HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dollarkurs och svenskt pris
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  15:56:51  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Detta är inte något helt nytt topic. Dollarkursen har sjunkit kraftigt, från att länge ha legat runt 10,50 kr har den droppat ner till ca 8,50.
Har någon sett en prissänkning på en amerikansk produkt eller annat som köps i dollar? Naturligtvis tar det litet tid innan sådant slår igenom, men är det inte dags nu?
Som ett exempel kan man ta Tivoli radio (en liten mini bordsradio) som kostar 99 dollar i USA (= ca 850 kr). I Sverige kostar den 1690 kr. Ungefär så nära man kan komma ett påslag på 100 procent på amerikanskt pris.
Jag förstår att det finns moms och tull vilket gör närmare 30%. Dessutom får faktiskt amerikanerna också betala sales tax ovanpå priset. Men var tar de andra 70 procenten vägen?

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/18 :  16:17:09  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
A du, Cerwin Vegor på Hifiklubben kostar dryga 50% än vad de gör i USA (V serien).

HP-215 kostar 12000, från att ha kostat 10 000 2 år sedan.

Till exempel... men det är ju Hifi Klubben iof, dom undrar man egentligen vad dom sysslar med...

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/02/18 16:20:23
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/18 :  16:35:54  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
om jag handlade i dollar och hade ett lager med saker så skulle jag hålla priserna vid den nivå som dom inhandlades innan jag anpassade mig till den nuvarande dollar kursen.
Mao. har dom saker på lager vid 10.50 så är ju skillnaden rätt stor att bara sänka priset på sakerna.
Dessutom vet vi ju inte hur Iraq kriget påverkar dollar kursen eller marknaden överlag.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:10:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag undrar när priserna på Grado hörlurar, nordost och audioquest kablar sjunker!!=)
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:13:03  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

Jag undrar när priserna på Grado hörlurar, nordost och audioquest kablar sjunker!!=)



krell & ml då?!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:20:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Krell o ML är ändå för dyrt! =)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:36:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har fått ett lägre pris i butik tack vare sänkt dollarkurs! Kors i taket. Men det gällde en beställningsvara. Så på sådant som inte finns i lager kan det slå igenom.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/02/18 18:37:17
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:05:56  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Audionord har iallafall anpassat sina priser. Krell, Magneplan, Nordost med mera har sjunkit litegrann i pris.

Say's who!?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:10:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
HiFiConsult har USA-anpassad prsilista. Som kund i sverige betalar man alltid aktuellt USA-pris + svensk moms. Så nu är det väl dags att slå till på en Transparent Reference XL. Prisras från 157 papp till 120 ca....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:17:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
sladd,
Det här låter jättebra. Man betalar allstå bara USA pris + moms. Inte ens den lilla tullavgiften på ett par procent och litet extra för transport? I så fall är HifiConsult en höjdare!


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:24:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Priset gäller rekommenderat riktpris i USA rakt av + svensk moms, det är riktigt.

Klart de är höjdare, det har dom varit länge, länge....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:42:58  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag såg på Gingosmässan att ML 390s CD låg på 89.000:-. Har för mig att den tidigare låg en bit över 100.000:-.
Är det förresten någon som har lyssnat närmare på denna spelare?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:20:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Grejjen är att Hifiklubben och även andra har höjt priset på saker som tillverkas utanför USA (UK, Danmark etc.) och dessa varor borde inte ha påverkats av dollarpriset. Kronan har snarare stärkts mot andra valutor som pundet, detta borde avspeglas på priset. Men de på Hifiklubben hävdar att allt köps in i dollar, de tror att man är stendum och inte kan lägga ihop 2+2.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000