| Author |
Topic  |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:51:04
|
Gjorde för ett tag sedan högtalarkabel a la lågimpediv LTS. I denna använde man sig av 20-pars EKKX-kabel (eller dess ersättare på ELFA).
Har nu en fundering om jag skulle ta och göra signalkablar med dessa genom att använda fyra av ledarna (alltså ta ut två par) och fläta dessa a la www.svalander.se och sedan terminera med Bullet Plug... Så jag undrar om någon anser/vet att EKKX-kabelns ledare är direkt olämplig att användas som signalkabel? Eller om jag obehindrat kan ge mig in i projektet?
Vanligen, vänligen och tacksamt
/Georg Johansson |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 16:53:45
|
Kör på! Kostar väl inte mer än ditt arbete, Bullet plugs kan du ju använda till något annat, om det inte blir bra. Ang. mina Cat5 kablar, så tycker jag nu, efter att ha kört ett tag, att de som är fyrflätade àla Svalander, låter för ljust för min smak. Mina "original" Cat5, dvs tvinnade, låter bättre i mina öron, dvs mer bas och inte lika "påflugna" i diskanten. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 17:20:38
|
bassman: Intressant observation, skall ha den i åtanke... Med tvinnade menar du då tvinnat mellan ledaren och skärmen antar jag?
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 09:00:28
|
| upp |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 09:51:38
|
| Ska du ha nån typ av skärm? Svalander använder väl ingen skärm men flätningen undertrycker vissa störningar har jag hört. Jag tror mer på koaxiala kablar typ rg 62 där låg kapacitans förenas med hyfsade skärmningsegenskaper. Annars är ett flitigt användande av skärmar inte helt oproblematiskt då hastigheten påverkas. Tunna ledare kan också vara bra då det innebär mindre förluster och större bandbredd men det är omtvistat. Lågnivåkablar klarar sig med mindre ledararea. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 10:25:17
|
brumel: hur påverkas hastigheten? Och hastigheten på vad?
Vänligen Georg |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 10:30:07
|
Jag hade använt en annan kabel än den där PVC-isolerade varianten, m a p skin-effekten i signalkablar. Tvinnade ledare skyddar ju mot EMI, men du behöver en skärm mot RFI. En koax skyddas ju inte så bra mot RFI och har ju också ett ojämnt resistansförhållande mellan "hot" och "cold". Elfa har en koax med ordernummer: 55-906-41, som du skulle kunna prova att skala och fläta ihop.(Billigare variant är att använda PE-isolerad nätverkskabel.) Eventuellt en kombo av folie+skärm anslutna i "source"-änden om du verkligen vill "go to town".... |
Mvh |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 10:33:52
|
matson: förklara gärna vad RFI står för. Och så en fråga: Hur påverkar isolationen skin-effekten?
Vänligen /Georg |
 |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 10:45:39
|
| Jojje, med tvinnade menar jag att de är orörda i sin "originalförpackning" (sladd), de ligger ju partvinnade där. Jag har sedan separerat ledare(färgade) och jord(vita) och lött till RCA-kontakten. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:16:05
|
RFI=Radio frequency interference(högfrevkvent skräp)
Skin-effekten innebär att signalen hamnar långt ut från mitten av ledaren vid höga frekvenser. När det gäller signalkablar vill vi ha så låg dielektrisk absorption som möjligt(luft är bäst, PVC är sämst). Därför kan du inte hitta några koax-kablar med PVC som ledarisolering. Det finns säkert någon bra länk som förklarar detta ordentligt, men jag vet ingen...
|
Mvh |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:32:46
|
matson: att säga att radiovågor är högfrekventa kräver nästan ett tillägg att allting (utom möjligtvis ljushastigheten) är relativt... 
Jag visste vad skin-effekten innebär (men tack ändå), så vad du menar är alltså att bland isolationerna så är PVC den som absorberar mest signal och detta blir särskilt olyckligt vid skin-effekt?
Vänligen och tacksamt /Georg |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:47:46
|
Ledarisoleringen fungerar som en kondensator och med PVC blir denna effekten starkare.
Men testa för all del med PVC-kabeln, jag tyckte bara det var lite synd att lägga så mycket pengar på kontakter och inte optimera kabelvalet då det är förhållandevis billigt. |
Mvh |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:48:46
|
| Vad jag menar med hastighetsfaktorn är att det är signakabelns dielektrum som leder musikinformationen (elektronerna rör sig mot plus) och det spelar roll. Luft är bäst. Därnäst kommer teflon. Jag kan inte förklara det riktigt men kablar med låg kapacitans har hög hastighetsfaktor. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:54:40
|
matson: du har helt klart en poäng där... Så jag borde alltså införskaffa mig en annan kabel (med annan kabelisolering) och efter flätningen trä en skärmstrumpa över härligheten som ansluts till "källänden"? Ska skärmstrumpan anslutas till kontaktens skärm eller någon annanstans?
Vänligen och ytterst tacksamt /Georg |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 11:58:31
|
brumel: jag ser en koppling mellan din förklaring av hastighetsfaktorn och matsons förklaring av att isolationen fungerar som en kondensator... om det är så har jag kopplat ... eller har jag synfel?
Vänligen /Georg |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 12:12:25
|
Använder du 2 tvinnade ledare så ansluter du skärmen i RCA kontaktens jord(de RCA-kontakter som skall sitta i cd-spelaren). Skärmen ansluts endast i ena ändan alltså.
|
Mvh |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 12:41:36
|
matson: oerhört tacksam för ditt tålamod och din vilja till kunskapsförmedling... Jag har bara en sista fråga/förtydligande innan jag ger mig. På RCA-kontaktens jord som sitter i cd-spelaränden ska man alltså ansluta både en ledare (en av de 2 tvinnade ledarna) och skärmen? Vill bara vara på den säkra sidan...
Vänligen /Georg |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 12:49:45
|
quote: ... Jag har bara en sista fråga/förtydligande innan jag ger mig. På RCA-kontaktens jord som sitter i cd-spelaränden ska man alltså ansluta både en ledare (en av de 2 tvinnade ledarna) och skärmen? Vill bara vara på den säkra sidan...
Japp! |
Mvh |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 10:54:38
|
OK, letade runt lite kort och fann denna: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/181759.htm
Skulle den anses lämplig (som signalkabel) i sammanhanget?
Vänligen /Georg
|
 |
|
| |
Topic  |
|