Author |
Topic |
|
mr p
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 07:42:08
|
Hallå.. Hade tänkt mig att för första gången bygga mig en högtalare och fick för mig att göra en subwoofer... Hur räknar man ut storlek på lådan/röret och vilket material är bäst? Plywood ,mdf eller kanske nå´t som är ännu bättre..? Någon speciell "design" att föredra..?Fundarar på att använda Peerless swr308 12" långslagigt element och en Proson Fatboy 300w förstärkare. Inga värsting prylar men lagom att börja med , eller..? Kostnad för dessa är ca 3600:- och jag kan iofs köpa en färdig låda men tycker det skulle vara kul att göra en egen. Tacksam för svar och synpunkter då jag känner mig ganska vilsen... http://www.d-s-t.com/peerless/data/830500.htm http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=1184
|
Edited by - mr p on 2003/02/19 08:06:24 |
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 08:12:46
|
Hej. det finns många program där man kan simulera lådor. tex. unibox, winisd osv.. har tyvärr inga adresser, finns säkert nån snäll här på forumet som kan lägga in nån adress. (du kan även simulera lådor på www.ljudia.se)
MDF är att föredra då plywood blir ganska dyrt. om du har något företag i närheten som kan såga ut dina MDF skivor är också att föredra. pga att kapa till skivorna själv brukar sluta att allt blir snett.
Just Peerless XLS (swr308) kan man ha i många olika konfigurationer beroende vilken smak man har till bas.
säg till om jag ska förklara mer
|
Nice from a far, but far from nice. |
|
|
mr p
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 08:22:10
|
quote: Originally posted by MadMan
Hej. det finns många program där man kan simulera lådor. tex. unibox, winisd osv.. har tyvärr inga adresser, finns säkert nån snäll här på forumet som kan lägga in nån adress. (du kan även simulera lådor på www.ljudia.se)
MDF är att föredra då plywood blir ganska dyrt. om du har något företag i närheten som kan såga ut dina MDF skivor är också att föredra. pga att kapa till skivorna själv brukar sluta att allt blir snett.
Just Peerless XLS (swr308) kan man ha i många olika konfigurationer beroende vilken smak man har till bas.
säg till om jag ska förklara mer
Ok... Men jag har tillgång till 24mm plywood så den kostnaden är inget problem... Men är ply bättre..? Och bas smaken är kort och gott , djup å mullrig.. |
|
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 09:04:03
|
Djup å mullrig.. hehe ja då tror jag att ett portat system bör vara bättre...
plywood har jag aldrig använt så jag kan inte riktigt svara på det... men det bör nog funka... blir lådan relativt stor så är lite stag i lådan aldrig fel... |
Nice from a far, but far from nice. |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 09:36:20
|
24mm plywood med stagning och gärna tjockare baffel borde bli hyfsat. En grov gissning på låda är 100 liter och avstämt till 22-25 Hz. ( detta element passar nog inte i liten låda) Portdiameter 90mm. Prova ut rörlängd med några olika rör. 20-30cm ungefär. Annars rekommenderas simulering varmt ! Lycka till ! |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 09:43:57
|
ojojoj, tog fel på bas (tänkte på SWR315) ! XLS ska ju sitta i "liten " låda.(30-40 l om porten får plats)
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 09:49:00
|
Problemet med 12" XLS basen är att den i portad version blir svårbyggd. Portens längd blir, milt uttryckt, rätt lång. Nagref byggde en med 10" XLS (och det går att läsa lite under Bildrepportage om våra lyckade lyssningstester). Röret blev väl 50cm eller nått liknanade...om man skall INTE INTE INTE INTE INTE INTE INTE kröka röret!!!
XLS 12 skall ha ca 35 liter, och gärna en slavbas istälet för port, på 625g. Då kommer man ifrån problemet med det långa röret, fast det kostar en tusing extra...
Glöm inte att staga lådan ordentligt!
// Pär E |
|
|
mr p
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 10:07:46
|
quote: Originally posted by epkpeng
Problemet med 12" XLS basen är att den i portad version blir svårbyggd. Portens längd blir, milt uttryckt, rätt lång. Nagref byggde en med 10" XLS (och det går att läsa lite under Bildrepportage om våra lyckade lyssningstester). Röret blev väl 50cm eller nått liknanade...om man skall INTE INTE INTE INTE INTE INTE INTE kröka röret!!!
XLS 12 skall ha ca 35 liter, och gärna en slavbas istälet för port, på 625g. Då kommer man ifrån problemet med det långa röret, fast det kostar en tusing extra...
Glöm inte att staga lådan ordentligt!
// Pär E
Hmm , slavbas...Äre en som basar över slavar....? Allvarligt skojat , vad innebär det..? Kan man läsa om detta..? |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
|
Topic |
|