HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Speltid på DVD Audio skiva.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:29:26  Show Profile Send Margaux a Private Message
Först vill jag säga hej. Detta är mitt första inlägg i detta utomordentliga forum som redan har lärt mig massor trots att jag haft hifi som hobby i snart 20 år...

En fundering som jag inte har lyckats får svar på som någon kanske kan något om.

En CD skiva har ju bara någon dryg timme i speltid. Borde man inte kunna klämma in 10 timmars speltid (16 bitars PCM-kod) på en DVD disc eller åtminstone en DVD-Audio disc? Varför säljs det inga sådana skivor?




Margua

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:42:10  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det finns inte så många att välja på. På en DVD-Audio går det tio SACD-titlar i nuläget.
Allt enligt Ken Kessler.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/07/25 :  18:02:28  Show Profile Send Yps a Private Message
Jag har läst att det går att få in 422 min på en DVD-5 skiva (4.7Gb) i vanlig CD-kvalité i PCM, eller 767 min med MLP komprimering. Om man vill få plats med mycket ljud på en skiva så går det att få in 1550min i vanlig Dolby Digital (48Khz/24bitar i 6 kanaler).

Mvh Magnus
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/25 :  18:04:06  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Skivorna finns, DVD-R och DVD-RW rymmer ca: 4,7 GB jämfört med en cd som rymmer 700 MB
DVD-brännarna och skivorna är rätt dyra än så länge men priserna lär väl komma ned så småningom.
Jag bränner lite hemvideo och sånt på DVD vilket fungerar utmärkt.

ps
DVD-Audio kräver licenser på MLP och det lär väl dröja innan vi hemmapulare får tillgång till mjukvara som kodar/avkodar MLP

Edited by - Mikael2 on 2002/07/25 18:08:3
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/26 :  11:36:27  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det låter som om det rent tekniskt går alldeles utmärkt att trycka in 10 CD skivor på en DVD och att alla DVD spelare klarar av att köra dessa med en gång. Detta borde vara intressantare för fler än t.ex DVD Audio eller SACD? Konstigt att inte skivbolagen har gjort några sådana skivor...

Är den någon som vet om de nya DVD-RW maskinerna klarar av att bränna 10 CD skivor rakt av på en DVD skiva i original PCM format?

Margua
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/26 :  11:44:05  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Frågan är om någon vill betala för en DVD-skiva med 10 cd-skivor på?
Säg att den kostar 1500:- och du råkar repa den och göra den obrukbar. Att sätta samman 10 skivor med musik som konsumenterna gillar och är villiga att betala för är nog inte helt lätt?



Edited by - Mikael2 on 2002/07/26 11:48:0
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:45:17  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nä det är klart. Men säg att man betalar 500. Det kostar ju en del DVD filmer (nästan). Man skulle ju kunna spela in från festivaler m.m. Klassisk musik borde inte heller bli så dyrt.

Och vem vet. När "Best of" inte går att sälja längre så kommer kanske "the complete edition on one disc" isället :-)

Margua
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000