HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Loudness-War
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/09/02 :  11:09:01  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Blev tipsad om denna roliga databas.



http://dr.loudness-war.info/

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/09/02 :  13:05:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ser att en av mina favoriter ligger bra till:
http://dr.loudness-war.info/album/view/85625

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/09/02 :  13:31:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Brukar alltid kolla där innan jag köper musik, avgörande för mig att det inte är tokkomprimerat.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/09/02 :  13:43:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Många av mina ligger bra till med, men mångas favorit ...Dark Side Of The Moon ser det sämre ut för. Fortfarande en väldigt bra skiva med underbar musik. Men kanske ska omvärderas som objekt vid provlyssningar.....Eller så skiter man i siffror o njuter av musiken.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/09/02 :  13:50:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Eller så skiter man i siffror o njuter av musiken

Låter som en utmärkt ide.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/09/03 :  11:14:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja, det är en befrielse när man kan ta varje verk för vad det är och koncentrera sig enbart på musiken, det stör mig faktiskt inte alls att lyssna på äldre dåliga inspelningar, det är en del av dåtidens musik och jag skulle inte vilja ha det annorlunda, det vore som att förstöra ett originalverk.
Det jag däremot har svårare för är när jag förskansar mig nyligt producerad musik som lider av hård komprimering, just för att jag vet att det är en snålkodning och att det skulle kunna vara så mycket bättre.
Rent njutningsmässigt lyssnar jag hellre på en god mono-producering från förr jämfört med den hårdkomprimerade produktionen av idag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2016/09/05 :  11:08:18  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Den här audiofiluppfattningen att inspelningar med hög dynamik är bra och låg dynamik är dålig är väldigt konstig.

Det finns musik som är gjord för att lyssnas på live utan elektrisk förstärkning, Stravinskys Våroffer t.ex. Sån musik bör ju spelas in och upp med en dynamik som är så nära originaldynamiken som är praktiskt möjligt annars är det ju inte "High fidelity".

För den mesta musiken som produceras nu så finns det inget sånt original att jämföra med. Hur skulle Avicii unplugged låta?

Modern musik produceras med hjälp av olika maskiner, en av maskinerna är en kompressor. Om man ska ställa kompressorn på 1 eller 11 är ett konstnärligt val. Man kan inte säga att musik med kompressorn på 11 har lägre"fidelity" än musik med kompressorn på 1. Det är högtalarmusik, låter den som musikskaparna tycker att det ska låta så är det "High fidelity".

Jag kollade i databasen och lyssnade sen lite på Merzbow, han har gjort två album med DR = 00. Jag har svårt att avgöra om musiken är bra eller dålig men det är väldigt tydligt att bristen på dynamik är ett konstnärligt val.

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/09/06 :  11:33:37  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag tycker synd om de musiker som tycker att tokkomprimerad musik är det de vill ha. Om jag har möjlighet låter jag bli att köpa eller lyssna på skräpet.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2016/09/06 :  12:03:11  Show Profile Send hjort a Private Message
@Jonny99
Håller med dig där.
Det är som förr när folk inte gillade distade gitarrer.
Idag vet dem att det är en del av hårdrocken
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/09/07 :  20:04:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Så in i hel-e trött idag. Fick hem 3 nya CD varav 2 var dubbelskivor men de går bara att lyssna i några minuter för sedan distar det bara i hela huvudet

Pengarna åt skogen, inte undra på att folk inte köper musik längre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/09/08 :  10:11:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Troligen komprimerat elände.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000