HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inte så kul för ägare av ZU högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7705 Posts

Posted - 2024/06/05 :  18:23:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ni kommer förstå varför

https://www.youtube.com/watch?v=MLr74f-d0_k

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2024/06/05 :  22:32:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jo, jag såg den tidigare då jag tittar på hans/deras klipp ganska ofta då det är intressant att se mätningarna och höra hans reflektioner. En del mätmässiga brister kan man leva med om de inte samverkar negativt med annat, men det där betvivlar jag att jag hade stått ut med.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/06 :  12:16:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det där är en tomte, som man inte ska ta på allvar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7944 Posts

Posted - 2024/06/06 :  14:40:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/VXPTg65RuvQ?si=tf8xl4bQ-sRFzRcy

Här ger han sig på den gamla Sonus Faber Electa Amator. Den verkar ju ha ett högt anseende, men sågas rejält här som det verkar av goda grunder.
Jag var själv intresserad av högtalaren i början av tjugohundratalet och provlyssnade på en begagnad som var till salu med medhavda cd skivor som jag kunde utan och innan. Jag var på väg att slå till, men så lyssnade jag på en opera inspelning. Det var en baryton röst som inte alls lät som jag var van vid, den blev väldigt nasal genom dessa högtalare. Jag tog med mig skivan till en butik och lyssnade på ny EA MK II och där lät rösten som den skulle. Så det blev ingen begagnad Electa Amator, jag köpte en QLN Signature istället.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/06 :  15:27:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har hört högtalare som låter utmärkt som han tvärsågat, så jag kan inte ta karln på allvar. Sedan när han sitter där och kollar lite grafer och tittar på filtret och säger att "detta är skit" Då skulle det "drälla" av dåliga högtalare där ute långt tillbaka i tiden.
Jag frågade på andra forat där de "suger i siffror och grafer" och de ruskade på huvudet åt honom. Men jag skiter i sådant egentligen, utan jag lyssnar dvs. öronen får avgöra, resten skiter jag i.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7705 Posts

Posted - 2024/06/07 :  16:43:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tur att det är enkelt att inte titta FBK

För mig stämmer de problem som tas upp med verkligheten då jag lyssnat på deras olika modeller. För mig låter dom latjo och udda. Stereophile har fått samma resultat när dom mätt på märket så det håller nog.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2024/06/07 :  17:25:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Man behöver ju inte köpa Dannys åsikter om med vilka komponenter man bör bygga delningsfilter med, hur högtalarterminaler bör vara beskaffade etc. Det krävs inte ett geni för att förstå att "EKK-fantaster" inte lär dela hans uppfattningar i den delen. Det påverkar dock knappast mätningar av frekvensgången eller lådresonanser, allra minst de med högtalaren i originalskick, vilket han inte heller påstår att det gör.

Tror man inte att det gör skillnad kan man ju bygga motsvarande modifierade filter med billiga komponenter istället, givet att man har tillgång till hur de är tänkta att se ut. Något de flesta tillverkare som illustreras gör med originalfiltren av ekonomiska skäl. Och kunderna ser normalt sett inte heller hur filtren ser ut, så man gör hellre lådan tjusig på utsidan om pengarna ska styras någonstans, även om det förstås finns undantag. I det här fallet var det dock inte särskilt mycket filter överhuvudtaget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2024/06/09 :  18:31:42  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message  Reply
Har kikat på några av hans videos och jag tycker det han säger rent faktamässigt stämmer väl med hur det fungerar och även med hur det ofta ger sig uttryck rent ljudmässigt. Det mesta av det han påvisar är ju grundat i ren fysik och inget "hittepå". Sen om man själv gillar dom produkter som påstås ha brister är en helt annan sak.....

Jag välkomnar också en kritisk granskning av produkter (förutsatt att det görs riktigt med rätt kunskap bakom) vilket jag under alla år har saknat i hifibranchen. "Propagandan" står ju oftast helt oemotsagd vilket jag tycker är osunt och missgynnande för ffa konsumenten som oftast är väldigt okunnig på området (vem har inte varit där och svalt betet).

Ett organ för kritiskt hifi granskning kanske vore något i framtiden!?.....




Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/11 :  20:12:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Man behöver ju inte köpa Dannys åsikter om med vilka komponenter man bör bygga delningsfilter med, hur högtalarterminaler bör vara beskaffade etc. Det krävs inte ett geni för att förstå att "EKK-fantaster" inte lär dela hans uppfattningar i den delen. Det påverkar dock knappast mätningar av frekvensgången eller lådresonanser, allra minst de med högtalaren i originalskick, vilket han inte heller påstår att det gör.

Tror man inte att det gör skillnad kan man ju bygga motsvarande modifierade filter med billiga komponenter istället, givet att man har tillgång till hur de är tänkta att se ut. Något de flesta tillverkare som illustreras gör med originalfiltren av ekonomiska skäl. Och kunderna ser normalt sett inte heller hur filtren ser ut, så man gör hellre lådan tjusig på utsidan om pengarna ska styras någonstans, även om det förstås finns undantag. I det här fallet var det dock inte särskilt mycket filter överhuvudtaget.

Jag har en massa EKK i kabellådan....Som jag ska testa någon gång då jag har en massa annat också. Och jag får inte bilden att den där är någon kabelförespråkare utan komponentförespråkare. Och inget nytt under solen där. De allra flesta högtalartillverkar är numera mycket mer noga med utsidan än insidan i högtalarna....... Själv skulle jag nog inte våga köpa ett par nya högtalare idag, utan att någon mer kunnig (utanför branschen)hade tittat igenom bilder ifrån insidan. Dvs. priserna har gått i raket fart uppåt, samtidigt som allt tillverkas i "Kina" skitbilligt, med hur mycket skit "i" lådorna ? Ja, den frågan ska man nog också ställa sig.
Jag har aldrig varit så misstänksam emot en bransch som jag är idag och jag hoppas en dag kunna köpa grejer som jag vet är byggda under mänskliga förhållanden och inte i en skurkstat.
Ps. Skickade en förfrågan till en butik och frågade om någon av deras högtalarkabel på lösmeter var tillverkat utanför Kina ? Gissa svaret... Jag fick inget. Och jag vill inte ha Supra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/12 :  01:36:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Med tanke på det jag skrev ovan så har han ju rätt i det hans säger om denna högtalare. https://www.youtube.com/watch?v=IP1aQI75WWo&ab_channel=GR-Research Men kom igen, ca 7000kr för att få de att låt bra....de låter faktiskt riktigt bra utan att gräva i filtret. Men visst kan det kanske finnas förbättringar att göra.
Just denna högtalare har fått mycket beröm för sitt ljud bland många "proffstyckare" på tuben.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/22 :  21:41:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu råkade jag se ännu mer dynga med den där "tomten" Okej han har väl rätt ibland när det gäller mätningar osv. som jag ej kan tolka (saknar den kunskapen) men han sitter alldeles för ofta och sågar "bra produkter" och det stör........

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2024/06/22 :  22:10:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Att han sågar allt är ju inte sant om man faktiskt lyssnar på nyanserna. Prylarna konstrueras och tillverkas dock i en kommersiell verklighet, där en krona in i kostnad sannolikt slår flera kronor i butik, och det gör att tillverkarna konstruerar saker därefter. Sedan bygger det hela med Dannys videoklipp i den här delen i grunden på att att folk faktiskt skickar eller lämnar in saker, antingen för att de inte låter som de vill eller för att de vill se om de går att förbättra. Det är inte så att han åker runt och köper upp en massa prylar till höger och vänster.

Ergo, att han klagar på vissa saker är nästan givet. Skulle tillverkarna stoppa i samma saker som han säljer som (förhoppningsvis) förbättringar, så skulle produkterna ha haft ett annat högre pris från start. Det händer dock att han säger att han tycker att de tillverkaren har gjort ett bra eller hyfsat jobb. Se t ex ett par i sammanhanget rätt billiga Heco nyligen eller den senaste med äldre B&W. I grunden tycker han att de välkonstruerade, men att det finns förbättringspotential. Hade han varit en skribent i valfritt DIY-forum gissar jag att du inte hade klagat ens hälften så mycket, för idén att man kan förbättra en befintlig produkt är inte direkt ny, vare sig det är högtalare eller elektronik.

Tillägg: MoFi-burkarna som Andrew Jones var inblandade i sågade han väl inte heller, men det var väl det där med kommersiell verklighet igen...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/23 :  00:29:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Du och jag har olika syn på vad han säger, det kan jag konstatera.
Att skicka in högtalare som man nyss köpt.... jadå har man uppenbart inte lyssnat innan köp utan vill förändra karaktären och det är ju det han gör med mycket. Och viss, allt går ju att förbättra mer eller mindre. Men köper man en Skoda 2024 så får man ju en Skoda 2024 och inte en Audi 2024.
Och att då lägga halva summan som bilen kostade på att stoppa i grejer så den rör sig som en Audi, nja det är konstigt och då vill man nog bara ha en bil som "ser ut som den inte rör på sig". Men gör det....
Att däremot ge sig på att förbättra gamla saker som kostat lite i inköp så de låter som dyra högtalare till en hyfsad kostnad, ja det är något "helt annat" och sådant tycker jag är kul.
Ps. Jag har haft ett par gamla högtalare som han tyckte det fanns bra grejer att göra med, det skulle bytas allt möjligt. I mina var det "bara" bytt diskanter för under 1000kr och de lät grymt.
Så, nja jag undrar lite över hur mycket han "tjänar" på att stoppa i "allt möjligt nytt" i filtren. De jag pratat med som kan DIY säger att det är ofta inte kostnadseffektivt att byta "allt" även om det är äldre filter. Dvs, det kostar mer än det smakar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2024/06/23 09:13:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7944 Posts

Posted - 2024/06/24 :  16:26:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/8IQ4t1Y1mxo

Dannys syn på kvalitet på komponenter.

Paul McGowans syn på komponenter i delningsfilter.
https://youtu.be/5Rd375k0K3s


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2024/06/24 18:14:46
Go to Top of Page

Perfector
Member

502 Posts

Posted - 2024/06/24 :  22:03:13  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Delningfilter är A och O om man vill ha bra ljud.
När jag bygger ett trevägsfilter så brukar varje filter kosta runt 2500:- i delar, innan jag börjar montera ihop allting.
Ljudnörd som jag är gäller delning länkar och sist dämpning för anpassning av elementen till helheten.
Jag har fått mycket skäll i andra forum för att jag tar i onödigt mycket, men jag tycker att om man lägger massor med pengar på en dyr konstruktion (elementen)
så bör man lägga motsvarande kostnad på filter så helheten blir uniform.
Jag kan köpa färdiga filter och modda om det ger godkänt resultat, men det händer inte så ofta.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2598 Posts

Posted - 2024/06/25 :  17:36:03  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja sejjer t folk som frågar om komponenter t delningsfilter att
satsa så hårt du kan på kondingar i serie m mellan å diskant.
Spolar funkar bra å köra m vanlig rund tråd när man bygger
ett bra delningsfilter.
Ska man ha det bästa så e folie spolar da shit.

Va gäller motstånd så kör ja själv m Mundorf M-Resist.
Men både Jantzen's gröna å Mundorfs gröna motstånd e väldigt bra åxå.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/26 :  02:32:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Är det samma högtalare som de pratar om

https://www.youtube.com/watch?v=6fDq9sJaBJc&ab_channel=GR-Research

https://www.youtube.com/watch?v=h90tqdGsgP4&ab_channel=Erin%27sAudioCorner


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2024/06/26 02:35:47
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7705 Posts

Posted - 2024/06/26 :  21:46:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ser ut som det men det är inget fel eller konstigt med att dom inte använt bästa tänkbara delar i original - det hade höjt priset. Kanske tyckte dom att det skulle bli svårt att sälja dom över någon visst pris.

FBK, jag garanterar att du skulle höra skillnad på ett delningsfilter med bästa tänkbara delar och ett med billigast möjligt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7375 Posts

Posted - 2024/06/28 :  00:32:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det är inte så att jag inte tror att jag inte hör skillnader. Utan det jag vänder mig emot är dessa totala sågningar som sker. Låter ju som om grejerna "ej går att lyssna på" utan att han varit där med sina grejer.
Själv så kommer jag att mecka i filter när jag väl lärt mig lite mer om det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1796 Posts

Posted - 2024/06/29 :  23:38:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Det behövs inga jättedyra filterkomponenter för att uppnå oklanderlig prestanda, högtalare överlag har mycket större problem att brottas med än just komponentkvalitet i filtret, det är inte ovanligt att tillverkare argumenterar med både högtalarelement samt filterkomponenter i sin marknadsföring, medan det inte sällan visar sig att konstruktionerna har grundläggande fel och brister som är långt mycket mer destruktiva för resultatet.
Eftersom kunnigheten är så flytande bland folk är argumentet med dyra ingående komponenter väldigt tacksamt att använda eftersom det ger en känsla av kompromisslöshet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2024/06/29 23:40:06
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2024/06/30 :  22:12:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns många självutnämnda experter ofta så sprider de info som jag numera får kräkreflex på då de blir en sned sanning som sprider sig på nätet som i sin tur är svår att få hål på.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000