HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:25:04  Show Profile Send pellejo a Private Message
Är det någon som känner igen detta? Är det seriöst eller nån som försöker blåsa en? Annars kanske något för budgetanläggningen? 500 spänn vill han ha, för övrigt.

"Betala inte 1500-2000 kr för att skydda din
stereo!

Grenuttag utrustat med nätfilter och
transientskydd. Produkten skyddar elektronisk
utrustning mot brus och spikar i elnäten.
Nätfiltret kan t o m förbättra ljudkvalitén i
hifi-anläggningar, där tidigare inga hörbara
störningar märkts.
Grenuttagen är av högsta kvalité, tillverkade i
Tyskland. Har On/Off kontakt, 6,3 Amp säkring
och överspänningsindikator. Tre av kontakterna
har filter, samtliga har överspänningsskydd.

Se följande test ur Hifi-tidskrifter.

Och det är bara att inse: Det blir mycket
bättre! Chockerande faktiskt. Musiken får ett
mer avslappnat och musikaliskt anlag,
renhetsgraden och detaljskärpan skärps upp ett
par snäpp. Diskanten blir renare och klarare och
framför allt basen får bättre kontur och skärpa!
Men som sagt, enklast uttryckt blir det bara
bättre. Mycket bättre.
(Hifi & Musik 4/1999)

Till att börja med tryckte jag in filtret i
sovrummets lilla mini-anläggning från Pioneer.
Efter ett flitigt i och urkopplande av
nätfiltret framstod skillnaderna. Väl märkbara.
John Coltranes tenorsax blev mera behaglig och
ljudbilden öppnade upp sig. Djupet i musiken
ökade och det lät bättre.
(HemmaBio 8/2000)"

Mvh
Pelle J

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:57:01  Show Profile Send Pelle a Private Message

Låter som Deveks filter. Info, prislista och bild finns på: http://www.devek.se/


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/13 :  20:40:37  Show Profile Send pellejo a Private Message
Nej, det heter REV Supraline, har jag just fått besked om.

Mvh/Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/13 :  21:02:10  Show Profile Send RotelPower a Private Message

Testerna är saxade.

http://www.devek.se/artiklar.htm


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:44:18  Show Profile Send lennartj a Private Message
Har du hyfsade elekronikkunskaper bygger du lämpligen dina nätfilter själv som jag gjort. Studera Elfa-katalogens färdiga nätfilter, men bygg med diskreta komponenter och dimensionera X- och Y-kondensatorer samt i synnerhet drosslarna efter varje apparats effektförbrukning, samt komplettera md varistorer, mellan fas och nolla samt mellan fas och jord.
Jag gjorde massor av drosslar i olika storlekar och lyssnade mig fram.
(Har du en flickvän som är road av handarbete kan du sitta bredvid och handlinda dina toroider, det tar åtskilliga timmar att göra sig ett sortiment).
Maximal drossel for en viss apparats effektförbrukning kan ibland strypa dynamiken, men tar man mycket mindre induktans än vad effektförbrukningen motiverar får nätfiltret nästan ingen verkan enligt min uppfattning.
Dessutom måste dessa filter anslutas till jordat uttag för att ha någonstans att att leda bort störningarna, annars tycker jag inte dessa filter gör någon nytta (apparaten som anluts till nätfiltret behöver inte ha jordad anslutning för att ha nytta av filtret). Jag har låtit installera 2,5 kvadratmm ledare från säkringscentralen till anläggningens uttag.
Isolationstransformatorer mm. är säkert bra, men jag är rätt nöjd med den balans mellan lugn och dynamik jag åstadkommit i min anläggning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/14 :  02:17:59  Show Profile Send redestad a Private Message
lennartj:

Hur har du installerat elen från säkringscentralen? Samma fas? Hur kraftiga säkringar? Men kanske viktigast; vad gjorde det för skillnad? Är själv inne på detta och då även dra fram trådar från fler säkringar, vad tror du om det?. (en per monoblock och en till CD och försteg)
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:04:59  Show Profile Send niklass a Private Message
var har du sett annonsen?

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/14 :  19:53:58  Show Profile Send pellejo a Private Message
Jag såg annonsen på www.blocket.se. Jag har även varit i kontakt med den tyske tillverkaren REV, www.rev.de, som i sig inte säljer grejorna på bättre ljudkvalitet, utan med argumentet att skydda utrustningen. Däremot så hade en del kunder som använt grejorna just till HiFi, efteråt hört av sig och meddelat att ljudet blivit märkbart bättre.

"Wir haben keine Tests durchgeführt, ob der Netzfilter eine Klangverbesserung an HiFi-Geräten bewirkt. Einige unserer Kunden berichteten uns aber, dass eine hörbare Verbesserung des Klangs bei Verwendung unserer Supra-Leisten mit Netzfilter erzielt wurde. Eine Verschlechterung des Klangs halten wir für nicht möglich."

Jag har inte världens bästa hörsel, så jag är inte säker på att jag kommer att höra någon skillnad, men ett skydd för några hundralappar tycker jag ändå kan vara värt att kosta på. Låter det dessutom bättre, så får det bli en bonus.

Mvh

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:37:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
En behörig elektriker har installerat. Allt på samma fas, 10A (av kostnadsskäl). Total effektförbrukning i min anläggning är inte mer än 600-700 W, allt obalanserat. Jag är skeptisk till att ha komponenter med obalanserad signalöverföring anslutna till olika faser på nätet.
Resultat: ökat lugn, tystare bakgrund, inga interferenser eller knäppar från köksutrustning (kyl, frys, mikrovågsugn på andra faser) bra dynamik.
Hade jag inte ändrat matningen hade anläggningen varit kvar på samma fas som kyl/frys. Störningar bör bekämpas vid källan, så jag började med att sätta störskyddskondensatorer på kyl/frys och blev nästan helt av med knäpparna redan innan jag bytte fas. Alla komponenter i anläggningen bör ha egna nätfilter för de sprider störningar till varandra, speciellt de med motorer i (och digitaldelar).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/15 :  14:32:45  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by lennartj

En behörig elektriker har installerat. Allt på samma fas, 10A (av kostnadsskäl). Total effektförbrukning i min anläggning är inte mer än 600-700 W, allt obalanserat. Jag är skeptisk till att ha komponenter med obalanserad signalöverföring anslutna till olika faser på nätet.
Varför?
Jag har hört att man bör lägga det digitala på en fas och det övriga på en annan eftersom det digitala "läcker störningar bakåt", vad det nu innebär...

Får man även fråga vad det kostar ungefär att få strömmen ominstallerad av behörig elektriker? Är det alltså stor skillnad i pris att få det uppdelat på två faser än en?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:43:53  Show Profile Send lennartj a Private Message
Du tänker väl inte köra utan nätfilter (både på digitalutrustning och förstärkare)?
Har du bra nätfilter inbillar jag mig att det det är oväsentligt att ha digital och analog utrustning på olika faser. Dessutom har jag aldrig sett någon DAC med separata nätdelar där de har varsin nätkabel som kan anlutas till olika faser (inget är ju omöjligt för den glade tweakaren förstås...).
Nu ger jag mig ut på djupt vatten, med otillräckliga kunskaper och spekulationer: en kedja av hopkopplade apparater (sgnalkällor, förförstärkare, slutsteg) de flesta utan jordad nätanslutning med olika typer av nätaggregat med varierande lösningar för chassijord och signaljord och oftast obalanserad signalöverföring ger tillräckligt många störningsrisker att jag inte inte vill öka på osäkerheten med att använda olika faser dessutom.
I en ideal anläggning där varje komponent har jordad nätdel och isolerad signaljord samt helst balanserad signalöverförning borde det inte vara någon nackdel med olika faser.
För 7 år sedan betalde jag 900 kr mot kvitto med en notering om att det var ett oavslutat projekt, för vi bytte inte till jordade kronkontakter för takarmaturerna (jag har hela 4 st. i rummet), vilket egentligen är ett lagkrav. Vad jag fick var 4 st dubbla vägguttag i extra hög kvalitet och nya 3 x 2,5 kvadratsledningar dragna från säkringscentralen till dem. Att gå upp från 10A till 16A hade krävt större huvudsäkring i mitt fall, och fler faser hade krävt ny säkringscentral.
Något senare råkade jag ut för märkliga störningar när jag använde spisen (3-fas) som visade sig bero på att skruven på elmätaren nere i fastighetens källare till just den fas stereon sitter på var dåligt dragen. Det lönar sig att följa kedjan så långt bakåt som möjligt!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000