HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Info. och råd ang. skivspelarköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:10:10  Show Profile Send pontus a Private Message
Tvärtemot mina rekommendationer har min yngre bror har fått för sig att musik skall spelas på vinyl och inte på CD. Således skall en skivspelare i budgetklass inhandlas. Då mina kunskaper ang. skivspelare är mycket ringa skulle jag vara tacksam för svar på följande frågor:

Har tittat på Projects remdrivna för 2200:- och 3500:-, Rega P2, samt Dual CS-455. Finns det andra tänkbara?

Lönar det sig att lägga till ett par tusen och få en direktdriven? Och varför det i så fall?


Vänligen,

Pontus

Edited by - pontus on 2003/02/17 13:11:00

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:18:53  Show Profile Send Apex a Private Message
Jag är långt ifrån en guru, men visst är det så att direktdrivna lämpar sig bäst för att DJ:a på, medan remdriften har fördelen att få motorn längre från pickupen = mindre störningar.

Jag köpte själv en splitterny Pro-Ject Debut II för någon månad sedan, och är kanonnöjd. Visserligen står den bra i paritet med min övriga anläggning, hade jag haft en dyrare pjäs hade jag kanske också lagt mer pengar på vinylsvarven. Men som sagt; Pro-Ject är väldigt väldigt bra och kommer med Ortofonpickup som standard. Ska det DJ:as dock, köp en direktdriven DJ-spelare.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:37:21  Show Profile Send pontus a Private Message
Så det kan rentav vara bättre med en remdriven spelare om det inte skall DJ:as?
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:44:51  Show Profile Send Apex a Private Message
En tumregel (som kanske har vissa få undantag?) är att av en remdriven och direktdriven till samma pris är den remdrivna den bättre.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:56:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Project och Rega är säkra kort. Dual spelaren känner jag inte till.
I de prisklasserna får man klart mer om man om man ökar från drygt 2 till drygt 3 tusen. Eller kanske lägger till en tusenlapp ytterligare. Men det beror förstås på vad den skall användas till och vad den skall kopplas till.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:56:09  Show Profile Send pontus a Private Message
Eller varför inte en laserdriven för $13300...?



http://www.elpj.com/
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:05:03  Show Profile Send molsson a Private Message
hur menar du laserDRIVEN???


/marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:12:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Ta den med laser så får brossan inte riktigt som han vill, det blir ju litet mer som CD.
Laserdriven är den nog inte, men avsläsningen sker med laser i stället för pickup. Inget slitage på skivorna när man spelar!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:23:00  Show Profile Send pontus a Private Message
Hittade länken och läste flyktigt. Trodde det var något nytt men det hade visst funnits i många år. Som sagt, inte så hemma i vinylsvängen.

Hursomhelst verkar kontentan vara att satsa på remdriven från Pro-Ject eller Rega för ca 3k (skall drivas med en äldre Denonstärkare så att sträcka sig utöver den summan tjänar man förmodligen inte tjänar alltför mycket på).

Tackar för svaren.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:14:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag köpte en Pro-Ject RPM4 , den är ett stort lyft från de billigare spelarna som nämns ovan. Mycket mindre spårljud och mer detaljer i musiken. Den är klart prisvärd för 4400:- (med Grado-pickup).

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:57:05  Show Profile Send divander a Private Message
Satsa på Rega eller Pro-ject. Skivspelare lämpar sig ypperligt för begagnatköp. Men du får förmodligen köpa till en pickup. Varför inte en Grado black för en femhundring.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:35:03  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
För pengarna skulle jag gått på någon av Pro-Jectarna eller Rega spelaren. Vad gäller Dual så anser jag att hos deras nya modeller så bör man gå upp till 505:an innan de är värda pengarna.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:51:34  Show Profile Send pontus a Private Message
Det blir till låna hem en Pro-Ject och en Rega och lyssna. Börjar faktiskt själv bli lite småintresserad...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000