HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken högtalare ska jag bygga???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/16 :  14:27:04  Show Profile Send Erver a Private Message
Börjar fundera på att bygga nya högtalare igen, 3:e i ordningen. Hade tänkt mig ett par golvare med element och filter för runt 3000 styck. De jag hittills har kollat på är LTS-F1 och Acoustic Focal C600, någon som har byggt någon av dessa? har åsikter om dem? eller kanske har nåt helt annat förslag?

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/16 :  16:12:20  Show Profile Send henricsson a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=8355

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/16 :  16:25:20  Show Profile Send Erver a Private Message
som sagt, vill nog ha ett par golvare...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/16 :  16:49:39  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Jag hade byggt Eton 8_1 om jag varit dig. Annars finns ju ProAc-klonen som verkar populär....
http://www.etongmbh.de/img/schemas/cabinet8_1.gif
http://www.etongmbh.de/img/schemas/network8_1.gif

Mvh
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/16 :  16:50:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har lyssnat mer än en gång på LTS-F1 och de är bra men jag är ju lite partisk...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/16 :  17:08:26  Show Profile Send Erver a Private Message
Fördelen med LTS-F1 är väl också att jag kan få en ganska utförlig byggbeskrivning...

matson: Var finns eton här i Sverige då? Hittar ingen återförsäljare eller prisuppgift på hemsidan...
Go to Top of Page

smockel
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:10:38  Show Profile Send smockel a Private Message
Bygg en ProAc-klon. Dom är tuffa.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:43:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by Erver

som sagt, vill nog ha ett par golvare...

Hoppsan, drabbades av lite dyslexi där.

Japp, ProAc bör du bygga. Spräcker din budget lite, men som nybliven KlonAc-ägare så kan jag varmt rekommendera dem!
Maken till välljud för dryga 7000kr har du nog aldrig (skådat?) lyssnat till, orginalen kostar sex gånger mer.

Något utförlig byggbeskrivning,
http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/frame1.htm

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:53:48  Show Profile Send Erver a Private Message
Maken till informativ sida har jag då sällan skådat!!!

Hmm...kanske skulle ta och bygga ett par kloner ändå, ingen som har ett par ProAc-kloner, bor i närheten av gbg och gärna vill visa upp och spela med sina ögonstenar??
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:39:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
Eftersom jag har lyssnat på på både och så skulle jag säga att LTS-F1 smiskar Klon-ac så att det s*****r...

Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:01:24  Show Profile Send Erver a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Eftersom jag har lyssnat på på både och så skulle jag säga att LTS-F1 smiskar Klon-ac så att det s*****r...

Jasså det säger du...du är inte "lite partisk" nu då?
Måste nog försöka lyssna på högtalarna innan jag bestämmer mig, men det är väl just det som är problemet med DIY:ande...
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:01:07  Show Profile Send FredrikN a Private Message
quote:

Jag måste bara kolla här. Du anser att LTS-F1 piskar klonacen. Inte för att man kan köpa LTS-F1 färdig så vitt jag vet men proac orginalet kostar 45000:- Vad skulle LTS:en isåfall kosta? Prestanda, pris brukar höra ihop.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:10:27  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har du plats så kan du bygga med Ryska 12" bredbandare i öppen baffel + en subb. Spelar skjortan av det mesta. Ett + för den höga känsligheten och inga passiva filter( som brommmmsar musiken ).
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:26:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pris och prestanda brukar höra ihop säger du lite lätt axiomatiskt (hmmm nu dök nog LTS'aren upp i mig men inte helt för då skull jag nog inte säga den 'lätta' självemotsägelsen "lätt axiomatiskt" ). Fundera på vad en sådan högtalare skulle kosta om Wilson hade tillverkat den och gör sedan samma tankelek men där du byter ut Wilson mot Audio Pro.... Skulle tro att prisskillnaden skulle vara rätt stor...

Nåvlä en fördel är att man kan lyssna på LTS-F1 före köp hos HiFi-kit. Tyvärr är inte omständigheterna inte helt optimala minst sagt...

Något som kanske kan säga något om prisvärdeheten är då att det har sålts ca 1000 par byggsatser av LTS-F1 och det finns inte så många ute på beggatmarkanden...

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/17 :  07:19:33  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
matson: Var finns eton här i Sverige då? Hittar ingen återförsäljare eller prisuppgift på hemsidan...

GoldenAge, Engelholmaudio eller "Hifi-micke"

quote:
Originally posted by FredrikN
Prestanda, pris brukar höra ihop.

Muahahahaha....

Mvh
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/17 :  08:43:35  Show Profile Send matson a Private Message
[quote

[/quote]

Priserna varierar ju en del tyvärr och i Sverige får du betala ca 5500 för elementen, medan du kan köpa dom från Tyskland för ca 400Euro+frakt. Om du beställer från Tyskland så kan jag rekommendera dig att också köpa filterkomponenterna där.

http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

Mvh
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/02/17 :  18:34:18  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Givetvis är priset mycket beroende på vem som tillverkat produkten. Ett dyrt märke behöver inte betyda att produkten är värd sitt pris. Detta gör att med kunskap och erfarenhet kan utveckla egna högtalare till en mindre kostnad än om man skulle ha köpt färdiga.
Kan bara säga att om nu LTS-F1 är så bra som du säger kommer jag att överväga att köpa dessa mär budgeten tillåter. Eftersom du talar så varmt om dom måste jag fråga om du bär del av ansvaret för dom, eller om helt enkelt förkännar det?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:18:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har ingen del i dem... Tyvärr!
Rekommenderar att du försöker lyssna på dem någonstans. De bör ju finnas någonstans i närheten av dig men det vet man ju inte. De finns däremot på hifi-kit men som sagt lyssningsituationen där är inte den optimala. Kanske vi kan lura fram några synpunkter från människor som har byggt dem? Om epkpeng inte tycker det blir för mycket reklam nu...

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:40:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Gränsfall.

Men det står ju (i härligt lätt rosa text) att du är insnyltad i LTS och det kan man tolka som att du självklart rekommenderar de produkterna som därigenom säljs.

F.ö.
Klart grabben skall lyssna på högtalare! Tänk bara på att det finns en massa högtalare där ute, och att de allra flesta högtalare har en skara anhängare som kan tala varmt och rekommendera.

Vill du vara med och lära dig, borde HFLS-1 kunna intressera. Dock ett långtidsprojekt, men kusnkap kommer inte på en kafferast (utan på flera). Sök på DIY sidorna om just HFLS-1

// Pär E
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:50:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
epkpeng: Jag håller med dig...lite!
Är det tredje bygget så är det dags att sätta sig in i hur man konstruerar mer som det då blir med HFLS-1 men samtidigt är ju det ingen golvare som Erver ville ha... Fast visst vill vi ha en basunderdel till dem, eller hur? Kanske en aktiv variant med Xls...

Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/18 :  12:42:46  Show Profile Send Erver a Private Message
Hmm...ja det tål att tänkas på det här med högtalarval, men ett angenämare problem kan man väl knappast ha?

Förstår naturligtvis att jag måste lyssna innan jag köper, vad andra säger låter bra i deras öron behöver ju inte låta bra i mina, även om det är en klon av en högtalare som kostar 45000. Men att lyssna på DIY högtalare är ju som sagt inte det lättaste, LTS:en kan man väl lyssna på i Sthlm, men jag har 50 mil dit och aldrig vägarna förbi, är dessutom lyssningsförhållandena så dåliga som det sägs verkar det ju inte så lockande.

HFLS-1 verkar ju inte så dum även om det är en stativare...men skulle jag då lägga till en aktiv baslåda med en Xls-bas spricker min budget som en ballong i vacuum...

Det bästa är nog att försöka hitta lite DIY:are på nära håll som vill visa sina grejjer, nån som känner sig manad
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/18 :  12:47:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Erver: var bor du?

Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:00:52  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Hej Erver!

Du vill bygga högtalare. Därmed tror jag att du precis som jag inte har den kompletta kunskapen om hur en högtalare fungerar med alla parameterar med mera. När jag började med högtalare så blev det så att jag av en slump köpte "bygg beskrivningen till LTS högtalarna" (Den kostar 50:- eller något sådant på Hifi Kit).

Det var det bästa jag gjort! För i den står det mer om högtalare än man kan tro. Hur man ska mäta samt hur man vill att en högtalare ska mäta och fungera. Kunskap som inte jag har sett på något annat ställe. Varken på diy sidor eller hos högtalartillverkare som i de flesta fall verkar presentera extremt lite info om sina högtare. Om det är i brist av kunskap eller kommersiellt syfte det vet jag inte!

Byggbeskrivningen är en redig lunta som jag tycker att alla som är intresserade av högtalare borde ha läst. Det finns en massa fakta som man kan försöka att implementera i sina egna alster. Tror man inte på det som står så kan man ju alltid försöka att motbevisa det hela

Mvh Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:39:24  Show Profile Send bassman a Private Message
Nagref, kan du kort beskriva skillnaden/likheten mellan Proac-klonen och LTS-F1?
Har själv börjat bli sugen på klonen, men har inte hört den, bara läst många positiva reaktioner.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:13:30  Show Profile Send Erver a Private Message
quote:

Erver: var bor du?

I Göteborg.

sub_sonic: Jo jag har hört att den ska vara väldigt bra och informativ, men jag trodde att den nästan uteslutande handlade om LTS-högtalarna. Eftersom jag ändå byggt högtalare innan så vill jag nog ändå inte riktigt välja högtalare efter byggbeskrivning. Är den dock nu så bra som du säger så kan man ju köpa den ändå, utan att bygga just dem högtalarna.

Mina 2 första alster blev väl lite för mycket hafsbyggen med mer eller mindre budgetelement. Under byggets gång, som inte varade speciellt länge, tänkte jag betydligt oftare än inte att "kan jag inte få klart de här s****s högtalarna nu så jag får höra hur de låter?" (kanske nån som känner igen sig...)

Den här gången vill jag att det ska bli något betydligt bättre och mera välbyggt!! Ser nästan mera fram emot själva byggandet än lyssnandet...

Edited by - Erver on 2003/02/18 18:14:34
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:24:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Erver:
I Göteborg kan du få lyssna på lite olika DIY byggen....Tro mig! ;-)

// Pär E
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000