Author |
Topic  |
|
nisseW
Member

533 Posts |
Posted - 2025/10/12 : 13:49:59
|
Hur är det, ni som kan det här, vad ska man välja? Vilka är era erfarenheter av appar, handhavande, tillförlitlighet och musikkvalitet. Spotify har ju äntligen värkt fram något, men hur bra är det? |
Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten! |
|
Amatören
100.000-klubben

1797 Posts |
Posted - 2025/10/13 : 01:06:32
|
Qobuz och Tidal har jag provat. Jag kom aldrig överens med gränssnittet i Qobuz (fransk logik) så jag valde Tidal. Ljudmässigt i högre upplösningar var ingen större skillnad mellan dessa, men jag tycker Tidal är lättare att jobba med. Bluetooth är ett smidigt sätt att överföra från ex mobilen till förstärkaren om den stöder det. Förvånansvärt bra ljud trots ett begränsat överföringsstöd. Mina "två cent" |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2025/10/17 : 18:41:28
|
Spotify har max 24/44,1 så i princip antingen 16/44,1 eller 24/44,1 i sitt "lossless"-läge, så vill du ha mer är det ju W.O. för t ex Qobuz som har upp till 24/192. Dock är det ju långt ifrån allting som finns ens i 24/96. Även om man bortser ifrån detta så finns det andra kvalitetsfrågor, som hur musiken kommer ut ur programlådan. Spelar man upp från Windows så har Spotify inte exklusivt läge via WASAPI så signalen måste gå via Windows-mixern, vilket sällan är optimalt. Så är det inte för Qobuz (och inte helelr Tidal, tror jag).
Qobuz har nyligen fått sitt eget "Connect" precis som Spotify har haft länge, så att man kan styra andra enheter. Jag har t ex spelat upp från telefonen, men styrt från datorn. Att spola i en låt går väl inte riktigt lika snabbt som att göra det direkt på datorn, men det har fungerat felfritt (än så länge). Det som stör mig lite med Qobuz är att det ibland är lite segt när man söker, klickar fram en artist o dyl. En annan sak jag har observerat är att programmet tankar hårt när man börjar spela en låt, åtminstone från dator (har inte kollat telefon e dyl). Jag märkte det för att jag satt med den bärbara datorn i knäet och den blev tydligt varmare när jag drog igång en låt som fanns i 24/192 (utan att ha valt lägre kvalitet) och kollade på nätverksaktiviteten. Det drog ett hyfsat antal tiotals megabit tills låten var helt nere lokalt och sedan gick det ned till noll, dvs lite "brute force"-stuket. Det gör förstås att det går snabbt att spola i låten när den väl är nere lokalt.
En uppenbar skillnad mellan Qobuz och Spotify är att det senare i högre grad är designat för att mata användaren med musik, medan Qobuz nog är lite mer en skivbutik med lite tips och möjlighet att lyssna på allt som finns i butiken i sin helhet. Plus att Spotify sedan ett antal år även kör poddar o dyl i samma program, vilket för mig är helt ointressant. Det håller jag i därför anpassad app i telefonen. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|