Author |
Topic |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 22:54:38
|
Vad jag förstår ska man inte ha för trångt runt sin anläggning med tanke på luftväxlingen. Har CD-spelaren ovanpå förstärkaren. Dessa står på en bänk med fritt luftrum runt omkring. Stärkaren producerar en del värme och har ordentliga kylflänsar på sidorna. Mitt hemma-tweak med halverade squashbollar (vibrationsdämpare) som CD-spelaren vilar på gör att stärkaren och CDn har åtminstone 5cm luftspalt emellan sig. Ökar risken att nåt går sönder? Kan förstärkaren överhettas? CDn måste väl tåla lite värme?
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:18:59
|
Jag tror nog att folket här behöver veta lite mer om vilka grejor det är du har. Vissa stärkare blir ju betydligt mycket varmare än andra. Skulle ju aldrig drömma om att sätta något ovanpå min egen. Hade nog förr haft cd-spelaren under då.. |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:51:52
|
Vincent SV-233 och en H/K DVD 25 (som jag snart ska byta till en "ren CD-spelare") |
|
|
lbstr
Member
137 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:46:30
|
Har för någongång hört att livslängden på en CD spelare förkortas avsevärt om det står för varmt. Någon som har mer fakta i målet? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:36:05
|
Jag har en stack med Marantz CD63, en tuner, en Quad 44 på varandra, på 3-4 cm avstånd på varje sida står en Quad II, jag kan riktigt känna hur rörvärmen sprider sig till de kalla transistorburkarna...
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:45:28
|
Måste bara berätta i detta sammanhang om en bekant som var och hälsade på för första gången för nån vecka sen...
Kommentaren inför åsynen av mitt rack med en apparat per hylla: "Oj, så har jag aldrig sett en stereo förut! Kan man ställa dom så, brukar man inte bara stapla dom? Hmmm, annorlunda..."
/P
|
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 09:02:57
|
Tjo!
En jobbarkompis till mig hade för ett antal år sedan problem med sin cd-spelare (kommer inte ihåg märket, men den var köpt på hifi-punkten). Han hade stora problem med att den slutade läsa, hade svårt att hitta spår osv... massa läsbekymmer helt enkelt.... han lämnade in den på garanti och de testade den men fick inga som helst bekymmer med den under en veckas ständigt spelande.... han hämtade spelaren och när han kom hem tog det inte mer än en timma innan den började dumma sig igen..... vansinning och arg så körde han upp till butiken igen och gnällde på dem, varvid han fick en helt ny och åkte hem. Han ställde den på golvet jämte racket och tänkt så bra det funkade! ...nöjd och glad satte han tillbaks den på sin plats.... och tio minuter senare krånglade den igen..... hmmm....
Det hela visade sig var som så att den inte funkade när spelaren stod ovanför den integrerade stärkaren.... det var väl ngt magnetfält eller ngt.... så lite skamsen så fick han ringa och berätta det för butiken och sedan möblera om i sitt rack.... efter det har han inte haft ngt bekymmer alls med avläsningen....
Så det kanske inte bara är värmen som skulle spela roll vid en sådan placering.... nu skriver ju du iofs att du får en del luft mellan....
\\K-man |
Edited by - K-man on 2003/02/21 09:03:21 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 09:27:40
|
quote: Originally posted by Per Berger
Måste bara berätta i detta sammanhang om en bekant som var och hälsade på för första gången för nån vecka sen...
Kommentaren inför åsynen av mitt rack med en apparat per hylla: "Oj, så har jag aldrig sett en stereo förut! Kan man ställa dom så, brukar man inte bara stapla dom? Hmmm, annorlunda..."
/P
Ja är det inte konstigt att i mycket reklam så visas förstärkare som står på varandra. Någon tycker tydligen attdet blir fräckt, eller nåt? Medans jag för min del inte ens skulle drömma om att ställa cd:n ovanpå förstärkaren.
Om man inte har nåt bra rack så kan man ju istället göra tvärtom. Dvs förstärkare ovanpå cd:n. MvhKristofer |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:48:36
|
70-tals retro för tusan! Tebaks till rackmonterad hifi, med härliga handtag på fronten!!! Tänk, ett helt 18-tums stack från golv till tak med strömförsörjning, ventilation och hela baletten. Ställ det där din bättre hälft tänkte placera den nya benjaminfikusen och er relation får nya dimensioner! WAF = -liggande 8
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:07:07
|
Hej!
Mina grejor är inte staplade, men CD-spelaren stängde av sig själv ibland när den stod på hyllan ovanför förstärkaren. Sedan jag bytte plats på dem funkar allt utmärkt.
Jag har förövrigt för mig att lasern i CD-spelaren inte tål för hög värme och att det ngn gång sagts att man halverar livslängden på lasern om man ställer CD-spelaren ovanpå förstärkaren. Ngn av forumets naturvetare kanske kan bidra här? |
Nicke the Rocker |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:16:57
|
jag har ett krellslutsteg längt ner i mitt rack, ca 2-3 cm till hyllan över och det har då inte varit något problem. sen så arbetar det i klass A , så varmt blir det... |
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:22:32
|
cd-spelaren ska väl helst stå underst? eller? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:27:12
|
quote: Originally posted by marbrink
cd-spelaren ska väl helst stå underst? eller?
Ja under förstärkaren om du inte har någon hylla emellan. MvhKristofer |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:57:10
|
Hehe - ja då får jag byta till en robustare CD-spelare. Den nuvarande skulle bli mosad under 17kg Vincent. Ska fundera på hur jag fixar placeringen bäst... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:27:19
|
quote: Originally posted by Roq
Hehe - ja då får jag byta till en robustare CD-spelare. Den nuvarande skulle bli mosad under 17kg Vincent. Ska fundera på hur jag fixar placeringen bäst...
Ja annars kanske du kan placera cd:n jämte förstärkaren istället för ovanpå. MvhKristofer |
|
|
Viktor
Member
210 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:35:56
|
Lite OT
Detta utspelade sig i slutet av åttiotalet när laserskrivare var nya. En kund hade problem med sin dator, den hade slutat fungera. Vi tog en titt på den och konstaterade att moderkortet var paj så vi bytte det. Allt fungerade bra tills vi ställde tillbaks datorn hos kunden, den gick i ett par minuter sedan brann kortet igen. OK tänkte vi, ett dåligt kort, i med ett nytt till. Detta klarade sig lite längre, typ 5 min. Nu blev vi lite konfunderade, datorn fungerade bra när vi testkörde den hos oss. Vi pratade med en kollega i branchen som var en riktig gura på datorer på den tiden. Han kom med ut till kunden, kollade på hans uppställning och gick fram till skrivbordet och vred laserskrivaren ett kvarts varv. Upp med datorn, allt fungerar som det skall. Det visade sig att fläklten i skrivaren blåste ut luft rätt in i datorn, luft som troligen var joniserad efter att ha passert elektroniken i skrivaren.
Så det kan få en del underliga konsekvenser av att ha grejorna för nära/ovanpå/under varandra. |
|
|
JohanH
Member
74 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 14:13:25
|
Varför bör man ha cdn under förstärkaren om man inte har nån hylla emellan |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 14:54:36
|
cd-spelaren har oftast inga ventilationshål på ovansidan men det har däremot förstärkare..och dom ska helst inte täckas över...det ska helst va fritt luftrum... jag tror inte heller att cd-spelare förlorar något ljudmässigt genom att ha en förstärkare ståendes på dom...tvärtom kan det vara en fördel eftersom cd-spelaren blir nedtyngd o vibrerar mindre...men det allra bästa och mest praktiska är att ha dom på separata hyllor... |
|
|
JohanH
Member
74 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:01:40
|
Ok, då vet jag det. Tackar! |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
|
|