HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur "bra" ljud har jag??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subfreak
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/24 :  14:21:30  Show Profile Send subfreak a Private Message
Är det nån som vet hur jag förutom med örat kan mäta upp hur bra det låter hemma hos mig? Antar att det bara är till att koppla in en mic till datorn och köra nåt käckt program som visar ett antal kurvor och så ser jag, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att komma dit.. Nåt bra tips på mic och program skulle vara väldigt uppskattat. Antar att min gamla dator-mic inte duger till sånt här. Det viktigaste är ju naturligtvis att man själv är nöjd, men jag skulle även vilja veta hur det skall låta "egentligen"...Tackar på förhand.

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:05:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Här har du en länk till en riktigt fin tongenerator.

http://download.com.com/3000-2169-10123938.html?tag=lst-0-1

Kopplas till stereon från datorn och sedan kan du åtminstånde lyssna dig fram till om du har rimligt rak frekvengång i rummet. (Mest användbart i basen).

Edited by - n/a on 2003/02/24 21:38:52
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:08:38  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
För att grovt kolla hur mitt rum fungerade, tog jag programmet cooledit (kan sökas via sökmotor) skapade lite brus- och svepsignaler. Signalerna brände jag ner till en vanlig CD som man kan spela upp i CD-spelaren. Med svepen kan man lyssna efter resonanser från diverse källor, samt utsläckningar. Cooledit kan även användas för att fånga in ljud och få upp en kurva, enklast att använda brussignalen då. Annars så är det en cool generator Dahlberg tipsar på.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:00:41  Show Profile Send tengil a Private Message
Dahlberg: Den tongeneratorn va ju helfräsch! Får tacka för tipset jag!!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:18:11  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Länken vill inte fungera för mig..
Gör jag fel??

Nån som tittat på FFT eller liknande för utsignalen från ljudkortet då man använder sånnahär program? Om jag provar stereon med en testsignal och hör massa missljud och övertoner så vill jag vara säker på att dom inte kommer från signalkällan..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000