HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Naqrefs hörlursförstärkare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:36:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Har funderat länge på en dylik men det som fick mig att sätta igång CAD-programmet var Morgan. Tack Morgan!



Förstärkaren består av 3st OPA-2134 och 2st BUF634. Förstärkningen är maximalt 16.5dB (ska minskas till 10dB). Utnivån ligger på max +/-5V Ingången är skyddad mot hf-instrålning. Kortet är stjärnjordat och det finns avkopplingskondingar vid varje IC. Utgångsbuffertarna ingår i två av OPAx134 opamparnasåterkopplingsslinga för lägsta drivimpedans och distorsion (och det hela är stabilt!). Öhmans-hörlurskompenseringskrets finns inbyggd och kan kopplas till eller ifrån. Den drivs av två 9V-batterier. Lådan som den är inbyggd i mäter 34x94x120mm. Kretskortet mäter 75x65mm

Har bara lyssnat lite med mina AKG240M men det låter ju trevligt

Det var lite om den.

Till Morgan: Har du fått din stabil när du har inkluderat BUF634 i återkopplingen.



-The world is my oyster...-

Edited by - Nagref on 2002/07/25 17:05:48

Edited by - Nagref on 2002/07/26 01:38:5

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:42:53  Show Profile Send celef a Private Message
Vackert! Vad kosta?? Å hur låter Öhman-filtret?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:54:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har inte full koll på kostnaden men kan misstänka att det rör sig om ca 600pix för hela bygget. Poten (Bourns 2x10k lin plastbana) kostar mest (131 pix plus moms).

Öhmanfiltret gör att man inte upplever en del ljud som så påträngande 'inne i huvudet'. Tonalt gör det ingen skillnad och upplösningen påverkas inte.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/25 :  23:37:48  Show Profile Send celef a Private Message
Säljer du DIY-kit?

Off-topic: Mustig bild, är det en dyr kamera?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  00:58:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nix jag säljer inte diy-kit. Finns det intresse för det?

Kameran är en 6000 kronors Olympus som är mycket bra. Bilden är försämrad ett antal gånger för att den ska bli någorlunda mer lätthanterligt (vilket modemmänniskorna kan möjligen ha synpunkter på... )



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/26 :  01:44:30  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Nix jag säljer inte diy-kit. Finns det intresse för det?

Kameran är en 6000 kronors Olympus som är mycket bra. Bilden är försämrad ett antal gånger för att den ska bli någorlunda mer lätthanterligt (vilket modemmänniskorna kan möjligen ha synpunkter på... )

-The world is my oyster...-



Klart det finns intresse för kit!!
Kretskort + ev. komponenter(fast det kan man ju köpa själv egentligen)+ en beskrivning, så att en komplett idiot(jag) kan få ihop det.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/26 :  01:50:03  Show Profile Send Morello a Private Message
Jäsiken vad tjusigt det blev!

mvh



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  12:38:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tackar för lovorden!

Har kollat lite priser och ett mönsterkort om det ska produceras i en liten skala kommer att kosta runt 200 pix. Hur många är intresserade av det för ett så litet kort?

Ska man ta fram en byggsats så är det först intressant vid mängder runt 50 st och då innebär det en nätt lite investering på kanske 30000kr. Det är jag inte sugen på om det inte finns ett stort intresse.

Dessutom så är det inte säkert att jag får producera det eftersom jag har ju knyckt en kretslösning som Ing. Öhman åtminstone har den moraliska rättigheten till.

Jag kan däremot lägga ut kretslösningen på nätet så att den som vill kan själv pilla ihop något. Kanske kan jag fixa något lämpligt format så att layouten kan laddas ner av intresserade.




-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:26:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Ser ut som ett vanligt hemmabygge.
Menar du att sälja det så där?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:29:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Menar du att sälja det så där?


Det var just det jag uttryckte min skepsis för. Det gick kanske inte fram till dig?

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:47:35  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Tackar för lovorden!

Har kollat lite priser och ett mönsterkort om det ska produceras i en liten skala kommer att kosta runt 200 pix. Hur många är intresserade av det för ett så litet kort?

Ska man ta fram en byggsats så är det först intressant vid mängder runt 50 st och då innebär det en nätt lite investering på kanske 30000kr. Det är jag inte sugen på om det inte finns ett stort intresse.

Dessutom så är det inte säkert att jag får producera det eftersom jag har ju knyckt en kretslösning som Ing. Öhman åtminstone har den moraliska rättigheten till.

Jag kan däremot lägga ut kretslösningen på nätet så att den som vill kan själv pilla ihop något. Kanske kan jag fixa något lämpligt format så att layouten kan laddas ner av intresserade.




-The world is my oyster...-



Du kan väl lägga ut kretslösningen, med komponentlista? Sen kan de intresserade ju snickra ihop efter bästa förmåga... (hmmm, snickra elektronik, vad nu det skulle innebära... spik i proppskåpet!? )

mvh
Jonas Persson

PS. Vad är Nagref för namn? McLaren är lättare att känna igen som en rolig sak med fyra hjul, tolv cylindrar och >600 hk, men Nagref!?!? DS

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:10:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej jp!

Jo jag ska lägga ut kretslösning och komponentlista (men inte idag för det orkar jag inte).

nagref är egentligen felstavat. Det skulle vara naqref. Det är mitt namn när man förser det med ett enkelt cesar-krypt som går under namnet rot13...
Mclaren har tyvärr bara 10 cylindrar (det är nämligen ett krav i det tekniska reglementet) men effekten verkar inte bli lidande av det så mycket eftersom den ligger över 800hp

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:34:01  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Hej jp!

Jo jag ska lägga ut kretslösning och komponentlista (men inte idag för det orkar jag inte).

nagref är egentligen felstavat. Det skulle vara naqref. Det är mitt namn när man förser det med ett enkelt cesar-krypt som går under namnet rot13...
Mclaren har tyvärr bara 10 cylindrar (det är nämligen ett krav i det tekniska reglementet) men effekten verkar inte bli lidande av det så mycket eftersom den ligger över 800hp

-The world is my oyster...-



Hej na{g|q}ref!

rot13 är för mig välkänt - jag är unixmänniska, och då kan man inte undgå att stöta på detta..

Vägbilen McLaren F1 har en sexliters BMW V12 och drygt 600 hästar.

F1 bilen McLaren har en treliters V10 med troligen nära 900 hästar nu, skulle jag tro... och varför vägbilen heter F1 kan man ju undra. Som gjort för missförstånd.

Fast jag kommer framöver att hävda "men jag trodde ju du menade F1an!!!!"

mvh
Jonas P.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:41:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
OT-varning!

Aaahh F1 är fin!

Men den tillverkas inte längre. Tyvärr för det var nog världens finaste bil (Gordon är duktig konstruktör). Fast N skulle inte köpa en dylik om jag hade haft råd utan hellre då en Lotus Elite (också en bil med självbärande kaross i kompositmaterial men några år tidigare (58-62 har jag för mig))...





-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/26 :  18:49:14  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

OT-varning!

Aaahh F1 är fin!

Men den tillverkas inte längre. Tyvärr för det var nog världens finaste bil (Gordon är duktig konstruktör). Fast N skulle inte köpa en dylik om jag hade haft råd utan hellre då en Lotus Elite (också en bil med självbärande kaross i kompositmaterial men några år tidigare (58-62 har jag för mig))...

-The world is my oyster...-




Jag har suttit i en McLaren F1!

Inte gatbilen man kan köpa alltså, utan den riktiga F1:an.

De' ni!

Vh, Ing. Öhman

PS. Fast när jag föreslog att jag skulle få ta ut den på några varv sa dom stopp, tråkmånsarna.
DS
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/26 :  18:57:30  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Var motor´n igång så att du fick varva upp den litegran?
Häftigt att bara sitta i den. Vems bil var det? vilket år?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:05:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
OT:
Jag är omåttligt avis på dig Öhman!



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/26 :  22:10:52  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Har funderat länge på en dylik men det som fick mig att sätta igång CAD-programmet var Morgan. Tack Morgan!
Har du fått din stabil när du har inkluderat BUF634 i återkopplingen.



Tjenare! kul att man kunnat inspirera till lite caddande ;) Min egen prototyp är ju byggd på experiment-board, så jag fick ingen anledning att göra schemat i dator och rita PCB, men jag har laddat hem ett par PCB-designprogram nu och börjat modellera lite. Har du etsat ditt kretskort själv?

Jag har ännu inte kommit mig för att bygga om min prototyp till global motkoppling, så jag kan inte svara på om den skulle vara stabil. Jag har förresten inte tillgång till oscilloskop eller multimeter på daglig basis, utan måste koordinera omkonstruktioner med en god väns schema ;)

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  22:33:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hello Morgan!

Jo jag har etsat mitt kort själv. Det är inte så svårt om man har en layout. Det behövs bara en lämplig skrivare (för att skriva ut overheadpapper - bläckstråle eller laser), ett minisolarie, några skålar och framkallare samt etsmedel. En pelarborr kan vara lämplig när man gör hålen i mönsterkortet också.
Det är ju lite pill men det är väl halva nöjet??

Jag kör med 30MHz bandbredden (för lägsta bränsleförbrukning) så det behövdes en konding i storleksordningen på 1nF räknade jag ut för att göra det hela stabilt enligt databladet. Det var kanske lite pessimistiskt räknat men jag misstänker att du får ta till det lite mer med AD845...
På oscilloskopet syntes åtminstone inga problem för mig...

Din kretslösning borde vara mindre då du har rätt många färre komponenter. Hur stort tror du att det blir i en vettig layout?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/27 :  00:09:52  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jo jag har etsat mitt kort själv. Det är inte så svårt om man har en layout. Det behövs bara en lämplig skrivare (för att skriva ut overheadpapper - bläckstråle eller laser), ett minisolarie, några skålar och framkallare samt etsmedel. En pelarborr kan vara lämplig när man gör hålen i mönsterkortet också.
Det är ju lite pill men det är väl halva nöjet?



Jo, absolut. En god vän till mig har ett eget elektronikföretag vid sidan av sin anställning på ABB, och han har visat mig hur han gör egna kretskort. Själv har jag använt mig av tuschpenna och ritat spår direkt på kopparn någon gång, vilket fungerade fint till etsningen, men repeterbarheten blir ju lite dålig när man gör det på fri hand ;)

quote:

Jag kör med 30MHz bandbredden (för lägsta bränsleförbrukning) så det behövdes en konding i storleksordningen på 1nF räknade jag ut för att göra det hela stabilt enligt databladet. Det var kanske lite pessimistiskt räknat men jag misstänker att du får ta till det lite mer med AD845...
På oscilloskopet syntes åtminstone inga problem för mig..


Detta med att stabilisera kretsar får du gärna skriva en uppsats om, ifall du har lust - jag skulle gärna vilja höra vad du har att berätta!

quote:

Din kretslösning borde vara mindre då du har rätt många färre komponenter. Hur stort tror du att det blir i en vettig layout?



Med dubbelsidigt kretskort, så att en sida används till signal och en sida till strömförsörjning, och så en helt separat del till strömförsörjningen, så kan det bli verkligt litet. Jag skulle misstänka att det går att pilla ihop båda kanalerna på en yta stor som en femkrona, ifall man använder LC-audios färdiga miniatyr-PCB med två AD825 och monterar resistorerna "stående". Strömförsörjningen till min förstärkare är ju minst sagt överdimensionerad, med en kondensatorbank på 2000uF, så den tar upp en yta/volym stor som ett 9-voltsbatteri ungefär. Det som verkligen tar plats är ju annars batterierna, potentiometern och anslutningsdonen. Min burk ser i dagsläget ut att vara ungefär i samma storlek som din, och man kanske skulle kunna få ner det till hälften med lite ansträngning - ifall man inte vill nöja sig med mindre nätdel och kanske bara ett enda batteri...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:01:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Detta med att stabilisera kretsar får du gärna skriva en uppsats om, ifall du har lust - jag skulle gärna vilja höra vad du har att berätta!


Det är ett intressant ämne. Det går även att få lättbegripligt men jag vet inte om jag är mannen att ro hem en sådan sak pedagogiskt.
När det gäller hörlursförstärkaren som tog jag den enkla vägen och fuskade!
Det står nämligen hur stor en lämplig kondensator skulle vara om man använde OPAx134 till att driva en BUF634 i den senares datablad. Förvisso för den berdbandigare inställningen men det var bara att räkna ut hur mycket sämre kopplingens marginaler blev om man använde 30Mhz-bandbredden och det var ungefär en 5 ggr så jag tog en 5ggr större konding!

Men det är ju inte svårt att köpa några kondingar och byta och snabbt kolla på oscilloskopet om det uppstår några problem.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  10:50:18  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej alla

Var motor´n igång så att du fick varva upp den litegran?
Häftigt att bara sitta i den. Vems bil var det? vilket år?

nl



No way motorn igång. Året var förra, bilen var ingens, ja McLarens var det förstås.

Det var antagligen en testbil som rullats in i foajén hos högtalar/elektroniktillverkaren Tag McLaren i England. Man fick absolut inte sitta i den, men jag lyckades charma den söta skottska som guidade till fabriken under en kort stund då herrarna som sade att det var absolut förbjudet var borta.

Den ligger väl på en sisådär en miljard en sådan där bil. Inte så billig. Bara de fyra bromsskivorna (exklusive ok m m) hamnar på ungefär en miljon kronor...

LTS made it possible.

Den e rätt trång en sådan där F1-bil. Tur man är liten, precis som F1-förarna. Annars hade det nog inte gått att komma ned...

quote:

OT:
Jag är omåttligt avis på dig Öhman!

Nagref



Det gläder mig!

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:20:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Very OT!

quote:
Den ligger väl på en sisådär en miljard en sådan där bil. Inte så billig. Bara de fyra bromsskivorna (exklusive ok m m) hamnar på ungefär en miljon kronor...


Tillåt mig tvivla på värdet.
Ferarris budget (och de får ju tillverka sina motorer själv) ligger på någonstans mellan 2 och 3 miljarder. Det ska räcka till minst två bilar plus en reservbil. Dessutom så vet jag att de kan bygga ihop någon bil till av bara reservdelar om det skulle knipa under loppen... Sen brukar de ju kvadda några bilar. Om inte under loppen så åtminstone under krocktesterna... Några testbilar måste ju också tillverkas. Det tillverkas säkert en 7-8 st bilar _minst_ per säsong. Ferari verkar ha mest pengar och pengarna ska räcka till mer än konstruktion och tillverkning av bilarna, till exempel tävlingsverksamheten... ;-)

För ca tio år sedan så räknade man med att själva bilen kostade 10 miljoner pix i tillverkningskostnad (exklusive utveckling) för de bättre (läs McLaren :-) ) och så kraftigt har inte kostnaderna utvecklats så jag misstänker att 50 miljoner per bil är mer än tillräckligt idag.

Man ska även minnas att Mclaren tillverkade en specialbil med två säten som i övrigt var identisk med tävlingbilarna. Skulle den ha kostat mer än 2.5% (d v s 50 millar av 2 miljarder) av den totala budgeten för hela stallet så skulle jag tvivla på dessa människors ekonomiska sinne. Andra delar av deras förstånd skulle jag tvivla på men.... :-)

I vilket fall så lär den har varit dyr och jag är ändå AVIS! :-)

(Har någon koll på varför TAG-Mclaren gav sig in i audiovärlden? Var det Ron eller den rika saudiern som initierade det?)

Jag noterar f ö att Öhman har inte nämnt något om ämnet för tråden... :-)


-The world is my oyster...
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:17:12  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla
Ö, måste inte näma något om tråden nu, Så sittningen var på en mässa eller ett besök? Vad tycker du om McLarens elektronik? Hoppas att du har lyssnat på deras grejor. Vad lyssnar Ö, på för musik? hoppas det är samma som nl

Mvh Niclas

Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/30 :  09:27:01  Show Profile Send Henrik a Private Message
Trevlig stärkare!

quote:

Öhmanfiltret gör att man inte upplever en del ljud som så påträngande 'inne i huvudet'. Tonalt gör det ingen skillnad och upplösningen påverkas inte.



Du menar inte Bauerfilter? Ben Bauer et. al pysslade med just denna typ av filter redan under 50-talet (och sedan förbättrats lite under åren). Min erfarenhet av dylika filter är att ljudet blir en liten gnutta varmare när det är inkopplat. Har Öhman kompenserat för detta, eller är det en annan arbetsprincip?

Henrik

extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  10:24:03  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej alla
Ö, måste inte näma något om tråden nu, Så sittningen var på en mässa eller ett besök? Vad tycker du om McLarens elektronik? Hoppas att du har lyssnat på deras grejor. Vad lyssnar Ö, på för musik? hoppas det är samma som nl

Mvh Niclas



Nämna något om tråden: Fin tråd! Nagref dunktig byggare, har du givit dig själv DIY-poäng?

Mässa eller besök: Besök.

Om McLarens elektronik: Tror den är mycket bättre än deras elektroakustiska apparater. Kan nämna att det i deras egna favvo-lyssningsrum stod WATT/Puppys!

Vilken Musik: Ö lyssnar bara på en sorts musik - bra musik.
. Min erfarenhet är att genren inte är en väsentlig komponent. Den säger för det mesta en del om instrumentering och arr, men väldigt lite om "musiken".
. För mig är musiken nästan allt. Fast jag är nog ingen riktig "allätare", för jag ogillar mer än 70% av all musik, föredrar alltså tystnad framför majoriteten musik.
. Gillar riktigt mycket gör jag bara mindre än två procent av all musik, kanske mindre än 1%? Men sådan är å andra sidan rena drogen...

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000