HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vattenjet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:42:55  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Är det någon som har provat att skära trä med vattenjet? Det jag är lite rädd för är att trät ska bli så blött så det skadas.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:14:39  Show Profile Send tengil a Private Message
Finns det ens någon fördel med detta, inom träsågning?
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:19:47  Show Profile Send ZAC a Private Message
Pussel sågas bl a med vattenjet. Det blir inte blött.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/02/22 :  09:34:31  Show Profile Send orthanc a Private Message
Skall väl vara så pass högt tryck att det bara skär rakt igenom. Blir inga fliser eller små omjämnheter. Skulle tippa på att trycket är närmare 4000bar eller nått sådant. Kan skär ju stål med vatten idag.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/23 :  20:21:36  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Fördelen (för mig iaf) är att det är ett billigt sätt att skära snitt med bra precision i trästycken.

Med en abrasiv i vattnet så kan man skära mycket tjocka metallbitar. Klart tufft. Man kan skära genom en flaska med öl i också, men då blir ena kanten lite ful.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/23 :  21:00:34  Show Profile Send mag a Private Message
Om du har dom möjligheterna varför inte bygga högtalarna i alu eller sten ?

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/23 :  21:33:35  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Högtalare? Här ska byggas cd-förvaring :)

(När jag efter långt sökande väl hittade den förvaringslösningen jag ville ha så visar det sig att tillverkaren har slutat tillverka just den produkten. Det var väl inte oväntat, jag brukar alltid komma hem tomhänt från affärer...)

//Henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:44:04  Show Profile Send mag a Private Message
Sorry drog lite förhastade slutsatser.....:)

Fast ett cd ställ i granit kan ochså va fint :)

Men det verkar ju funka att skära trä med vatten så det är väl bara att köra.

//Magnus

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:55:26  Show Profile Send tengil a Private Message
Högtalarlådor i alu? Finns inte väldiga nackdelar med det??

Jag fick kontakt, och pratade med en kille som jobbade med detta. Han sa att han kunde göra ett par lådor i 3mm alu för 600:- :) Stativare tänkte jag, men han menade golvare!!

Vore klart häftigt med ett system helt i borstad alu.
Go to Top of Page

Mate Dogg
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/02/23 :  23:05:44  Show Profile Send Mate Dogg a Private Message
" Högtalare? Här ska byggas cd-förvaring :)"

Vad är det du har i åtanke? *nyfiken*

Om inte jag minns fel så använder Jamo vatten för att skära ut skivorna till sina (ofta usla) högtalare.

/M

Edited by - Mate Dogg on 2003/02/23 23:07:54
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/24 :  12:00:32  Show Profile Send DanneS a Private Message
För att svara på frågan som inledde tråden - ja, jag har skurit trä med vatten. Självklart blir det blött.

Den stösta fördelen med vattenskärning är de nästintill "obegränsade" möjligheter vad det gäller geometri. Att det blir blött har inte ställt till med några problem för mig. Jag har skurit ut några bafflar ur 18 mm limträ och det går så pass fort att trät inte hinner suga åt sig några större mängder vatten. Ett större problem var i så fall att den skurna ytan inte blit helt jämn som vid tex fräsning, det beror säkert på att träfibrerna är olika hårda så när strålen rör sig längs skärbanan så "käkar" den lite olika mycket av trät. Detta är dock inte värre än att man slipar ned med lite sandpapper. Jag även skurit 19 mm MDF då blir snittet "superfint".

Jag vet ej hur bevandrad du är inom vattenskärning men förbered dig på att snittet inte blir exakt 90 grader, generellt brukar jag säga att strålen "konar" 2-3 tiondelar på tjockleken. Dvs vill du ha en detalj 150 mm bred så blir den det på ovansidan men på undersidan blir den 150,3 mm. Jag brukar göra mina bitar med 1-2 mm övermått och ta det sista med överhandsfräsen.

Var inte rädd, som DIY behärskar du säkert PDF - Pröva Dig Fram

Och glöm ej "Vatten är tufft"

/Daniel

Edited by - DanneS on 2003/02/24 12:02:36
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/25 :  17:04:32  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag glömde ju bort att säga mer precist vad jag ska bygga, en cd-hylla liknande Jigsaw från David Design. Den finns att beskåda på http://www.svenssons.se

//Henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:51:25  Show Profile Send celef a Private Message
Tidigare kunde man köpa Jigsaw på Designtorget, där köpte vi vår, testa där!

sound pollution
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/26 :  16:47:26  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
celef: Den finns inte där. Av någon anledning så produceras inte hyllan längre.

//Henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:50:21  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tengil, tror du kan skippa iden med högtalar lådor i alminium, skitbra material, men 3 mm alu-plåt lär väl vara jävligt för tunt. Och aluminium är skitdyrt. Tror du mig inte så kan du ju testa i aluminium durk-plåt den är billig och håller 3mm+ , men som sagt jag tror du måste ha 5 mm eller gärna ännu tjockare om det ens ska vara lönt, skulle noig rekomendera 10 mm men då lär det bli DYRT

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:04:28  Show Profile Send mag a Private Message
3mm alu + epoxy ska bli väldigt dött :)

//Magnus

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000