HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressekoll: SpotiStick - hifi-spotify-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/12 :  09:12:10  Show Profile Send Skurt a Private Message
(Bygger på Intel Compute Stick, ej som jag tänkte från början på Raspberry Pi - därför är texten nedan inte helt aktuell, men nästan )

Målet:

• En renodlad spotify-spelare med bra förutsättningar för hifi (bit-perfect, low-latency, etc)

• Lätt att använda med ett snyggt interface: styr den från valfri mobiltelefon eller surfplatta; koppla till tv och styr med tangentbord/mus; koppla till touchscreen och använd eventuellt ett tangentbord om det är smidigare.

• Lätt att installera: Ställ in wifi-parametrar, logga in på spotify och sen koppla av och lyssna på musik

• Underhållsfri (i princip)

• Låg kostnad och kan göras osynlig

• Too good to be true?

Mer detaljer:

• Renodlad spotify-spelare, vi använder en liten Linux-distribution på en Raspberry Pi. Förutom några nödvändiga applikationer för operativsystemet så kör endast Spotify i helskärmsläge - det bör inte ens gå att stänga ner Spotify av misstag

• Bra förutsättningar för hifi, att använda Windows/OSX som musikspelare är lite som att gräva en grop med ett rymdskepp, dessa är stora operativsystem som kan användas till allt möjligt. Genom att använda ett betydligt mindre operativsystem som är mer anpassat för en sak så har vi (i teorin åtminstone ) bättre förutsättningar för Hifi-avspelning av Spotify. Givet att man kör full volym i applikationen och tar bort volume normalization (= loudness?) så hoppas jag att applikationen levererar en bra (bit-perfect?) ström av musik. Det går så klart att köra ännu mindre och renodlade operativsystem, som spadar för att gräva en precis grop, men vi nöjer oss med en grävmaskin

• Lätt att använda med snyggt interface, tack vare Spotify själva! Vi använder deras applikation för Linux (samma till utseende och funktion som för Windows/OSX) samt deras Android/iOS app för att styra applikationen i Linux genom Spotify Connect

• Lätt att installera, tanken är att jag skapar en image av operativsystemet som läggs på ett microSD-kort och som Pi:en kör ifrån. Vid första användning måste man koppla den till någon typ av skärm för att logga in i Spotify (även ändra ungefär två inställningar). Om man kör trådat nätverk (Ethernet) så kan man göra det plug&play. Om man vill ha Wifi så kommer man först behöva skriva två kommandon i en Linux terminal och följa några instruktioner (bör inte vara svårt!). Sen är det bara att köra! (med eller utan skärm, dvs headless och bara använda smartphone/surfplatta för att spela musik)

• Underhållsfri, så länge inte Spotify förändrar protokollen i sina applikationer så borde det inte behövas uppdateringar. Det är väl dock något framtiden får utvisa...

• Låg kostnad, ca 500-1000 kr (Raspberry Pi 2: ca 400 kr, Låda till föregående: 60-100 kr, Wifi-dongel ca 250kr, Tangentbord/mus ca 250kr)

Det som framför allt tilltalar mig är att den är billig och har ett snyggt interface som är lätt att använda - förebilden är en Apple-telefon med Apple-TV och AirPlay.

Varför inte bara använda Apple med AirPlay?
Det är dyrare, jag är bunden att använda Apple-produkter i ett slutet ekosystem. Jag gillar open-source och vill kunna använda mina apparater till vad jag vill. Så det är lite av ett ställningstagande. Men som bonus så får vi även bättre förutsättningar för Hifi än AirPlay via Apple-produkter, tror jag.

Om jag förstått AirPlay rätt så är det telefonen som "spelar" musiken, med volume normalization som är anpassad för en telefon och inte för en Hifi-anläggning, och skickar strömmen till datorn som vidareförmedlar till ljudkort. Med SpotiPy är det datorn som "spelar" direkt till ljudkort och är enda applikationen som kan styra ljudkortet till skillnad från t.ex. Windows eller OSX där det är operativsystemet som styr hårdvaran och mixar in ljud från andra applikationer (rätta mig gärna om jag har fel här någonstans). Med SpotiPy så skickar telefonen endast instruktioner till applikationen på Pi:en. På applikationen på datorn kan man även ta bort volume normalization. Det går även att justera volymen i applikationen men misstänker att man på Spotify inte spenderat tid på att implementera en lossless volymkontroll.

Nu är ju Spotify uppenbarligen inte Lossless så man kanske inte ska lägga för mycket energi på Hifi-parametrarna, å andra sidan är det ett väldigt trevligt komplement till anläggningen som utökar skivsamlingen och har man besök så är det lättare att uppfylla önskemål om musik. Det är framför ur det perspektivet som jag tycker det här är intressant och varför då inte ge Spotify så bra förutsättningar som möjligt under förutsättningarna rimliga kostnader och lagom med arbete.

Så vad säger ni, är ni sugna på att prova? Ska jag sätta ihop nåt och lägga upp?

Brasklapp! En förutsättning för det här är USB-anslutning till DAC som inte kräver särskilda drivrutiner! Jag tror det blir vanligare och vanligare med lösningar som inte kräver särskilda drivrutiner för att fungera, i regel bör man kunna dra slutsatsen att om Windows inte behöver särskilda drivrutiner så bör det även funka på Linux. Om det inte funkar men finns andra digitala utgångar så bör t ex en HiFace2 USB->SPDIF http://www.m2tech.biz/it/hiface2.html fungera - har dock ej testat ännu.

Edited by - Skurt on 2016/01/10 16:37:29

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2015/11/12 :  09:53:29  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Låter jättebra!

Jag märker själv stor skillnad på att använda airplay och Apple tv och Airport express, jämfört med att bara styra Spotify
med telefonen och låta Mac Mini stå för själva uppspelningen.

Kolla dock noggrant upp USBn på Raspberry Pi, har för mig att den var lite undermålig, iaf i tidigare versioner.
Bara som en hjälpande tanke :)

Med vänlig hälsning, Micke
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/13 :  07:09:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Riktigt intressant!

Jag har själv ett gäng RPI's, 2st ettor och 2st tvåor, och kör Linux genomgående hemma, på server, nas, lapotop, htpc'n, kontorsdator, samtliga RPI's samt fram till nyligen även på telefonen (Ubuntu) men den mötte sitt öde när jag var på resa och lyckades tappa den I golvet...

GNU/Linux och open source världen är helt enasåtende, även för någon som mig som bara är en användare, och det är oerhört befriande att vara den som själv bestämmer över sina operativsystem och hur de ska fungera, och nej, det är inte längre något som är varken svårt eller tar tid, tvärt om, du får mer tid over att göra det du vill på datorn istället för att underhålla och skydda operativsystemet som används på den.

Detta projekt är ett utmärkt exempel på den frihet du har som användare och de möjligheter som open source samt GNU/Linux erbjuder, och det är tyvärr idag något relativt unikt.

Kör hårt, jag bidrar mer än gärna om jag har kunskapen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/11/13 07:11:19
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/11/13 :  09:56:40  Show Profile Send CC a Private Message
intressant lösning :-)

(Jag avvaktar nog med att avyttra min HiFace2 och en RPI har jag liggandes, någonstans)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/13 :  17:32:45  Show Profile Send Skurt a Private Message
Då sätter jag ihop en img så får vi se hur det fungerar. Så fort jag får tid över så går det ganska fort att sätta ihop. Har en fungerande config för min Intel NUC så är endast en fråga om att installera arch på rpi och koppla upp.

Inte säker på hur det kommer att fungera med wifi till en början då jag inte har någon wifi usb hemma just nu så att jag kan testa. Har inte heller min rpi1 tillgänglig så inledningsvis blir det rpi2 och ethernet - ok?

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Edited by - Skurt on 2015/11/13 17:33:37
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/13 :  17:47:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Glöm inte att RPI körs ned hardfloat... men det visste du nog redan :)

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2015/11/14 :  08:47:08  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag tycker att det här låter väldigt intressant för mig!

Nu använder jag i första hand en Squeezebox Touch för att spela Spotify, med den senate officiella pluginen för Spotify är användargränssnittet rätt bra (Triode är lite frånåkt där nu). Det användargränssnitt man får på t.ex. en Ipad är dock bättre och när jag vil använda det måste jag starta min HTPC för att köra Spotify Connect. Den har några år på nacken och tar en stund att starta samt låter lite, så det gör jag inte så gärna. Har tittat lite på lika lösningar för att köra Spotify Connect, men ofta ingår då saker jag inte behöver. Därför tycker jag att en så här lösning verkar bra!

Voe det möjligt att även lägga in SqueezePlay på en sån här? För min del vore det smidigt att kuna köra den som en Squeezebox också, för att spela musikfiler från min server. Med tanke på att det inte finns nya Squeezebox att köpa så vore det kanske intressant för fler. Jag vet att det finns andra sidor som beskriver hur man bygger Raspberry Pi som en Squeezebox, men nu blev det intressant att veta om det skulle funka på den du tänkt bygga. Om du tycker att det ligger utanför ämnet för den här tråden så får du säga ifrån.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/11/14 :  10:18:15  Show Profile Send Wader a Private Message
Mycket intressant. Kikade på möjligheten för något år sedan men det blev VB och SB3 till den personen. Hur ska spotify spelas upp, via spotify connect eller ska RPI dra runt någon variant squeezebox server? Det fanns väl något "bolt on" dac kort att montera på också dock vet jag inte kvaliten på det.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/11/14 :  13:37:09  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Spännande.

Musik är livet
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2015/11/14 :  14:41:30  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message
Men har Spotify stöd för ARM? Sist jag kollade så fungerade inte deras klient på RPI.

...eller något
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/14 :  15:39:58  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:

Inte riktigt med på vad det har för betydelse? Har ej hört begreppet tidigare men antar att det har att göra med hårdvarustöd för beräkningar av flyttal?
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/14 :  15:47:11  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Jag tycker att det här låter väldigt intressant för mig!

Nu använder jag i första hand en Squeezebox Touch för att spela Spotify, med den senate officiella pluginen för Spotify är användargränssnittet rätt bra (Triode är lite frånåkt där nu). Det användargränssnitt man får på t.ex. en Ipad är dock bättre och när jag vil använda det måste jag starta min HTPC för att köra Spotify Connect. Den har några år på nacken och tar en stund att starta samt låter lite, så det gör jag inte så gärna. Har tittat lite på lika lösningar för att köra Spotify Connect, men ofta ingår då saker jag inte behöver. Därför tycker jag att en så här lösning verkar bra!

Voe det möjligt att även lägga in SqueezePlay på en sån här? För min del vore det smidigt att kuna köra den som en Squeezebox också, för att spela musikfiler från min server. Med tanke på att det inte finns nya Squeezebox att köpa så vore det kanske intressant för fler. Jag vet att det finns andra sidor som beskriver hur man bygger Raspberry Pi som en Squeezebox, men nu blev det intressant att veta om det skulle funka på den du tänkt bygga. Om du tycker att det ligger utanför ämnet för den här tråden så får du säga ifrån.

Allting går om man vill det är bara en fråga om hur mycket jobb man vill lägga ner Arch är en relativt liten distribution men kan byggas ut till nästan vad som helst.

Är inte insatt i SqueezePlay. Kör man den som en server utan skärm eller har den ett interface med skärm? Om sistnämnda så bryter den lite mot det jag tänkte åstadkomma. Det finns i alla fall någon Logitech server man kan köra, kanske funkar? Om du ska spela flac finns music player daemon (mpd) som kan vara lite jobbig att sätta upp men som du sedan styr från andra enheter - har inte heller provat hur den lirar ihop med Spotify, om det går.

Misstänker dock att allt det här kommer kräva en del Linux-erfarenhet för att underhålla. Kan kolla lite mer på det senare...

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/14 :  15:48:13  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Men har Spotify stöd för ARM? Sist jag kollade så fungerade inte deras klient på RPI.

Det går att köra Linux på ARM och Spotify har en klient för Linux så det borde inte bli några problem - vi får väl se

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2015/11/14 :  17:01:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nu är jag inte så insatt i varken Linux eller hur SqueezePlay funkar, men jag gör ett försök...

SqueezePlay är ett program för att få valfri dator (t.ex. en Raspberry Pi) att funka som en Squeezebox (hårdvaran). Vill man ha en skärm kan man ha det, men man kan lika gärna bara styra med app i telefon eller läsplatta, eller webbläsare i en dator.

För att Squeezebox-spelarna ska funka krävs en server. Det finns en variant för att köra detta på Internet (mysqueezebox.com), men de anses bäst att köra programmet Logitech Media Server lokalt på valfri dator eller NAS (som då måste vara igång när man ska spela). Själv har jag en server (WHS 2011) för både film och musik, så den är alltid igång.

Det jag tänkte på här var alltså att den Rapsberry Pi du tänkt för Spotify även skulle kunna fungera som en Squeezebox med SqueezePlay, inte att den skulle göra någon tyngre uppgift som server. Med tanke på att det kanske inte är "så bara" så ska vi kanske hålla detta ämne från denna tråd, så den får handla om det som det var tänkt. Det finns en tråd om Squeezebox här.

Oavsett vilket ska det bli intressant att följa fortsättningen här och jag kan mycket väl tänka mig att bygga en sån här för bara Spotify.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2015/11/14 18:40:50
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2015/11/14 :  19:41:55  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message
Linux har stöd för ARM men det är inte samma sak som att program i Linux har stöd för det tyvärr.
Kommer säkert komma ARM stöd för Spotify framöver men i dagsläget fungerar det inte med deras egna klient.

Går säkert att få till med en tredjepartsprogram och webbgränssnitt men inte med Spotifyconnect.

...eller något
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2015/11/15 :  11:02:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
intressant

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/15 :  15:25:22  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Linux har stöd för ARM men det är inte samma sak som att program i Linux har stöd för det tyvärr.
Kommer säkert komma ARM stöd för Spotify framöver men i dagsläget fungerar det inte med deras egna klient.

Går säkert att få till med en tredjepartsprogram och webbgränssnitt men inte med Spotifyconnect.

Du har rätt, jag trodde man byggde Spotify från källkod i Linux och därmed kunde kompilera för ARM men så är inte fallet. Ska kolla vidare om det finns något sätt runt det. Om man inte kan styra med Spotify-appen så får det nog vara.

Ett alternativ är då istället Intel Compute Stick för 800 kr, bör ge samma funktionalitet (inkl möjlighet att lägga till t ex airplay, mpd och/eller logitech media server). Dock måste jag få tag på en och se att allt funkar samt hitta nåt smidigt sätt att bygga systemet på. Mer info: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084045

Skulle det vara intressant med Intel Compute Stick istället för rpi?

Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2015/11/15 :  19:38:15  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message
Vilken funktionalitet är det som eftersöks som inte t.ex Chromecast Audio fixar? Är poängen just att kunna strömma Spotify från en telefon eller platta så finns alltså redan en lösning som inte påverkar signalen och som dessutom är betydligt billigare. Nackdelen, om det är en sådan, är att man inte kan få ut signal via usb utan bara analogt eller digitalt via TosLink men med vi snackar inte högupplöst här så det är nog ingen begränsning.

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/15 :  20:25:04  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Vilken funktionalitet är det som eftersöks som inte t.ex Chromecast Audio fixar? Är poängen just att kunna strömma Spotify från en telefon eller platta så finns alltså redan en lösning som inte påverkar signalen och som dessutom är betydligt billigare. Nackdelen, om det är en sådan, är att man inte kan få ut signal via usb utan bara analogt eller digitalt via TosLink men med vi snackar inte högupplöst här så det är nog ingen begränsning.

Uppkomsten till det hela var att en bekant till mig skulle vilja ha "bitperfect" spotify till sin (dyra) stereo som han vill styra med Spotify-appen. Eftersom jag håller på mycket med Linux och lekt en del med MPD, Kodi/XBMC, osv så tänkte jag att det var en schysst lösning - framför allt är user interface den bristande delen i open source lösningar. Ville även ha ett operativsystem som inte kräver så mycket resurser och kan spela en ren signal. Jag började leta lösningar och testade med min Intel NUC som jag använder som HTPC/musikspelare, i och med att man ändå kan få ut bild så tänkte jag att man kan köra Spotify som ensam applikation i en minimal window manager. Min tanke var dock att använda rpi och han hade även en eller två stycken över liggandes någonstans. Tänkte att fler var intresserade eftersom rpis är billiga. Som bonus ligger ett linuxsystem under som man kan göra andra grejer med, spela flac, internetradio, etc.

Personligen har jag hört större skillnader mellan olika dator->spdif lösningar än vad jag hört mellan högupplöst och cd-kvalité, så ljudmässigt tror jag att det finns många fördelar med usb ut för att få en bättre signal - använder själv en ART Legato för det ändamålet. Men ja, Spotify är ju bevisligen inte lossless så det är klart man kan diskutera hur mycket tid och resurser man ska lägga på att maximera spotify-ljudet. Det låter iaf riktigt bra nu med min anläggning och NUCen

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/15 :  23:29:41  Show Profile Send Skurt a Private Message

Men det var inte så ren lösning som jag ville ha. Körs som service så ingen interface via en TV. Bygger på reverse-engineering av Spotify Connect så vet inte vad Spotify tycker om en sån lösning. Behövs en developer key för att köra och finns risk att Spotify drar tillbaka den pga det här med reverse engineering Någon som är sugen på att prova?

Spelar bra sånär som på att jag får dropouts i ljudet lite då och då, inte säker på om det är spotify-lösningen eller om det är något allmänt för RaspberryPi/Linux - någon som upplevt något liknande? Om så är fallet så mottages tips tacksamt

Tror jag fortsätter med en SpotiStick snarare än SpotiPi. Är någon fortfarande intresserad av en sådan lösning (bör kunna inkludera en massa annat om man skulle vilja, t ex mpd, airplay, squeezeplay, kodi, etc) eller var det bara på RPi som det var intressant?

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/16 :  07:24:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:

quote:
Inte riktigt med på vad det har för betydelse?

Jag borde nog ha försökt fökrlara detta, ursäkta.

När jag satt och försökte "bygga" slimmad distar till RPI1 baserad på debian var det arm-hf versionen man var tvungen att använda, men detta kanske inte är fallet med RPI2 (osäker), jag tänkte det kunde vara bra att känna till så man inte tar fel spår från början och lägger en massa tid på en akritektur som inte stöds av hårdvaran, men det gällde RPI1 som sagt.

Tråkigt att inte spotify öppnar upp lite mer, att tvingas köra services eller binary blobs (stängd källkod) är ju ingen höjdare om man vill kunna anpassa och fixa lite själv, utvecklingshämmande är vad det är, riktigt dåligt av dem, gissar att deras Linux klient inte heller är öppen källkod ?

Denna typ av problem får mig att vilja posta detta, tänkvärt även om killen framstår lite som en tomte :
https://www.youtube.com/watch?v=Ag1AKIl_2GM

Vad kan man tänka sig för andra lösningar beträffande RPI2?

Kan man anpassa en Ubuntu Mate installation? kanske få den att snurra med en RT kernel och lite tweaks, optimera för ljud ?
https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2015/11/16 :  09:32:06  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Vad kan man tänka sig för andra lösningar beträffande RPI2?

Kan man anpassa en Ubuntu Mate installation? kanske få den att snurra med en RT kernel och lite tweaks, optimera för ljud ?
https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/

Det finns inga andra lösningar mig veterligen för RPI2, inte om spotify connect är ett krav. Det finns väl andra lösningar utan connect, som t ex mopidy, men det kräver väl lite mer handpåläggning på systemet så att säga. Den spelaren jag testade är skriven i Java, finns även en skriven i Rust men den bygger på samma lösning (alltså reverse engineered spotify connect). Den spelaren funkar så det är en lösning, man skulle kunna fråga Spotify hur de skulle agera om man använder en developer key till en sådan lösning (alla med premium konto kan få en developer key). Angående dropouts så tror jag de hänger ihop med skrivning till SD-kortet. Ett snabbare SD-kort skulle antagligen inte ge såna effekter. Skrivningen är antingen en log i spelaren som jag kan styra om till ram istället och kompilera om programmet, eller så har det med journaling att göra (för ext4). Oavsett vilket borde det gå att lösa.

Angående linux distributioner så finns det betydligt mindre distar än Ubuntu, t ex Arch. Ta en titt här för fler alternativ: http://elinux.org/RPi_Distributions (skulle kunna testa DietPi core för en minimal installation?). Sen är frågan hur mycket mer energi man bör lägga med RT, mm. Som sagt är det 320kbps vi talar om...

Alternativet med en SpotiStick skulle jag eventuellt kunna göra så att den installerar sig mer eller mindre automatiskt, i 3 steg: 1. Starta den med en USB och vänta på att den bli klar. 2. Starta om och följ anvisningar för att ställa in wifi. 3. Starta om igen och börja använda Spotify. Notera att det bara finns en USB-port på Compute Stick men man kan använda en hub om man vill ha mus/tangentbord, om man endast ska ha en dac inkopplad så räcker det med en usb. Man behöver inte ha den kopplad till skärm heller när man väl satt upp allt.

Edited by - Skurt on 2015/11/16 09:33:44
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2016/01/10 :  16:49:43  Show Profile Send Skurt a Private Message
Tänkte bara säga att jag verkar ha fått ihop en fungerande SpotiStick nu av en Intel Compute Stick (ICS) för ca 7-800 kr. Någon som är intresserad? Det är alltså en relativt liten Linux-distro som endast startar upp Spotify i en minimal window manager som heter Ratpoison. Den är nog ungefär lika strömsnål som en RPi? Bådas processorer ligger i tomgång på ca 45 grader. Med spotify igång så går den i princip på tomgång och använder 2-300 mb av 1gb RAM (eller 2gb om man väljer Windows-stickan). Använder knappt 2.5gb av knappt 8gb i hårddiskutrymme.

Grejen är att den bygger på x86 så allt som är tillgängligt på en vanlig dator är tillgängligt även här, till skillnad från ARM-baserade grejer. Man kan t ex bygga en squeeze-player - finns intresse för det? Eller köra music player daemon med en NAS?

Jag tycker det är ganska kul att bygga så är öppen för önskemål om det är någon som är intresserad

P.S. Linux kan inte ladda all hårdvara som finns på en ICS, t ex fungerar inte bluetooth eller ljud via HDMI på den jag satt ihop (kanske att jag fixar framöver?). Tanken är att koppla en DAC via usb till den och köra den utan TV/monitor. Finns bara en usb-ingång på ICS så om man vill ha mer kopplat än en dac (t.ex. även mus/tangentbord) så behöver man koppla en hub till den (en hub behövs även för installation!).

Edited by - Skurt on 2016/01/10 18:27:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000