HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anläggningen "sjunger" inte i min nya lägenhet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:16:08  Show Profile Send sparcler a Private Message
Hej på er alla.

Jag har nyligen flyttat och efter flytten så lyckas jag inte få anläggningen att "sjunga" som den ska. Jag får inte längre känslan av att jag sitter med vid inspelningen. Jag får inte längre gåshud. Det är helt klart något som fattas.

Här följer en kort beskrivning av de olika uppställningarna i de olika lägenheterna.

* Gamla lägenheten
Mått: 4x5 meter
Placering: Anläggningen placerad i mitten längs ena kortväggen.
Väggar: Blandning av trä och betong. Väggen bakom anläggning var av trä.
Takhöjd: 2.40
Högtalarplacering: 30 cm från bakvägg och 70 cm från sidoväggarna.

* Nya lägenheten
Mått: 4.5x7 meter
Placering: Anläggningen placerad i mitten längs ena långväggen.
Väggar: Bara betong åt alla håll.
Takhöjd: 2.65
Högtalarplacering: 50 cm från bakvägg.

Jag tycker mig ha provat de vanligaste knepen som placering, avstånd och vinkling men det hjälper inte. Jag kan ju inte bo här om jag inte får ordning på ljudet.

Så kom snälla ni med förslag på hur jag ska lösa detta.

/Sparcy

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:22:16  Show Profile Send jajon a Private Message
Det verkar ju onekligen vara akustiken som är problemet, och jag är rädd
att det inte finns någon lätt lösning på ditt problem. Mitt generella tips är att se till att du möblerat lyssningsrummet rikligt, och att du har tjocka mattor på golvet. Det kan även vara en idé att hänga upp mattor på väggarna (kan bli riktigt snyggt!) för att minska reflektionerna. Betongväggar har en tendens att stöta ljudet ifrån sig, istället för att absorbera det, vilket ger ett kallare och kyligare ljud.

Sen är jag övertygad att andra här på forumet har fler och mer avancerade tips att ge.


// Jacob
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:35:27  Show Profile Send mag a Private Message
prova att sätta anläggningen mot kortväggen



//Magnu
Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:42:15  Show Profile Send sparcler a Private Message
mag: Vill helst inte göra det då ena kortväggen består av en massa fönster samt balkongdörr (en massa spring där på fester och sådant) och den andra i princip består av en stor öppning till hallen.

/Sparcy

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:54:46  Show Profile Send mag a Private Message
Som hemma hos mig då , fast jag har bara en fransk balkong där och ett 3.6x6.7 m stort rum.

Men min anläggning får plats mot den väggen ändå, fast jag är alergisk mot att sitta med huvudet mot en vägg när man lyssnar så jag hade inte mycket val.

Men prova att bygga dämpväggar, ska själv göra det snart.
Eller vänta på testen av DIY rörfällorna och släng in ett par såna i hörnen och bakom högtalarna eller kombinera.

edit: felskrivning och
Dämpväggs beskrivning finns på www.hifimagasinet.com under DIY av pekka eller i senaste MoLt eller så kan du fråga så kan jag berätta om intresse finns, den bygger ca 17cm på djupet och dämpar jämt från ca 100Hz till 20kHz.


//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/26 13:57:3
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/07/26 :  14:07:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Formatet ser riktigt bra ut, placeringen går alltid att putsa på men betongen är nog ditt största problem. Rummet påminner mycket om mitt eget och placering på långsidan är det enda som fungerar hos mig. Om du kunde lämna lite mer information skulle det hjälpa till. Har du fått in alla möbler än? Om du slår ihop händerna eller skriker hänger då ljudet kvar länge? Känns det jobbigt att prata eller lyssna på en vanlig konversation i rummet? Vilken typ av högtalare är det frågan om (djupledsplacering)? Är det en hyres eller bostadsrätt (för eventuella byggnationer)? Har rummet en stor portal eller en vanlig dörr där du kommer in?

Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/07/26 :  14:29:18  Show Profile Send sparcler a Private Message
Dahlberg:
* Alla möbler som ska finnas finns där. En stor fötålj samt en soffa finns i rummet. I ena hörnet står dessutom ett matbord samt fyra klädda stolar. Det ligger en matta på golvet framför högtalarna, den är av sisal och inte så jättetjock med andra ord.

* Om man klappar så hänger ljudet kvar. Jag inser att rummet behöver dämpas men hur? Jag har rätt så höga krav på inredning och design (en annan dyr hobby) så det får inte se ut hur som helst heller.

* Ingången till rummet är portallik så att säga. 1.50 bred kanske. Lägenheten är en hyreslägenhet och därmed tillåts inga större ombyggnationer av rummet, såvida dessa inte är reversibla vid utflytt.

* Jag upplever att högtalarna gärna står en bit från väggen. Dock har jag inte sett eller läst om någon annan som har dessa högtalare. Så jag kan mycket väl ha fel.

Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/07/26 :  14:45:48  Show Profile Send sparcler a Private Message
Lägger till en bild så kanske ni förstår lite bättre.

http://www.minhembio.com/picwrt.asp?id=1301&picno=1

/Sparcy

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:11:34  Show Profile Send lindvall a Private Message
Usch ja, jag känner igen mig, jag har också flyttat till betonglägenhet och det låter inte kul alls. Jag har inte satt upp några mattor på väggarna än, men några sådana och lite tubetraps och prylar skulle nog göra susen hemma hos mig. Synd man är estet. Snygga tjocka mattor är inte billigt

Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:18:39  Show Profile Send sparcler a Private Message
lindvall: Jo, kan instämma om det där med mattorna. Var ute och tittade på mattor för några veckor sedan och hittade faktiskt ett par riktigt snygga som passade min smak och allt. Jag visste att de skulle kosta en del men inte att de skulle ligga på över 20,000:- styck.
/Sparcy

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:24:11  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Ett annat bra tips är tjocka gardiner!
När jag inredde inspelningsrummet i min förra studio var jag till slut ganska nöjd med akustiken. Men det blev perfekt när jag till slut satte upp ett par gardiner med tjockt tyg. Det gjorde större skillnad än jag kunnat tro. Har för mig att tyget kostade ca 150:-/meter på IKEA.
Rejäla tavlor med tjocka träramar bör du ha på väggarna. Inga posters på halvnakna flickor på alltså.




Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:36:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Om vi börjar med eventuella mattor så kan det vara en ide att hänga en sådan bakom lyssningsplatsen, gärna en bit ut från väggen (kanske på en "1"tums trälist). Alternativt mellan högtalarna.

Vid kortsidorna skulle du kunna sätta upp en heltäckande gardinstång och ganska kraftiga gardiner,(tunna så blir dom verkningslösa)det blir dessutom justerbart. Träpersienner som diffusorer kanske också kan vara en lösning(även dom lite kraftigare och justerbara).

En lösning för att få till en bas absorbent skulle kunna vara att sätta upp ett nytt innertak på reglar. Det finns varianter i bla vitkalkad ek som kanske till och med hyresvärden skulle kunna leva med. Även efter det att du har flyttat.
Jag utgick från att du inte vill fylla rummet med tubetraps eller något liknande.



Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:19:13  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Det finns varianter i bla vitkalkad ek som kanske till och med hyresvärden skulle kunna leva med. Även efter det att du har flyttat.


Var hittar man dom har du nån mer info?, nu blev jag lite(mycket om man ska va ärlig) intresserad.



//Magnu
Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:20:49  Show Profile Send sparcler a Private Message
Dahlberg: Träpersienner sitter det redan i alla fönster. Ditsatta av mig dock. Ditt antagande att jag inte vill fylla rummet med tubetraps eller liknande är helt korrekt.

Har dock funderat på följande:
* Montera någon sorts dämpande "manick" bakom soffan som är den primära lyssningsplatsen.

* Hänga tjocka gardiner (tak till golv) framför denna manick för att på så sätt få det hela att smälta in i rummet. Då jag tycker om att "jobba" (fjolligt? nah...) med strukturer när det gäller inredning så får det bli ett tjock och strukturerat tyg i vitt/naturfärgat material. Hade en liknande anordning (av rent estetiska skäl) uppsatt i förra lägenheten och det ansågs vara fint av de som såg det.

Så detta kan ju iaf vara ett steg i rätt riktning. Räcker det månne med skumgummimadrasser bakom soffan? Vill komma undan så lätt som bara möjligt.

Sten: Posters på halvnakna flickor behöver du inte vara orolig för, dessa är inte tillåtna av andra skäl.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:44:01  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

quote:
Det finns varianter i bla vitkalkad ek som kanske till och med hyresvärden skulle kunna leva med. Även efter det att du har flyttat.


Var hittar man dom har du nån mer info?, nu blev jag lite(mycket om man ska va ärlig) intresserad.



//Magnus


Dom finns bla hos beijers byggmaterial i Umeå, dom kan säkert hjälpa dig med produktnamn el ller dylikt.


Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:45:00  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Bygg ett par Tubetraps i lämplig storlek, det kan jag säga gjorde väldigt mycket i min kompis rum, större skillnad än det mesta på anläggningen, kablar osv..

Med inköp av tyg och rörskålar så tog det i all sin enkelhet ca 4tim..
Kostnad för två ca 800:-
Bilder och mått på skålar finns för de som vill..

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:50:28  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Dahlberg: Träpersienner sitter det redan i alla fönster. Ditsatta av mig dock. Ditt antagande att jag inte vill fylla rummet med tubetraps eller liknande är helt korrekt.

Har dock funderat på följande:
* Montera någon sorts dämpande "manick" bakom soffan som är den primära lyssningsplatsen.

* Hänga tjocka gardiner (tak till golv) framför denna manick för att på så sätt få det hela att smälta in i rummet. Då jag tycker om att "jobba" (fjolligt? nah...) med strukturer när det gäller inredning så får det bli ett tjock och strukturerat tyg i vitt/naturfärgat material. Hade en liknande anordning (av rent estetiska skäl) uppsatt i förra lägenheten och det ansågs vara fint av de som såg det.

Så detta kan ju iaf vara ett steg i rätt riktning. Räcker det månne med skumgummimadrasser bakom soffan? Vill komma undan så lätt som bara möjligt.

Sten: Posters på halvnakna flickor behöver du inte vara orolig för, dessa är inte tillåtna av andra skäl.





Försök få in något diffuserande bakom soffan. Det är nog lämpligt att öka mängden dämpande grejor (stora mjuka möbler, tunga gardiner) så jag tror gardinförslaget är mycket bra!

Ställ hellre skumgummimadrasserna bakom högtalarna! Och se till att du har mattor på golvet... mer är bättre...

Hmmm... undrar var man skulle bo någonstans för att detta skulle bli estetiskt acceptabelt...

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:27:20  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Michael

Jag blev intresserad av dina tubetraps och tar tacksamt emot info.

/Jonas

kungpingvin@hotmail.com

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/27 :  00:25:17  Show Profile Send mag a Private Message
Tack Dahlberg

Michaels
jag är också intresserad av dina tubetraps, om dom bygger på rörskål 7800 så måste man dock besälla 100m och då blir det dyrt. Hänvisar till tråden på DIY avdelningen som handlar om just detta. Det skulle vara trevligt om du kan lägga upp lite bilder och synpunkter där också.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=482

sparcler
Dämpa väggen bakom högtalarna och diffusera bakom öronen är grund reglerna. Dämpväggarna kläs med mer eller mindre valfritt tyg och jag ska göra mina "portabla" dvs inte göra mer skada på väggen bakom än ett par skruv hål.

Hyfsat snygga tubetraps http://www.acusticaapplicata.com/english/prodotti.html



//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/27 00:26:0
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/27 :  00:37:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Min enda tubetrapp består av en hoprullad matta som står lutad mot ett hörn, med ett täcke virat runt vid golvet. Tar bort mycket hängbas! Det funkar, men är som all annan akustik hos mig, bara tillfälligt. På väggen bak mina 50'or har jag ett täcke uppnålat som går från golvet och upp lite mer än halva väggen upp. Tar bort ytterligare lite åskväder i basen och lugnar ner övriga register. Den gör oxo att jag kan spela högre när jag nu vill det... Skall ge mig på hörnorna i taket när jag får tid. Sen får det inte se hur jävligt ut som helst heller, för då blir det liv i luckan här.. Ingen matta i mitt lilla rum. Det blev faktiskt sämre med. Sen har jag en gardin som sitter på tok helt fel, men som sagt, det är fler än jag som bor här så gardinen stannar.





-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000