Author |
Topic |
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 16:53:37
|
Hej När jag kollar igenom alla trådar så hittar jag inget om DAT. Är det så att jag är ensam om att uppskatta denna ljudförmedlare ? Jag äger idag tre stationära och två bärbara DAT-spelare och jag tycker det mediet är det ultimata när det gäller digitalt. Speciellt om man som jag lyssnar mycket på opera så är DAT det media som man får en sammanhängande speltid på upp till tre timmar. Vore intressant att höra om det finns någon annan förtappad själ som fortfarande är trogen sin DAT-spelare.
PS:För de som inte vet vad DAT står för DAT=Digital Audio Tape
PEKKA
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 17:05:38
|
i studio sammanhang hänger det väl kvar? eller? Jag har ingen DAT-spelare..det är ju ganska dyrt=) |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 17:08:35
|
Nej fan... vi kör DAT som backupp på jobbet =))
Då bara för datamängder inte för musik.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 17:24:06
|
Jag äger en Teac DAT R-10 som fungerar alldeles förträffligt jag brukar spela in enbart från CD,det skulle även vara intressant om man hade en DAB-radio och kunna spela in konserter ifrån radio,DAT blev väl ingen hit direkt men för mej fungerar det alldeles utmärkt. Mvh |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 17:54:39
|
MARBRINK Quote:i studio sammanhang hänger det väl kvar? eller? Jag har ingen DAT-spelare..det är ju ganska dyrt=)
__________________________________________________ En DAT-spelare får man för under 10.000:- Det går alldeles utmärkt att använda DDS-band (Digital Data Storage)för inspelningen som inte alls är så dyra c:a en femtiolapp för tre timmars speltid. Och visst finns mediet kvar i proffssammanhang men kanske mest där som A-DAT med högre sampling.
PEKKA |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:03:57
|
DAT är kanon. Idag är det ett av få medier där man kan spela in på 48 kHz samplingsfrekvens. T ex kan man spela in bitströmmen från DVD som är på 48 kHz. Har en DAT hemma och fler på jobbet. Lite dyra band bara.
Pekka: A-DAT är inte samma sak som DAT. A-DAT är 8-kanaligt och ligger på band som ser ut som VHS (fast de heter A-DAT).
JOhan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:25:36
|
KNOPPEN Quo:DAT är kanon. Idag är det ett av få medier där man kan spela in på 48 kHz samplingsfrekvens. T ex kan man spela in bitströmmen från DVD som är på 48 kHz. Har en DAT hemma och fler på jobbet. Lite dyra band bara. Pekka: A-DAT är inte samma sak som DAT. A-DAT är 8-kanaligt och ligger på band som ser ut som VHS (fast de heter A-DAT).
Kul att höra det finns fler som gillar DAT. Använder även en PIONEER High Speed Dat Använder den för analoga inspelningar av rullband lp etc då man får en övre frekvens på 44000HZ. Tuggar bara lite väl mycket band då den går med dubbla farten. De bärbara använder jag till fältinspelningar då de är smidiga att ta med sig (storlek som en gammal Walkman)och spelar in förträffligt.
PEKKA
|
|
|
John Stalberg
mångordig stringens
844 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:35:43
|
DAT vart väl aldrig någon hit i Hi-Fisammanhang. I studiovärlden blev det dock större. Idag brukar man hitta DAT-spelare i studios lite varstans men det är på utdöende kan man nog säga. Folk bränner skivor och ska det spelas in så har datorer tagit platsen som herren på täppan.
DAT har en nackdel och det är att det aldrig kan bli riktigt billigt. Dessutom är det svårt att få DAT "bulletproof" funktionsmässigt. Jag gillar inte mediumet på grund av detta. CD är en bra ersättare i dom flesta sammanhang. Jag har en DAT-spelare hemma men använder den mycket sällan.
John |
Is there anybody out there? |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:08:00
|
quote:
DAT vart väl aldrig någon hit i Hi-Fisammanhang. I studiovärlden blev det dock större. Idag brukar man hitta DAT-spelare i studios lite varstans men det är på utdöende kan man nog säga. Folk bränner skivor och ska det spelas in så har datorer tagit platsen som herren på täppan.
DAT har en nackdel och det är att det aldrig kan bli riktigt billigt. Dessutom är det svårt att få DAT "bulletproof" funktionsmässigt. Jag gillar inte mediumet på grund av detta. CD är en bra ersättare i dom flesta sammanhang. Jag har en DAT-spelare hemma men använder den mycket sällan.
John
Min dyraste DAT SONY 2000ES modifierad Svoboda låter helt i klass med min CD-spelare EMC1 Nu är jag väl ingen digitalfans i grunden utan tycker att inget slår Vinyl. Men DAT är bekvämt att använda och jag tycker DDS-band låter helt ok så det är inte dyrt heller. Det är den långa sammanhängande inspelningstiden som är avgörade för mig.
PEKKA |
|
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 22:44:30
|
Dat är ju en given standard idag inom den i USA mycket utbredda konsertbandar kretsen. Alla jag vet som bandar livekonserter använder Dat eftersom det är okomprimerat och har speltid så att en hel konsert går in på tapen.
Har själv några dattar, två Sony, en Denon och en Pioneer stående. När jag är portabel så använder jag en Sony Pcm-M1 som är helt fantastiskt ljud i. Bra att ha om något går sönder. |
Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:21:33
|
Hentade min Sony DAT frem - har inte väret i bruk sedan 2000. Den er död! Virker inte mera, men ingen savn. Om det skal väre band da foredrar jeg en stor rullbandspelare.
Hvem vil köpa mina DAT band? - har ca. 30-40 styck - Denon och TDK samt en del Sony. Alla med musikk!
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 07:34:25
|
quote:
Hvem vil köpa mina DAT band? - har ca. 30-40 styck - Denon och TDK samt en del Sony. Alla med musikk! Jan Nielsen - HIGHfidelit _______________________________________________
Hej Jan Vad skall du ha för hela påsen med DAT-band ? Naturligtvis så är rullbandare de ultimata inspelningsmediet men ack så dyra band. Min Nagra fullspår slår det mesta men DAT är ändå bekvämare att släpa med sig för fältinspelning.
PEKKA
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 22:44:39
|
Har använt DAT sedan 1990, men har inte hittat något bandfabrikat som är dropout-fritt efter mer än ett 20-tal avspelningar. Man får vara mycket rädd om sina masterband. Tacksam för tips! |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:19:03
|
Jag har använt Sonys dds band i flera år och hittills har jag inte råkat ut för dropouts alls. Däremot suger Maxell rätt hårt. |
Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 00:59:15
|
quote: Har använt DAT sedan 1990, men har inte hittat något bandfabrikat som är dropout-fritt efter mer än ett 20-tal avspelningar. Man får vara mycket rädd om sina masterband. Tacksam för tips
|
|
|
Topic |
|