Author |
Topic |
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/02 : 00:51:48
|
Ja i slutet på sommaren början på hösten ryktas det dyka upp en ny högtalare med spännande teknik som gör den väldigt allsidig och förmodligen en av världens bästa högtalare.
Det ryktas om 20-20 kHz +- 1db Möjlighet att digitalt ställa hur bred spridning man vill ha i olika frekvensområden. Aktiv rumskompensation där högtalarna samarbetar för bästa resultat.
Pris runt 50 000¤
Spännande tider. |
Edited by - Wilderwein on 2015/07/02 00:54:19 |
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2015/07/08 : 11:09:39
|
B&O världens bästa? Världens mest överprisade kanske. Samtidigt ska man väl inte sticka under stol med att dom är duktiga på design och utnyttja teknik. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/08 : 18:28:16
|
HLindgren får man fråga vilka B&O högtalare du lyssnat på? Fler och fler företag börjar ta efter B&O vad det gäller aktivt och dsp så helt fel ute verkar de inte varit. Förmodligen kommer även den hör högtalarens teknik användas hos andra aktörer i framtiden.
Det kanske var lite väl vågat att skriva en av världens bästa men det är bara vad jag tror. Jag har ju inte hört dom. |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/09 : 00:42:54
|
Jag blir väldigt intresserad av att se hur erkända high end högtalartillverkare jobbar när de utvecklar en ny högtalare någon som har länk till något intressant? |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 10:00:43
|
Tja, Räcker det att jag lyssnat på Beolab 5? Nej, jag är inte imponerad av BeO. Visst stampa takten , men det klarar Linn med. |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 10:38:07
|
Okej det förvånar mig faktiskt. Men visst alla kan inte tycka lika. Jag förutsätter att du lyssnat till dom någon annanstans än butik. Något som är riktigt uselt med Bang & Olufsen så är det deras marknadsstrateger. Det är väldigt lite fokus på ljud och mycket på design. Det är extremt sällan en B&o butik har bra förutsättningar för bra ljud. Blir även överraskad att du tycker de är en stampa takten högtalare., många jag känner tycker snarare att de låter lite tråkigt. |
Edited by - Wilderwein on 2015/07/14 10:39:02 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 14:00:40
|
Både i butik och i ett demorum. Med stampa takten så menar jag att det är inget finlir direkt. Jag får inte gåshud när jag lyssnar på min favorit musik som jag får från ett par Martin Logan eller Sonus Faber i samma prisklass. Nä, Beolab 5 är inte my cup of tea...Bara dyrt , snygg design. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 14:47:46
|
Jag har för mig (dåligt minne alltså) att Wilson tror jag det var som gjorde Nautilus, som ser ut som en snäcka att de hade ett ganska omfattande dokument om hur de tog fram högtalaren. |
J. Ullberg |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 14:52:40
|
Det var väl B&W som tog fram Nautilus snäckorna. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 15:28:21
|
Tack för svar HLindgren men att kalla produkten överprisad bara för att du inte gillar den är lite onödigt. De mäter ju långt mycket bättre än tex Martin Logan men man ska lyssna på det man gillar.
Jo jag har läst B&W White paper för 800 serien och slås över hur koncentrerat de förklarar alla delar i högtalaren men väldigt lite om slutprodukten. |
Edited by - Wilderwein on 2015/07/14 15:29:59 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 16:11:35
|
Spec på en högtalare och hur den låter är två olika saker. Man vill att ljudet ska beröra.. ge mersmak. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2015/07/14 : 21:47:42
|
quote: Spec på en högtalare och hur den låter är två olika saker.
Det beror nog på hur omfattande specen är, hur man själv upplever högtalaren kan vara en annan sak däremot, specen indikerar dock fortfarande hur högtalaren uppför sig, om mätningarna är utförda på ett riktigt sätt dvs. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2015/07/14 21:50:22 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 15:32:57
|
Helt rätt av B&O. Deras produktnamn är fortfarande så inpräntat i folks medvetande att i stort sätt alla vet att det är dyrt. Den tilltänkta kunden är nog inte i första hand den audiofilt medvetne utan en ytterst kapitalstark kund som vill ha en "inredningsäker" högtalare med bra ljud som kommer imponera på såväl hannar o honor som inte är särskilt intresserade av i första hand ljud. Inte högtalaren för kleti o pleti mao. Smart att utnyttja sin unika ställning, 50 000¤ bör göra den till en attraktiv trofé. De behöver ju lite Casch flow, det lär de få. De skulle nästan tjäna på att lägga ner sina billiga serier helt och bara satsa på att profilera sig i denna riktning, de är väl ett av de få varumärken innom hifi som kan göra det. Alla andra får liksom nöja sig med audiofilerna...... |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2015/07/16 06:07:20 |
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 22:34:10
|
B&O har inte varit lönsamma på några år. Senaste räkenskapsåret gjorde de en förlust på 29 millioner DKK och året innan dess på minus 159 millioner DKK. De åren de senast gick med vinst pendlade de mella 1-5 % nettomarginal.
De har lyckats väl genom åren med designade produkter men nu har det blivit lite tuffare för dem som med så många andra. Vem söker designade cd-spelare, fasta telefoner, platt-tv (som i princip bara är en skärm), tuners, dockningsstationer och skivspelare? Det är inga volymprodukter längre. Smartphones, läsplattor och streamingprodukter är väl det hetaste idag och där finns inte B&O vad jag har förstått.
Volymmarknaden för hemeloktronik är under stark press och strukturomvandling. Hoppas de klarar sig men det är inte självklart. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 22:43:24
|
Helt rätt bebop, de är alldeles för små för att leverera nya produkter i takt med samsung och Apple. Och det kostar mycket pengar att tillverka produkter så som B&o gör. Jag hoppas att ett större bolag köper upp dom men inte vilket som helst. Skulle gärna se att de hamnade under harman paraplyet och fick fortsätta me det dom gör idag men med viss anpassning. |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2015/07/15 : 22:46:25
|
Intressanta tankar i övrigt från alla inblandade. Håller med om att en bra mätning inte ger en bra högtalare per definition. Men en dåligt uppmätt högtalare kan aldrig bli bra i mina ögon. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2015/07/16 : 10:15:17
|
Är inte vi "audiofiler" lite fördomsfulla mot märken som B&O just på grund av att de lägger stor vikt vid utseende och taktila egenskaper på sina produkter? Jag personligen är det iaf. Nu känner jag inte till ngn B&O produkt som har de egenskaper jag söker men jag har en känsla av att jag skulle väl kunne leva med ett par Beolab 5:or i lyssningsrummet... |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
|
Wilderwein