HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3D printat rörchassi?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 2

Guru
Member

2774 Posts

Posted - 2024/09/11 :  13:24:06  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Typ så här?:

Ja förutom att uttaget bör sitta närmare hörnet, ungefär vid "förstärkningen"

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1780 Posts

Posted - 2024/09/11 :  13:54:09  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ok, fixar det.
Tänkte att det är populärt att bygga i mono så jag placerade strömmen i mitten och ett steg på var sida, varav ett spegelvänt, för "riktig" symmetri.
Vilket hörn vill du ha det, framifrån sett? Alltså att uttaget sitter på baksidan...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Guru
Member

2774 Posts

Posted - 2024/09/11 :  20:11:27  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Vilket hörn vill du ha det, framifrån sett? Alltså att uttaget sitter på baksidan...


Det spelar ingen roll.
Kikade på plåten och den är 4mm

Edited by - Guru on 2024/09/12 09:25:18
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1780 Posts

Posted - 2024/09/12 :  11:15:03  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Försänkning för plåt justerad till 4mm tjocklek, nätbrunn flyttad:


Ok?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2024/09/12 :  15:22:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Om du skippar texten på sidan så kan man välja åt vilket håll nätbrunnen kommer om man lägger lådan på "mage" eller "rygg"

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Guru
Member

2774 Posts

Posted - 2024/09/12 :  19:41:30  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Skulle man även kunna lägga till 4st 8mm hål för högtalarterminaler?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1780 Posts

Posted - 2024/09/12 :  23:22:42  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Skulle man även kunna lägga till 4st 8mm hål för högtalarterminaler?
Absolut! Var vill du ha dem och vilket avstånd från en kant samt mellan dem?

quote:
Om du skippar texten på sidan...
Tomas J: Så länge jag är konstruktören och ingen köpt "rättigheterna" till designen så får texten vara kvar!
Det är många timmar nerlagda allaredan och fler blir det troligen!

Sen ska konstruktionen konverteras och printas också...många timmar blir det...och kostnad för filament och el...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Guru
Member

2774 Posts

Posted - 2024/09/13 :  08:14:00  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
quote:
Skulle man även kunna lägga till 4st 8mm hål för högtalarterminaler?
Absolut! Var vill du ha dem och vilket avstånd från en kant samt mellan dem?


Mitt emellan nätbrunn och kant på baksidan med 2cm avstånd mellan terminalerna.



Edited by - Guru on 2024/09/13 08:19:05
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2024/09/13 :  08:45:15  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
quote:
Tomas J: Så länge jag är konstruktören och ingen köpt "rättigheterna" till designen så får texten vara kvar!
Det är många timmar nerlagda allaredan och fler blir det troligen!

Sen ska konstruktionen konverteras och printas också...många timmar blir det...och kostnad för filament och el...


Det har jag såklart förståelse för, det var bara en iaktagelse ifrån min sida.
Jag blir otroligt nyfiken nu när du nämnde det, vad blir tillverkningskostnaden för ett chassi med din design?

Själv är jag inte intresserad av att köpa eller bygga ett, men det kan vara roligt att veta för jämförelsens skull.

Jag köpte homogen teak på biltema för ett bygge till mig själv, troligtvis inte det billigaste alternativet, men det var det som fanns till hands just för stunden.
Har för mig att plankan kostade 599kr.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2024/09/13 :  10:18:56  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Vattafuck
Säljer Biltema Teak!!!
Då måste ja dit å kolla.
Hur e kvaliten på virket?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2024/09/13 11:43:43
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2024/09/13 :  10:53:13  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Helt okej enligt min mening.
12mm tjocka plankor 2000mm långa tre olika bredder 95, 120 och 145mm

Vet inte om de är prisvärda, det går säkert att få det billigare om man har rätt kontakter och inköpskanaler.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2024/09/13 :  11:45:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De låter riktigt bra.
Ska kolla de nästa gång ja åker dit.
Tack för tipset.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2024/09/13 :  11:47:29  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De här m 3D printning e åxå intressant men ja kan ingenting om det.
Å ja kan inge cad.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7743 Posts

Posted - 2024/09/13 :  14:38:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Säljer Biltema Teak!!!
Då måste ja dit å kolla.
Hur e kvaliten på virket?



Tips från en som gjort ett dyrt misstag: Ta med nåt att mäta med, plankorna varierar flera mm i både tjocklek och bredd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1780 Posts

Posted - 2024/09/13 :  14:43:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hål för högtalarterminaler enligt önskemål, eller vill du ha dem på rad?:


Lite trångt, kanske? Kanske bör man öka avståndet lite?

quote:
Jag blir otroligt nyfiken nu när du nämnde det, vad blir tillverkningskostnaden för ett chassi med din design?
För att svara på din fråga vad slutkostnaden blir vet jag inte än, men hittills så blir printtiden 3 dagar och 1 timme. 465gram filament går åt:

Filament av god kvalité ligger väl mellan 250-350:-/kg.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2024/09/13 14:47:06
Go to Top of Page

Guru
Member

2774 Posts

Posted - 2024/09/13 :  18:11:32  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:

Hål för högtalarterminaler enligt önskemål, eller vill du ha dem på rad?:


Ja testa sätt dom på rad och kanske öka avståndet till 25mm.

Tänkte lite på texten, är texten "ihålig" så den kan fungera som ventilation?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2024/09/14 :  00:19:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Bra där Fuling.

Ja kolla på Teak på Biltema idag å de såg bra ut på en snabb flukt.
Men ja ska mäta nästa gång.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1780 Posts

Posted - 2024/09/14 :  11:01:38  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Guru, ditt ord är min lag På rad och 25mm emellan. Ventilationsspringor tillkommit:



Guru, mät upp dina alu-plattor så vi kan verifiera måtten. Jag vill gärna öka 210- och 250-måtten en aning för att säkerställa så plattorna får plats (helst med lite marginal) i uttagen.

På tal om, vilken färg vill du ha på ramen?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 2  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000