HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Graaf GM 20 OTL? (Ut Impendans?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:34:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Någon som vet något om detta slutsteg? (Graaf GM 20 OTL).. Både pris och lyssningsintryck. Kan det driva ett par Jm Lab Mini Utopia bra?

Undrar också om någon är intresserad eller vet någon som är intresserad av en Krell Showcase Bio Processor. Jag lämnar biodelen och kör enbart 2kanal i fortsättningen. Den är 3månader gammal och i perfekt skick. Kolla säljes här på forumet för mer information eller pma mig.


Edited by - Neodynium on 2003/02/18 09:16:26

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  17:16:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
OTL-steg brukar ha väldigt hög utimpedans vilket gör att de inte är direkt lämpade att driva högtalare med krokig frekvensgång som följd. Men jag vet inte vilken utimpedans som Graaf har, så det är mest ett generellt uttalande.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:40:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Här är värdena. Va tror du? Mina Jm Labar lägsta Impendans är 4 ohm.. nominell är 8.

Technical Data:
Output power : 20 W + 20 W RMS
Output Impedance : 8 ÷ 16 ohms - 4 ÷ 16 ohms mono
Input Sensivity : 600 mV
Input Impedance : 50 Kohms
Total Harmonic Distortion(THD): < 0,4% a 1 W
Noise/Signal Ratio lineare 85 dB pesato 95 dB A

CMRR: 60 dB

Frequrncy Response : da 1 Hz a 350 KHz (-3 dB)
Damping Factor : 4
Negative Feedback : 6 dB
Power Requirements: 105 ÷ 120 / 210 ÷ 240 V (50 ÷ 60 Hz)
Power use : in riposo 450W
Dimensions (L x H x P): 350x 215 x 440 mm
Weight: 22 Kg


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:29:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Neodynium!

Jag ser främst tre problem med den förstärkaren, det är:
* Den låga dämpfaktorn (höga utimpedansen)
* Den låga uteffekten
* Den höga distorsionen


Dämpfaktorn
Dämpfaktorn är bara 4 vilket innebär att utimpedansen är på 2 ohm (dämpfaktor = 8 ohm/utimpedans).

Det är mycket högt, det innebär samma sak som att sätta ett 2 ohms motstånd på utgången av ett slutsteg som har mycket låg utimpedans. Det finns många slutsteg som har dämpfaktor över 100, upp till ca 1000. Dämpfaktor på 100 innebär en utimpedans på 0,08 ohm.

Man kan jämföra spänningen som slutsteget ger obelastad och spänningen som den ger med ansluten högtalare. Då kan man sätta in utimpedansen på 2 ohm och högtalarens impedans (som varierar med frekvensen) och sätta upp ett uttryck som ger frekvensgången som funktion av frekvens. Då tog jag lägsta impedans (4 ohm) och högsta på 16 ohm (vilket även kan vara högre).

Vid frekvenser där impedansen är 4 ohm blir amplituden reducerad med 3,5 dB och där den är 16 ohm reduceras amplituden med 1 dB (jämfört med en förstärkare med mycket låg utimpedans) Det inebär att frekvensgången dippar med 2,5 dB jämfört med högst möjliga amplitud. En sådan förstärkare ser jag mer som en signalprocessor som kraftigt förändrar insignalen. Även högtalaren dimesionering av basregistret kommer att kraftigt ändras (resultatet är att det brukar bli bumpig bas) p g a den höga utimpedansen som förändrar hela det elektroakustiska systemet vid låga frekvenser.

Uteffekten
Sedan har förstärkaren bara 20 watt, vilket innebär om högtalaren har 88 dB känslkighet för 2,83 volt på 1 m, att max ljudtryck före klippning bara blir 88 + 13 = 101 dB på 1 m. Sedan drar vi av lite för att du sitter en bit bort och lyssnar ==> mindre än 100 dB. Sedan kollar hur vanlig musik ser ut och upptäcker att medelnivån på klassisk musik är ofta 20 dB lägre än max utstyrning. På komprimerad popmusik kan dock skillnaden mellan maxnivå och medelnivå vara mindre än 10 dB. Slutsatsen är om du spelar dynamisk klassisk musik så kan du spela i trakten av en medelnivå på 75 - 80 dB(lin) (vilket är ganska svagt och inte är i närheten av vad ljudtrycket kan vara i en verklig konsertsituation, små kammarensembler är nog det den kommer att klara). Med komprimerad popmusik går det bättre och du kan spela 85 - 90 dB(lin). Om man sedan gör en A-vägd jämförelse, såsom hörseln relaterar till ljudtryck på ett mycket grovt mått, så kan du dra av 10 - 20 dB till på ovanstående beroende på hur pass mycket lågfrekvent information det finns i inspelningen.

Slutsatsen är att du inte kan uppnå verklighetstrogna ljudtryck. Med komprimerad popmusik kan du subjektivt spela lite starkare, men det är lååångt ifrån realistiska ljudtryck det heller.


Distorsionen
Om distorsionen är så pass hög som 0,4% så är det klart hörbart och kommer att ge ett tillskott till musiken som möjligtvis passar inspelningar med några enstaka instrument och ger dem en extra "lyster" (förhöjd övertonsnivå). Men med musik med många instrument kommer det bara att låta grötigt, och du famlar efter volymkontrollen för att sänka nivån.


Helheten
Jag skulle inte överväga att köpa den förstärkaren, den är för mig ointressant att ens provlyssna. Jag råder dig till att skaffa en förstärkare med mer uteffekt, låg utimpedans, och låg distorsion. Om du känner att du vill ha rörsteg så finns sådana att tillgå, men är ovanligt och brukar kosta mer än motsvarande transistordito. Kanske Audio Research skulle kunna passa? Personligen skulle jag gå mer på transistoriserade slutsteg.



Var jag för taskig?


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:48:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Taskig? Nej nej.. bra med inputs ju!

20 rör watt tror jag räcker långt dock... har hört andra rörsteg med 20 watt som har lirat riktigt bra och på höga volymer. Rör distortion är ju inte lika jobbig som transistor heller. Dock är jag lite orolig över att mina högtalare kan gå ner till 4ohm... kanske inte blir så bra i just basen?

Mina högtalare är på 91.5db... så lite högre kan jag lira..

Man får nog testa steget på sina egna högtalare innan man slår till (begagnat).

Ingen som vet något om Graafs stärkare?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/18 :  12:38:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Om du har tillgång till ett oscilloskop, så kan du koppla in det parallellt vid högtalarkontakterna. Då kommer du att se att slutsteget klipper vid förhållandevis moderata ljudnivåer som är lägre än du tror!! Det innebär att transienterna "kapas" och aldrig når upp till den nivå de ska. Rörsteg brukar klippa lite snällare än transistorsteg, men det låter ändå inte kul. Det bästa är att spela musik med slutsteg som inte klipper.


Med högtalare med extremt linjär impedans kan det fungera bättre, då blir frekvensgången rakare. Typ lite äldre KEF eller liknande. KEF 107 kanske?, en klassiker.

Men jag tycker fortfarande att det har för lite effekt och för hög distorsion.

JOhan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  13:43:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Knoppen har rätt i det stora hela. Naturligtvis provocerande att skriva att det inte ens är lönt att provlyssna. Men de grundläggande invändningarna är säkert riktiga. Det finns fysikaliska begränsningar i en sådan förstärkarkonstruktion och rörwatt är inte starkare än andra watt som det ofta sägs. Med undantag för att rören klipper snällare, men å andra sidan kan man ju med transistorer få så många watt som behövs utan klippning.
Jag tycker dock att rörljudet är fascinerande och man kan bli förälskad i det. Min förälskelse varade drygt ett år. Jag hade en 15W triodförstärkare. En del lät så bra att jag var beredd att bortse från en del svagheter, som dock blev besvärande i längden. Det fungerade bra med kammarensembler som Knoppen säger. Det var inte någon trist och övermjuk förstärkare utan den hade bra transiens och viss punch om man inte belastade den för mycket. Microdynamiken var bra men det hela blev i längden allför nerskalat. Makrodynamiken var begränsad och en del rockmusik gick helt enkelt inte att spela utan att det lät konstigt. Detta gäller nog också symfoniorkestar. Man kunde koppla om förstärkaren till pentodläge med 25W och till och med öka motkopplingen, men inte ens detta räckte.
Jag bytte till en Krell. Sedan kan man naturligtvis bli rörfreak istället och bara sitta och lyssna till den softa musik det vanligtvis handlar om.
Alla dessa subjektiva observationer stämmer utmärkt med Knoppens fysikaliska resonemang.
Dock finns det en lösning om man vill köra med rör. Högtalare med en känslighet på runt 95 dB, vilket dock ger en kraftig begränsning av vilka högtalare som är möjliga.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/18 :  15:01:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag är rätt kass på rörbiten.. får erkänna det. De bästa ljudet jag hört dock kom just från rör... fast stora KR Enterprise rörsteg.. dock var de bara på 20watt styck.

Tack för varningarna!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/18 :  15:58:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nu måste vi ha lite motpol till ovanstående. Var är rörmaffian?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000