HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Försöker välja baselement till mina basmoduler....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:51:08  Show Profile Send matson a Private Message
2 basmoduler skall jag ha som skall delas av aktivt vid 80 Hz till mina stativare och skulle behöva lite tips på bra element.

Jag vill helst köra med sluten låda och eftersom jag använder Emblas filter EAE2 finns möjlighet att EQa lite grann.

Mina funderingar just nu går mot Seas W26, XLS12an(ev. med slav) och eventuellt NHT1259 (men jag är inte så säker på att jag vill ha ett så stort PP element) samt 2st SS 8565-01 per modul.

Några andra tips?

Nån som har koll på TC basarnas parametrar(nån som passar bra i sluten låda)?

Mvh

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:58:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har lyssnat på XLS 10'an och blev väldigt imponerad.

Skaanings basar är lite för dyra för att det skall vara riktigt kul.

Vifas PL26, eller vad den heter, har du kollat upp dom?

Vad har du för slutsteg till denna härlighet? *nyfiken*

// Pär E
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/17 :  17:16:55  Show Profile Send j.persson a Private Message
Gissning: SS 8565 och NHT 1259 passar bäst i slutna lådor, medan Seas W26 och XLS12 passar bäst i ventilerade lådor.

Alla de nämnda baselementen är trevliga, även om jag hade lutat åt XLS12... speciellt med två XLS12 per låda och ett fett rör! Då kan du få oerhört potent återgivning från en (i mina ögon) nästan infinitesemal låda!

Sen finns det ju ett element till, nämligen Shiva III från Adire... vet dock inte om de fått ordning på distorsionen!

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/17 :  18:08:18  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Nån gång i framtiden ska jag bygga mig ett par basmoduler med
Eton 8-472/32 HEX

http://members.home.nl/deckersmoll/poseidon.htm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/17 :  18:12:16  Show Profile Send matson a Private Message
Epkpeng: Slutsteget blir ett hemmabygge på 100Watt tills vidare.
Vifan har jag tänkt lite på men jag har fått för mig att om man ska köpa DST element så skall det vara SS eller Peerless.

Nackdelen med XLS basen är att man måste ha så biffig förstärkare om man skall köra den i en sluten låda.....

j.persson: Tycker att W26 borde passa ganska okej i slutna lådor, men jag har definitivt haft fel förr....

Qts är ju 0,35, Vas 161 l och Fs 20Hz så när jag simulerar i olika program verkar det rätt okej. Speciellt i Emblas program där jag kan välja Q-värde på filtret så går det att få till det.

Edit: Tveksam meningsbyggnad

Mvh

Edited by - matson on 2003/02/17 18:13:45
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:11:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
quote:
Originally posted by rejvgudrun

Nån gång i framtiden ska jag bygga mig ett par basmoduler med
Eton 8-472/32 HEX

Med ett mellanregister???????????

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:20:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
NN:

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:31:54  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Jag behöver inte hävda mig inför mina kompisar, framför allt inte med storleken på ett basmembran, därför nöjer jag mig med ett par åttor.

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/goldenagehogtalare/goldenagehogtalare_omega.html
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:42:04  Show Profile Send matson a Private Message
rejvgudrun:Eton 8an är ju kanon om man vill ha portad låda, men det är jag inte så pigg på.

Ingen som har koll på TC parametrarna?

Mvh
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:34:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
Inte jag

Men den här,

ser om inget annat iaf biffig ut!
http://www.stryke.com/SAL-SB10.html

Herr Wesnor använde dem i sin slutna sub,
http://www.knology.net/~wesnor/sb10page.html

.. Men, låg känslighet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:38:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

men jag förstår inte riktigt meningen med att bygga en
basmodul som inte går ned till subbas, det känns otroligt
onödigt. tänkte du bygga en subbmodul efter basmodul då eller?

varför inte sikta på nått riktigt? en 10" eller 12" som inte tar
mer utrymme än den du NU tänkt dig.

det finns fortfarande mycket information ned till 18hz ! ett klart
lyft musikaliskt att få de extra hertzen!

quote:
Originally posted by rejvgudrun

Jag behöver inte hävda mig inför mina kompisar, framför allt inte med storleken på ett basmembran, därför nöjer jag mig med ett par åttor.

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/goldenagehogtalare/goldenagehogtalare_omega.html

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:05:29  Show Profile Send matson a Private Message
Sitter och provar att simulera XLS 12an i en 21 liters sluten låda(Q=0,57). Aktiv delning vid 80 Hz och med EQ-funktion på lågpass filtret där jag ger filtret ett Q på 1,3 så får jag bra resultat(cut off vid 22Hz).
Jag simulerar med Emblas simulator då det är dom filtren jag har köpt och i simulatorn kan man välja rumsförstärkning från 0 till 2,0(hörnplacering).

Jag har iofs tänkt att båda basmodulerna skall stå i hörn, men är det vettigt att sätta 2,0 som rumsförstärkning, eller skall man konstruera som att man bodde utomhus?

Resultaten jag får med ovan nända Q-värden och 2,0 som rumsförstärkning(hörnplacering) är klart imponerande! -3dB vid 22Hz

Med rumsförstärkning på 1(=normal) så får jag -3dB kring 26 och ca -7dB vid 20 Hz.

Med rumsförstärkning på 0 så får jag -3dB kring 33 och ca -10dB vid 20 Hz.

Priset är väl SPL här antar jag som max blir 105dB(och då krävs nästan 450 Watt(mer går inte på grund av konutslaget)) utan rumsförstärkning, men det kan jag nog ta i första läget(går ju alltid att skaffa fler baselement)
(med rumsförstärkning blir ju SPL klart högre(114dB))

Vad tror ni och var har jag tänkt fel?

Mvh
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:21:45  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by matson

Sitter och provar att simulera XLS 12an i en 21 liters sluten låda(Q=0,57). Aktiv delning vid 80 Hz och med EQ-funktion på lågpass filtret där jag ger filtret ett Q på 1,3 så får jag bra resultat(cut off vid 22Hz).

Hej Matson! XLS12, utmärkt!

Ska du inte prova basreflex istället? Du kan du dra nytta av elementets väldigt starka motor, som i en sluten låda snarare ställer till det genom att överdämpa beteendet...

.. det finns dock andra som provat med XLS12 i en sluten låda, däribland Siegfried Linkwitz. Kolla in 'thor' på www.linkwitzlab.com.

Jag tror mer på basreflex. Jfr gärna med Nagrefs erfarenheter kring XLS10, han använde då en 22 liters låda om jag inte minns fel. Herregud, 21 liter är ju en helt normal låda till en bättre 6,5"...

Vill dock reservera mig för att även jag har haft fel förut.

quote:

Jag simulerar med Emblas simulator då det är dom filtren jag har köpt och i simulatorn kan man välja rumsförstärkning från 0 till 2,0(hörnplacering).

Jag har iofs tänkt att båda basmodulerna skall stå i hörn, men är det vettigt att sätta 2,0 som rumsförstärkning, eller skall man konstruera som att man bodde utomhus?

Resultaten jag får med ovan nända Q-värden och 2,0 som rumsförstärkning(hörnplacering) är klart imponerande! -3dB vid 22Hz

Med rumsförstärkning på 1(=normal) så får jag -3dB kring 26 och ca -7dB vid 20 Hz.

Med rumsförstärkning på 0 så får jag -3dB kring 33 och ca -10dB vid 20 Hz.

Priset är väl SPL här antar jag som max blir 105dB(och då krävs nästan 450 Watt(mer går inte på grund av konutslaget)) utan rumsförstärkning, men det kan jag nog ta i första läget(går ju alltid att skaffa fler baselement)
(med rumsförstärkning blir ju SPL klart högre(114dB))

Vad tror ni och var har jag tänkt fel?

Trots mina invändningar kan ju en XLS 12 ge imponerande konutslag och därmed vettiga ljudtryck vid låga frekvenser. Men ett annat element som lämpar sig för slutna lådor (och är gjort för det), nämligen NHT1259, har ju heeelt andra småsignalparametrar... och kräver också större lådor. ca 90 liter har jag för mig att upphovsmannen använder (Ken Kantor).

Ska du trots allt ha en sluten låda kanske du borde sikta på ett något högre Q, typ 0,65?

Bästa hälsningar
Jonas Persson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000