Author |
Topic |
|
MrOhm
Member
139 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:47:41
|
Idag när jag besökte radiolagret och Ågrens HiFi och pratade om budgetstativare som MA Bronze B2, AE Aegis EVO one, Audiovector C1 och Dynaudio A 42. Inte överraskande nog rekommenderade säljarna sina högtalare som de sålde när man frågade efter fördelarna hos de andera högtalarna. I alla fall lyssande jag på B2:an och den lät rätt bra i mina öron, dock lät de lite "plastigt". EVO 1:an kunde jag inte lyssna på men säljaren påstod att det var stora skillnader på den jämfört med min gamla version av Aegis 1:an. De sa också att jämfört med A 42:an så är evon inte lika vass i diskanten, dock har jag inte lyssnat på a42:an. Sedan fick jag ett annat alternativ, Audiovector C1 som påstod var ett strå vassare än B2:an. Skall lyssna på den vid ett annat tillfälle. Frågan är nu vilken av dessa som är bäst lämpar sig i inom de flesta musikkategorier. Allt är ett virrvarr i skallen just nu, vet itne rikitgt vilken man skall köpa. Är tacksam för all info om just dessa högtalare, hoppas nån av er har nån av dessa högtalare och kan ge lite musikalisk info om dem.
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:53:58
|
Gå tillbaka till radiolagret & lyssna på Quad 11L & ALR Jordan Entry M om de har kvar den... Speciellt Quaden verkar enormt intressant..! Har du Aegis 1 nu? Den låter fint, men är lite väl slank i basen. Tycker jag, men den är bra i övrigt! Audiovector C1 tyckte JAG & min bror lät sämre än Monitor Audio-högtalaren på Ågrens tyvärr... Min bror valde Dynaudio Audience 42 framför Audiovector och Monitor Audio. Men han kom tyvärr aldrig åt att lyssna på Quad eller ALR Jordan.
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:59:56
|
quote: Originally posted by MrOhm
Idag när jag besökte radiolagret och Ågrens HiFi och pratade om budgetstativare som MA Bronze B2, AE Aegis EVO one, Audiovector C1 och Dynaudio A 42. Inte överraskande nog rekommenderade säljarna sina högtalare som de sålde när man frågade efter fördelarna hos de andera högtalarna. I alla fall lyssande jag på B2:an och den lät rätt bra i mina öron, dock lät de lite "plastigt". EVO 1:an kunde jag inte lyssna på men säljaren påstod att det var stora skillnader på den jämfört med min gamla version av Aegis 1:an. De sa också att jämfört med A 42:an så är evon inte lika vass i diskanten, dock har jag inte lyssnat på a42:an. Sedan fick jag ett annat alternativ, Audiovector C1 som påstod var ett strå vassare än B2:an. Skall lyssna på den vid ett annat tillfälle. Frågan är nu vilken av dessa som är bäst lämpar sig i inom de flesta musikkategorier. Allt är ett virrvarr i skallen just nu, vet itne rikitgt vilken man skall köpa. Är tacksam för all info om just dessa högtalare, hoppas nån av er har nån av dessa högtalare och kan ge lite musikalisk info om dem.
Har ingen av de ovanstående, men en kompis har B2:orna och tycker att de låter väldigt bra till all sorts musik.. Dynaudio tar fram väldigt mycket detaljer och har en djup botten, men de kan låta lite väl hårt på dåliga inspelningar... Audiovector påminner mycket om B2 i ljudkarraktären... Personligen föredrar jag Dynaudios raka, obeslöjande ljud. En högtalare som växer med tiden...
Det är ju ditt eget val... |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
MrOhm
Member
139 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:06:02
|
VAr kan man lyssna på a42:an i göteborg? måste höra hur den låter först innan jag bedömer nåt. Om det inte är mycket bättre än B2:an så är nog B2:an mer prisvärd. Kan man verkligen få ut nån "punchy" bas ur lilla a42, den ser så liten ut???? |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:07:10
|
Använd säljarens argument som en diffus vägvisning. AE:n funkar i regel bra med all sorts musik, vill gärna ha lite strömstarka slutsteg/förstärkare. Tycker om att spelas "tufft" Den är lite basslank som Jakob påpekar. Men basen finns där och är tydlig istället för djup. Lyssna på Quad 11L, mycket trevlig burk. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:14:26
|
VAr kan man lyssna på a42:an i göteborg? måste höra hur den låter först innan jag bedömer nåt. Om det inte är mycket bättre än B2:an så är nog B2:an mer prisvärd. Kan man verkligen få ut nån "punchy" bas ur lilla a42, den ser så liten ut????
A42:an har helt ok bas. Det blir bra kontroll på membranet med 3" talspole...
Kanske HIFI-stället har 42:or att lyssna till!? Annars vet jag att HIFI-punkten i Trollhättan brukar ha dessa hemma... Om du tycker det är värt den extra bilfärden... Du får försöka få bra pris så kanske det betalar resan ...
Kolla även in akktustakki förslag... De kan va nog så bra.. Har själv ej hört dem men... |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
MrOhm
Member
139 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:19:01
|
TAck för alla förslag! Fortsätt med infon..låt det flöda.... |
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:21:38
|
quote: Originally posted by s60761
VAr kan man lyssna på a42:an i göteborg? måste höra hur den låter först innan jag bedömer nåt. Om det inte är mycket bättre än B2:an så är nog B2:an mer prisvärd. Kan man verkligen få ut nån "punchy" bas ur lilla a42, den ser så liten ut????
A42:an har helt ok bas. Det blir bra kontroll på membranet med 3" talspole...
Kanske HIFI-stället har 42:or att lyssna till!? Annars vet jag att HIFI-punkten i Trollhättan brukar ha dessa hemma... Om du tycker det är värt den extra bilfärden... Du får försöka få bra pris så kanske det betalar resan ...
Kolla även in akktustakki förslag... De kan va nog så bra.. Har själv ej hört dem men...
Du har rätt, Hifi-Stället har Audience 42. Däremot har jag aldrig varit med om att Dynaudio varit elaka mot dåliga inspelningar... Då är nog AE, ALR Jordan, Quad & Amphion elakare. Tycker JAG.
//Jakob |
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:37:05
|
Jordan är alltid elaka, från början till slut. |
|
|
|
MrOhm
Member
139 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:00:09
|
Har kollat in Quaden på nätet, den ser riktig snygg ut! hoppas den låter lika bra som den ser ut. Var i göteborg finns denna lilla skönhet? eller är man tvungen o beställa? |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:14:08
|
Se tråden om Quad 12L |
|
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:14:16
|
Har kollat in Quaden på nätet, den ser riktig snygg ut! hoppas den låter lika bra som den ser ut. Var i göteborg finns denna lilla skönhet? eller är man tvungen o beställa?
Radiolagret har Quad!
//Jakob |
|
|
|
|
Topic |
|