HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XLR Vs RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:15:16  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har helt ärligt inte lyssnat så mycket på skillnader mellan XLR och RCA signalkablar. Men efter mitt senaste fynd sitter jag nu med en CD och förstärkare med XLR in/ut gångar. Många har tvistat om vad som är bra/dåligt men jag har aldrig hört någon seriös förklaring till varför de tycker si och så. Har någon där ute något vettigt att säga? Är på G att köpa en 5-10k signalkabel och vill veta vad jag bör slänga dem på utan att bli ledsen...

Låter det?? BRA!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:23:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hej

vi har tidigare talat om att, det kan vara bra att använda XLR
om man kör helbalancerat genom hela "stereosystemet".

Själv använder jag RCA! XLR är ju designat för PA, så är det väl?
Och då, att man har kabellängder upp till 100 meter!

RCA klarar minst 10 meter.

MINST

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:46:00  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

hej

vi har tidigare talat om att, det kan vara bra att använda XLR
om man kör helbalancerat genom hela "stereosystemet".

Själv använder jag RCA! XLR är ju designat för PA, så är det väl?
Och då, att man har kabellängder upp till 100 meter!

RCA klarar minst 10 meter.

MINST

Mmm, du har rätt med att XLR är utmärka för längre sträckor kabel. Men eftersom XLR separerar minus/jord så har de mindre störningar i signalen. Jag har en balanserad CD och en genom balanserad integrerad förstärkare. Vill bara höra om man "tjänar" detaljer eller bara får vinsten som någon snyggt skrev "högre volym, man behöver inte ratta så mycket för att skruva up ;) )

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/18 22:47:50
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:48:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Man får kolla om man har ett ÄKTA balancerat steg och CD då.
Allt som kan balanceras blir inte alltid >BÄST med balancerat,
det har jag lärt mig.

Fast det SER iaf roligare ut med balancerade kontakter.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:50:27  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

Man får kolla om man har ett ÄKTA balancerat steg och CD då.
Allt som kan balanceras blir inte alltid >BÄST med balancerat,
det har jag lärt mig.

Fast det SER iaf roligare ut med balancerade kontakter.

Har ingen manual till min KAV-300i förstärkare :( den köptes begagnad så jag saknar tillräcklig info. Men AudioNord som är genral agent snackar om att allt är "äkta" balanserat rak igenom.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:01:51  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Originally posted by SpLiX

Har helt ärligt inte lyssnat så mycket på skillnader mellan XLR och RCA signalkablar. Men efter mitt senaste fynd sitter jag nu med en CD och förstärkare med XLR in/ut gångar. Många har tvistat om vad som är bra/dåligt men jag har aldrig hört någon seriös förklaring till varför de tycker si och så. Har någon där ute något vettigt att säga? Är på G att köpa en 5-10k signalkabel och vill veta vad jag bör slänga dem på utan att bli ledsen...

Hej!
5 till 10k är ju en väldans massa pengar så se för allt i världen till att låna hem och testa i lugn och ro. Huruvida det är "bättre" med balanserad överföring eller ej verkar skilja från apparat till apparat. Vad man däremot vinner med XLR är att kabeln inte behöver någon skärm vilket leder till att kapacitansen kan hållas låg, vilket i sin tur gör att det går att ha långa kablar utan att diskanten rullas av.
Nackdelen är att det är mer elektronik inblandat vilket kan störa återgivningen.

Jag hade tittat efter en XLR-kabel med solida ledare utan skärm och en skärmad variant med RCA pluggar. (Vem som säljer såna i Sverige har jag ingen koll på)
Jag hade undvikit mångtrådade och/eller pläterade ledare.

Skriv gärna vilka apparater det handlar om då någon annan kanske sitter med just den kombon och har testat lite.

Mvh
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:13:45  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Sitter med en Krell KAV-300i och en KAV-250 cd. En rekomenderad kabel skall tydligen vara Nordost Red Dawn. Kollar läget på hifimagasinet om någon säljer, annars blir det en ny. Vet ingen butik i närheten som har ett brett utbud och som lånar hem dem. Man vill lixom byta ut många gånger för att skapa sig en uppfattning, att låna hem 4 par (2RCA*2XLR) i olika prisklasser = fet deposition.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:46:32  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Sitter med en Krell KAV-300i och en KAV-250 cd. En rekomenderad kabel skall tydligen vara Nordost Red Dawn. Kollar läget på hifimagasinet om någon säljer, annars blir det en ny. Vet ingen butik i närheten som har ett brett utbud och som lånar hem dem. Man vill lixom byta ut många gånger för att skapa sig en uppfattning, att låna hem 4 par (2RCA*2XLR) i olika prisklasser = fet deposition.

Nordost är ju något av "da flava of da month" på detta forumet(eller var åtminstone), så det finns säkert nån som har erfarenhet av dom. Kollade lite snabbt på hemsidan och noterade att den enda kabeln jag skulle vilja prova är Black Knight i balanserat utförande. Min egen erfarenhet av Nordost är klart begränsad och inskränker sig till ett test av en synnerligen dålig högtalarkabel som jag inte minns namnet på.

Mvh
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:50:02  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Originally posted by matson

quote:

Nordost är ju något av "da flava of da month" på detta forumet(eller var åtminstone), så det finns säkert nån som har erfarenhet av dom. Kollade lite snabbt på hemsidan och noterade att den enda kabeln jag skulle vilja prova är Black Knight i balanserat utförande. Min egen erfarenhet av Nordost är klart begränsad och inskränker sig till ett test av en synnerligen dålig högtalarkabel som jag inte minns namnet på.

Tipset av Nordost kom ifrån Audionord, general agenten för Krell. Kanske var för att de säljer just den kablen eller så passar den Krells utrustning bäst, vad vet jag? Men Nordost är inget tvång, jag vill bara höra åsikter om XLR eller RCA, erfarenheter, kommentarer.. Så skriv ni som har en..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:50:19  Show Profile Send ekman a Private Message
splix du har pm =)
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:28:12  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

splix du har pm =)

Du har fått svar Hoppas det ger något...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/19 :  08:39:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror dom flesta här på forumet precis som sagts tidigare i tråden är överens om att balanserad överföring bara är intressant om man har apparater med balanserad konstruktion. Det man vill undvika är att göra om signalen från singel-eded till balanserad och vise versa onödigt många gånger. Det innebär fler komponenter i signalledet.
Om din förstärkare har en balanserad konstruktion så kan du kanske vinna något på att omvandla signalen till en balanserad så tidigt som möjligt, d.v.s. i cd-spelaren, även om den inte har en balanserad konstruktion utan signalen görs om till balanserad vid utgången. Har cd-spelaren en balanserad konstruktion, så är det ingen snack om saken. Då ska det vara balanserad överföring.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:44:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kika på det här, en av dom få
tekniska förklaringar till varför
det ska låta bättre, inte bara för
att den reducerar brus genom fas skifte.
Den ska också reducera THD.
http://www.electrocompaniet.com/nyweb2/pdf/whitepaper/Why%20balanced%2002.pdf

Kika och se vad ni tycker.

Claes.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000