Author |
Topic |
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2016/06/10 : 20:22:34
|
Tror att min konstiga ljudkurva är att REW och andra ljudmätningsprogram inte riktigt gillar att man har olika källor. Ett källa som uppspelning,en annan som inspelning. Bäst är att köra allt via en källa, alltså ett ljudkort. In och ut. Inte som jag FX-D802 USB som lyssning och mäta på externa Focusrite burken. Provade DCRDesigner och dom rekommenderade inte det. Fick andra kurvor som såg vettigare ut. Lite kul faktiskt att exportera en Convolver och importera den i EQ APO. Och det låter bra! Men, likförbannat så gillar jag "den knäppa kurvan" som jag visar i första inlägget. Och som jacozz säger: "Jag tror det i första hand beror på att det oftast är väldigt stor skillnad på on/of axis på såna däringa "jag kan allt" element." Man måste fixa lite själv. Utan EQ så låter dom burkiga i mina halvdämpade 27 liters lådor, som förväntat. Så jag använder 10 års erfarenhet av "nearfield" lyssning och inser att jag vill använda mätning för att hitta peakar men ändå jag som bestämmer! :) |
Edited by - Wheels on 2016/06/10 20:23:52 |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2016/06/10 : 20:32:41
|
Eller, det här är min hobby, har jag inget att mäta, så gör jag det ändå och hittar nått "fel" som jag måste göra nått åt. :) |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2016/06/11 : 11:00:05
|
"Eller, det här är min hobby, har jag inget att mäta, så gör jag det ändå och hittar nått "fel" som jag måste göra nått åt. :)"
Haha |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Topic |
|
|
|