HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemmabio-kille goes Hi-fi. Bedöm anläggning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:30:01  Show Profile Send reaper a Private Message
Hejsan. Min första post här :) Har hållt på med hemmabio ett tag men har nu börjat bli mer kräsen när det gäller musik så vill satsa lite mer på Hi-fi.

Min anläggning idag består av pioneer dv-747, denon avr3802, canton le109, canton as-25, ihop kopplat med suprakablage.

Har hört att amplifixen ska vara bra då man kan använda den som steg till sin nuvarande receiver. Det jag tänkt göra är köpa nya högtalare, canton l800 antagligen. Koppla in en amplifix till mitt 2-kanals lyssnande. Köpa en Infinity Kappa sub och eventuellt modda min dvd-spelare med bättre kretsar osv.

Verkar detta som en vettig uppgradering? Vad skulle ni byta ut om ni uppgraderade själva? Är moddning ett kostnadseffektivt sätt få bättre ljud ur nuvarande utrustning?

Tack på förhand

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:44:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Sälj recivern och använd enbart Amplifixen istället.
Du kommer att få ett bättre ljud utan att blanda in din Denon.

Sen är inte Canton my cop of tea...lite för mkt. bio över det ljudet.
Sattsa dina pengar på att gå upp i prisklass och kanske då köpa några högtalare begagnat. Det finns nog några i din prisklass på "Säljes"

Istället för att lägga pengar på moddning av dvd:n, ska du nog fundera på att köpa en ny (eller beg.) cd istället. Dvd i all ära, men en dedikerad cd spelare har jag svårt att tänka mig att den slår...med eller utan moddning.

Kablarna du har kommer nog att funka fint för dig.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:48:17  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag förstår inte riktigt... Ska du köpa Amplifixen enbart för att använda den som slutsteg till frontarna via din receiver, eller ska du dra ut signalen analogt från DVD-spelaren & in i Amplifixen? Amplifixen är OK och om du vill kunna separera för-/slutstegsdelarna så är det ett bra alternativ. Du kan dock göra på det viset även på Thules förstärkare... Finns säkert fler producenter som tillåter sådant, men inga jag kan nämna sådär på rak arm.

Jag vet inte hur bra Pioneer-DVD:n är på att spela CD-skivor... Men min chansning är att den är ganska medioker. Jag själv ogillar Cantons högtalare, åtminstone dem jag hört... De nyare kanske är bättre, men skulle aldrig köpa dem. Vad kostar l800? Finns det inga andra alternativ?

Moddning KAN säkert fungera, om du är tekniskt kunnig. Det är inte jag & skulle aldrig ge mig in på det. Dessutom är det inte alltid som moddning gör apparaten bättre(?).

Lycka till!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:50:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Vad skulle dina modds kosta? I övrigt håller jag med sanoj. Skaffa en cd, byt canton mot ngt annat, de flesta märkena kan erbjuda någon form av matchade surroundhögtalare. Bäst hifi per krona med bra stativare och matchad sub för hembion.


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:02:13  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Har själv en såddan receiver till TV:riet, jag tror inte att du kommer vinna någon ljudförbättring även om du skaffar en Amplifix, Denon receiverns försteg är inte sådär jättehurra och det är ju den du hade tänkt ha som försteg, eller???.
Skaffa hellre en dedikerad 2 kanalsanläggning (finns säkert något tomt outnyttjat rum i ditt hem.......)

mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:50:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Reaper:
Försteget i AVR-3802 är inte så dåligt som vissa här skriver. Det är lågbrusigt och har analog signalbehandling om man kör stereoläge eller direktläge. D/A-omvandlarna är dock rätt så risiga. Köp ett slutsteg istället för integrerad förstärkare så får du normalt mer effekt för pengarna. Fast du kanske tänker köra alla tvåkanalskällor till integrerad förstärkare? Men då missar du möjligheten att spela upp dem i P.L.II eller DTS Neo:6.

JOhan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:18:19  Show Profile Send reaper a Private Message
Det jag hade hört om Amplifixen var att man skulle kunna koppla in den som slutsteg genom pre out? Men om jag köper en amplifix är det väl lika bra koppla in den direkt utan blanda in receivern antar jag.

Canton L800 är storebror till Canton M80Dc som jag var och provlyssna på hos hifi-consult. Jämförde mot ett par qrs för några tusen dyrare och tyckte inte pris-skillnaden var motiverad. L800 ligger på 29000:- per par. Har ni några andra förslag i den prisklassen så är jag öppen för förslag. Kravet är att det ska gå och provlyssna dem i Göteborg med omnejd då man inte vill köpa grisen i säcken

Hur mkt behöver man lägga på en Cd för den ska kunna matcha amplifixen. Ge gärna förslag på förstärkare i den prisklassen amplifix är också.

Kappa subben har jag hört och tycker den är en prisbomb med tanke på att det går att pruta lite också, så den ska jag nog ha iaf. Öppen för förslag, tack för tipsen som redan kommit in.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:32:54  Show Profile Send molsson a Private Message
För sören....

För dom högtalarpengarna kan du ju få ett par Sonus Faber Electa Amator 2, min nya kärlek. Sedan koplettera med Sonus Gravis sub, solo center, och wall surround. Till amplifixen passar väl en cdfix!! som dessutom kan köras balanserat till amplifix.


/marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:15:05  Show Profile Send dekengren a Private Message
Reaper, vilken qrs lyssnade du på? Trodde nästa steg från prisklassen du nämner är QRS Saturnus för 45kkr, vilket ju är mer än "ett par tusen" dyrare!? Om du ska ha ett system som både adresserar hifi och hemmabio - så är det nog rätt med Canton-högtalarna, men om du prioriterar hifi så säger jag bara Saaaaturnus!!! Oslagbart bra! Jag betalade exakt 29kkr för mina begagnat.

/Ruskigt nöjd QRS Saturnus-ägare!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:09:33  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by reaper

Det jag hade hört om Amplifixen var att man skulle kunna koppla in den som slutsteg genom pre out? Men om jag köper en amplifix är det väl lika bra koppla in den direkt utan blanda in receivern antar jag.

Canton L800 är storebror till Canton M80Dc som jag var och provlyssna på hos hifi-consult. Jämförde mot ett par qrs för några tusen dyrare och tyckte inte pris-skillnaden var motiverad. L800 ligger på 29000:- per par. Har ni några andra förslag i den prisklassen så är jag öppen för förslag. Kravet är att det ska gå och provlyssna dem i Göteborg med omnejd då man inte vill köpa grisen i säcken

Hur mkt behöver man lägga på en Cd för den ska kunna matcha amplifixen. Ge gärna förslag på förstärkare i den prisklassen amplifix är också.

Kappa subben har jag hört och tycker den är en prisbomb med tanke på att det går att pruta lite också, så den ska jag nog ha iaf. Öppen för förslag, tack för tipsen som redan kommit in.



Jag lånade hem Amphion Xenon från Radiolagret i Gbg häromveckan... Jag grät nästan då jag lämnade tillbaka dem De kostar 27400kr i svart & 32000kr i snyggare trä-finish. JAG tycker att den högtalaren slår allt annat i prisklassen, det finns även matchande center & stativhögtalare som du kan använda som bakkanaler. Den MÅSTE du testa. När det gäller förstärkare finns ju Quads för & slutsteg i 99-serien... De finns också på radiolagret, annars kan du kolla TAG McLarens-grejer... De har ju bland annat ett slutsteg som är utbyggbart från två-kanalssteg(2*100W) till 3/4/5-kanalssteg)(100W/kanal), eller till kraftigare 2/3-kanals steg(250W/kanal)... Men som med allt annat... Smakar det så kostar det! I övrigt gör både Cyrus, Arcam, Vincent, Quad & Meridian riktigt schysta CD-spelare från 10-24k ungefär. Värt att kolla kanske? Cyrus, Quad & till viss del Arcam, även vincent kan du testa på radiolagret... Dyrare Arcam & Meridian på Ågrens Hifi... Sen har du ju Hifi-Stället som ska börja(har börjat?) ta in Densen!

Lycka till!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:55:04  Show Profile Send Conan a Private Message
Fördelen med att göra som du tänkt dig är ju som du själv påpekat att du kan ha ren 2-kanal helt skilt från ett surroundsystem, fast ändå i samma... Det du behöver tänka på är dels en linje-omkopplare till subbasen så du kan driva den också antingen från Denonen eller från Amplifixen.

Dock är nackdelen att du tappar lite flexibilitet med att driva systemet via en Amplifix ibland kopplad som slutsteg (när du använder Denonen). Amplifixens för- och slutstegsdel kan nämligen inte köras helt separat samtidigt. Driver du Amplifixen som integrerad stärkare kan du t.ex. inte ha ett HP-filter inkopplat för att skära basen till dina sidohögtalare, och i och med att du då inte kan skära basen så faller lite av den fina kråksången med att ha en rumsanpassad subbas. Jag sitter precis i samma "knipa" med kombinationen Amplifix, Infinity Kappa Sub och ett par Dynaudio 1.3se.

Så småningom tänker jag nog lösa saken genom att investera i ett bra surroundförsteg och separata slutsteg till sido- resp. surroundkanalerna, men tillsvidare så har jag försökt plocka bort så mycket bas det går från 1.3:orna genom att plugga basporten och trixa med placeringen.

Om jag var i dina kläder skulle jag nog köpt ett bra 2-kanals slutsteg (t.ex. Rotel 1080) för drivning av sidohögtalarna, behållit Denonen som försteg (+ surroundkanalerna) och kopplat in ett separat HP-filter till slutsteget för att skära bort basen. Pioneer-spelaren skulle nog ha fått gå kvar, men då som ren DVD-maskin. Känner du att du vill ha en bättre CD-spelare skulle jag ha kollat in någon av Arcams "billigare" modeller, allt detta i väntan på bra DVD-Audio/SACD-combo-maskiner.

Val av högtalare är ju en väldigt personlig fråga, men själv har jag aldrig varit förtjust i Canton. Dynaudio däremot är ju en gammal favvorit. Kanske någon Contour-modell (T2.1 (det är egentligen en center men tre stycken som surround-front borde bli mumma) eller finliraren 1.3se) ligger inom bugdet? Amphion har jag hört mycket gott om så det vore nog synd att missa en lyssning där med.

Lycka till!!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:12:44  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Fördelen med att göra som du tänkt dig är ju som du själv påpekat att du kan ha ren 2-kanal helt skilt från ett surroundsystem, fast ändå i samma... Det du behöver tänka på är dels en linje-omkopplare till subbasen så du kan driva den också antingen från Denonen eller från Amplifixen.

Dock är nackdelen att du tappar lite flexibilitet med att driva systemet via en Amplifix ibland kopplad som slutsteg (när du använder Denonen). Amplifixens för- och slutstegsdel kan nämligen inte köras helt separat samtidigt. Driver du Amplifixen som integrerad stärkare kan du t.ex. inte ha ett HP-filter inkopplat för att skära basen till dina sidohögtalare, och i och med att du då inte kan skära basen så faller lite av den fina kråksången med att ha en rumsanpassad subbas. Jag sitter precis i samma "knipa" med kombinationen Amplifix, Infinity Kappa Sub och ett par Dynaudio 1.3se.

Så småningom tänker jag nog lösa saken genom att investera i ett bra surroundförsteg och separata slutsteg till sido- resp. surroundkanalerna, men tillsvidare så har jag försökt plocka bort så mycket bas det går från 1.3:orna genom att plugga basporten och trixa med placeringen.

Om jag var i dina kläder skulle jag nog köpt ett bra 2-kanals slutsteg (t.ex. Rotel 1080) för drivning av sidohögtalarna, behållit Denonen som försteg (+ surroundkanalerna) och kopplat in ett separat HP-filter till slutsteget för att skära bort basen. Pioneer-spelaren skulle nog ha fått gå kvar, men då som ren DVD-maskin. Känner du att du vill ha en bättre CD-spelare skulle jag ha kollat in någon av Arcams "billigare" modeller, allt detta i väntan på bra DVD-Audio/SACD-combo-maskiner.

Val av högtalare är ju en väldigt personlig fråga, men själv har jag aldrig varit förtjust i Canton. Dynaudio däremot är ju en gammal favvorit. Kanske någon Contour-modell (T2.1 (det är egentligen en center men tre stycken som surround-front borde bli mumma) eller finliraren 1.3se) ligger inom bugdet? Amphion har jag hört mycket gott om så det vore nog synd att missa en lyssning där med.

Lycka till!!



Jag är ju ingen basexpert alls, men varför kör du inte med det inbyggda HP-filtret på kappa-basen? Kanske är en våldsamt trög fråga, jag vet inte... Vore tacksam för svar åtminstone.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:05:59  Show Profile Send Conan a Private Message
Närå, det är ingen trög fråga. Amplifixen har inte separerbart för- och slutsteg i vanlig mening (t.ex. bygling), utan man kan köra den antingen som integrerad eller som ett rent slutsteg. I "SP-läge" (som det kallas) är därför volymkontrollen och ingångsväljaren bortkopplade helt. Däremot har den en "vanlig" pre-out-signal som jag använder till Kappa Subbasen.

En Amplifix + en HT-receiver är egentligen en väldigt snygg lösning. Man kör 2-kanal med CD + Amplifix + sidohögtalarna (+ subbas) rakt av för vanlig stereolyssning, och kan sedan snabbt koppla om och köra Amplifixen som slutsteg matad från HT-receivers pre-out för multikanal/hembioljud. En sak man bör tänka på som sagt är att kunna växla mellan två källor för en ev. subbas (från pre-out på Amplifixen kontra subkanalen från HT-receivern).

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:30:00  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Aha, lite extra i- & urkopplande bara för att få det att funka även när man kör hemmabio. Då är jag med.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:38:43  Show Profile Send Conan a Private Message
Njaaa, hoppas du inte missförstod. Man behöver inte göra några "fysiska" omflyttningar av kablage för att koppla om mellan 2-kanal och surroundläge, utan en knapptryckning på Amplifix-fjärren och ett tryck på kopplingsboxen för subbasen räcker.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:24:07  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag tycker du ska sälja allt. Köp en vettig cd beg typ sony. Sen en rörförstärkare Edison 60. Och ett par bra burkar Tannoy med 15" coaxialelement. Sen kan du spela skiva efter skiva och bara mysa. En svårslagen kombination helt enkelt.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:04:16  Show Profile Send Conan a Private Message
Glöm inte vaxrullefonografen...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:50:47  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Njaaa, hoppas du inte missförstod. Man behöver inte göra några "fysiska" omflyttningar av kablage för att koppla om mellan 2-kanal och surroundläge, utan en knapptryckning på Amplifix-fjärren och ett tryck på kopplingsboxen för subbasen räcker.



SÅ enkelt, OK! (jag missförstod först...)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000