HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 någon som vet ett par brastativhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Putte
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:37:24  Show Profile Send Putte a Private Message
någon som har koll på JM-Lab cobalt 806? funderar på att köpa ett par stativare för ca: 8000:-. någon som har nått förslag på ett par sjyssta stativare?

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:46:31  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Putte

någon som har koll på JM-Lab cobalt 806? funderar på att köpa ett par stativare för ca: 8000:-. någon som har nått förslag på ett par sjyssta stativare?

MIN erfarenhet av MINA runtlyssningar säger MIG att stativhögtalare i allmänhet inte blir riktigt bra förrän vid 11-12000kr. (Där omkring finns bl a: gamla QLN Signature, Amphion Argon, Dynaudio Contour 1.1 och Audiovector M1 Super.)

I prisklassen 8000kr finns t ex Audiovector M1, men som original M1:a låter den ganska tråkigt(tycker jag)... Däremot kan man ju senare uppgradera den till M1 super, som är en i mitt tycke MYCKET bättre högtalare.

Upp till 8000kr i övrigt är svårt om du inte satsar på begagnat... Ska du köpa nya högtalare så skulle Dynaudio Audience 42(5500kr) eller 52(?kr) kanske kunna vara två alternativ.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Putte
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:07:06  Show Profile Send Putte a Private Message
va in på sontec's sida, hittade ett par stativar som heter Diva 2.1 och 3.1 jag har aldrig hört talas om det märket förut. nån som vet nått om dom? tycker dom va väldigt läckra.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:14:38  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

va in på sontec's sida, hittade ett par stativar som heter Diva 2.1 och 3.1 jag har aldrig hört talas om det märket förut. nån som vet nått om dom? tycker dom va väldigt läckra.

De kinesiska från Swan Acoustics? Jag har hört deras smala golvstående modell, tyckte inte den var så mycket att ha. Diva 4.1 hette den visst. Möjligt att deras stativmodeller är bättre iofs... Framförallt är det ju möjligt att du tycker att de är bra, även om jag sågar dem.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:16:59  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Ta en titt på Triangle Cométe (ordinarie pris ca 7360 kr)(www.triangle-fr.com), klar värda att lyssna på !

Mvh
Thomas
quote:

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:46:54  Show Profile Send NtR a Private Message
Här är det dags återigen att handla beggat! Riskfritt med högtalare, det avslöjar sig direkt om de är trasiga.

För 8.000:- skall du utan vidare kunna hitta ett par fina Sonus Faber eller Proac som kastade bortåt 20.000:- nya. Låter mycket bättre än det du och de andra räknade upp, tycker jag!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

jonssond
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/02/20 :  23:05:15  Show Profile Send jonssond a Private Message
kan totem va nått?

Danne
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/21 :  00:56:02  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by jonssond

kan totem va nått?

tänkte precis skriva det...
ett par totem mite kanske skulle kunna vara något ?

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/21 :  08:52:01  Show Profile Send molsson a Private Message
Referenceaudio har ett par riktigt snygga Sonus Faber concertino? för 12000, om jag minns rätt.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/21 :  09:30:16  Show Profile Send JMQ a Private Message
Jag får passa på att slå ett slag för Sonus Faber Concerto.
Köpte mina begagnade (7 500 inkl atacamastativ) för ett par månader sedan och är mycket nöjd. Har blivit klassade som klass B i Stereophile, vilket får anses vara ett gott betyg med tanke på priset. Tycker även de är oerhört tjusiga att se på. Flickvännen tycker dock att de är det fulast hon sett, men som någon betydligt visare än jag uttryckte det: "Om flickvännen inte gillar de nya högtalarna kan hon alltid använda kartongerna de kom i som flyttlådor". ;)

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:08:52  Show Profile Send niklass a Private Message
sonus faber minima amator får du för 7-9 kkr begagnade... mmm mkt bra högtalare. :)

har ju iofs såna själv så jag är väl kankse inte helt objektiv.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Edited by - niklass on 2003/02/21 10:09:35
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:17:34  Show Profile Send NtR a Private Message
Man behöver inte vara objektiv när det gäller Sonus Faber.

Kort sagt kan man väl säga att de och Proac låter varmt och naturligt medan Totem och JMLab låter analytiskt. Det sistnämnda översätter jag till ljust och vasst, enligt mitt sätt att se det.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:26:12  Show Profile Send B Peter a Private Message
Enkelt! Köp mina välljudande, snygga Mumma Audio, Mosenhögtalare. 6000 inklusive original, sandfyllda, tunga, stadiga björkstativ.

Du kan få laborera en del med placeringen men det är värt besväret!
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:32:51  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Man behöver inte vara objektiv när det gäller Sonus Faber.

Kort sagt kan man väl säga att de och Proac låter varmt och naturligt medan Totem och JMLab låter analytiskt. Det sistnämnda översätter jag till ljust och vasst, enligt mitt sätt att se det.

nu har ju jag lite svårt att förstå hur du får totem och jmlab att lta vassa, det jag har hört av de båda märkena har aldrig låtit vasst på något vis...
törs man fråga vad för kringutrustning som användes vid de olika lyssningstillfällena ?
inget illa om vad du tycker, man får ju tycka som man vill. fast för det mesta så är det alltid någon som tycker annorlunda.
sen har jag ju inte hört varken proac eller sonus faber, fast sonus är nog på g att lyssnas på.
kand et helt enkelt vara så att de låter vasst i jämförelse ?
sen så beror det väl en hel del också på vad det är för ljud man är ute efter.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:43:55  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo, det är väl delvis jämförelsen, men jag har ett väldigt "laidback" och mjukt klangideal. Kan bero på att jag är hobbymusiker och van vid att lyssna på verkligheten, d.v.s mina vänners musicerande.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/21 :  11:02:45  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Säger som så många andra:

Köp begagnat! Köp begagnat! Köp begagnat!

Jag köpte ett par Audiovector M1 super i nyskick inklusive Audioquest kablar för mindre än vad ett par nya Dynaudio Audience 42 kostar häromdan.

När det gäller "biggest bang for your buck" så är det helt klart begagnat som gäller!

Jag tycker också att stativare inte blir så roliga förrän man kommer över 10 000krs strecket. Om jag var dig hade jag letat efter Dynaudio 1.3SE, Dynaudio 1.3mkII, Audiovector M1 super, Audiovector M1 signature, Amphion Argon II eller någon Sonus Faber modell på begagnat marknaden.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Putte
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:21:18  Show Profile Send Putte a Private Message
man får tacka för tipsen! va in på apparat's sida och hittade sonus faber Concertino Home för 7995:- och Concerto Home för 12495:- . ska ta och kolla upp dom! ska även kolla begangnat marknaden. Mvh / Patrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000