Author |
Topic |
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:16:19
|
Såg en trevlig länk på ett annat forum jag också är på. Det är väldigt intressant läsning om hur många av dagens producenter, musiker, mastrings killar och annat löst folk förstör våran musik. Kolla här: http://rvcc2.raritanval.edu/ktek9053/cdpage/
Några skrämmande bilder har vi från Ricky Martin's Livin' La Vida Loca:
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:22:38
|
Urgh... snacka om max ljud/dynamik nonstop... tragiskt..=(
|
|
|
Frux
Member
183 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:27:37
|
Jepp alltför många låtar börjar se ut så där. Idioti. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
|
Member
83 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:51:49
|
Jaha, och? |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:53:52
|
Tråkig, tråkig trend, max volym hela tiden med dålig dynamik. Hoppas man slipper detta med SACD/DVD-A. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
Edited by - Kaleid on 2003/02/20 00:54:30 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 01:02:42
|
Jag fick en häftig lust att totalkonvertera till vinyl. |
Objektivist |
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 01:06:34
|
quote: Originally posted by DasIch
Jag fick en häftig lust att totalkonvertera till vinyl.
Hehehe! *hålla med* |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 03:22:01
|
quote: Originally posted by Halbermensch
Tråkig, tråkig trend, max volym hela tiden med dålig dynamik. Hoppas man slipper detta med SACD/DVD-A.
Nja, men ska jag berätta en sak!!?? Det finns ingen compression sak i DSD...ÄN. Enligt vad jag fick reda av Steve Hoffman så räknar dom med att det kommer en om ca 1 år. Så köp SACD's nu innan det kommer, för då är det snart dax igen!!
quote: Jag fick en häftig lust att totalkonvertera till vinyl.
Vi välkommnar dig med öppna armar!! |
Edited by - nin on 2003/02/20 04:49:44 |
|
|
pricer
Member
176 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 03:24:09
|
Tyvärr är det ofta vad som händer när skivbolagen ger ut nya remastrade utgåvor, de höjer allt till maxnivå. Låter mycket bättre på köksradion men i en seriös anläggning är den nya utgåvan givetvis mycket sämre.
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 05:27:09
|
Nu säljer jag cdspelaren..... |
|
|
Ulkesh
Member
158 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 06:14:45
|
Härligt det går alltså även att mäta att Ricky Martin är dålig. |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 06:48:36
|
Hahahaha... |
No hay banda!! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 07:11:55
|
quote: Originally posted by Ulkesh
Härligt det går alltså även att mäta att Ricky Martin är dålig.
*ASG*
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:16:06
|
hahahaha....
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:20:01
|
Fullt ös hela vägen. |
Oops! I did it again |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:22:13
|
"Nja, men ska jag berätta en sak!!?? Det finns ingen compression sak i DSD...ÄN. Enligt vad jag fick reda av Steve Hoffman så räknar dom med att det kommer en om ca 1 år. Så köp SACD's nu innan det kommer, för då är det snart dax igen!!"
Dessvärre finns det väl inget som hindrar att man konverterar signalen till PCM, komprimerar den och konverterar tillbaka. |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:49:33
|
Men komprimeringen har väl inget med det slutliga formatet att göra? Det vi ser på bilden skulle förmodligen låta precis lika dåligt på vinyl som på CD eller SACD/DVD-A (eller kasett för den delen). |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:01:20
|
Hemskt, men det borde vara ganska enkelt att höra hur dynamisk inspelningen är om man bara får provlyssna före köp. På amazon kan man provlyssna via internet och real audio player.
Martin |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:31:20
|
Jo, man blir ju milt sagt förbannad när det ser ut så här. Troligen är det väl en följd av att nästan all listpop-musik måste göra sig bra i reklamradion & MTV, och där kräver man ju hög nivå och låg dynamik. Man skiter helt sonika i hur det låter, hoppas att den stora massan ska svälja och tacka och åt oss som har ännu högre krav än gemene man garvar man nog åt rejält! För precis som artikelförfattaren skriver så har ju radiostationerna egna utrustningar för att "fixa till" ljudet så att det passar utsändningen, så den här typen av ljudslakteri är ju helt onödig. Visst är det förbannat underligt att ljudskruvarpajsarna har mage att titulera sig ljudtekniker utan att skämmas ögonen ur sig? Se till att få med musiken så oförfalskad som möjligt på skivorna och låt folk själv välja hur och på vilket sätt man vill lyssna!!!
Vad säger ni, kanske skulle man bli en Militant Ljudrättsaktivist (HA, där satt den!!) och börja bränna upp mastringsstudior och topplisteskivaffärer? En (något) mildare form av detta vore väl att tipsa Sverker i "Plus"...
Däremot har jag svårt att förstå kopplingen vissa gör till olika lagringsmedias prestanda. DSD, PCM, CD, SACD eller vinylplattor spelar ju ingen som helst roll, för detta otyg sker ju av i mixnings- eller mastringsprocessen och har inget att göra med hur man sedan väljer att lagra musiken! Inte förstår jag heller uttalandet om att det inte skulle finnas någon kompression i DSD -- skulle det då underförstått finnas någon "inneboende" kompression i CD-formatet eller i PCM-kodning i allmänhet? Nin, är du säker på att du och Hoffman inte missförstått varandra? Majoriteten av inspelnings- och mastringsstudiorna som värper fram det här eländet använder väl i dag olika varianter på Flerbits-DSD-system om jag inte är helt fel ute?
Men ändå kan nog införandet av de nya formaten SACD/DVD-Audio hjälpa till att sätta en blåslampa på mixnings- och mastringsfolket så att dom inte ohejdat kan förstöra musiken på samma sätt dom gör för CD-marknaden. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 11:30:11
|
quote: Originally posted by mus
Men komprimeringen har väl inget med det slutliga formatet att göra? Det vi ser på bilden skulle förmodligen låta precis lika dåligt på vinyl som på CD eller SACD/DVD-A (eller kasett för den delen).
Det är förstås sant. Vinyl brukar dock säljas för mer seriöst bruk. Finniga tonåringar som gillar Ricky Martin och Britney Spears köper inte vinyl, och vinylen spelas inte heller i köksradion eller på tv;n. Sedan är det, vad jag förstått, svårare att göra vinylskivor än cd-skivor. Så folket som tillverkar vinylskivor är sannolikt betydlig mer kompetenta än "ljudteknikerna" som våldför sig på våra kära cd-skivor. Resultatet borde bli skivor som låter mycket bättre. Som en extra bonus får man också de där mysiga skivomslagen och den där härliga lukten av vinylskiva. |
Objektivist |
|
|
Apex
Member
108 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 11:34:49
|
MYCKET intressant läsning! Mer teknologiartiklar åt folket! |
Feminism is the radical notion that women are people. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:42:35
|
Dessvärre finns det väl inget som hindrar att man konverterar signalen till PCM, komprimerar den och konverterar tillbaka.
Nej, det är sant, men det blir värre nu när det man inte behöver göra det!
Men komprimeringen har väl inget med det slutliga formatet att göra? Det vi ser på bilden skulle förmodligen låta precis lika dåligt på vinyl som på CD eller SACD/DVD-A (eller kasett för den delen).
Nej, det har inget med formatet att göra. Det är han som skrivit artikeln som valt CD eftersom det är klart det största formatet.
Däremot har jag svårt att förstå kopplingen vissa gör till olika lagringsmedias prestanda. DSD, PCM, CD, SACD eller vinylplattor spelar ju ingen som helst roll, för detta otyg sker ju av i mixnings- eller mastringsprocessen och har inget att göra med hur man sedan väljer att lagra musiken!
Som ja sa innan, det har inget med formatet att göra!!
Inte förstår jag heller uttalandet om att det inte skulle finnas någon kompression i DSD -- skulle det då underförstått finnas någon "inneboende" kompression i CD-formatet eller i PCM-kodning i allmänhet? Nin, är du säker på att du och Hoffman inte missförstått varandra?
NEJ, det är inte så att jag menar att det finns en inneboende kompression i CD-formatet utan att man inte än har någon compression att leka med i DSD. Du ka kolla själva vad killen säger (han har ju mastrat SACD's också): "Larry, we have about a year (or less) until the same crappy ear bleeding out board processing gear (compression, bad EQ, etc.) is ready for DSD workstations.
I suggest we enjoy what we can now, 'cause next year by this time we won't be so lucky."
Okej, är du med?
Det är förstås sant. Vinyl brukar dock säljas för mer seriöst bruk. Finniga tonåringar som gillar Ricky Martin och Britney Spears köper inte vinyl, och vinylen spelas inte heller i köksradion eller på tv;n. Sedan är det, vad jag förstått, svårare att göra vinylskivor än cd-skivor. Så folket som tillverkar vinylskivor är sannolikt betydlig mer kompetenta än "ljudteknikerna" som våldför sig på våra kära cd-skivor. Resultatet borde bli skivor som låter mycket bättre.
Om det vore så enkelt. Visst, det kan vara bättre in mina öron men oftast så använder man samma master som CD'n, alltså den man redan förstört. Men äldre skivor så kan man ju kolla upp vinyl släppet.
Som detta jag läset om dom senaste AC/DC remastrade CD skivorna. Det låter inte kul alls:
"O.K., promted by my 14yr old son and the fact that I payed a total of $37.00 for 4 cd's- I cracked them open. I really did this to see if the waveforms can predict how they will sound. Will they be bright, foward, sibilant? Well what I found is that when you see a maxed out waveform like that- you can be sure they will not sound very good. First off, the bass is turned up on all the discs about 4db too high and weighs down the drums-also bleeds up into the lower mids. The highs can be best desrcibed as recessed, not bright but also not natural. The most disturbing aspect of these re-issues is that the music just sits right in the middle of the two speakers. There is almost no soundstaging or stereo separation. Lifeless, airless, hard driving and honestly- completely boring to listen too. It sounds like you are sitting at the back of a large indoor concert arena. They sound nothing at all like analogue tape and it's also difficult to hear the individual guitars. Detail is also quite low. What positive can I say other than they are not bright and the price is cheap. I can live with the $37.00 experiment- even though I said I will be returning them." http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&threadid=11706&pagenumber=3
Surt... |
|
|
must
Member
98 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:45:55
|
Här har vi ett område där musik världen skulle kunna lära sig ett och annat från filmvärlden.
Dolby Digital har ett yttert komplicerat och väl fungerande system som addresserar just sån här problematik. Det kallas för DRC- Dynamic Range Compression - och är just en form av komprimering som skall ske i avkodaren dvs hemma hos lyssnaren. Källmaterialet är alltid inspelat i full dynamic range, men - här kommer det smarta draget - bitströmmen är preppad med information om hur signalen skall formas om dynamisk kompression önskas. Det finns olika typer och nivåer av kompression som kan användas och det är upp till personen som gör den digitala mastern att lägga till den infomationen. Sen ställer man in på sin processor om man vill ha ljudet komprimerat eller inte. Vill man det inte så avkodas den fulla dynamiska räckvidden. Vill man ha kompression så används informationen i bitströmmen och vips så får man en lite komprimerad variant. Allt enligt producentens instruktioner och önskemål. Det kan alltså inte jämföras med den typ av realtids-kompression som radiostationerna använder sig av, utan här har vi en sofistikerad variant som sker helt i den digitala domänen som inte försämrar ljudkvaliteten alls. Läs appendixet om DRC ni som är intresserade:
http://www.dolby.com/tech/L.mn.0002.DDPEG1.pdf
Dolby Digital 448kB/s har en dynamisk räckvidd på cirka 105dB. Sätter man på kompressionen så får man ett omfång som motsvarar ungefär ett hyfsat HiFi VHS band. Det finns även ytterligare ett läge som skall anpassa signalen efter dom som kör med vanliga TV högtalare, dvs. riktigt taskig dynamik.
Ett system som detta där användaren själv väljer vilken dynamik han vill ha efter kapaciteten på anläggningen, och där den dynamiska komprimeringen är styrd från källmaterialet, är en riktigt bra lösning som musikvärlden borde titta på. Speciellt SACD och DVD-a som har en dynamik som överstiger vad dom flesta normala stereoanläggningar klarar av. Då skulle man slippa taskiga radioanpassade masters. |
|
|
|
Topic |
|