HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En liten fråga om delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:21:48  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Om vi säger att jag har ett delningsfilter som jag tycker låter bra men skulle vilja lägga in en sk. baffelstegskompensation för att eventuellt få fram lite mera bas.

Behöver jag då göra om hela filtret eller kan man lägga till den utan att förändra något? Och hur ska jag gå tillväga isåfall?

Är inte helt säker men visst använder man en spole och ett motstånd i serie med filtret? eller är jag ute å cyklar helt...

Tacksam för svar och tips mm.

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:26:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Du behöver justera de andra filterkomponeterna. En spole och ett motstånd är vanligt men inte den enda lösningen...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:41:18  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Du behöver justera de andra filterkomponeterna. En spole och ett motstånd är vanligt men inte den enda lösningen...

Okej.

Men.. vilka andra metoder finns det?

Hur räknar man fram värdena?

mvh Niclas

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:19:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Allstå det finns inga fixa formler. Man måste ha stort intuitivt sinne eller så får man simulera!

En av de andra metoderna är att man gör ett andra ordningens filter med spole och en konjugatlänk (med konding och motstånd) och justerar dessa komponenter så att de matchar en baffelkorren. Tyvärr kräver det att man inte har ett för stort område där man måste baffelkorrigera (Stor baffel och hög delningsfrekvens) samt en lagom stor egeninduktans hos elementet.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:42:26  Show Profile Send Pabo a Private Message
Kan du inte mäta så räkna med ca 6dB ökning med brytning från att det största måttet på baffeln ger stöd för en våglängd.

Har du alltså en baffel som är 0,3x0,5m så får du stöd från och med 580Hz (Pytagoras).

Detta är dock mycket förenklat men blir i alla fall något att utgå ifrån.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:41:37  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om du inte orkar designa om högtalarfiltret, gör som du själv föreslog (spole o motstånd), titta här http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm (har provat och resultatet blev över förväntan)

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000