HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eriksson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/03/11 :  21:24:29  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Jag känner kanske att jag bör uppdatera min egen profil lite här på forumet. Det är så att, jag började med högtalare i slutet på 80 talet. Egentligen ville jag börja redan på 70 talet, men jag var då allt för ung, och blev förskräckt av alla de tekniska grafer jag då såg, som handlade om högtalare. Och tänkte, att det här kan ingen dödlig människa lära sig.

Detta verkade fullständigt omöjligt, åtminstone för mig som ren grön amatör på området. Men, jag fick så småningom hjälp av en idag avliden svensk högtalarkonstruktör, som hade förmågan att omsätta dessa teoretiska hieroglyfer, till något mera påtagligt, praktiskt, mätbart. Han hjälpte mig förutom detta att sätta mina egna mål, rent tekniskt för hur en bra högtalare bör vara utformad.

Det jag lärde mig av honom, och vad jag själv tycker är viktigt har hela tiden styrt mig i mitt eget sätt att tänka och försöka konstruera högtalare av god hifi klass.

Jag har dock aldrig tyvärr pga andra personliga tillkortakommanden kunnat gå vidare till nästa nivå. Men hade jag klarat det, var min affärsidé redan klar och färdig från början. Jag ville nämligen göra högtalare som inte alls fanns i den traditionella handeln. Min tanke var att göra högtalare som även skulle vara en fröjd för ögat att titta på, ungefär som ett sorts konstverk eller en finare stilmöbel. Det här innebar att jag anlitade en duktig Kurbitsmålare i Dalarna för att måla en av mina första konstruktioner i Kurbits. Eftersom jag ville försöka sälja, vände jag mig till Grannas i Nusnäs, de som tillverkar Dalahästarna. Jag presenterade min högtalar idé för dem, men de var inte alls intresserade, trots att den var målad i Kurbits och på så vis hade passat in i deras sortiment. Kurbitsen var en idé, men jag hade också andra idéer. Jag hade redan tidigare lärt mig förgyllning med bladguld, dock av den enklare sorten. Den där, där man använder Slagmetall. Jag tänkte att man kan väl göra högtalare med en del förgyllda inslag i. Sagt o gjort, några sådana kom fram i dagens ljus. Förutom dessa har en del byggds i ädelträ. Trots mina försök här till, måste jag säga att intresset har varit mycket svalt estetiskt sett för dessa udda högtalare. Detta här har nog i förlängningen för mig själv betytt att intresset för att färdigställa provhögtalare till färdiga alster svalnat rejält. De senaste 10 åren har därför mest gått ut på att bara labba vid labbänken. År 2004 inhandlade jag mitt första riktiga mätsystem, nämligen Clio. Före Clion;s införande hade jag endast i stort sätt haft möjligheter att mäta impedans, spänningskurva och baskurva med någon större noggrannhet.

Clio,n innebar ett mycket stort steg framåt, nu kunde jag få full kontroll över alla de väsentligaste kurvorna som har med det mest basala med högtalarmätningar att göra. Att mäta högtalarens totala ljudkurva var tidigare nästan omöjligt, I alla fall mycket svårt. Detta fodrade ett Wobblat sinussystem, som jag dock hade. Men det var ändå svårigheter med att fånga upp signalen på ett tillfredställande sätt. Jag har efteråt roat mig med att mäta upp ljudkurvan på en del av de tidiga skapelserna. Och tro det eller ej, men även om de inte är 100 procentiga i sin form, ligger de faktiskt riktigt bra till ändå.

Nu är det väl ändå så att dagens högtalarkonsumenter, inte riktigt bryr sig om detta med hifi, på samma sätt som vi äldre gör. Musiken har förändrats,

och även sättet att lyssna på musik har förändrats.
Det här betyder nog tyvärr att vi kommer att se en stagnation i vad det gäller hifi högtalare, om uttrycket så tillåts. Det finns idag ett annat uttryck för det vi äldre kallade hifi, och det är väl det som idag kallas för highend.

Det är klart att musiken förändras, och vi med den. Så är det ju förstås. Idag är inte behoven kanske de samma som de var för 30 år sedan.

Vi har nu med en yngre generation att göra med, och med vad som är viktigt för dem, och då är det nog inte längre kanske frågan om några större hifi kvaliteter på högtaleriet. Huvudsaken är nog att det dunkar på, och låter rätt där det ska.

Vi kan ta ett närbesläktat exempel här: nämligen Budde Rich, även om det kanske är en smula långsökt. Men lyssnar man på hans trumsolon, tycker jag att han enbart genom sitt sätt att hantera trummorna, får det att låta som musik. Han liksom trummar fram musik, enbart genom sitt sätt att hantera trummorna. Det finns givetvis andra också. Han uttryckte vid något tillfälle. Vid frågan om han inte hade någon formell utbildning. Nej, det hade han inte, hade jag haft det hade jag blivit osäker, lär han ha svarat vid något tillfälle. Här tycker jag att jag själv kan känna igen mitt eget sätt att tänka.

Jag skulle inte heller vilja ha en formell utbildning. Därför att den teoretiska miljö, som idag antagligen helt råder inom det här idag helt skulle överskugga den hantverksmässiga/nästan konstnärliga processen av att konstruera högtalare. Ja, det här att konstruera högtalare är nästan faktiskt snudden på konstnärsegenskaper, förstå mig nu rätt nu när jag säger det här. Jag vill inte alls på något vis heller här förringa alla de duktiga teoretiska högtalarsnillar som finns i vårat avlånga land. Men heller inte förringa de många duktiga amatörer som till lika också finns i vårat avlånga land, men som kanske inte har hela teorin, men som många gånger förmodligen ändå gör lika bra högtalare som proffsen. Men hade jag haft en riktig utbildning på det här hade jag nog som Budde Rich blivit lika osäker som han.

Musiken har idag förändrats på det viset att, det har egentligen ingen betydelse om det finns någon melodi eller inte. ( egen reflexion). För det mesta verkar det mera handla om att höras på något vis. Nu vill jag inte alls förringa dagens musiker på något sätt heller, de är oftast bra utbildade, och många trummisar är otroligt skickliga i sitt sätt att hantera den moderna musiken. Men ändå på något vis saknar jag något.

Och det är klart att detta påverkar, hur man idag skall förhålla sig till högtalarkonstruktioner i stort. Själv vet jag inte riktigt hur jag vill förhålla mig till detta. Men jag är gammal i min uppfattning, och vill nog i alla fall i första hand hålla mig till det som vi gamla kallade för mossig hifi.

Nu vill jag till slut säga att jag lägger ingen värdering i det jag sagt här, allt det här är mina egna reflexioner. Rätt eller fel, är upp till läsaren att avgöra.

Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2016/03/11 23:17:12

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/03/11 :  22:00:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tack för din historik, intressant.

Det här med att bygga högtalare är aldrig en lätt historia, har byggt många,
men ju äldre man blir desto värre blir det, alla sanningar är kanske inte sant och då
vill man ju prova sina egna idéer, som då kommer till korta (av egen erfarenhet)

Det är ingen lätt värld vi lever i Eriksson.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/11 :  22:28:06  Show Profile Send peterh a Private Message
Du eriksson,
Var finns grejorna ? Går de att provlyssna & kolla på ?

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/03/11 :  22:41:30  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Då får man isåfall komma hem till mig i Örebro. Någon annanstans finns de inte.

Edited by - Eriksson on 2016/03/11 22:42:37
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/03/11 :  23:31:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Nej, det är sant Jeppson.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2016/04/02 :  19:39:37  Show Profile Send edison a Private Message
Eriksson: Nog är det du som en gång i urtiden köpte en dator av mig, och som jag hälsade på i västra delen av stan? För nu säkert +10 år sen..
Kommer iaf ihåg det där med dalamålade högtalare, och ditt "labbrum".

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/04/02 :  20:13:45  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Edison. Roligt att du kommer ihåg mig. Men jag tror att det var ett basslutsteg det handlade om.

Best regards: Eriksson
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2016/04/02 :  21:26:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Trevligt att du delar med dig Eriksson.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/04/02 :  23:27:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker dina tankar är intressanta och mitt i prick när det gäller musik. Min favorittrummis heter Michael Tegza och spelade fram musiken på gamla psykedelikabandet HP Lovecraft. Idag får jag köra iPoden på jobbet när det spelas skvapopradio; jag klarar inte av den där ljudet ...

Jag tror att OM man är "akademiker" har man större förutsättningar att pricka rätt i sina konstruktioner vid första försöket. Att experterna misslyckas beror kanske mer på att deras preferenser är annorlunda än mina och dina.
Man kan ju när man bygger själv planka av någon annans ritningar och troligen får ett skapligt resultat annars är det intuition som gäller. Man spanar på data för ett visst element och höftar fram en rimlig siffra för volum port, delningsfrekvens osv.

Sedan har vi mästarklassen och där är det du har sysslat med - att göra konstruktionen attraktiv för användaren. Där finns ju oändligt mycket att göra. Du får lära dig marmorera också!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2016/04/09 :  20:17:29  Show Profile Send edison a Private Message
Verkligen intressant det du tar upp, både om musik och om högtalarbyggandet, tycker även jag.
Har ju hållit på och bökat med några högtalare, men inte nått "ända fram", mkt pga att jag inte har en del teknisk kompetens som iaf skulle underlätta det mkt, och inte heller nåt i mätväg.

--------------

Ang. dator, så avsåg jag nåt du (alltså evt) köpte i butiken jag jobbade, ute på Marieberg, inte nåt privatköp. Minns inte att jag sålt nåt basslutsteg, men kan ju tappat bort det...minnet av det alltså, haha.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2016/04/09 20:21:36
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2016/04/11 :  08:14:30  Show Profile Send pix a Private Message
Eriksson,
Är du med i klubbstugan (Nerikes Audiofiler)?
Jag tror många med mig gärna skulle vilja göra ett besök, och höra dig visa/höra/berätta om dina konstruktioner.
Med vänlig hälsning
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2016/04/15 :  12:56:47  Show Profile Send Larsen a Private Message
Intressant och jag känner igen en del i tankarna.
Jag gick från trevande första försök utan någon som helst kunskap (läs låda med fel volym, toarulle som port såklart felstämd och teoretiskt filter) och resultat därefter, men kul var det, till att ha tillgång till prof. mätverktyg och snickeri. Det är också dåtid. Nu är det estetiska och som du säger (och jag tolkar på mitt sätt) konstnärliga som är roligast. Kombinera sitt ljud- och skaparintresse, uttrycka sig.

En gång, i någon ljud/musiktidning, såg jag bild på en högtalare som hade tydlig "dalainspirerad" design i målning och dess tygfront. Jag kan minnas fel, det här var nog på 90-talet... hade du med någon konstruktion i ett reportage? Minnesbilden säger vitt, blått och kanske något rött... hmmm...

Blir nyfiken på dina alster

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/04/22 :  17:26:48  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Absolut kan jag ordna en lyssningskväll för intresserade, med fika och tillbehör. Men tyvärr kan jag nog inte förrän till hösten är jag rädd. Jag kan meddela dig Pix, när det närmar sig, isåfalll.

Larsen, jag har inte varit med i något reportage, har du sett något av mina alster måste det ha varit bilder här på forumet.

Best Regards: Eriksson.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000