa om nåt fräckt?

En liten baxidebild mä...

Hann slänga i en diod osse... knepigt med förkopplingen... Det är förvisso en blå ficklampsdiod, men 100K förkopplingsmotstånd känndes lite mastigt, men det blev det för att slippa bli blind om man sitter framför...


Är det nån som kan förklara det där med att opamparna kan börja oscillera?? (se föregående inlägg...)

gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/18 :  22:58:31  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej igen!

Nu är en ny pot monterad, nämligen ALPS RK18.
Jag har etsat och lött ihop nytt kort med OP-dilkapsel, betydligt lättare än so8.




Jag har även lött på ett utökat DC-filter...

Jag kan säga så här långt att jag är mycket nöjd!
Det låter väldigt bra i mina öron.

Nu skall jag bara implementera en sub-mono-preout, en start-up timer för att undvika ploppljud samt en kortslutande vridomkopplare med motstånd för att kunna koppla in fler apparater, utan ploppljud här också förstås.

Återkommer med detta

gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000