HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har vi glömt att lyssna och njuta på musik ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:07:04  Show Profile
Hej alla,

Även om jag är tämligen ny som medlem på detta forum, så kan jag med gått samvete säga att jag varit med i några år.

Och med den erfarenheten i "bakluckan" så kontaterar jag att tämligen många här verkar mera lyssna på utrustningen än på musik - snälla säg mig att jag har fel !!!

Så frågan är som följer:

Hur många månader (år) har DU lyssnat på musik UTAN att du har modifierat / bytt / testat någon annan komponent i DIN stereo/hemmabio ???

Jag upppfattat det nämligen som om relativt många här håller på och ändrar på sina parametrar (flyttar högtalare, byter kablar eller utrustning) väl ofta.

Sedan skall man ALLTID komma ihåg att den riktiga referensen är att närvara på t.ex. <live performance> ala "Allsång på skansen" - typ :)

Best Regards
Bamsefa

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:17:29  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Men nu tar du bort en ev de riktigt stora kulisserna i denna hobby. Som du nog filurat ut så har det nog inte så ofta med välljud att göra, utan att man stillar ett smått perverst beroende att mecka och moja med tekniska pryttlar och manicker. Det kanske är därför det inte syns till så många kvinnor på detta forum?



...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:25:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
här finns ju lite olika kanaler att välja på det här forumet.
Men jag har märkt på mig själv att det inte är så mycket små fibblande längre. Då blir det mer större saker som inköp eller så men även där så har det lugnat sig.. Kostar lite för mycket nu om man ska uppgradera

ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:33:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag lyssnar på en hel del prylar, och det kan verka som att jag byter ofta, men vad de vet gäller förstärkare, som jag köpte min första tyngre av 1974 - en Accuphase - så är jag sedan dess inne på min femte sedan dess inkl. den första. Den andra Accuphasen köpte jag 1977 och behöll i 15 år. Den första cdspelaren köpte jag 1985, och är inne på den 4,e sedan dess. Och högtalare har jag haft 6 olika av sedan dom första "tyngre" 1974. Så jag lyssnar allt på musik emellan bytena. Mer lyssning blir det ju bättre det låter.
En del tillfälligheter, har gjort att jag under det senaste året har hållit på att uppgradera min anläggning mycket det senaste året.
Och det blir en del byten till innan jag är klar med min anläggning om förhoppningsvis ca. ett a två år. Det blir ett par nya effektförstärkare. Cdspelaren kommer jag att behålla, men kanske uppgraderar jag den till SACD-DVDAudiospelare framöver.
Högtalare kommer jag kanske att byta ut, men jag funderar också på alternativet en högklassig subbas till dessa stativare (Sonus Faber Electa Amator 2). Efter detta, så blir det förmodligen nya högtalarkablar och signalkablar. Men det blir mycket (trevligt) arbete med att lyssna mig fram till dessa prylar som jag hoppas att dom kommer att stanna länge framöver. Men sedan arbetar jag hela tiden med finslipning av anläggningen med div. tweaks och även rummet kommer jag att lägga ytterligare en del jobb på innan jag är helt nöjd med detta.
Och det är musiken som jag lyssnar på, när jag utvärderar dessa förändringar i min anläggning. När jag har sämre grejer hemma så orkar jag helt enkelt inte lyssna. Det blir mer TVtittande istället.

Och naturligtvis ska man lyssna live, men det är inte ofta som "live är live". Ljudet passerar oftast via en mikrofon, genom en förstärkare och ut genom PAhögtalare. Och rummet är ofta ganska dåligt på spelställena. Och på operan eller i konserthuset låter det helt annorlunda/olika beroende på var i salongen man sitter.
Så även live kan man få olika preferanser.
Och om man spelade live hemma med det ljudtryck som ett bluesband eller en jazzgäng kan komma upp i ute, så skulle man snart få problem med hörseln.

Jorm
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:45:06  Show Profile Send KC a Private Message
Hejsan Bamsefar!

Man måste ha i åtanke att detta är ett HiFi forum. Vad annars skall
man prata om, om inte utrustningen. Visst, det finns en musik area,
men när jag diskuterar musik blir det på musik siter, inte HiFi
siter.

Jag kan tänka mig att det är samma på "bilmeckarsiten", frågan där
kanske blir "varför kör ni inte runt i bilen i stället för att mecka med den?". Det ena utesluter inte det andra.

För min egen del: sedan 1985 har jag bytt förstärkare 1 gång,
högtalare 1 gång och CD spelare 2 ggr. Kablage har jag kanske bytt
tre-fyra ggr.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:51:11  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Klart man sitter å lyssnar på musik i massor, iaf jag, det är ju det som är grejjen med att ha tex flyttat om osv å fåt ljudet kanonbra, det är ju då man sitter där i timmtal... eller om man jämför mellan olika kablar tex, då kan man sitta hur länge som helt å testa, dvs lyssna...

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/25 :  11:04:37  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag vet att jag var på detta ämne och nosade i en annan tråd

hmmmm kan det kanske varit något om mp3 kanske ??

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/25 :  11:21:12  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kom på en sak till ...

Vet att det var någon på forumet som sa att han "brydde sig lika mycket om tekniken bakom hifi som själva ljudet" jag kommer inte ihåg vem men tycker nog det var ganska bra sagt. Klart att om man är riktigt teknik kunnig/intreserad så klart kan man lyssna på mindre musik och pilla/trixa mera :P

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:02:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Klart att man hifi-förstörd....


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:21:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Bamsefar!

Mycket bra fråga!!!! Att verkligen lyssna tar tid och det går inte att meckla med en massa vid sidan om utan det är total koncentration på lyssningen som gäller. Det blir lite som meditation faktiskt....

Jag har levt med en anläggning i 16 år fram till i vintras då det knäppte till och det var dags att uppgradera. Och visst har du rätt i att det är lätt att falla i "bigger, better"-fällan. Den har jag suttit i det senaste halvåret med resultatet att jag har skeppat CD-spelare som en galning och en och annan förstärkare och högt. har också passerat i revy...


Men allt har väl sin tid och en av finesserna med just vår hobby är att den är väldigt individuell. Var och en gör det de tycker om och bedömmer sitt ljud med det bästa verktyget som finns, deras egna öron...

Vänligen, Per

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:43:51  Show Profile Send matson a Private Message
Bamsefar: Nej, jag tror ingen här har glömt att lyssna på musik!
Däremot är detta ett hififorum och således diskuteras hifi. I mitt fall så har jag många att diskutera musik med, men få att prata hifi med.....då är ju ett forum kanon!
Här diskuteras inte heller hungersnöd, myggbett, trädgårdsskötsel eller fotboll i någon större utsträckning. Det innebär ju(naturligtvis) inte att "invånarna" här inte har åsikter om ovanstående ämnen(iofs har jag inga åsikter om trädgårdsskötsel)

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/25 :  13:47:31  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag brukar svara ungefär så här:
Om det bara var för att jag älskade musik, så skulle jag vara nöjd men en enkel anläggning. Jag tycker nämligen att man kan lyssna på olika sätt - antingen efter musikglädje (bra upplösning, tight kraftfull bas etc) eller realism (stereoperspektiv, klangrealism etc). Jag har haft några av mina största musikupplevelser till en enkel köksradio. Första gången jag hörde The Kings' Singers, till exempel, var på en kassettbandspelare i en god väns kök. En stor musikupplevelse med gåshud, som jag har svårt att upprepa.

Hifi är mest ett teknikintresse för mig. Jag är intresserad av sådana områden som medvetandefilosofi, kognitionsvetenskap, semantik, molelylärbiologi och så vidare, just för att "jag vill veta hur det fungerar". På samma sätt är det med Hifi - jag vill veta hur man uppnår en bra överföringsfunktion, och jag älskar när jag därför blir tvungen att sätta mig in i hur man designar en förstärkare, hur rumsakustik fungerar, vad fourier-analys är för något, etc etc. Det är ny kunskap, och sådan törstar jag efter! Det är kärnan i hifi-intresset ;)

Och så behöver ju alla män ett projekt eller två, eller hur?



MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/25 :  17:25:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Ju mer musikalisk - ju sämre anläggning

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/25 :  17:47:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Det intressanta är väl närmast varför denne Bf överhuvudtaget bryr sig??, samt
varför Bf talar så högt( skriker, ed)???


Mvh A
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/25 :  18:00:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Kan du inte ta och presentera dig lite närmare, Bamsefar?
Vad har du för erfarenheter, vulken anläggning har du eller vill ha?
Och hur mycket ligger intresset för din del på musiklyssning resp? apparatlyssning?
Det blir liksom lite lättare att förstå folk, om man vet lite om deras bakgrund.

Jorm
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  18:24:46  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej alla,

Även om jag är tämligen ny som medlem på detta forum, så kan jag med gått samvete säga att jag varit med i några år.

Och med den erfarenheten i "bakluckan" så kontaterar jag att tämligen många här verkar mera lyssna på utrustningen än på musik - snälla säg mig att jag har fel !!!

Så frågan är som följer:

Hur många månader (år) har DU lyssnat på musik UTAN att du har modifierat / bytt / testat någon annan komponent i DIN stereo/hemmabio ???

Jag uppfattat det nämligen som om relativt många här håller på och ändrar på sina parametrar (flyttar högtalare, byter kablar eller utrustning) väl ofta.

Sedan skall man ALLTID komma ihåg att den riktiga referensen är att närvara på t.ex. <live performance> ala "Allsång på skansen" - typ :)

Best Regards Bamsefar



Du har helt rätt Bamsefar, och jag ser samma sak som du när jag tittar runt mig - folk verkar vara mera intresserade av sina anläggningar än av sina skivors förhoppningsvis fascinerande innehåll.

För att svara på din fråga kan jag säga att min mest spelade anläggning (jag har många, i olika rum, de flesta har inte ändrats sedan anläggingen satts upp, om det inte varit absolut nödvändigt för att något gått sönder) består av:

Skivspelare Dual CS5000 (från 1988 tror jag, modifierad 1989 och inte rörd sedan dess frånsett en ny nål till ortofon OM40-pickupen förra året),

CD-drivverk Philips 960 (gammal, gammal) som fungerat helt perfekt och driver en Sentec Diana (från 1993).

Försteg är sedan 1994 en Fosgate model 4, som modifierades till användbart skick omedelbart och har inte rörts sedan dess (frånsett byte av en krets för att kunna använda en annan fjärrkontroll).

DTS-dekoder är en Millenium (DTSs eget fabrikat, från 1997 tror jag)

Slutsteg är en NAD 208 (helt orörd - kommer från allra första produktionsbatchen) och för bakkanalerna ett 2 * 120W mosfet-slutsteg som jag konstruerade 1981 och tillverkade tills jag tyckte att det fanns andra goda slutsteg, så jag kunda ägna mig åt annat än att behöva göra ett.

Alla interconnectkabalar är RG62 och högtalarkabel är 4 meter EKK 2 * 1,5 mm2.

Högtaleri får ni själv lista ut vad jag använder De är i grunden från 1978 dock kan jag avslöja, fast just dom jag spelar på är av senaste modell (2000).

På gång...
är dock att införliva en CD-brännare och en ny hemmabioförstärkare, båda köptes in för några månader sedan, men man har ju aldrig tid att koppla in dem. Det är ju mycket roligare att spela sina skivor. Till anläggninen har dock införskaffats även en Hopper-projektor, och när den väl kommer upp (har bara haft den i ett halvår) måste jag nog fixa iordning de andra grejjorna också...


Men som Sladd så tydligt uppgivit ett flertal gånger - han och gänget runt honom (Timbre, Jorma, Ekman, Sanoj, m fl, fast Sladd har visst aldrig träffat Jorma har jag förstått, men anger ändå att han är "av samma typ") har ett helt annat intresse än jag.

Inget fel med det!

Varje människa vet ju bäst vad som gör honom eller henne lycklig, förhoppningsvis. De är intresserade av att fippla med apparater, byta och att modifiera. Skivorna har de antagligen bara för att kunna spela sina apparater.

Hos mig är det tvärtom - jag har mina apparater bara för att kunna spela mina skivor. Det är ju det som är kul!

Det allra märkligaste är att det i mina öron låter mycket bättre hemma hos mig än hos alla apparat-bytare jag träffat. Kan det, hemska tanke, vara så att deras strategi för att nå "det optimala ljudet" inte är optimal... Kanske är det bättre att söka återgivningskvalitet än "ljudupplevelse"?

Det är i varje fall mitt tips till alla som känner igen sig i min inställning till inspelad musik - bli inte en apparatbytare - ni går bara vilse. Den enda som blir lyckligare av det är hifi-branschen som lever gott på dina misstag.

Vänligaste hälsningar, både till alla cineaster och discofiler! Och föralldel alla apparatintresserade också! Bara ni är lyckliga så.

Ing. Öhma
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:50:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ja du Öhman, det är tydligt att vi ligger efter när det gäller att njuta av musik

En philips 960 som drive till en Diana? Nu ligger bestämt katten och har kramp på golvet, vad felas??

jag har träffat Jorma nu så det kan vi stryka.

Kretsen kring dig och dina underlydande i LTS - du vet den där föreningen där alla gör som ledaren säger och man mäter sig fram till alla resultat - har dom någon gräns för hur mycket de FÅR byta i apparatväg eller avvika från recommended list innan de blir uteslutna?

Naturligtvis ÄR detta bara på skämt och har INGET med verkligheten att göra för inte skulle väl du lägga ord i andras mun, du som hatar det så mycket själv?

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:11:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

He he, jo det finns många aspekter på det här med hifi. Det blir man effektivt medveten om genom att följa den här tråden.
En hel del kloka ord finns här också. Det är lätt att gå vilse i apparatbytesdjungeln. Man vänjer sig snabbt vid nya nivåer och det är frestande att jaga förbättringar.
Även om jag nu finner mig uppräknad som tillhörande "gänget runt Sladd", så kan jag bara tala för egen räkning och visst är det kul med hifiprylar! Speciellt med så´na som ger musikupplevelser också...
Själv är jag väldigt ambivalent i apparatfrågan. Är barnsligt förtjust i veteranprylar och då jag har svårt att skiljas från en enda gammal trotjänare, kan jag också konstatera att utvecklingen faktiskt gått framåt. Mitt gamla ömt vårdade försteg från sjuttiotalet står sig inte mot dagens kvalitetsbyggen. Hur gärna jag än skulle vilja.
Ett exempel bland flera.
Själva hifi-intresset har aldrig stått i motsatsförhållande till musikintresset. Dom löper alldeles utmärkt jämsides.
Däremot har en ökande internetverksamhet bidragit till en minskande musiklyssning. Räknat i tid alltså.
Man kanske lyssnar mer intensivt numera, vad vet jag.
Som helhet är det väl fantastiskt med en fritidsverksamhet som har många sidor!
Upplevelsemässigt, socialt och tekniskt.
Man lär sig dessutom en hel del på köpet. Engelskan får sig en skjuts genom att lusläsa internationella hifimagasin. Man tränar sin hörsel. Förståelsen för tekniska sammanhang ökar o.s.v.
Nu inser jag att det finns en hel del psykologi att inhämta också...

Ett hififorum är ju en utmärkt plats för utbyte av idéer, tankar och erfarenheter.
Det här med gängbildning har vi emellertid vuxit ifrån. Tror inte att Sladd skulle orka med att ha den nämnda gruppen "runt" sig...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:33:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om man skall ta det lite allvarligt detta spörsmål. Mitt förra inlägg var såklart en medveten grov känga till Öhman för den gängbildning han lade fram samt det intresse vi påstods ha (han hatar att själv bli "förklarad", framförallt felaktigt)

Om man inte hade musikintresset skulle tiden vid anläggningen bli helt meningslös. jag har mycket svårt att föreställa mig hur det skulle vara att lägga hundratusentals kronor på något för att detta något skulle återge en puls/klang/blip eller blop på ett visst sätt?

Hifi är som Timbre säger en helhetshobby. Vi umgås både privat och på nätet, man lär sig massor hela tiden och de "gäng" som uppstår kommer väl oftast ur ett motsatsförhållande visavi en annan faktor. Om denna faktor påstår att vi slänger pengar i sjön för att göda hifibranchen och lida av inbillat välljud samt ha skivor för att kunna spela apparaterna, ja då vet vi att den faktorn, det är inget vi kan identifiera oss med. Det är en främmande fågel. Som har sin rätt naturligtvis att finnas och frodas bäst den vill, även här på Hififorum under givna förutsättningar.

Jag finner denna eviga kamp mellan två sidor ganska enfaldig och helt fruktlös. Är det någon mer som känner likadant? Vad kan vi göra för att avleda detta tjafs?




- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:44:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Bf( PJ)!!

Bf,-eller A tar PJ* istället, så... PJ, hur är det möjligt att kontatera:
"att tämligen många här verkar mera lyssna på utrustningen än på musik"-???,

-att sen detta( musik, ed) ( i princip, ed) inte diskuteras alls på HF stegrar ju
avsevärt svårighets-graden??,-som slutligen når psi-mutant´s-nivå* om man
dessutom betänker din, här mkt ringa( i tid, ed) närvaro


Var ärlig nu PJ,-skrev du inte ovanstående mest för att mucka lite….. Jo....
kom igen nu..... du kan berätta för A!! A ska inte säga det till någon annan..
.. på heder´s!!

A( om någon, ed) vet ju hur pass olidligt det kan bli när man är debatt-sugen
men ingen annan är på humör. Ja ja,- A tycker inte att det var så värst farligt... iaf.


Detta om detta.


* för Bf,- det är väl okej? om A hädanefter använder ditt( för A, ed) mer "naturliga" Hf namn: PJ.

** parapsykologiska förmågor( som magi,-typ, ed).



Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/25 20:49:1
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:50:52  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Ja du Öhman, det är tydligt att vi ligger efter när det gäller att njuta av musik



Ni njuter nog lika mycket, men frågan är: Gör ni det lika ofta???

quote:

En philips 960 som drive till en Diana? Nu ligger bestämt katten och har kramp på golvet, vad felas??



Tja... Han kanske ätit nå't olämpligt?

quote:

jag har träffat Jorma nu så det kan vi stryka.



Jag stryker! Det var inte en så viktig info dock.

quote:

Kretsen kring dig och dina underlydande i LTS - du vet den där föreningen där alla gör som ledaren säger och man mäter sig fram till alla resultat - har dom någon gräns för hur mycket de FÅR byta i apparatväg eller avvika från recommended list innan de blir uteslutna?



Jo, just det. Jag försöker ju tvinga fram regler och lagar och vill görna reglera allting himla mycket och har tillåme föreslagit att styrelsen skall ha rätt att göra husrannsakan hos folk, och alla i styrelsen håller med mig om hur viktig fråga det här är!

Närå, ja' ba' skoja. Du me' va?

Jag gläder mig dock med alla dom som är nöjda, och känner med dem som inte ännu är det. Jag tar inget ansvar för någon "recommended list", den är det nämli'en webbmastern som snidat ihop, tror jag. Min inställning är att verkligheten är alldeles för dynamisk för att det skall vara vettigt att ha en "recommended list". Dessutom har vi inte resurser att hålla koll på allt som inns på markanden. Försöker så gott vi kan gör vi dock.

quote:

Naturligtvis ÄR detta bara på skämt och har INGET med verkligheten att göra för inte skulle väl du lägga ord i andras mun, du som hatar det så mycket själv?

Sladd



Jag ville bara prova, en gång, bara för att se hur det kändes.

Liksom prova hur det kändes att ta seden dit jag kom. Skall aldrig mera göra om det!

Hoppas även Jorma kan ha vänligheten att sluta upp med det.

Vh, Ing. Öhman

PS. Du är skarp Sladd, ser liksom hur saker står till. Den skärpan borde du kunna rikta även mot andra än mig, eller vad säger du? Du har uppenbart noterat vissas tendenser att vilja lägga saker i min mun, men du har inte gjort något åt det. Du har mitt förtroende att framdeles agera mindre enkelsidigt, hoppas du har viljan också
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/25 :  21:01:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Nåja, då var vi vär å gruppera människor i kategorier igen...Kul, verkligen.

Ang frågan, som är intressant, så är jag kluven. Jag har nästan alltid musik på, oftast i bakgrunden medan jag jobbar med något annat; diskar, bokföring, städning, läser, skissar på nya projekt etc. Självklart blir det ett par, kanske tre fyra ggr i veckan som jag sitter ner och njuter enskiva rakt igenom.

Pga (ja jo, väljer pga) att jag utvecklar högtalare så är det ständigt nya modeller, nya element och tester på gång. Dock har jag en referens fast och bestående.

Jag har dessutom lite "folk" som kommer hit och har med sig (hifi-)utrustning vilken testas och utvärderas, nu senast Advantage Int Förstärkare.

Kort och gott, jag tycker även produkterna är roliga, intressant och jag ägnar dom gärna lite tid. Å andra sidan kan jag ibland släppa allt för att sitta ner med ett glas rött och bara uppleva lite musik ibland...





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/25 :  22:01:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ojdå, att världens bästa anläggning finns i Sverige!
Att du inte har upplyst oss om detta tidigare Öhman. Så hade vi slutat att byta apparater för länge sedan.
Och sparat en hel hög med pengar som vi hade kunnat använda till annat. Men kan det inte bli lite problem om alla vill ha dessa Nad och Dianor? Vad ska man isåfall köpa utan att det blir dyrt.
Fast, jag tycker jag har hört dom orden förut, att min anläggning slår alla "finanläggningar". Var det inte någon från hemmabioforumet som sa något sådant? Det var väl inte möjligen du som var inne där under annan täckmantel
Men huvudsaken är att du är nöjd. Och har man så bra ljud som du tydligen har enligt dina egna preferanser, så finns det ingen anledning till att byta apparater.
Vad händer förresten med kondensatorer och annat i dom apparater efter 15 år. Låter det ännu bättre då, för dom bör ju vara mycket välinspelade vid det här laget.
Och så kan det ju vara lite svårt att få råd med apparatbyten, då som du själv har sagt, din ekonomi inte kan vara så god efter förluster i din egen firma på bortåt miljonen. Som du har förlorat i din forskning, för att vi alla ska få bättre ljud
Det är ju tur att det finns folk som lägger egna pengar på att alla ska få mera välljud.

Jorm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/25 :  22:11:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Quad är bäst!


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2002/07/25 :  22:44:10  Show Profile
Först vill jag bara säga att det känns skönt att se att inte folk tappat perspektivet, som jag gjorde <once-upon-a-time>.

quote:

Audiomaniker Wrote:

Hej Bf( PJ)!!

Bf,-eller A tar PJ* istället, så... PJ, hur är det möjligt att kontatera:
"att tämligen många här verkar mera lyssna på utrustningen än på musik"-???,



Iofs lär det finnas folk med problem att skilja på vem dom är...

Jag är inte PJ eller vem det nu skall föreställa, och inte känner jag dig heller . Om du hade tagit dig tid och ork att se på min profil så skulle du se mitt riktiga namn.

För övrigt så anser jag inte att antalet inlägg är det som avgör om en person är bra eller dålig, utan hur personen skriver eller skall vi säga uttrycker sig. Jag är själv mer eller mindre ordblind, svär över mitt tangentbord som inte kan stava och dyligt - men det hindrar mig inte det minsta.

Vidare så har jag himla svårt för förkortningar, så här är en till dig A:
S N K D F L U V D S F.

Någon (Jorma ???) ville oxå att jag skulle presentera mig, eller snarare vad jag själv har i utrustning. Det skulle dessvärre lätt bli en uppsats att gå igen det jag med åren ägt och testat. Och det är exakt därför jag ville se att andra inte, allt för lätt i alla fall, fastnar i en uppgraderings cirkus.

Jag har haft en hel del goa saker som Wilson, Genesis, Krell, Audio Research, Nakamichi, Sonic Frontiers och en skrälldus med kablar, t.ex. Nordost SPM (Valhalla fanns inte då) osv. Det hela slutade i alla fall med att jag gjorde mig av med allt, och inte lyssnade ett enda på musik i ett år - jag hade själv fastnat i en evig rundgång av uppgraderingar och jag ville ut...

Idag äger jag en uppsättning TAG Mclaren boxar: T32R, DVD32R mk2, AV32R EX bp5.1-192K, 2 st 100x5R och till allt detta Mirage högtalare (ja, mina huvudhögtalare, OM-6, är tillsalu - helt rätt). Denna anläggning har varit precis såhär sedan DVD32R kom till mitt hem, dessvärre har just DVD32R varit lite av ett sorgebarn och har spenderat mer än hälften av ägd tid hos tillverkaren för service. Detta har gjort att en viss parameter, CD/DVD-drive, har varit två olika - inget jag direkt kan rekommendera.

Man kan av ovanstående lätt tro att det bara är hemmabio som gäller (plasma), men det vore helt fel. Jag har ca 500 CD som jag cirkulerar (som någon skrev om hur man lagrar CD skivor, jag rensar också mina två skåp lite då och då - det går inte att ha allt) och drygt 100 DVD filmer (som också byts ut vartefter).

Så syftet med frågan var enkel, att försäkra sig om att ingen råkar ut för det jag genomgått. Att tvinga sig att avstå just för att man blir så himla trött av att jämt byta... Under en period på 12 månader var min stereo endast i fullt fungerande skick i ca 2 månader - det min herrar & damer är direkt dåligt...

Givetvis är ett HiFi Forum, som detta, ett ställe att bl.a. utbyta åsikter om aparater. Sålänge alla kommer ihåg att alla har olika smak, att några direkt grupperingar inte finns och att man alltid kan ha fel (ingen är perfekt).

För övrigt, eftersom folk verkar vilja veta:
Jag är inte med i LTS (och har träffat Ing. Öhman), men jag har varit under ett år. Jag har inga som helst kopplingar mot tillverkare eller återförsäljare. Jag är "singel" helt enkelt, dvs. mina åsikter/tycken & smak är mina och enbart mina. Det jag med åren fått lära mig av SAF (Spouse Attractive Factor) är att stora mojänger (Spouse namn på lådor som "står och dräller på golvet" typ) inte hör hemma i vårat bohag. Det styr en hel del det...

Best Regards
Bamsefar

Edited by - Bamsefar on 2002/07/25 22:46:4
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/25 :  23:00:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag hade bestämt mig för att inte gå på dig Jorma. Kanske gör jag fel nu men du verkar vara ute efter att mucka precis som vissa av LTS'arna.

Jag har lyssnat på vissa av Öhmans anläggningar (d v s de som han har bidragit med de mest väsentliga delarna av) och de låter bättre än alla anläggningar med krellar, Wilson och liknande som jag har lyssnat på.

quote:
Men kan det inte bli lite problem om alla vill ha dessa Nad och Dianor? Vad ska man isåfall köpa utan att det blir dyrt.


Om alla ville ha dessa saker så skulle de säkerligen varit billiga att producera. Det är mycket billigare att producera en miljon av en sak än bara ett ex. Det borde även du förstå. Och om dessa människor skulle ha en alltför dominerande del av marknaden så skulle marknaden snart hinna upp dem. Tyvärr fungerar inte marknaden som den ska då folk köper saker mer efter märket än efter vad de kan men den tendensen började ju redan i övergången mellan 1800 och 1900 talet så det är inget nytt.

Jag tänkter inte svara för Öhman, för det är han fullt kapabel att göra själv och jag tänkte inte ta till några retoriska taskgrepp i det här inlägget (som jag gjorde på Hifimagasinets forum och generöst berättade om det så att du skulle kunna ha något att klanka på men då försvann du med svansen mellan benen...)

Vh
/anders

-The world is my oyster...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000