Author |
Topic |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2024/11/10 : 17:30:42
|
Nu är det så att jag äntligen fått igång min ST-35 men inte utan problem trots att detta är den tredje ST 35 och ett antal ST 70 bakom mig så brummar denna stadigt i 50 Hz (skulle jag tro) men utan att jag hittar orsaken.
Jag har provat alla tänkbara felsökningar även kollat på nätet om något snarlikt och som vanligt finns det femtioelva varianter på lösningar.
När jag fick hem (loppisfynd) förstärkaren så monterade jag ner den för renoverig ca 10 år sedan så hittade jag ett fel som förra ägaren hade gjort när de byggde den, felet är att ena kabeln till 115V lindningen som kopplas till 240V versionen var klämd under nättrafon där fanns även ett brännmärke i chassiet, jag testade då nättrafon och den var hel med alla rätt spänningar och ström.
Detta har jag gjort, stömförsörjningen sköts av en EFB från Gillespie nya hemma-etsade pc13 mönsterkort alla resistorer är original eller utbytta tilla andra från Allen-Bradley.Rören är original 7247 och nya ryska EL84
Men när jag startar den så kommer det brum som blir starkare allt efter som, tar jag bort 7247 så är det tyst jag har gått igenom kopplingsschemat ett antal gånger men jag tycker att det ser rätt ut inga kallödningar har upptäckts inget som ligger imot. Alla rör glöder så där är inte felet (tror jag)
Av min sökning på nätet kunde det vara två fel men den ena omfattar andra trafo med 4-8 ohms tapp men mina är original och det var återkoppling det andra pratade om, att 7247 var trasiga nu vet inte jag om de är trasiga jag har ingen möjlighet att prova just nu men jag har en fundering på om den klämda kabeln kan ha orsakat att de är trasiga. Brummet eller oscillerar är på bägge kanalerna möjligtvis är det lite mer på ena kanalen.
Hoppas att någon har en bra ide#180; hur jag skall gå tillväga för just nu är jag bara frågande till problemet. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2668 Posts |
Posted - 2024/11/10 : 22:27:36
|
Skicka upp 7257 rören t mej så kan ja mäta dom åt dej |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2024/11/11 : 15:55:00
|
Jag återkommer med det jag skall se först om det är något jag har missat. Jag har säkert byggt 10 olika rörbygge och kisel utan att få några störningar men bara för att man bygger till sig själv så jäklas det men jag ger mig inte det skall lösas, jag hör av mig. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2024/11/11 15:57:14 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2668 Posts |
Posted - 2024/11/11 : 17:09:51
|
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
|
Topic |
|
|
|